Gå til innhold

Test: Mobile bredbåndsrutere


Anbefalte innlegg

Har opplevd med 2 ice abbonenter i finnmark at de struper til 20kb/s etter ca 2.5 GB i uka. Og hvis man liksom ikke skjerper seg neste uke så forblir linja strupa og ubrukelig i flere uker. Ser ut for meg at de straffer kundene sine.

 

Og med begge abbonementene så ble vi av kundesupport fortalt at vi må ha bedre antenner da vi ser ut til å ha dårlig dekning mtp hastigheten som da var strupet til 20 kb/s. Etter mye om og men så kom vi til sist over en kontrakt i ice.no hvor det sto om strupingen. Antenne oppgraderingene var selvfølgelig til ingen nytte.

 

Jaja. De reklamerer med fine hastigheter som er ubrukelige.

 

Mobile bredbåndsløsninger hos ICE har en maksgrense for nedlasting på 6GB per måned.

Endret av duottar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har opplevd med 2 ice abbonenter i finnmark at de struper til 20kb/s etter ca 2.5 GB i uka. Og hvis man liksom ikke skjerper seg neste uke så forblir linja strupa og ubrukelig i flere uker. Ser ut for meg at de straffer kundene sine.

 

Og med begge abbonementene så ble vi av kundesupport fortalt at vi må ha bedre antenner da vi ser ut til å ha dårlig dekning mtp hastigheten som da var strupet til 20 kb/s. Etter mye om og men så kom vi til sist over en kontrakt i ice.no hvor det sto om strupingen. Antenne oppgraderingene var selvfølgelig til ingen nytte.

 

Jaja. De reklamerer med fine hastigheter som er ubrukelige.

 

Mobile bredbåndsløsninger hos ICE har en maksgrense for nedlasting på 6GB per måned.

 

jeg skrev at ICE hadde en begrensning på 10 GB per mnd, ikke 6. Det er det netcom som har, tett etterfulgt av telenor som har 5 GB/mnd. hvis du bruker to abbonementer fra ICE regner jeg nesten med at du hadde de som hovedtilgang til internett istedet for ADSL eller andre. Mbilt bredbånd var aldri ment for fri nedlasting og som erstatning for andre alternativer. Det har vært ment som et supplement fra dag 1. Det er veldig trist at folk ikke forstår dette.. Jeg har nå jobbet i kundeservice hos både Tele2 og ICE, og har fått MANGE klagetelefoner der folk bruker kundeservicefolket som hoggestabbe fordi de trodde at de kunne kvitte seg med ADSL og kun ha mobilt bredbånd selv om de hadde vært familie på 4 og med totalt 3/4 pc'er i huset.. Regninga går da ikke opp.

Lenke til kommentar

Jeg bor på Flisa i Åsnes i Hedmark. Vi bruker mobilt bredbånd fordi vi bor på et sted der ingenting annet er tilgjenglig. Vi har valgt bredbånd fra ICE. Har ikke stor erfaring med denne typen internett-løsning men synes ikke ICE er noe tess. Det puttrer og går fra 0.06(veldig ustabilt signal) - 1.0 megabit, så det er ikke mye å skryte av. Hadde en måling på hele 2.2 mbts en vakker dag, men det var den eneste gangen også. Tar regelmessige sjekker av hastigheta og har aldri målt noe liknende. Men funker som regel greit til surfing og andre småting(når du er alene på nettverket). Gaming eller nedlasting kan bli begrenset. Jeg som er en "overmiddels"-gamer har mange ganger gått opprådd pga. de ustabile signalene. Hvis noen i det heletatt tenker på å se en film på youtube, tar det 80% av nettet..

Lenke til kommentar

Dere nevnte bare et ord om Ping i testen.

Men jeg kunne ikke se noen test på ping.

 

Back in 2006:

Testet Ping på 3G via Nokia N70 som var koblet til min maskin via Blåtann.

Opplevde noe rundt 250ms når jeg testet mot spillservere (CS:S).

 

Dette er da grunnet moduleringen til 3G.

Nedlastingshastigheten var da på rundt 180 kilobits. Blåtann V2.0 på mobilen og dongelen.

