Gå til innhold

Langsiktig investering i eiendom


Weey

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Foreslår at du går tømrer e.l. og deretter går høyere utdanning av en aller annen form (siv.øk. siving)

 

Skal man kunne gå skikkelig i pluss på slike prosjekter er man avhengig av å kunne gjøre det meste selv.

 

Edit: Du må selvfølgelig ta realfagskurs eller 1. år med studspess.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

La oss si at jeg kjøper denne : http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=22478314&sid=xz13C5084AAD670839

 

Alt jeg trenger å gjøre for å finansiere leiligheten er å leie ut de to ubrukte soverommene til to gode venner, eller studiekamerater?

Gitt at du kjøper den til prisen som er antydet:

 

1 900 000 kr

 

gitt en rente på 5% = 95 000 kr per år

Fellesutgifter = 16 200 kr per år

Regn med noen tusen i renovering så har vi ca. 115 000 kr per år

 

Det kun utgifter FØR du begynner på avdragene.

 

Det betyr at dine kompiser må betale minst

115 000 / 2 / 12 / 0,72 = 6655 kr per mnd.

 

Så kan du legge på det du ønsker at de skal nedbetale gjelden din med.

Lenke til kommentar

Her vil alt avhenge av om du stiller egenkapital selv eller ikke. Du vil få gunstigere lån av banken med sikkerhet, samtidig som renteutgiftene blir vesentlig bedre.

 

Case:

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=22366186&sid=xz163D34A81256741

 

Du og en kamerat skraper sammen 500 000,- i EK og tar opp et lån på 1 650 000,-. Da bor dere i 50% av boligen og øvrige leieinntekter er skattefritt.

 

Utgifter:

Renteutgifter (Si 6%): 99 000,-

Kommunale avgifter: 7600,-

Øvrige utgifter (f.eks): 13 400,-

Sum: 120 000,-

 

Inntekter:

Skattefri leieinntekt: 2*11*4000,- = 88 000,-

Studielån omgjort til stipend: 2*35 600,- = 71 200,-

Sum, uten ekstrainntekter: 159 200,-

 

Som du ser her, er det absolutt ingen umulighet å få dette til å gå rundt som enkelte andre hardnakket hevder. Her har jeg vært ufin med renten (Det tar nok tid får den blir så høy igjen. Økonomien i verden er ikke god nok.) og jeg har satt en ganske høy øvrige utgifter.

 

Har tatt høyde for at rommene kun blir leid ut 11 måneder og at husleien er på 4000,-. Borteboerstipendet er jo noe dere begge får siden dere flytter hjemmefra. Derfor kastet jeg det på som "inntekt". Dere trenger begge en jobb på si til å betale mat, strøm, osv. Jobber dere iherdig har dere kanskje råd til å betale enda mer i avdrag.

 

Vanskelig er det, men absolutt ingen umulighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...