Gå til innhold

Langsiktig investering i eiendom


Weey

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 16år som har en filosofi på hvordan jeg over en lang tidsperiode kan sikre meg et godt liv med stor økonomisk frihet. For meg gjenstår det en del år på skolen før jeg vil si meg ferdig utdannet, ser for meg å ta en eventuell mastergrad til å bli siv.ing eller siv.øk.

 

Planen min går ut på å først fullføre VGS, for deretter å flytte til Tr.heim, Bergen eller Oslo å fullføre mastergradern. I denne perioden vil jeg bo på hybel, eller i en svært billig leilighet.

 

Etter dette vil jeg etablere meg innenfor næringslivet med en årlig inntekt på ca 400 000kr og starte virksomheten. Kjøper bolig/leilighet, betaler en del av lånet for så etterhvert begynne å investere i eiendom. Tanken er å kjøpe leiligheter og leie de ut.

 

La oss si at jeg kjøper en leilighet med 3 soverom for 2,5 mill. Deretter vil jeg leie ut for 4000kr pr soverom. Lar dette gå over en 5-10 års periode til jeg har betalt ned en god del av lånet, for så å kjøpe en enda en leilighet og kjøre samme prosedyre. Etterhvert vil jeg kunne kjøpe flere leiligheter og leie ut.

 

12000 pr mnd + skatt = ca 8400kr

8400 * 12 = 100 800kr

 

Si dette går over 5 år så har jeg tjent 500 000kr i tillegg til at jeg nå vil ha en årlig inntekt rundt 500 000kr. Jeg kommer til å spare så mye jeg kan av lønnen for å betale ned lån.

 

Er det noen som vet om denne ideèn kan være realistisk å få til?

 

Jeg vil gjærne høre fra noen som har gjort lignende. Kom gjerne med innspill og eventuelle ekstrakostnader

Endret av Weey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min far og Min bestemor kjøpte et par leiligheter og pusset opp, og leier dem ut for XX tusen i måneden.

Inntekten tilsvarer lånet slik at det hverken går i pluss eller minus.

Men inntekt vil dem nok ikke ha på dem om lenge, men hvorfor ikke, når lånet er betalt ned har man store verdier uten å ha jobbet noe serlig med den.

Lenke til kommentar

Flere momenter du har glemt:

1. Hvordan få 2.5 mill i lån.

2. Med 8% rente(ikke usannsynlig), vil du ha 200k i rentekostnader.

3. Du vil sannsynlig ha egne kostnader til egen bolig, bil, kone, barn osv

4. Jeg ser ikke profit.

 

En mulighet kan være å låne penger av mine foreldre, da de sitter på den del kapital. Poenget er ikke profit fra første dag, da den først vil komme etter 20-30 år. Da kan jeg også selge alle leilighetene til en høyere pris, for dermed å sitte igjen med mer.

Lenke til kommentar

Du kommer til å ha studielån, eget lån til din egen bolig, bil, barn, kone osv.

 

 

Hvis jeg tar en deltidsjobb i studietiden hvor jeg tjener 200 000 i året får jeg fort nedbetalt studielånet. I tillegg til at mine besteforeldre har et aksjefond på 100 000 til studiene mine.

 

Men du har et veldig godt poeng når det gjelder dette lånet til bolig, bil osv. Hvordan skal jeg da kunne realisere dette ?

Lenke til kommentar

Du finner ikke opp kruttet på nytt her og mange har gjort dette før deg.

Du glemmer veldig mange faktorer som spiser en del av regnestykket ditt.

 

Først og fremst har man veldig mange utgifter med en bolig utenom lånet til banken.

Du skal drive vedlikehold, kommunale avgifter. Forsikringer etc etc.

 

Når du først har overtatt en bolig, ser du for deg å leie ut umøblert, hvis ikke er det veldig mye som må kjøpes inn noe som krever en god del kapital til. Hvitevarer etc.

 

Dersom du ser for deg å ha disse prosjektene i 20-30 fremover må man regne med at boligen(e) vertfall må totalrenoveres en gang, så klar avhengig av stand.

Dette er kostnader som fort kan komme opp i samme beløp som du betaler for boligen.

Lenke til kommentar

Ser du er veldig fokusert på profitt, her er ett annet forslag som vil kunne gi deg bedre profitt.

1. Velg studiested, kjøp leilighet der med flere soverom

2. Bo der, lei ut de resterende soverommene

3. Du betaler ikke skatt

4. Ha en deltidsjobb ved siden av men ikke jobb så mye. Om sommeren er bedre tidspunkt å jobbe mye.

5. Ved ferdig utdannelse, selg leiligheten med fortjeneste og ha penger til å komme inn i boligmarkedet.

Lenke til kommentar

Ser dette begynner å helle mot "nesten umulig".

 

Blåbær : Forslaget ditt ser ut til å være veldig bra. Så etter å ha solgt leiligheten vil jeg sitte igjen med en del penger, som vil gå rett inn i kjøp av bolig. Hvor man ikke trenger å betale lån så lenge man kjøper for noenlunde samme pris som man fikk ut av salget av leiligheten?!

 

Så etter å ha etablert meg i egen bolig vil jeg kun sitte igjen med lån på bil, for så å kunne få et lån på opptil 2 millioner for kjøp av leilighet til utleie ?

Endret av Weey
Lenke til kommentar

Det vil foreldrene mine ordne , det vil ikke være noe problem.

 

Men drømmen var å en gang kjøpe leilighet å leie ut, for deretter å få dekket lånet av leieinntekter og fortsette slik til jeg sitter med 5 leiligheter som genererer en passiv inntekt til meg. Men ser ut som jeg må ha en betydelig ENK for å oppnå dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...