Gå til innhold

På tide å støtte Israel


Anbefalte innlegg

Selvfølgelig er det komplisert. I Israel er det for eksempel arbeiderpartiet(Avoda) som har vært det største problemet for en tostatsløsning i samsvar med GI. Avoda har ofte vært mye mer ekspansjonistiske enn Likud, og begynte i 1973 med en bosetterplan som skulle sikre Israel områder på Vestbredden.

 

Benjamin Netanyahus regjering fra 1996 var faktisk den første Israelske regjeringen som aksepterte en palestinsk stat. David Bar-Illan forklarte dette med å si at "semantics don’t matter. If Palestinian sovereignty is limited enough so that we feel safe, call it fried chicken."(Palestine-Israel Journal, 1996)

 

Så ja, det er ikke så enkelt som mange tror.

Da er det viktig at Europa støtter Israel ved å avvise Hamas som maktorgan i Palestina.

For å støtte opp freden, må vi overbevis det Israelske folket at verden er "med" dem og ikke "mot" dem. Hykling og hat skaper ingen fred.

 

Europa har spilt en viktig rolle i fredsprossessen. I 1973 beskrev det europeiske økonomiske fellesskap(EØF) en fredsavtale med grensene fra 1967, og nevnte at en rettferdig/langvarig fred må ta palestinske rettigheter i betraktning. EU har siden presset Israel med noe lignende, og dette ser jeg ingen problemer med.

 

Fra det jeg husker har ikke EU anerkjent Hamas. FN og EU har kritisert israelske overgrep, men dette har de en lang tradisjon for. Hvis du faktisk leser Goldstone rapporten så støtter den indirekte Israels rett til å invadere Gaza, standard kritikk fra EU og FN. Israel har vanligvis ingen problemer med slik kritikk.

 

Geneve initiativet(organisasjonen) mener at Hamas bør være med i en fredsavtale, fordi det ikke er mulig å ignorere denne maktfaktoren. Dette mener jeg er en rimelig og fornuftig tilnærming til konflikten.

Endret av Nonzchi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Geneve initiativet(organisasjonen) mener at Hamas bør være med i en fredsavtale, fordi det ikke er mulig å ignorere denne maktfaktoren. Dette mener jeg er en rimelig og fornuftig tilnærming til konflikten.

Hamas er finasiert av Hezbollah, Syria og Iran. Mao. de representerer ikke Palestineres interesse. Hadde de vært et lokalt maktorgan, er jeg 100% enig med deg. Jeg synes det er viktigere å fokusere på Vestbredden. Blir gresset grønere på andre siden, kommer sauene automatisk. Dessverre må vi vente til neste valgrunde i Israel. Jeg håper at Israel går mot venstre, iallfall mer moderat enn idag.

Endret av Vaio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere er bare tåpelige, regner med at de fleste her gjennomskuer sutringa om at "boikott av israel er jødehat!". Israel er israel, ikke jøder. Jøder er jøder, ikke Israel. Om jeg snakker med en jøde, så er han ikke en representant for Israel. På samme måte, om jeg lar være å kjøpe israelske produkter, så er det israelske produkter jeg lar være å kjøpe, ikke jødiske. Jeg kan fortsatt kjøpe jødiske produkter av ikke-israelske jøder, og ikke-sionistiske jøder. Ikke gjør dere dummere enn dere er (med mindre dere faktisk er så dumme da).

 

Hvis vi er dumme så er du komplett...ja... Hvorfor i helvete "angriper" demonstrantene jødene som selger Israeske varer hvis de ikke mener at de er noen representant for Israel. Jeg har en god venn, han har blitt lei av å være jøde, han har blitt utestengt sosialt og har slitt hele livet da han har blitt hetset og motatt både trusler og rasistiske kommentar, han blir tilogmed spyttet etter på gaten kun fordet han er en karikaturteging av en jøde, han ser veldig Jødisk ut nemlig. Så ikke kom her og si at det ikke finnes antisemitter i Norge og du dritet deg loddrett ut når du sier en jøde kan være representant for Israel - Hvorfor ble akkuratt disse folkene skreket til og boden ble tapetsert med "boikott-Israel"-klistremerker.

