Gå til innhold

Hvordan få kropp som Ronaldo? Hjelp med fettprosent


Anbefalte innlegg

Ja, har lest den, men den dreier seg mest om hva de ulike tilskuddene er. Og det kommer jo stadig nye spm om de samme tingene om og om igjen, så hadde vært greit med en slik tråd som tok med det aller meste. Evt utvide tråden til War litt.

Det er jo et kjent faktum at mange lager nye tråder til tross for at spørsmålet de lurer på er besvart og ville blitt funnet gjennom et enkelt søk. Dog er det sikkert noen som finner informasjonen på forumet. Men grunnen til at jeg ønsker slike FAQ/info-tråder er mest for min egen del. Brukere som deg, different, War og Pijus sitter på utrolig mye god og høyverdig kunnskap som jeg gjerne skulle fått en bit av, kunnskap som kommer frem i innlegg i tilfeldige tråder som denne. Det ville vært å få nøstet opp slik informasjon i info/sticky-tråder som var lette å finne og lette å navigere gjennom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arvv.. Jeg er så lei av folk som sier "finn det sælv". Du sier noe fra himmel blå og forventer oss til å finne ut hva du mener? Kom'an gje deg!

 

 

La oss starte med begynnelsen. Vi blir født, og hva skjer så ? Jo, die fra mor. Og hva inneholder melken ? Mettet fett (laurinsyre). helsekostbransjen påstår at kokosfett er så bra, og dette inneholder også mye laurinsyre. En naturlig relasjon fra barn som dier mor, vil så være at man "dier" andre vesener, for å skaffe seg næring, på samme måte som vi gjør med kyr idag. Og hva er i melken ? Tetradekansyre som er mettet fett. Hva har Captein Caveman (nordisk hulebor), eller inuittene på Grønland, eller native tribes rundtom i verden å livnære seg av ? jo, ANIMALSK FETT. Man kommer ALDRI vekk fra en siviliasjon som har eksistert uten å livnære seg på jakt på andre levende vesener. Sel, Hval, Fisk, Svin, Vilt, Fugl, "Storfe", alle inneholder selvfølgelig mettet fett.

Jeg nevnte inuittene. Vi kaller dem jo ofte eskimoer (som betyr "de som spiser rått kjøtt"), men dette folket har faktisk vært velsignet med veldig lave tall av "velferdsykdommer" som hjerte og kar, fram til nå for ikke så mange år siden.

 

Altså, vi snakker her om at mennesket har levd, i mange tusener av år, primært av mettet fett. Og på grunn av omstendighetene den tiden, vet vi at gjennomsnittlig levealder var lavere. Noe som igjen tilsier at genetiske endringer og forandringer ville gått raskere enn i vårt industrielle samfunn med dobbel lengde levealder, og vi snakker om MAX 500 år. Kanskje ikke det engang. Sammenlignet med kanskje 5000 år, eller 10.000 år !!!

 

Den virkelige fienden er dagens legevitenskap og næringsmiddelindustri. Need i remind you om at for 50 år siden, så var det igrunn helt alright å røyke, og det var ikke spesiellt farlig heller ? Skal vi konkretisere på ett næringsmiddel/produkt, så blir det sukker. Ingen over, ingen ved siden av. Sukker i alle farger, former og varianter. Vil avrunde med en liten konspirasjonsteori.

 

Næringsmiddelindustrien: Naturlig mat er dyr og produsere, og vanskelig å tjene penger på. Det er bedre business å selge kunstige og sukkerfylte produkter.

 

Legemiddelindustrien: Tjener store penger på medisiner mot denkunstig dårlige og dårligere helsen hos folk verden over. De vil ikke ha forandring, tvert om. De tjener mer penger jo sykere vi er, og jobber med å trumfe gjennom ett internasjonalt regelverk som truer med å gjøre helt friske mennesker til medisin konsumenter. Målsettingen er at flest mulig skal bruke dyre medisiner mot høyt blodtrykk, høyt blodsukker eller høye fettverdier i blodet.

