Gå til innhold

Test av British Airways via Heathrow til Miami


Anbefalte innlegg

Heathrow blir stadig kåret til verdens verste storflyplass og den har rekord i tapt og forsinket bagasje. Har også selv dårlige erfaringer derifra og har holdt meg unna i flere år. I 2008 åpnet terminal 5 som flere sier er mye bedre enn resten av flyplassen. Uten innsjekket bagasje, man trenger ikke utfordre skjebnen, og med over 4 timer til transit lar jeg Heathrow få en sjangse til.

 

Checkin

Online checkin 24 timer før avgang. Ønsket man å sikre seg et spesielt sete før dette kostet det 10 pund per streksning i Europa og 20 over atlanteren. Altså 60 pund ekstra for hele turen. Nødutgang var 50 pund ekstra per strekning over atlanteren.

 

Siden Storbritania er utenfor Schengen-sonen så må man gjennom passkontroll før man kommer helt til gaten, dette kan gå raskt eller ta opptil 15 minutter ekstra. SAS hadde et fly til Heathrow med nøyaktig samme avgangstid så det kunne være litt forvirrende for enklete.

 

post-18989-1275179791,2873_thumb.jpg

 

07:50-09:20 Osl-Heathrow BA761

Airbus A320. Ingen aviser, individuelle luftdyser. Helt fullt fly, men likevel grei plass. Ikke noe underholdningssystem som vanlig på kortere flighter. Skjermer i taket viser flight info. På tide å stille klokken 1 time tilbake.

post-18989-1275179864,5932_thumb.jpg

 

Så fikk vi brød med laksekremost. Den var litt spesiell. Vann, juice eller kaffe/te til. Ikkeno våteserviett.

post-18989-1275179904,6742_thumb.jpg

 

På turen tilbake fikk vi en pose med frø og nøtter. Enkelt, men godt. Da fikk vi ikke engang papirservietter og mange satt der og slikket i seg de små frøene rett fra sine skitne hender. Og enkelte tror det er maten i landet de besøker som gjør dem syke når de reiser...

post-18989-1275180033,0345_thumb.jpg

 

Landlige omgivelser ved flyplassen.

post-18989-1275180064,4534_thumb.jpg

 

Heathrow Terminal 5

 

Vi landet i tide, men det tok over en halvtime til vi hadde takset ferdig og kommet oss ut av flyet.

post-18989-1275180179,4909_thumb.jpg

Rosa skilt i terminalen viser vei for de som skal ha transit. Først var det ekstra sjekk av pass for de som skulle til USA, men de dro kun passet og stilte ingen spørsmål. Etter det var det ikke mere ekstrasjekker for de som skulle til USA. I Norge må man jo gjennom 3 eller 4 utspørringer og ekstra sikkerhetssjekk. Etter å ha reist til USA fra 4 forskjellige land i år kan dette virke som en særnorsk ordning.

 

Opp en etasje har de sikkerhetssjekk for alle som skal reise. Det er tydelig at folk her er mindre reisevante enn i Norge for selv med nesten ingen i kø tar det over 10 minutter pga. folk som ikke klarer å kvitte seg med alt av metall. "Fast lane" hadde faktisk mange flere i kø og så ut til å ta lengere tid.

 

På veien tilbake fikk jeg oppleve terminal 5 med endel mere trafikk. Alle som skulle gjennom sikkerhetssjekken måtte stå i en lang kø langs en vegg for så å gå inn i en av sidekøene for å komme til scanningen. Da lønner det seg å komme inn i en av de første sidekøene. Folk stoppet opp i hovedkøen for å komme seg inn i en tidlig sideøk. Vakter gikk frem og tilbake langs hovedkøen for å lukke forskjellige sidekøer og få folk til å gå videre nedover hovedkøen. På returen brukte man fra 15 til 40 minutter på sikkerhetssjekken alt etter hvor heldig/dytig man var til å komme seg inn i en tidlig sidekø. Folk med dårlig tid prøvde fortvilet å gå frem og tilbake langs hovedkøen for å finne hjelp. Hjelpen varierte fra vakt til vakt, noen slapp folk inn i "fast lane" uten noen kontroll av papirer og andre ba de som ikke fulgte hovedkøen om å bare stille seg bakerst i denne. Med enda mere trafikk enn det jeg opplevde ville også aksessen til "fast lane" vært sperret. Alt i alt et elendig og tilfeldig køsystem laget for kaos og stress. Det er virkelig ikke bra et enkelte kan bli sendt gjennom dette 2 ganger før de kommer til flyet, mer om det senere.

