Gå til innhold

Tiltalt for å ha skutt 4 hjorter på 19 sekunder


Anbefalte innlegg

Men ikke med mere overlegen HJERNEKAPASITET enn at enkelte av oss skriver HJÆRNEKAPASITET.

 

Hjernekapasiteten er dog ikke større enn at vi har utryddet en rekke viltarter også i Norge bla. Geirfuglen.

 

I tillegg har vi miljøforurensninger, radioaktivt nedfall som også skader oss selv.

 

Trist å se at du må ty til personangrep. Norsk er det dårligste faget jeg har fra videregående. Men jeg må få lov til å poste innlegg på tross av dette - uten at du skal prøve å krenke min hjernekapasitet.

 

Uansett hva du sier, så er hjernekapasiteten vår så enorm i forhold til andre vesener på denne jorden at den er overlegen, men selfølgelig, langt i fra perfekt.

 

Jeg er forsåvidt enig med deg:

Det er trist at noen arter blir utryddet, og nå i dag så bruker vi kvoter for å hindre overskyting, og freder de dyrene som sliter.

Geirfuglen er et dårlig eksempel, da den var så godt som utryddet i Norge allerede på 1400tallet, da hadde vi ikke begynt å tenke på i hviket omfang vi påviret verden rundt oss.

 

miljøforurensninger er også trist. Men heldigvis er dette noe vi er klar over å prøver å forhindre.

Endret av GIsken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mennesker er Omnivore som betyr altetende, dvs. at vi kan ha dietter som inneholder både kjøtt og planter. På disse breddegrader har vår diett primært vært i rettning av å være carnivorous, for å si det enkelt: Kjøtt og fisk har vært hovedrett, mens planter har vært tilbehør. Mye på grunn av at forholdene her oppe ikke har tillatt en ekstensiv-nok dyrking av planter til å ha dette som en primær nærings kilde.

Dette stemmer nok ganske godt med tanke på at skandinaver er mennesketypen som tåler et vegetarisk kosthold dårligst. Dette har dog ikke hindret meg i å være vegetarianer i over 20 år.

 

Jeg vil også si at DEN mest fremtredende egenskapen mennesker har er lysten og viljen til å drepe.

Det er mulig at det er noe galt med meg, men "lysten og viljen til å drepe" er ikke noe jeg går rundt og føler på i det daglige. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har våknet opp en morgen og tenkt "Nå hadde det vært godt å drepe noe!". Kanskje har det vegetariske kostholdet frarøvet meg manndommen?

 

FLott at du har mental stryrke nok til å holde en diett over så lang tid. Selv spiser jeg kjøtt 7 dager i uka, i form av pålegg, kjøttdeig, og rent kjøtt. Det beste jeg vet er en god blodig biff. Og jeg vet med sikkerhet at jeg aldri hadde klart å levd som vegetarianer. Jeg prøvde å leve som vegetarianer i en uke da jeg jobbet på Haukeliseter, da følte jeg at jeg ikke hadde noe energi til overs.

 

Selv har jeg gått på jakt siden jeg kunne lage min første pil-og-bue som 7-8åring, og jeg følte ikke annet en triumf og glede da jeg drepte min første måke med en pil laget av bambus.

 

Historisk sett så er dette med dreping av dyr, og andre mennesker veldig vanlig, og det er dette jeg baserer mitt utsagn på. Man har funnet neandertalere med spydspisser fast i skjelettet, og hulemalerier med mennesker i kamp med hverandre. Jakt har vi nok drevet siden vi var mer apekatter enn vi var menn.

 

Og når vi ser på dagens samfunn, med kriger og drap. Så vil jeg gå så langt som å si at det er et naturlig instinkt.

Lenke til kommentar
Jeg har opplevd at mer eller mindre samtlige under 30 år har skadefelt dyr, hvis de har avfyrt mange nok skudd.

Hæ? Hvis de har avfyrt mange nok skudd? Dersom det første skuddet har ført til skadeskyting, skal en gjøre alt i sin makt for å felle dyret mens en fortsatt har en sjanse.

Oppstoppernasige jegere, burde vært 50 år før de fikk diskutere jakt i det hele tatt.

Jeg har vanskelig for å ta deg seriøs. Jeg tror skadeskyting skjer hovedsaklig mest blant den eldre garden. Husk også på at både syn og hørsel er bedre blant yngre jegere, som bidrar til en tryggere jakt. Bedre hørsel bidrar til at en ikke blir like "overrasket" på post, som vil føre til stress. Bedre syn fører til at det er enklere å vurdere kjønn, alder og art, samt en minsker risikoen for feilskudd.

 

Uansett, hva GODT tror du kommer ut av dette? For å være ærlig, ser jeg ingenting positivt med å øke alderen for å jakte til 50 år...

 

Jakt er kanskje den beste måten å skaffe seg mat på. Spør deg selv, dersom du var et dyr som mennesket likte å spise: Ville du likt å ha blitt fòret opp i lang tid, for så å bli sendt på et slakteri? Eller hadde du likt best å bodd ute i ditt naturlige habitat, for deretter å bli drept på en human måte?

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...