 

Legene, må, med få unntak, også regnes med blant skurkene. Deres skyld oppstår når de behandler symptomer ved hjelp av medisin, i stedet for å gi seg i kast med årsakene til den dårlige helsen. Å skrive ut tilstrekkelig mange resepter på tilstrekkelig dyre medisiner, gir betalte feriereiser masker som konferanser. Er legen sentralt plassert, venter konsulent honorarer, styreoppdrag og kanskje en professor II-stilling. INGEN av disse vil ha noen forandring.

 

Helstemyndigheter og politikere: De har en mulighet til å reduserer sukkerforbruket og gjøre det dyrt for kjemikalieselgere å ødelegge helsen vår. I stedet skal frukt uten næringsverdi inn i skolen. de har en mulighet til å gi sunne kostråd i stedet for å bygge kostpyramider som bare gjør folk fetere. Men de gjør ingenting. De lukker øyene og ørene.

 

Lese lese lese - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1213167&st=0

 

Og en annen ting, det er veldig morsomt å se hvordan folk svarer i denne tråden der noen sier at mettet fett er dårlig for deg også kommer storegutta med dokumasjon og forskning på at det ikke er dårlig og eneste dere sier er "ahh..urhh.. søk på nettet da vel!" eller "se i avisen da vel"..

 

http://guru.sol.no/question/helse-sex-og-samliv/trening-og-kosthold/hva-gjor-umettet-fett-sunnere-enn-mettet

 

Veldig imponerende å copy paste. Applaus!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Nå bommer du litt.. Det er ikke sukker som er nødvendig for oss, men de tingene som inneholder sukker som for eksempel frukt og bær. Som inneholder c-vitaminer og antoisidanter som er helt nødvendig.

 

Du er vel enig i at kroppen IKKE trenger sukker(fruktose, whatsover) men at man trenger vitaminene og antioksidantene som i bær og frukt?

 

Kroppen trenger karbohydrater. Karbohydrater er bygget opp av karbon, hydrogen og oksygen.

De vanligste karbohydratene er Monosakkarider (glukose,fruktose,galaktose), Disakkarider (sukrose, melkesukker) og polysakkarider.(stivelse,cellulose,glykogen)

Hjernen vår trenger glukose, spesielt under fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar

Da ikke credz for den heller. Men poenget kommer fram.

Still. Poenget mitt står. Når du whiner både her og i andre tråder om at folk kommer med påstander uten å vise til dokumentasjon/kilde whatever så blir det for dumt. Du må nok spise din egen hatt, dessverre.

Endret av kleivbo
Lenke til kommentar

Kroppen trenger karbohydrater. Karbohydrater er bygget opp av karbon, hydrogen og oksygen.

De vanligste karbohydratene er Monosakkarider (glukose,fruktose,galaktose), Disakkarider (sukrose, melkesukker) og polysakkarider.(stivelse,cellulose,glykogen)

Hjernen vår trenger glukose, spesielt under fysisk aktivitet.

Riktig det du sier her, men fett består også av karbon, hydrogen og også oksygen (noen typer fett i alle fall). Kroppen kan omdanne fett til glukose og bruke denne til å danne energi. Det samme kan den gjøre med protein. Og vice verca. Det er jo derfor (vil jeg tro) flere og flere nordmenn begynner å lide av fedme, pga snop og brus (glukose) og karbohydrat fra brød som omdannes til fett.

Lenke til kommentar

Nå bommer du litt.. Det er ikke sukker som er nødvendig for oss, men de tingene som inneholder sukker som for eksempel frukt og bær. Som inneholder c-vitaminer og antoisidanter som er helt nødvendig.

 

Du er vel enig i at kroppen IKKE trenger sukker(fruktose, whatsover) men at man trenger vitaminene og antioksidantene som i bær og frukt?

 

Kroppen trenger karbohydrater. Karbohydrater er bygget opp av karbon, hydrogen og oksygen.