post-18989-1275180339,3503_thumb.jpg

Etter sikkerhetssjekk burde det være enkelt å kome seg til gaten, feil. Mange ser helt forvirret ut og det er ikke rart for her er ingen gater i sikte. Man er i 3. etasje i det som ser ut som et shoppingsenter. Om man prøver å finne info ser man også at terminal 5 er delt opp i 3 bygninger: A, B og C. Man er i A og må ned 1 eller 2 etasjer om man skal reise fra A og ned 5 etasjer for å ta et tog om man skal reise fra B eller C.

post-18989-1275180398,5897_thumb.jpg

For å sikre at folk skal bruke nok tid og penger i "shoppingsenteret" settes ikke gatene opp før under 1 time før avgang. Så kommer den virkelige godbiten: Ble tipset av en som hadde reist herifra flere ganger om at jeg ikke måtte gå til gaten med en gang den ble satt opp. Om det er en gate i bygning B eller C må man ta et tog for å komme dit og en gang han hadde gjort det endret de gaten til en annen bygning og da må man tilbake til A og da blir man sluset inn som transit-reisende som må gjennom passkontroll og sikkerhetssjekk én gang til!

 

Unormalt få flighter satt opp med gate og det for å få folk til å shoppe:

post-18989-1275180419,8394_thumb.jpg

På vei til B.

post-18989-1275180521,2297_thumb.jpg

Flyet gikk fra B35. Jeg tok det med ro og det var nok tid selv om gaten først kom opp 50 minutter før avgang. Fra sikkerhetssjekk til gate var veien likevel ganske så kronglete.

post-18989-1275180549,8449_thumb.jpg

 

Toalettområdene har kun kraftige luftblåsere for å tørke hendene og alle virket ikke. Og hele toalettområdet hadde en eneste papirkurv og den var like ved utgangen. Det var altså ikke papirkurver i toalettavlukkene eller ved vaskeservantene.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

13:40-17:50 Heathrow-MIA BA209

post-18989-1275180809,1876_thumb.jpg

Boeing 747-400. Godt skjulte aviser for de som ønsket det. Slitt interiør og slitne seter. Hodestøtten klarte ikke holde seg selv oppe. På alle seter lå en pakke med pute, hodetelefoner med vanlig plugg, sokker, sovebrille og sammenlagt tannbørste med liten tannkrem. Så var det å stille klokken 5 timer tilbake.

post-18989-1275180857,5851_thumb.jpg

Drikke.

post-18989-1275180897,4106_thumb.jpg

Man har innfrykk av at underholdningssystemet er av "først generasjon" med ganske dårlig skjerm. Det var likevel et godt utvalg av filmer. Så blandt annet Avatar.

post-18989-1275180922,3217_thumb.jpg

Kontrasten var ganske stor til chilenske LAN som jeg fløy med senere og som hadde nye fly med underholdningssystem med store brede skjermer.

post-18989-1275205576,6346_thumb.jpg

 

Så et skikkelig måltid, men selvsagt ingen våtservietter for de som har vært innom en av verdens travleste flyplasser.

post-18989-1275181019,0668_thumb.jpg

Mye senere en kyllingsandwich.

post-18989-1275181106,6094_thumb.jpg

Vi ser østkysten av Florida.

post-18989-1275181145,4427_thumb.jpg

Etter en runde inn over Everglades får vi sett litt på masseproduserte forstader.

post-18989-1275181200,2158_thumb.jpg

Man må selvsagt ha sendt inn info om at man skal til USA i systemet ESTA og på flyet hadde de god oversikt over hvilke skjemaer forskjellig reisende måtte fylle ut.

1 time kø for å komme gjennom immigration.

post-18989-1275181266,2448_thumb.jpg

Og så var man i Miami.

post-18989-1275181317,3112_thumb.jpg

 

Konklusjon

British Airways kjører med ganske gammel og slitt materiell og det er en ganske standard service de ellers tilbyr. Om man ikke tør vente til innsjekking er reservasjon av seter ganske dyrt.

 

Terminal 5 er bedre enn resten av Heathrow, men har så seriøse logistiske feil at flyplassen likevel bør unngås. Om man uansett må dit kan under 2 og en halv timer transit bli knappt.

 

Her er en tidligere tråd om Heathrow fra før Terminal 5 kom. Husk at de andre terminalene blir fortsatt brukt selv om BA har kommet seg unna dem:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=812143

 

Har også skrevet om:

Test av billigtur med KLM til New York - Mars 2009

Test av Finnair til Sydney - April 2009

Test av billigtur med Icelandair til Toronto - Mai 2009

Test av billigtur med Austrian Airlines til Moskva - Mai 2009

Test av Continental til New Orleans - Februar 2010

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Rosa skilt i terminalen viser vei for de som skal ha transit. Først var det ekstra sjekk av pass for de som skulle til USA, men de dro kun passet og stilte ingen spørsmål. Etter det var det ikke mere ekstrasjekker for de som skulle til USA. I Norge må man jo gjennom 3 eller 4 utspørringer og ekstra sikkerhetssjekk. Etter å ha reist til USA fra 4 forskjellige land i år kan dette virke som en særnorsk ordning.