Lenke til kommentar

Jeg bor på Flisa i Åsnes i Hedmark. Vi bruker mobilt bredbånd fordi vi bor på et sted der ingenting annet er tilgjenglig. Vi har valgt bredbånd fra ICE. Har ikke stor erfaring med denne typen internett-løsning men synes ikke ICE er noe tess. Det puttrer og går fra 0.06(veldig ustabilt signal) - 1.0 megabit, så det er ikke mye å skryte av. Hadde en måling på hele 2.2 mbts en vakker dag, men det var den eneste gangen også. Tar regelmessige sjekker av hastigheta og har aldri målt noe liknende. Men funker som regel greit til surfing og andre småting(når du er alene på nettverket). Gaming eller nedlasting kan bli begrenset. Jeg som er en "overmiddels"-gamer har mange ganger gått opprådd pga. de ustabile signalene. Hvis noen i det heletatt tenker på å se en film på youtube, tar det 80% av nettet..

 

Verdt å merke seg at i visse områder må man bruke tilleggsutstyr i from av retningsstyrt antenne for å få gode signaler. ICE/3G/EDGE vil alltid være dårlige enn fastlinje-alternativer.

 

Har selv gode erfaringer med ICE på hytta, prøv å juster litt på antenner og sjekk dekningskart :)

Lenke til kommentar

Hmm ja hvorfor reklameres det da for fri bruk i hjem med ice router. koble til hele familien og viss vass. Det funker jo ikke.

 

Det er fordi markedsavd er noen aper som ikke helt skjønner hvordan de skal fremstille produktet. En må i tillegg lete godt i avtalevilkårene at etter 10 GB/mnd så strupes hastigheten. Svenske delen av ICE er ganske nøye med å fortelle om kvoter, mens norske delen sliter med dette.

 

Både kunder og kundesupport ønsker å få vite info/gi ut info om begrensningene via reklamer osv, but nooooo..

 

Jeg kontaktet netcom angående kvoter og lignende, og de har løst saken ganske bra med å informere om kvoter/struping/kjøp av ekstra kvoter. Tele2 er også flinke på dette området. Telenor er litt mer tvilsom i mine øyne, mens ICE er "verstingen". Dog, når ICE får oppgradert nettet sitt så vil folk få bedre hastigheter og signal. Husk at telenor har 10 000 sendere i norge, netcom har 6-8000 sendere, og ice har rundt 300 sendere. (Ofisiell info fra post og teletilsynet). Ergo så må teleoperatørene kompansere veldig med sendere/repeatere for å dekke opp med hastighet og dekningsforhold, mens ice (fordelt på antall kunder) har meget bra kapasitet og dekning) krever litt mer ekstrautstyr for at folk skal få fullverdig tilbud. USB modemene fra ice MÅ ha ekstra antenner for å ta inn godt pga meget små mottakere/sendere i usb enhetene, mens trådløse routerne har mye større antenner, og kan lett utvides. Jeg har selv usb modemet fra ICE og den fungerer bra, dog jeg har også ekstra magnetfotantenne som sørger for at jeg får god hastighet, og dette syns jeg har fungert bra til tross for at jeg bor akkurat der det er radioskygge fra senderen som er plassert nær meg.

 

til slutt: alle mobilt internettleverandører i dag bruker teknologi som fremdeles er nyfødt og ikke fullstendig ut-testet og utbygd. Det er også en av grunnene til kvoter og varierende brukeropplevelse for kundene. Kundene forventer også at mobilt internettløsningene skal være like velfungerende som internett-tilgangen hjemme. (adsl, fiber, coax osv.)

 

Det jeg håper på er at leverandørene også begynner å bli mer klare på hvilke produkter de selger, da det er mange som vil misforstå hva MBB egentlig er for noe. Folk trenger å bli informert om at produktene er et supplement, ikke erstatning. Først da vil folk få riktig syn på produktene og bruke disse deretter.

 

PS: Igrunn håper jeg Altibox og ICE slår seg sammen om et felles fullpakketilbud. Altibox har jo internett, IP telefoni og TV (i noen områder også mobiltelefontilbud, dette er telenorbrandet), ICE kan man ta med seg på hytta f.eks og så ha fiber hjemme. Hadde vært genialt!

Endret av Kynxx
Lenke til kommentar

Under avsnittet om Ammerud, står det "Netcom er klart raskest når vi tester ruterne omkring en mil utenfor Oslo." Veit ikke om noen faktisk har trodd at Ammerud ikke ligger i Oslo, eller hva det er som har skjedd. Ny, intern definisjon av Oslo, kanskje? Wikipedia har i alle fall ikke gjort den samme tabben:

Ammerud er en drabantby i bydel Grorud i Oslo, og er tilholdssted for bydelsadministrasjonen.

 

Ville kanskje nevnt at 1 byte er 8 bits, men ellers fin artikkel.

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar

Min erfaring med ICE har vært helt forferdelig gjennom de to eller tre årene jeg har hatt det.

Jeg, som kanskje en del andre, kan kun få internett fra ICE, utenom ISDN osv.