Endret av Medlem-205774
Lenke til kommentar

Hvis vi er dumme så er du komplett...ja... Hvorfor i helvete "angriper" demonstrantene jødene som selger Israeske varer hvis de ikke mener at de er noen representant for Israel. Jeg har en god venn utenfor Drammen, han har blitt lei av å være jøde, han har blitt utestengt sosialt og har slitt hele livet da han har blitt hetset og motatt både trusler og rasistiske kommentar, han blir tilogmed spyttet etter på gaten kun fordet han er en karikaturteging av en jøde, han ser veldig Jødisk ut nemlig. Så ikke kom her og si at det ikke finnes antisemitter i Norge og du dritet deg loddrett ut når du sier en jøde kan være representant for Israel - Hvorfor ble akkuratt disse folkene skreket til og boden ble tapetsert med "boikott-Israel"-klistremerker.

 

Hva i allverden snakker du om egentlig? Hvor skriver jeg at det ikke fins jødehat i Norge? Det skriver jeg nemlig INGEN steder. Det jeg skriver er at boikott av ISRAELSKE varer, ikke er jødehat. Det er noe helt, helt, helt annet. Så hvorfor begynner du å bable om noe som ikke har NOE som helst med saken å gjøre?

 

Grunnen til at de tapetserte boden og protesterte mot den, var at den med overlegg solgte israelske varer, og dermed tjente penger på land de har stjålet fra palestinerne, mens palestinerne må leve i fattigdom, uten land og hjem.

 

Forøvrig står jeg ofte på stand for Palestinakomiteen i gata. Om jeg hadde sett noen bedrive jødehat, så hadde jeg protestert på det. Men det har jeg *aldri* sett. Derimot har det kommet mange kristne israelvenner (ja, de er ofte meget kristne) som argumenterer for at palestinerne ikke har rett på sine egne hjem, at det var riktig å etnisk renske de, og at de ikke engang er et eget folk. Det er palestinerhat, rasisme.

 

Sist jeg sto på stand kom det også en amerikansk jøde gående forbi som kjapt avviste oss da han så et palestinsk flagg med at "you're probably an anti-semittic organization" og så gikk han. Det sier litt om svart-hvitt tankegangen og indoktrineringa blant enkelte israelvenner. Er man for palestinernes rettigheter, så er man automatisk jødehater. Det er en total avsporing, og det er vel nettopp det de ønsker, slik at vi må stå og forsvare oss og forklare opp og ned i mente hvorfor vi ikke er jødehatere, noe vi selvsagt ikke er. Dermed slipper dere også lett unna det med støtten deres til brudd på menneskerettigheter, folkerett, og støtte til etnisk rensking.

 

Hamas er finasiert av Hezbollah, Syria og Iran. Mao. de representerer ikke Palestineres interesse. Hadde de vært et lokalt maktorgan, er jeg 100% enig med deg. Jeg synes det er viktigere å fokusere på Vestbredden. Blir gressen grønere på andre siden, kommer sauene automatisk. Dessverre må vi vente til neste valgrunde i Israel. Jeg håper at Israel går mot venstre, iallfall mer moderat enn idag.

 

Hvem Hamas er finansiert av kan vi jo diskutere opp og ned i mente. Israel er finansiert av USA, uten USA hadde de aldri overlevd. Betyr det dermed at Israel ikke representerer sine innbyggeres interesser? Tenk litt over hva du sitter der og påstår, det kan fort slå tilbake på deg.

Endret av Decline
Lenke til kommentar

Hvis vi er dumme så er du komplett...ja... Hvorfor i helvete "angriper" demonstrantene jødene som selger Israeske varer hvis de ikke mener at de er noen representant for Israel. Jeg har en god venn utenfor Drammen, han har blitt lei av å være jøde, han har blitt utestengt sosialt og har slitt hele livet da han har blitt hetset og motatt både trusler og rasistiske kommentar, han blir tilogmed spyttet etter på gaten kun fordet han er en karikaturteging av en jøde, han ser veldig Jødisk ut nemlig. Så ikke kom her og si at det ikke finnes antisemitter i Norge og du dritet deg loddrett ut når du sier en jøde kan være representant for Israel - Hvorfor ble akkuratt disse folkene skreket til og boden ble tapetsert med "boikott-Israel"-klistremerker.