 

Hm, har du reist kun med europeiske selskap så er ikke det en særnorsk ordning. Om du reiser med et amerikansk flyselskap må man ofte igjennom utspørringer, er derfor jeg unngår dem. Fikk dog et par spørsmål ved boardinga i CDG på Air France til LAX om hva jeg skulle gjøre i USA osv, men ikke noe verre enn at hun ville se I20 (skjema som blir utstedt til utlendinger som skal studere i USA). På samme måte unngår man El Al om man skal til Israel. Fløy dit med Czech Airlines. Ikke noe ekstra enn en vanlig sikkerhetskontroll og en god mengde vakter i gateområdet...

 

CDG var faktisk overraskende grei å bytte fly på, men tipper tilbaketuren blir mer forvirrende da jeg skal inn i EU og det er alltid ekstra mas.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Toalettområdene har kun kraftige luftblåsere for å tørke hendene og alle virket ikke. Og hele toalettområdet hadde en eneste papirkurv og den var like ved utgangen. Det var altså ikke papirkurver i toalettavlukkene eller ved vaskeservantene.

 

Jeg tror dette er gjort bevisst grunnet at noen prøvde å legge en bombe i en søplekasse et offentlig sted i London? Jeg har mange ganger vært på Paddinton Station og der er det ikke EN ENESTE FORD*MT søplebøtte som er sinnsykt irriterende.

 

Om du skulle tatt Oslo-Heathrow igjen ville du valgt BA eller SAS (om man kun ser på denne strekningen)? Jeg flyr denne ruten ganske ofte og har fundert på å om jeg skal prøve BA en gang siden jeg alltid har fløyet med SAS hittil.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Ville valgt BA og terminal 5 over SAS og terminal 3. BA har også inkludert mat og drikke ombord.

 

Husk at Ryanair og Norwegian flyr til Gatwick som ikke er like langt unna som Stansted.

 

Å fly til Gatwick vil gi meg en gedigen omtur for dit jeg skal (tar tog til Paddington fra Heathrow) så Heathrow er det eneste alternativet. Hver eneste gang jeg har fløyet med Norwegian så har de vært forsinket så har mistet all apetit for å fly med de.

 

Mat og drikke betyr pent lite for meg da jeg alltid sørger for å spise før jeg flyr.

 

Vet at T5 er en del finere enn T3, så er vel nesten bare det som er argumentet?

Lenke til kommentar

Jeg håper robertaas oppretter en blogg og organiserer sine gode reisebeskrivelser der.

Det vil gi oss andre en svært god database for å sjekke diverse reiseruter og reisemål.

 

Denne støttes. Trådstarter innehar masse nyttig (og unyttig) kunnskap om reiser som kan være spennende og morsomt å ta del i.

Lenke til kommentar

Om du skal til Paddington vil du spare ca. 25 min på transporten fra flyplassen om en bruker H Express. Tar du Tuben blir tiden omtrent lik.

Skal du til eksempelvis Oxford Cicus er transporttiden tilnærmet identisk, med en liten fordel for Gatwick.

 

Om jeg flyr til Gatwick så må jeg på et gammalt drittog som bruker over 1 time på å komme seg til Reading (må dog vente der i 45min-1time) hvor jeg da endelig kan hoppe på det store, raske toget som går rett til Bristol/Bath. Om jeg velger å fly til Heathrow tar jeg H Express til Paddington og hopper rett på det store toget. Har prøvd begge deler og vet hva jeg foretrekker. ;)

 

Gatwick - Victora - Tube tar en hel del lenger tid. Man må da sitte på hele runden av tuben siden det ikke går noe direkte.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

 

Som nevnt er det ikke tvil om en skal til Paddington.

Mine betraktninger var mer generelle ut fra en stadig tilbakevendende påstand om at det er så mye raskere å komme seg til London sentrum fra Heatrow enn Gatwick.

Jeg her heller ikke tatt hensyn til eventuelle forskjeller i gjennomløpstid og interntransport på flyplassene.

 

Vil i tillegg nevne at Victoria ikke er eneste muligheten inn fra Gatwick. En kan ta tog som går både øst og vest for Victoria.

 

Du nevner kvaliteten på toget. Sist jeg var i London ble jeg postitivt overrasket over hvor nytt materiell somble brukt fra Victoria og ut til Gatwick. Trodde et øyeblikk at jeg hadde gått på ekspressen i stedet for det vanlige toget som dekkes av kort sone 1-6.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...