Så er det jo denne begrensningen på nedlasting. Jeg skjønner hvorfor de gjør dette, med tanke på at andre trenger like kjapt internett.

 

Slik som det er nå er det 6 gb hver måned, bruker du mer enn 2.5 gb på en uke blir du nedsatt til 200 kbps (0.2 mbps, 20 KB/s i nedlastninger) fram til du ikke bruker mer enn bare noen megabytes på en uke (litt usikker, ICE er kjipe på å forklare hva som er riktig). 2.5 gb per uke var ihvertfall slik det var når det var 10 gb per måned. Regner med det er mindre nå.

 

Uansett, burde man ikke få beskjed når de endrer slike ting? YouTube, vanlig nettlesing, skolearbeid (medie-skole, store filer osv) blir jo helt umulig. Da jeg fikk ICE var det ubegrenset (nokså sikker på det), så ble det 10 gb per uke, så per måned, nå 6 gb per måned. Uten noen beskjed. Dårlig? Ja!

 

Servicen er helt elendig også!

Ja, jeg har kranglet en del med supporten, men når jeg skriver opp hver eneste ting gjør på nettet (utenom vanlig nettlesing og slike småting osv), og vet at jeg ikke har brukt for mye, og likevel setter de ned hastigheten og sier at det ikke er noe de kan gjøre. Som regel var antallet i megabytes, for jeg har andre plasser å få nedlastninger fra.

En gang når jeg ringte supporten, også ringte dagen etterpå for et eller annet sa han "ringer du IGJEN?" med en skikkelig frekk tone!

Har på passord, og resten av familien bruker svært lite av internettet.

Lenke til kommentar

Min erfaring med ICE har vært helt forferdelig gjennom de to eller tre årene jeg har hatt det.

Jeg, som kanskje en del andre, kan kun få internett fra ICE, utenom ISDN osv.

Så er det jo denne begrensningen på nedlasting. Jeg skjønner hvorfor de gjør dette, med tanke på at andre trenger like kjapt internett.

 

Slik som det er nå er det 6 gb hver måned, bruker du mer enn 2.5 gb på en uke blir du nedsatt til 200 kbps (0.2 mbps, 20 KB/s i nedlastninger) fram til du ikke bruker mer enn bare noen megabytes på en uke (litt usikker, ICE er kjipe på å forklare hva som er riktig). 2.5 gb per uke var ihvertfall slik det var når det var 10 gb per måned. Regner med det er mindre nå.

 

Uansett, burde man ikke få beskjed når de endrer slike ting? YouTube, vanlig nettlesing, skolearbeid (medie-skole, store filer osv) blir jo helt umulig. Da jeg fikk ICE var det ubegrenset (nokså sikker på det), så ble det 10 gb per uke, så per måned, nå 6 gb per måned. Uten noen beskjed. Dårlig? Ja!

 

Servicen er helt elendig også!

Ja, jeg har kranglet en del med supporten, men når jeg skriver opp hver eneste ting gjør på nettet (utenom vanlig nettlesing og slike småting osv), og vet at jeg ikke har brukt for mye, og likevel setter de ned hastigheten og sier at det ikke er noe de kan gjøre. Som regel var antallet i megabytes, for jeg har andre plasser å få nedlastninger fra.

En gang når jeg ringte supporten, også ringte dagen etterpå for et eller annet sa han "ringer du IGJEN?" med en skikkelig frekk tone!

Har på passord, og resten av familien bruker svært lite av internettet.

 

Man sier jo at i 90% av tilfellene er det feil på brukerens side. Tviler på at det er noen konspirasjon fra ICE sin side for å strupe hastigheten din. Du bruker nok den datamengden de har loggført.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

ja, skulle bare hatt latencyen ned på et mer stabilt nivå. vurderer å få åpnet opp den huawei saken å få modifisert den med en ekstern antenne til hjemmebruk, men jeg er da litt redd for å ødelegge greia og, siden jeg ikke har allverdens til peiling

 

3G nettet pr i dag vil ikke gi noe særlig god Latency, nå jobber jo Netcom med å oppgradere hele nettet sitt fortløpende, så etterhvert vil du nok oppleve enda raskere nett med lavere latency.

Gleder meg selv til LTE kommer til Bergen, blir å skaffe meg det som et ekstra abonnement til VDSL2 linjen, da jeg reiser ofte til Oslo og andre byer i Norge i forbindelse med jobb, så trenger noe skikkelig nett på tur.

 

Her har du planene til Netcom de neste årene:

http://www.digi.no/855654/netcom-hele-folket-paa-mobilt-bredbaand

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...