Gå til innhold

Nye høyttalere og forsterker


Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har lyst til å kjøpe meg et par høyttalere og forsterker som jeg kan bruke på litt mindre fester. Budsjettet mitt er på 6000 kr ca.

 

Jeg tenkte kanskje jeg kunne bruke no ala denne eller denne sammen med denne som forsterker eller blir det bare rævva? tenker også å kjøpe meg en sub litt senere :)

 

er åpen for forslag :)

 

Takk for svar på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Max effekt i 4 ohm: 2 x 500 W PMPO" burde få advarselsklokkene til å ringe. (Pretty Meaningless Power Output, eller Peak Music Power Output som noen kaller det)

 

Edit: Jeg hadde noen høyttalere som var oppgitt til 160W PMPO og etter å ha sjekka nøye fant jeg ut at forsterkeren var på 2x7W RMS.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hvor stort rom skal de brukes i? Skal de brukes ute?

 

Er det til bruk i en vanlig stue så hadde jeg holdt meg unna slik pa annlegg. Gå heller for noe "stua pa" ala cerwin vega eller liknende. Kombiner dette med en kraftig brukt Nad forsterker.

 

Skal det brukes til litt mer enn fest bør du heller se etter noen litt store Dali, jbl eller liknende.

 

Blir lettere å anbefale noe hvis du forteller mer om rom, musikksjanger og generell bruk. :cool:

Endret av magb
Lenke til kommentar

skal til vanlig brukes på et lite rom men nå og da skal de til det lokale samfunnshuset å spille i samkjør med noen andre høyttalere :)

skal brukes til rock, techno, pop, rap osv :)

 

tar heller ikke forsterkeren etter jeg så på posten til sedsberg :)

 

så nå tenker jeg at jeg kan ta en av de samme høyttalerne men med Denne eller denne da :)

 

tror dere det vil bli bra?

 

det må også spille høyt :)

Lenke til kommentar

Begge de forsterkerne er sluttrinn så da må du ha forforsterker i tillegg. Og selv om den dyreste av de så mer seriøs ut så er jeg skeptisk når de er så sparsommelige med opplysninger. De har ikke oppgitt THD for eksempel. 2x480W er en del men hvis det er med 20% THD så hjelper det lite.

 

Du burde kanskje se litt på andre mer annerkjente merker. De har ofte oppgitt mindre effekt men kan alikevel være mye kraftigere enn billig-forsterkere med høy oppgitt effekt.

 

NAD f.eks. oppgir effekten med alle kanaler i bruk samtidig, samt den effekten den kan gi over hele frekvensområdet og ved en veldig lav THD. (0,004% THD på C375BEE). Andre merker oppgir effekten med kun én kanal i drift av gangen og kun ved 1kHz, og gjerne ved mye høyere THD.

 

Edit: Når det gjelder høyttalere ser de ut som typiske PA-høyttalere. Laget for å gi mye lyd i store rom men heller uegna for mindre rom. Lydkvaliteten er vistnok heller ikke særlig bra.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri i livet gått for en av de forsterkerene du oppgir. De gir en effekt som er helt latterlig samt at det er en produsent som jeg aldri har hørt om.

 

Hvis du oppgir et budsjett på 6000kr, så hadde jeg bruket pengene på noe du vet gir effekt og som du vet gir garnati :D Er du ute etter ren party factor og masse bass så gå for Cerwin Vega VE8F + en evt. NAD C326. Her får du et stereopakke som leverer det du ber om (du klarer ikke finne en sjel her på forumet som ikke er enig i det), og det er kommer til å være vanvittig artig på fest ;) Hvis du begynner å tenke på det som kalles "fin lyd" så må du ta et steg tilbake er jeg redd:p Med det er no så :p

Endret av Plecto
Lenke til kommentar

VE-serien til CV er ikke så ille, og VE8 er en rimelig gulvstående som spiller relativt pent, i alle fall til å være CV. Prisen tatt i betraktning er det en god høyttaler.

 

Denon er også på "billigsalg" hos HFK, men jeg ville testet om PMA 510 er stor nok til å drive VE8. Da slipper du billig unna! Alternativt så kan du parre Denon med Dali Lektor 2 eller 3, det spiller åpent og pent.

Lenke til kommentar

Med et budsjett på 6k må du nok gjøre noen kompromiss. Skal du bruke de i store lokaler må du ha store høyttalere, og også en kraftig forsterker. KRaftig som i "ekte watt". Ikke papirwatt eller kinawatt. Store høyttalere og kraftige forsterkere koster penger. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Skal du ha sub i tillegg på samme budsjett tror jeg nok du vil havne enda dårligere ut. Du må nesten bestemme deg for hva du vil vektlegge. Mye lyd til større rom eller finere lyd tilpasset mindre rom. Hvis du bare skal ha masse lyd og trøkk og driter i kvaliteten ville jeg tro at du bare kan lete etter et godt PA-anlegg med fysisk store elementer.

 

www.ljudia.no har en del PA-høyttalere.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke hørt VE-serien men mine CLS-12 spilte faktisk finere enn mange andre dyrere høyttalere når man faktisk spilte skikkelig høyt. Der mindre B&W, Dali og flere andre typisk "gode" merker begynte å slite var det fremdeles klokkeklar lyd i CV-ene. Det er det de er laget for. Å spille høyt. På lavt til moderat volum var de ganske kjedelige og uimponerende. Men når jeg vrei forsterkeren opp til +8dB var det rett og slett rått!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...