Gå til innhold

På tide å støtte Israel


Anbefalte innlegg

Den svake parten (palestinerne) strever nå etter forhandlinger og har gjort det mer eller mindre sammenhengende (mest mer) siden intifadaen brøt ut sent i år 2000 mens den sterke parten (Israel) konsekvent har sagt nei! Når hele Den arabiske liga har tilbudt Israel anerkjennelse i bytte mot tilbaketrekkning fra okkuperte områder og opprettelsen av Staten Palestina i tillegg til alle framstøtene palestinerne har gjort finner jeg det svært enkelt hvilken side det er riktig å støtte!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke at man kan støtte noen i denne saken. Hvordan kan man med god samvittighet støtte mordere og krigsforbrytere som det uten tvil er på begge sider. Hvordan kan man man støtte mennesker som ikke klarer å se noe som annet en hat og rett og slett ikke ønsker forsoning, men bare er ute etter å ta liv.

 

Må være en enkel verden du lever i, hvor du bare kan trekke deg unna alt og sitte komfortabelt å kritisere alle som tar et standpunkt. Jeg sier som Kåre Willoch; tar du ikke standpunkt for eller imot en okkupant, så betyr det i praksis en støtte til okkupanten.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at man kan støtte noen i denne saken. Hvordan kan man med god samvittighet støtte mordere og krigsforbrytere som det uten tvil er på begge sider. Hvordan kan man man støtte mennesker som ikke klarer å se noe som annet en hat og rett og slett ikke ønsker forsoning, men bare er ute etter å ta liv.

 

Må være en enkel verden du lever i, hvor du bare kan trekke deg unna alt og sitte komfortabelt å kritisere alle som tar et standpunkt. Jeg sier som Kåre Willoch; tar du ikke standpunkt for eller imot en okkupant, så betyr det i praksis en støtte til okkupanten.

 

Nei! Det betyr bare at jeg nekter å akseptere den volden som begge sider utøver. Jeg nekter å støtte noen som tar uskyldige liv. Det er helt klart at saken er veldig komplisert og at det finnes gode argumenter for begges sak, men så lenge de holder på slik som de gjør nekter jeg å støtte noen av de.

 

De oppfører seg som blodtørstige barbarer som er uten evne til å se konsekvensene av sine handlinger. Det eneste de gjør er å skape mer hat. For meg er det et uforståelig at mennesker kan hate hver andre så inderlig.

 

Så det jeg vil spørre deg om er: Hvordan kan du støtte mordere og barbarer?

Lenke til kommentar

Kan du gi eksempler på disse holdningene?

De er nevnt ovenfor.

Deres tolkning av 1967 grensen?

At de ikke vil trekke seg tilbake til grensene fra 1967. "Israel will not withdraw to the pre-June 5, 1967 lines"(The Jarring initiative and the response, 8 February 1971).

 

La meg være mer konkret, det jeg mener israel og Fatah/Hamas bør gjøre er å akseptere The Geneve Initiative. Dette innebærer en Israelsk tilbatrekning fra 97% av Vestbredden og 3% "land swaps" med en 1:1 skala.

Jeg er helt enig med deg. Jeg støtter Geneve intiativet, kanskje ikke alle detaljene, men minst 99%.

 

Dessverre, er dagens situasjon slik:


  •  
  • Hamas i Gaza og støttespillerer i vestbredden, mest kjent for sin islamistiske, anti Israel/jøde mentalitet.
  • Israel har nettopp forflyttet seg til høyre side, pga. europerisk hykleri etter Gaza krigen.
  • Tyrkisk "maktdemostrasjon" i regionen, pga. EU-medlemskap-fiaskoet.
  • Iran og teokratistyret.
  • Norge/Europa med hykleriet sitt.

 

Vi kan diskuterer om mulig løsning, hvis du er interessert. :)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Kortversjonen av opprettelsen av det britiske mandatet i Palestina:

Det britiske mandatet i Palestina ble opprettet som den del av fredsoppgjøret etter første verdenskrig. Det Ottomanske riket holdt med Tyskland og Østerrike som som kjent tapte den krigen.

Resultatet av dette var at Storbritannia fikk råderett over den sørlige delen av Ottomanske Syria, som igjen ble delt i 2, det autonome Transjordan og Palestina som ble lagt direkte inn under britisk administrasjon.