De vanligste karbohydratene er Monosakkarider (glukose,fruktose,galaktose), Disakkarider (sukrose, melkesukker) og polysakkarider.(stivelse,cellulose,glykogen)

Hjernen vår trenger glukose, spesielt under fysisk aktivitet.

 

Har jeg glemt å nevne at kroppen klarer fint å lage sine egene karbohydrater via gluconeogenesis?. Glycerol (kroppsfett) og noen par aminosyrer er alt som trenges.

 

glucose.png

 

Uploaded with ImageShack.us

Da er vi kvitt det problemet, uansett så vil kroppen få noen karbohydrater av høyfettmat, der egg, kjøtt, fisk osv inneholder litt karbohydrater. Kroppen blir bedre på å fordele karbohydratene, istendenfor at kroppen bruker karbohydratene til muskelarbeid kan musklene bruke fett som energi og hjernen og nervesystemet kan heller få karbene.

Lenke til kommentar

Det er jo et kjent faktum at mange lager nye tråder til tross for at spørsmålet de lurer på er besvart og ville blitt funnet gjennom et enkelt søk. Dog er det sikkert noen som finner informasjonen på forumet. Men grunnen til at jeg ønsker slike FAQ/info-tråder er mest for min egen del. Brukere som deg, different, War og Pijus sitter på utrolig mye god og høyverdig kunnskap som jeg gjerne skulle fått en bit av, kunnskap som kommer frem i innlegg i tilfeldige tråder som denne. Det ville vært å få nøstet opp slik informasjon i info/sticky-tråder som var lette å finne og lette å navigere gjennom.

 

Kunne vært flott og lagra enkelte gode innlegg, og posta dem i en slags FAQ tråd ja. Men det blir en god del jobb, og i tillegg er det litt tiltak å finne igjen eldre tråder med godt innhold. Så vil tro at det ender med at ingen gidder å gjøre det.

 

Men denne nye "+ funksjonen" vil kanskje gjøre det litt lettere å finne igjen gode innlegg fra nå av.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har en idé. Vi oppretter rett og slett en oppsamlingstråd, hvor folk poster ting andre (eller ting de selv) har skrevet, gode innlegg med mye og/eller viktig informasjon. Det kunne blitt nøstet opp i førstepost, men er egentlig ikke nødvendig, hvert innlegg kan være et innlegg. Måtte hatt diverse regler der da, som at det ikke er lov med diskusjon osv, hver post skal være en kopi av den andre posten, alle innlegg skal være i spoilers, og ha med info om hvem som skrev innlegget opprinnelig. Så kunne vi heller hatt en tråd hvor vi eventuelt diskuterte ting som sto i denne oppsamlingstråden.

 

Noen som synes det høres smart ut?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Men hjernen trenger glukose. Karbohydrater blir omdannet til glukose. Påstår du at fett blir omdannet til glukose på samme måte som karbohydrater??

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har en idé. Vi oppretter rett og slett en oppsamlingstråd, hvor folk poster ting andre (eller ting de selv) har skrevet, gode innlegg med mye og/eller viktig informasjon. Det kunne blitt nøstet opp i førstepost, men er egentlig ikke nødvendig, hvert innlegg kan være et innlegg. Måtte hatt diverse regler der da, som at det ikke er lov med diskusjon osv, hver post skal være en kopi av den andre posten, alle innlegg skal være i spoilers, og ha med info om hvem som skrev innlegget opprinnelig. Så kunne vi heller hatt en tråd hvor vi eventuelt diskuterte ting som sto i denne oppsamlingstråden.

 

Noen som synes det høres smart ut?