 

Hva i allverden snakker du om egentlig? Hvor skriver jeg at det ikke fins jødehat i Norge? Det skriver jeg nemlig INGEN steder. Det jeg skriver er at boikott av ISRAELSKE varer, ikke er jødehat. Det er noe helt, helt, helt annet. Så hvorfor begynner du å bable om noe som ikke har NOE som helst med saken å gjøre?

 

Grunnen til at de tapetserte boden og protesterte mot den, var at den med overlegg solgte israelske varer, og dermed tjente penger på land de har stjålet fra palestinerne, mens palestinerne må leve i fattigdom, uten land og hjem.

 

 

Åherre... Er du seriøs? Du forsvarer at de nermest angrep jøder som sto å solgte varer fra Israel. Og hadde de gjort dette hvis det ikke hadde vært jøder og Israelere der? Tvilsomt.

 

Og uansett så er ikke vestbredden en del av det sørlige dødehavet der utvinning av mineraler fra dødehavet pågår, så dette er Israelsk land.

 

Og i tilleg prøver jeg å få deg til å skjønne at det finnes mer enn nok jødehat i Norge.

 

Jeg sier ikke at demonstrasjonen var direkte rettet mot jøder som rasistisk ment. Men det ligger en undertone som det alltid dukker opp i anti-Israel demonstrasjoner.

I Oslo, tidlig Januar 2009 var det demonstrasjon mot Israel, hørte du alle de rasistiske ropene som kom hele tiden fra både hvite og innvandrere.

post-205774-0-45379400-1290202931_thumb.gif

Endret av Medlem-205774
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ble akkuratt disse folkene skreket til og boden ble tapetsert med "boikott-Israel"-klistremerker.

Ingen andre butikker som selger varer fra "tvilsome land" og ingen andre varer fra "tvilsome land" har fått samme behandling som Israel. Det er rett og slett grusomt.

 

Vi kjøper gjerne konflikt diamanter fra afrika, fotball og klær som er laget av barn, biff fra de som sulter i afrika. Ingen demostrasjon for dem? Ingen folkemobb?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen andre butikker som selger varer fra "tvilsome land" og ingen andre varer fra "tvilsome land" har fått samme behandling som Israel. Det er rett og slett grusomt.

 

Vi kjøper gjerne konflikt diamanter fra afrika, fotball og klær som er laget av barn, biff fra de som sulter i afrika. Ingen demostrasjon for dem? Ingen folkemobb?

 

Om du vil boikotte disse, værsågod. Om du vil starte aksjoner mot disse, værsågod. Om du vil starte en organisasjon mot disse, værsågod. Men sitt ikke der og klag over at andre forsvarer folks rettigheter, mens du sitter på rævva di og kritiserer oss som GJØR noe!

Lenke til kommentar

Ingen andre butikker som selger varer fra "tvilsome land" og ingen andre varer fra "tvilsome land" har fått samme behandling som Israel. Det er rett og slett grusomt.

 

Vi kjøper gjerne konflikt diamanter fra afrika, fotball og klær som er laget av barn, biff fra de som sulter i afrika. Ingen demostrasjon for dem? Ingen folkemobb?

 

Om du vil boikotte disse, værsågod. Om du vil starte aksjoner mot disse, værsågod. Om du vil starte en organisasjon mot disse, værsågod. Men sitt ikke der og klag over at andre forsvarer folks rettigheter, mens du sitter på rævva di og kritiserer oss som GJØR noe!

 

Hvorfor går dere mot Israel og vil boikotte Israel? Hvorfor går ikke dere i tog mot og vil boikotte Kina? Hvorfor er det ingen som bryr dere dere ikke om hva som skjer i Afrika, både krig, forfølgelse og massedrap skjer ofte.

post-205774-0-99894800-1290204063_thumb.jpg

Endret av Medlem-205774
Lenke til kommentar

Åherre... Er du seriøs? Du forsvarer at de nermest angrep jøder som sto å solgte varer fra Israel. Og hadde de gjort dette hvis det ikke hadde vært jøder og Israelere der? Tvilsomt.

 

Og uansett så er ikke vestbredden en del av det sørlige dødehavet der utvinning av mineraler fra dødehavet pågår, så dette er Israelsk land.

 

Og i tilleg prøver jeg å få deg til å skjønne at det finnes mer enn nok jødehat i Norge.