 

Å karakterisere at det ikke fantes en sivilisasjon i Palestina under det britiske mandatet blir feil. Denne regionen var en smeltedigel av semitiske befolkningsgrupper. Små tettsteder var ofte monokulturelle, større landsbyer, og byer var flerkulturelle.

Disse menneske som bodde i Palestina var ikke primitive huleboere, men mennesker som hadde sine jobber og sin kultur. Som også handlet med hverandre, jeg tror ikke de var noe mindre siviliserte i Palestina enn det vi var i Norge på samme tiden. Forskjellige kulturer og trosrettinger men ikke usiviliserte.

 

Palestinerne har ikke en nasjonalstat, muligheten til å skape en er ikke til stede siden:

1. Palestinerne er splittet mellom Hamas og PLO.

2. Israel nekter å forhandle med Hamas, siden Hamas ikke vil anerkjenner Israels rett til å eksistere. For å få til en varig fred må Hamas også være involvert.

3. Vestbredden har Israelerne fragmenter opp slik at det ikke er mulig å skape en helhetlig nasjon, eller bygge opp en felles ”plattform” om hva det vil si å være palestiner. Det som knytter palestinerne i dag er en felles forrakt for okkupasjonsmakten og beboerne i de ulovlige bosetningene på vestbredden.

Derfor kjenner vi ikke igjen Palestina som en nasjonalstat siden de blir nektet muligheten til å skape en.

Så bra at vi er "nesten" enig i alt. :)

Jeg beklager at sivilisasjons-metaforen er overdrevet.

Men likevel, må jeg påpeke at det var ikke Israel som nektet det palestinske folket til å danne en stat.

Hvorfor det ble aldri dannet en palestinsk stat, er i seg selv svært komplisert.

Det kan vi diskutere, hvis du vil? ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Nei! Det betyr bare at jeg nekter å akseptere den volden som begge sider utøver. Jeg nekter å støtte noen som tar uskyldige liv. Det er helt klart at saken er veldig komplisert og at det finnes gode argumenter for begges sak, men så lenge de holder på slik som de gjør nekter jeg å støtte noen av de.

 

De oppfører seg som blodtørstige barbarer som er uten evne til å se konsekvensene av sine handlinger. Det eneste de gjør er å skape mer hat. For meg er det et uforståelig at mennesker kan hate hver andre så inderlig.

 

Så det jeg vil spørre deg om er: Hvordan kan du støtte mordere og barbarer?

 

Hvilke mordere og barbarer er det du snakker om? Jeg støtter palestinernes rett til en egen stat, deres rett til å ha menneskerettigheter, tilgang til mat, medisiner, tak over hodet osv. Rett til å styre eget land, egne grenser. Dette er helt uavhengig av hvilke metoder man støtter for å nå dette målet. Boikott av Israel er jo et bra ikke-voldelig virkemiddel som jeg promoterer. Den norske stat må deinvestere fra Israel, vi kan ikke bidra til alle disse bruddene på menneskerettighetene og folkeretten. Og så vil jeg at man skal følge FNs resolusjoner, som taler for en tostatsløsning etter 1967-grensene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor? Vil du vite hvorfor? Det er bare å se på undertrykkinga Israel driver med det. For å ta et eksempel:

 

Mahmoud, 12, describes the day Israeli soldiers knocked on the door and shot his father dead, lying down in the dirt where his father fell in a heartbreaking reconstruction, and describes the enormous changes it wrought upon him. “Before the war, I was thinking about education, but after I started thinking about becoming a fighter,” he says, his thickly lashed brown eyes staring straight into the camera. “God willing, if I can kill one Israeli it will be better than nothing.”

Lenke til kommentar

Det det er grunn til å spørre seg om er hvorfor de aldri gjør noe med det...

Ikke sant? Å sende sine barn til skole, istedet for steinkasting. :)

 

Ingen som sender barna til steinkasting. Barna har mistet foreldre, slektninger, venner som har blitt skutt av israelske soldater, og deres hverdag er et helvete pga blokade og okkupasjon. Da gjør de det de kan gjøre for å slåss imot. Det er som ved Tianenmen Square i Kina, mannen som sto stilt ovenfor tanksen. Han gjorde det han kunne gjøre, stilt ovenfor et mektig militærapparat.

Lenke til kommentar

Når jeg snakker om mordere og barbarer snakker jeg om militante og voldelige grupper grupper innen det Palestinske folket og det Israelske militæret og dets ledere. Grupper som med vilje og viten tar livet av uskyldige mennesker, kvinner og barn.