 

Høres ikke så dumt ut nei. Kan hvertfall ikke skade å opprette en slik tråd ;) Spørs bare om folk er villige til å delta aktivt i den.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har en idé. Vi oppretter rett og slett en oppsamlingstråd, hvor folk poster ting andre (eller ting de selv) har skrevet, gode innlegg med mye og/eller viktig informasjon. Det kunne blitt nøstet opp i førstepost, men er egentlig ikke nødvendig, hvert innlegg kan være et innlegg. Måtte hatt diverse regler der da, som at det ikke er lov med diskusjon osv, hver post skal være en kopi av den andre posten, alle innlegg skal være i spoilers, og ha med info om hvem som skrev innlegget opprinnelig. Så kunne vi heller hatt en tråd hvor vi eventuelt diskuterte ting som sto i denne oppsamlingstråden.

 

Noen som synes det høres smart ut?

 

God ide, så kan vi be en mod sticke tråden. Reglene må bli at det ikke er lov å diskutere og alle poster skal reffere til studier, forfattere eller noe sånt.

 

Men det blir jo litt rart, fordi det blir jo en haug med innlegg som baserer seg på et eller to linjer som:

"Kroppen klarer å ta opp mer enn 30g protein"

- Pijus ..

 

Men om vi får til ett oppslagsverk om kroppen, enæring, styrketrening osv så hadde det vært knall. Så kunne vi hatt mange forskjellige kategorier som for eksempel, "Fett, karbohydrater, proteiner, Styrkeløft, Kroppsbyggning, fettforbrenning" osv.

 

*

Men hjernen trenger glukose. Karbohydrater blir omdannet til glukose. Påstår du at fett blir omdannet til glukose på samme måte som karbohydrater??

*

 

Fett ved hjelp av noen amiosyrer kan bli omdanet til glukose. Les posten.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Jeg kan være enig i det Pijus, at kroppen forbinder det søte med noe næringsrikt. Men monosakkarider er en god kilde til energi, noe som kroppen selvsagt ønsker. Men sukker er ikke så fy-fy som du skal det til. Er du imot stivelse, glykogen og cellulose og du eller? Nå fordøyer vi kanskje ikke cellulose i så stor grad, men det er viktig for fordøyelsen forde!

 

Edit: Poenget mitt er at energi er noe som mennesker har hatt en jakt/søken på i mange, mange år. Sukker er noe som har vært energirikt, og det har derfor blitt en god smak på det.

Endret av Foror
Lenke til kommentar

Jeg kan være enig i det Pijus, at kroppen forbinder det søte med noe næringsrikt. Men monosakkarider er en god kilde til energi, noe som kroppen selvsagt ønsker. Men sukker er ikke så fy-fy som du skal det til. Er du imot stivelse, glykogen og cellulose og du eller? Nå fordøyer vi kanskje ikke cellulose i så stor grad, men det er viktig for fordøyelsen forde!

 

Karbohydrater er en kjempe god energi kilde og en rask en også.

Cellulose er kostfiber, du kan innta disse fra korn eller fra grønnsaker/nøtter. Jeg foretrekker sistenevte.

 

Jeg ser på stivelse på samme måte som sukker nesten, har samme virkning. Der alle karbohydrater blir uansett (untatt fiber) gjort om til glukose.

 

Det er mange grunner for at jeg er så imot raffinert sukker. Det er rask energi som gir ingen langsiktig helseforbedringer, sukker tømmer kroppen for viktige mineraler og vitaminer, mange som har et sukkerhøydt kosthold får ofte beinkjørhet seinere i livet fordi sukker stjeler kalsium fra beina.

Sukker bidrar til atferdsproblemer og psykiske lidelser, det forstyrrer kroppens hormonregulering og bidrar til økning av diabetes type 2.

 

Så editen din, jada sukker er energirisk som gir 4kcal per gram. Men fett gir 9kcal og betyr at det gir mer energi..

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Hehe.. jaja. Men det hele kommer ned til å leve balansert spør du meg. Det er det beste. Ikke for mye og ikke for lite av noe. Hvis man får i seg alt for mye protein, jern, vitaminer og mineraler er ikke det bra for leveren det heller, da den må skille ut alt dette. Men det er jo lettere sagt enn gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...