 

Jeg sier ikke at demonstrasjonen var direkte rettet mot jøder som rasistisk ment. Men det ligger en undertone som det alltid dukker opp i anti-Israel demonstrasjoner.

I Oslo, tidlig Januar 2009 var det demonstrasjon mot Israel, hørte du alle de rasistiske ropene som kom hele tiden fra både hvite og innvandrere.

 

Ser for det første at du galant overser det meste jeg skriver og bare turer i vei med ditt. Vet ikke helt om det er noe poeng for meg å skrive her når du de jeg diskuterer med bare går i automatgir.

 

Om de som solgte varene var jøder eller ikke er irrelevant. Jeg har vært med på uttallige boikott-aksjoner, og jeg har aldri sett en jøde selge disse produktene. Som oftest er det snakk om butikker som har israelske varer, som Bunnpris, Rema 1000 eller Coop. Særlig sistnevnte har det vært mye fokus på i det siste, folk som er medlemmer i Coop oppfordres f.eks til å sende inn brev om at de ikke ønsker at Coop skal selge israelske okkupasjonsvarer så lenge de er medlemmer.

 

Den største årsaken til jødehat i dag, er staten Israels fremferd, og de som støtter denne. Jeg er uenig med sionistene og de jødiske lederne i at man skal masseutsende jøder til Israel. Jeg mener man heller skal ta problemene ved rota, bekjempe jødehat (og annen rasisme) HER og nå hos oss, slik at vi kan leve sammen. Jeg tror opprettelsen av staten Israel skapte MER jødehat, siden man da istedetfor å ta et oppgjør med jødehatet etter krigen, bare valgte den enkleste løsningen: Å sende de bort.

Lenke til kommentar

Hvorfor går dere mot Israel og vil boikotte Israel? Hvorfor går ikke dere i tog mot Kina? Som UTVILSOMT driver fæl business...

 

Jeg er medlem i Palestinakomiteen. Dermed sier det seg selv at vi fokuserer på Israel, ikke Kina. Kina okkuperer ikke palestinernes land. Om du vil være med i en Kinakomité, værsågod.

 

Men om du er så opptatt av Kina og deres fæle business, hvorfor gjør ikke DU noe? Såvidt jeg ser har du ikke startet noen tråder her om Kina. Derimot er du veldig ivrig i denne tråden, hvor du sitter og forsvarer Israels krigshandlinger...

Lenke til kommentar

Hvorfor går dere mot Israel og vil boikotte Israel? Hvorfor går ikke dere i tog mot Kina? Som UTVILSOMT driver fæl business...

 

Jeg er medlem i Palestinakomiteen. Dermed sier det seg selv at vi fokuserer på Israel, ikke Kina. Kina okkuperer ikke palestinernes land. Om du vil være med i en Kinakomité, værsågod.

 

Men om du er så opptatt av Kina og deres fæle business, hvorfor gjør ikke DU noe? Såvidt jeg ser har du ikke startet noen tråder her om Kina. Derimot er du veldig ivrig i denne tråden, hvor du sitter og forsvarer Israels krigshandlinger...

 

Palestinerne går igjennom en liten brøkdel av hva mange afrikanere går igjennom av massdrap, forfølgelse og krig. Så hvorfor er du så opptatt av akkurat palestinerne, når det er så få som fokuserer på andre land som driver laaangt verre enn hva Israel noen gang har gjort.

 

Israel har gjort feil. Jeg forsvarer ikke Israel sine feil, men når dere sosialister går ukritisk mot Israel og kommer med helt vanvittige påstander om hvor fæl og umenneskelige Israel er så må noen reagere og forsvare Israel.

Lenke til kommentar

Palestinerne går igjennom en liten brøkdel av hva mange afrikanere går igjennom av massdrap, forfølgelse og krig. Så hvorfor er du så opptatt av akkurat palestinerne, når det er så få som fokuserer på andre land som driver laaangt verre enn hva Israel noen gang har gjort.

 

Israel har gjort feil. Jeg forsvarer ikke Israel sine feil, men når dere sosialister går ukritisk mot Israel og kommer med helt vanvittige påstander om hvor fæl og umenneskelige Israel er så må noen reagere og forsvare Israel.