 

Det kravet jeg stiller og det kravet verdens samfunnet burde stille til begge sider er stopp volden nå, enkelt og greit. Jeg nekter som sakt å støtte voldsutøvere.

 

Tanken om at saken er så viktig at hvilke metoder man bruker ikke er så viktig er totalt idiotisk, en fred som bygger på vold kan aldri vare. Fred må bygges på forsoning og forståelse.

 

Eysteinn inn illráði: Kan du være så snill og ikke skitne til debatten med sånne poster?

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Når jeg snakker om mordere og barbarer snakker jeg om militante og voldelige grupper grupper innen det Palestinske folket og det Israelske militæret og dets ledere. Grupper som med vilje og viten tar livet av uskyldige mennesker, kvinner og barn.

 

Det kravet jeg stiller og det kravet verdens samfunnet burde stille til begge sider er stopp volden nå, enkelt og greit. Jeg nekter som sakt å støtte voldsutøvere.

 

Tanken om at saken er så viktig at hvilke metoder man bruker ikke er så viktig er totalt idiotisk, en fred som bygger på vold kan aldri vare. Fred må bygges på forsoning og forståelse.

 

Eysteinn inn illráði: Kan du være så snill og ikke skitne til debatten med sånne poster?

Flin: Du skal vite jeg er en av mangen som støtter synet ditt.

Det er menneskrett å ha egne meninger. :)

Lenke til kommentar

Når jeg snakker om mordere og barbarer snakker jeg om militante og voldelige grupper grupper innen det Palestinske folket og det Israelske militæret og dets ledere. Grupper som med vilje og viten tar livet av uskyldige mennesker, kvinner og barn.

 

Det kravet jeg stiller og det kravet verdens samfunnet burde stille til begge sider er stopp volden nå, enkelt og greit. Jeg nekter som sakt å støtte voldsutøvere.

 

Tanken om at saken er så viktig at hvilke metoder man bruker ikke er så viktig er totalt idiotisk, en fred som bygger på vold kan aldri vare. Fred må bygges på forsoning og forståelse.

 

Eysteinn inn illráði: Kan du være så snill og ikke skitne til debatten med sånne poster?

 

Jada men nå er det vel nettopp en slutt på volden vi andre vil ha også da. Du trenger ikke late som du er den eneste som snakker fred her, mens vi andre bare sitter og heier på hver vår væpna gruppe.

Lenke til kommentar

Jada men nå er det vel nettopp en slutt på volden vi andre vil ha også da. Du trenger ikke late som du er den eneste som snakker fred her, mens vi andre bare sitter og heier på hver vår væpna gruppe.

 

Nå får du gi deg, jeg har aldri uttalt meg om du ønsker fred eller ikke. Jeg regner med at du ikke går rundt å håper på krig og vold.

 

Det jeg sier er at jeg synes det er rart at du så bastant kan velge side og støtte en gruppe når det er helt klart at begge sider har gjort og vil gjøre grusomme ting. Som jeg har sagt begge det er gode argumenter for å støtte begge sider, men når alt kommer til alt kan jeg ikke støtte noen av de når de forsetter med voldshandlingene sine.

Lenke til kommentar

Det jeg stiller meg mest kritisk til er Jødisk Nasjonalfonds status innenfor den Israelske stat, og hvordan denne organisasjonen effektivt utelukker alle ikke-jøder fra å kjøpe/leie/benytte seg av 93% av landet.

 

Jeg tror at grunnen til at det ikke ble opprettet en egen palestinsk stat er fordelingen av vann og jordbruksland mellom Israel og Palestinerne. Dette har blitt forverret av Israels ulovlige okkupasjon og bosetting av palestinsk territorie, skjevheten er utrolig stor.

 

Like store skjevheter finner vi internt i Israel, der alle som ikke er ortodokse jøder diskrimineres når det gjelder tilgang på sosiale tjenester, land, bolig, skole, sanitære tjenester, gravplasser etc.

 

Jeg forstår at jødene som et folk ønsker et eget land, men et etnisk renset land, som de aktivt går inn for å innføre i dagens Israel, er verken en rett for det jødiske folket eller noe annet folkeslag. Det går an å trekke veldig mange linjer mellom Israel og det tidligere Sør-Afrika.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...