Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

På eksamensdagene er alle hjelpemidler tillatt - bortsett fra Internett og verktøy som tillater kommunikasjon med andre. Det er heller ikke tillatt med oversettelsesprogrammer dersom du skriver på pc

 

Det er sant det som du sei, men du må hugse. Du får stryk vist du brukar dei same setningane som andre tekstar. Sensor kan finne på å søke opp på internett og VIPS. STRYK

 

Dessuten så har vi sendt inn brev og spurt om dette og svaret vi fikk: Du kan risikere å få stryk, alt etter lærar eller sensor eller kva det måtte vere. Veninna mi fekk stryk når ho hadde med seg to ferdigskrivne tekstar. For all del, ta med ferdigskrivne tekstar. I DON'T CARE!

 

Kan ein ikkje ta med nokre setningar frå sider ein har forbereda seg frå då? F.eks frå ei side der det står litt om pengar og lykke, kva forskarar har sagt om dette. Det blir vel ingen problem viss ein skriv kven som har sagt det etterpå setningen vel? :)

 

Kopierer det jeg skrev til hun der som skrev man får styr, skrev dette til HENNE altså:

 

Sånn helt seriøst, jeg tror jeg dør. Hvis du leser det vi har fått om eksamen og det som står før forberedelsesarkene om reglene, ville du kanskje fått med deg at det er lov å ha med tekster, sider, artikler osv. Hvis du har en normal IQ skjønner du at det er lov å ta INSPIRASJON, noen ARGUMENTER, EN SETNING eller to LITT OMFORMULERT fra hvilke som helst ark. Selvsagt tar du ikke hele teksten, ingen er så dumme. Gjør du det, finner plagiatkontrollen det og da får du stryk - Men det er lov til å ha med alle slags ferdiskrevne ark fra internett osv. KK? Det gjelder jo vanlige innleveringer også. Kildebruk, kalles det. Man skal nemli oppgi alle kildene man har brukt helt til sist i saksprosaen - om du leste reglene for eksamen.

Ja, det var det eg trudde var rett ;) såg ikkje svaret ditt før etterpå eg hadde svart :p

 

Haha. Viste ikkje at det kom til å bli så mykje oppstyr rundt dette. Jo eg har lest alt eksamens styr. Men en ting: EG BRYR IKKJE MEG OM DYKK STRYK.

 

Eg har no forhørt meg hjå fleire lærara som sei det same: Ferdigskrivne tekstar = stryk

 

Eg har jo sjølvsagt lyst til å ta med ferdigskriven tekst eg og, men eg kan ikkje. Eg har ikkje bestemt dette, dette er ikkje kva eg vil, men det som dei fleste sei. Og nei, det er ikkje vits i å mot argumentere meg. Dokke kjem dokke ikkje vidare uansett.

 

Stryk? haha, nei. Du stryker i eksamen, men de tar også vekk hele standpunkt karakteren din i norsk. Kan finne en kilde for det. Det gjelder juks på eksamen :-)

Endret av SiljeSelma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stryk? haha, nei. Du stryker i eksamen, men de tar også vek hele standpunkt karakteren din i norsk. Kan finne en kilde for det. Det gjelder juks på eksamen :-)

Slutt å siter så mye, kutt heller ned til det siste vedkomne sa. Det tar opp hele siden!

Lenke til kommentar

Ikke for å ta side i saken men; det har egentlig ikke noe å si hva de egentlige reglene er, systemet er elendig og makten ligger hos lærerne. Spør læreren hvilke regler som gjelder og argumenter for din sak.

Endret av Tomazo
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Sånn da har jeg fiksa meg en fet minnepenn, og printet ut noen av tekstene siden vi helt sikkert ikke får bruke minnepenn, men jeg skal iallefall si at de får vise meg hvor i reglene det står. Ellers skal jeg ikke finne meg i det ass.. legger meg snart. Men lykke til a folkens!

 

EDIT: OK, læreren kommer 100% sikkert til å si at minnepenner ikke er lov. Hva skal jeg si? bare sånn her: Du kan jo ringe til utdanningsdirektoratet og få oppklaring i reglene, siden det står ikke noe om at minnepenn ikke er lov i reglementet. og hvis det gjør det kan du versegod å vise meg det.

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

 

Slutt å siter så mye, kutt heller ned til det siste vedkomne sa. Det tar opp hele siden!

 

 

Sorry er ny her. Aner ikke hvordan jeg gjör noe som helst. Håper du kan ta hensyn til det.

Oja, da så. Men du kutter ned slik at du ikke har uendelig mye du sitere over deg. Fjern slik at du har en siteringslinje i toppen og det vedkomne sier på bunnen. Under kan du skrive det du ønsker (umulig å forklare, men håper du forsto litt hvertfall.

 

PS: quote er slik:

[quote] det du skal si [/quote]

Endret av Thomhess
Lenke til kommentar

Haha. Viste ikkje at det kom til å bli så mykje oppstyr rundt dette. Jo eg har lest alt eksamens styr. Men en ting: EG BRYR IKKJE MEG OM DYKK STRYK.

 

Eg har no forhørt meg hjå fleire lærara som sei det same: Ferdigskrivne tekstar = stryk

 

Eg har jo sjølvsagt lyst til å ta med ferdigskriven tekst eg og, men eg kan ikkje. Eg har ikkje bestemt dette, dette er ikkje kva eg vil, men det som dei fleste sei. Og nei, det er ikkje vits i å mot argumentere meg. Dokke kjem dokke ikkje vidare uansett.

 

Det er ein skilnad mellom å ha med seg ein ferdigskriven tekst til inspirasjon eller som faktahjelp, og det at ein skriv rett av han.

 

Er det forresten nokon som har ein nedlastbar nynorsk-ordbok som ein kan åpne i Word og søkje i med ctrl+f/b? Gjerne som bokmål --> nynorsk-versjon òg.

Lenke til kommentar

OK, læreren kommer 100% sikkert til å si at minnepenner ikke er lov. Hva skal jeg si? bare sånn her: Du kan jo ringe til utdanningsdirektoratet og få oppklaring i reglene, siden det står ikke noe om at minnepenn ikke er lov i reglementet. og hvis det gjør det kan du versegod å vise meg det.

 

Referer også til at blant annet Hundsund Grendesenter og Ris Ungdomsskole får lov. Be henne ringe UDIR. Et tips er å si det før tentamen starter, HØYT, slik at alle hører til.

Lenke til kommentar

 

Det er ein skilnad mellom å ha med seg ein ferdigskriven tekst til inspirasjon eller som faktahjelp, og det at ein skriv rett av han.

 

Er det forresten nokon som har ein nedlastbar nynorsk-ordbok som ein kan åpne i Word og søkje i med ctrl+f/b? Gjerne som bokmål --> nynorsk-versjon òg.

Du finn ein i fyrste post

Lenke til kommentar

Alle som planlegger å spørre lærer burde tenke seg om to ganger.

 

Jepp, da en i klassen min spurte læreren om han kunne høre på iPod, og han fikk nei, begynte jeg å si: "Hvorfor ikke? Det står da ingen ting i reglene om..", men da kom hun rett bort til meg og sa at hun ikke brød seg om reglene og at HUN ikke ville ha iPod der. Nå hadde ikke jeg iPod med meg, så jeg gadd ikke kverulere med henne, men dette viser at lærerne tror de kan, og faktisk kan gjør hva de vil, fordi de ikke på noen som helst måte blir overvåket eller kontrollert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...