 

Vet du hvilken flyktningegruppe som er VERDENS største? Jo, det er palestinerne det. I afrikanske land hvor FN, Røde Kors og andre også driver på med humanitær bistand, får de operere nogenlunde fritt - i Gaza er de sterkt begrenset. Palestinernes situasjon er heller ikke noe skapt av en naturkatastrofe eller sultkatastrofe, det er en politisk skapt katastrofe. Det er noe vi kan gjøre noe med. Det er en konflikt den norske staten er involvert i gjennom våre investeringer. Vi har tilogmed bidratt til at Israel fikk innføre atomvåpen i Midtøsten. Denne konflikten er i tillegg veldig viktig for Midtøsten som helhet, den er årsaken til mye av ustabiliteten, og er en medårsak til flere av krigene vi har sett de siste tiårene i nabolandene.

 

Det er NOE av årsakene til at jeg er opptatt av Palestina. I tillegg er det en organisasjon som her i byen er veldig aktiv, og jeg er en tilhenger av aktivisme - da velger jeg meg den organisasjonen med mest aktivisme (jeg har også vært aktiv i blant annet Nei til EU tidligere, men nå er Palkom mye mer aktive). Jeg har også palestinske venner og bekjente jeg har møtt over noen år, og vil gjerne bidra til deres kamp for rettigheter for seg og sine familier som fortsatt bor i Palestina, mange av de i flyktningeleire.

 

Så kan man jo spørre deg hvorfor du er så opptatt av å forsvare Israel.

 

Palestinsk propaganda Avdeling, Norsk divisjon.

 

Takk for ditt bidrag. Sto du på IDF-lista?

Lenke til kommentar
Så kan man jo spørre deg hvorfor du er så opptatt av å forsvare Israel.

 

Å støtte Israel må noen gjøre i dette samfunnet, med media og SV i regjering. Jeg støtter Israel, jeg har vært i Israel og på vestbredden så jeg har opplevd hvordan situasjonen er der nede, på begge sider.

Og jeg støtter Israel(ikke i alt) og har sett disse stedene du ser på nyhetene der alt blir urettferdig fremstilit.

Endret av Medlem-205774
Lenke til kommentar

Men JaffaJaffa, du er veldig opptatt av å fremheve at du har vært der. Jeg vet derimot at mange israelvenner som besøker Israel og tilogmed Vestbredden, likevel kun får den ene siden av historien. De snakker ikke med palestinerne selv, de bor ikke hos palestinske familier, opplever deres hverdag, checkpointsene og deres konsekvenser, blokaden i Gaza osv. Man får bare en kjapp omvisning på Vestbredden før man blir kjørt tilbake til "trygge Tel Aviv" eller lignende.

 

Ei heller er det nødvendig å faktisk være der for å forstå situasjonen. Vi lever i 2010 (snart 2011). Vi har mange kilder, video, rapporter, øyenvitneskildringer osv tilgjengelig. Man trenger ikke ha vært midt oppi en konflikt for å ta standpunkt. Jeg levde ikke under andre verdenskrig, likevel tar jeg standpunkt. Jeg har aldri vært i Afghanistan, likevel tar jeg standpunkt. Osv.

 

I tillegg er det slik at jeg kjenner flere palestinere som har fortalt fra sine liv, sin families liv, og deres vansker hjemme. Jeg kjenner også flere norske som har jobbet i flyktningeleire i Sør-Libanon (Rashedieh f.eks), jeg kjenner ei som veldig ofte er i en landsby på Vestbredden hvor det jevnlig er nattlige raid av israelske soldater, og jeg kjenner leger og protesearbeidere som har bidratt med sitt mens israelerne har gått løs på palestinske sivile. Jeg tror du hadde hatt godt av å høre noen av deres historier fra det okkuperte Palestina, og ikke bare solskinnshistoriene som "studieturene" til MIFF formidler.

Lenke til kommentar

Det er ikke stor mening for noen av oss å fortsette diskutere her innpå når du ikke tar det jeg skriver seriøst og du tror jeg kun er en kristen kar som kun har vært på turiststedene i Israel og tror jeg er ekspert... Så Jeg avlsutter diskusjonen for det er begrenset med tid jeg bruker på å diskutere med slike som deg..

Endret av Medlem-205774
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...