Gå til innhold

Test av billigtur med Icelandair til Toronto


Anbefalte innlegg

Klarte å få tak i denne flybilletten til 2438 kr. Uten skatter og avgifter blir det kun igjen 575 kr til Icelandair eller 287,5 kr hver vei. Hva kan de levere til den prisen?

 

Visum: Ikke noe registrering på forhånd, bare å reise til Canada for nordmenn som skal være turist der i under 3 månder.

 

Online check-in: Online checkin tilgjengelig 22 timer før avgang. Jeg glemte at avgang var så sent som 14:45 så jeg prøvde meg for tidlig. Fikk da feilmelding om at "brukeren ikke finnes", noe som ikke akkurat beroliger noen som skal reise. Når tiden var inne kom jeg rett til setebooking frem til Reykjavik og så var det rett til printing av boardingkort. Ikke noe spor etter neste strekning og heller ingen spørsmål om antall kofferter eller bonuskort. Prøvde igjen senere etter at neste strekning kom inn under 22 timer, men neste strekning var fremdeles sporløst borte.

 

På Gardermoen var det SAS som tok seg av innsjekking selv om Icelandair ikke er med i Star Alliance. På automatene til SAS fikk jeg ikke opp Toronto, men fikk mulighet tl å registrere bonuskort og fikk beskjed om å sjekke inn igjen i Reykjavik. Etter å ha stått i kø til SAS-skranken fikk jeg samme beskjed der også.

 

Flight1

Departure: 14:45 Oslo, Norway - Oslo Airport

Arrival: 15:25 Reykjavik, Island - Keflavik International

Airline: Icelandair FI319

Duration: 2:40

 

 

Flight 2

Departure: 17:00 Reykjavik, Island - Keflavik International

Arrival: 18:55 Toronto, Canada - Pearson International, terminal 1

Duration: 5:55

 

Inkludert transit blir det 10:10.

 

Flight 1: Oslo-Reykjavik

post-18989-1242071572_thumb.jpg

Ingen aviser, men vi fikk straks utdelt en advarsel om svineinfluensa.

post-18989-1242071604_thumb.jpg

Straks vi var i luften begynte utdeling av hodetelefoner og enkelte ble litt lange i maska da de oppdaget at det stod en prislapp på dem og at pengene ble krevt inn etterpå. Det var kun 3 euro, men de burde sagt at hodetelefonene var til salgs.

 

Underholdnings-systemet hadde widescreen touch-skjermer, mens filmene var i pan&scan med beskjed om at de var "tilpasset din skjerm". Det var de altså ikke. 11 filmer on demand inkludert Australia, Slumdog Millionaire, Quantuum of Solace. Mange flyselskaper ser ut til å ha disse for tiden. Ingen spennende nye filmer i forhold til hva jeg har sett på de siste flyturene, men nok til flyturen til Island. USB-uttaket ved siden av skjermen var for fjernkontroll til spill. Den måtte man kjøpe for 15 euro.

post-18989-1242071667_thumb.jpg

Da vi kom inn over Island kunne man se Grindavik med Blue Lagoon rykende rett nord for byen.

post-18989-1242071701_thumb.jpg

Soft drinks var gratis, men man betalte for alkohol og mat. Smørbrød var det mest avanserte de hadde.

 

Transit: Reykjavik

Ubetjent service-skranke og info-skranke ved adkomst til Reykjavik. Først når man gikk ut av schengen-sonen kom man til en skranke hvor man kunne sjekke inn til neste strekning. Det var en liten cafe med emballert mat og taxfree der som kun hadde åpent like før avgang. Ellers finnes det meste av tilbud inne i Schengen-sonen. Noe spesielt var det et rom hvor de viste naturfilm fra Island med svulstig musikk.

post-18989-1242071768_thumb.jpg

De som skulle til Canada slapp alt sikerhetskjøret som var reservert de som skulle til USA.

 

 

Flight 2: Reykjavik-Toronto

post-18989-1242071806_thumb.jpg

Leifur Erikson var navnet på flyet som skulle ta oss vest over Altanteren, det var jo et passende navn. Det stod et stort stativ med vannflasker utenfor da vi kom på flyet. De med matvett forsynte seg. Så var det å stille klokken 4 timer tilbake. Igjen var det utdeling av hodetelefoner, men nå sa de ifra at det var salg.

post-18989-1242071863_thumb.jpg

Så kom vi inn over Grønland i strålende vær.

post-18989-1242071890_thumb.jpg

Og så store isbiter ligge og flyte.

post-18989-1242071915_thumb.jpg

Så fikk vi skoleeksempler på hvordan isbreer renner ned mot sjøen.

post-18989-1242071945_thumb.jpg

Og mange av dem.

post-18989-1242071974_thumb.jpg

Etter å ha flydd over mange fjorder flyr vi innover innlandsisen hvor alle konturer forsvinner.

post-18989-1242072002_thumb.jpg

På vestkysten var det ikke like mye isbreer som rant nedover, man kunne nesten tro det var Norge.

 

Så var det en lang tur sørover og man merket av det var begrenset med innhold i underholdningssystemet.

post-18989-1242072034_thumb.jpg

Så ble det utlevert kort å fylle ut for innreise. Joda, det var engelsk på den andre siden.

post-18989-1242072064_thumb.jpg

Ved innflyging til totonto kunne vi se CN Tower.

 

For å komme seg inn til byen anbefaler jeg Airport Express som stopper i gangavstand til det meste downtown. 32,95 CAD tur/retur. Det er strømuttak og wifi på bussen.

 

post-18989-1242072117_thumb.jpg

Så var man i millionbyen Toronto.

 

Alt i alt meget god valuta for pengene fra Icelandair. Til prisen er det ikke noe problem at mat ikke er inkludert, men de burde fått online checkin også for de som skal fly mer enn en strekning. Overflygningen over Grønland kan ved godt vær bli en fin bonus for turen.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...