Gå til innhold

Hvordan få bakgrunnen til å "bevege" seg?


Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst å få bakgrunnen av bildene mine å "bevege" seg.

 

Med dette så tenker jeg på der du ser f.eks en bil som kjører. Bilen er i fokus, mens byggningene bak får en slike "swoosh" effekt.

 

Jeg driver å ta bilder av hunden min i parken, og bruker "sport" mode. Dette er bra, og alt "stopper" når jeg tar bilde mens de springer. Men jeg vil prøve å få tatt bilder der hunden min er i fokus, og bakgrunnen blir i bevegelse.

 

NB! Jeg er sikkelig ny, så om dere kan forklare hvordan jeg får dette til steg for steg hadde jeg satt pris på det.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sette kameraet ditt i S (eller Tv) modus (lukkertidmodus) og velge en lengre lukkertid som vil gi en mer uskarpt bakgrunn. Og da kan du stå i ro, følge hunden og ta bilder hvor hunder er skarp. Kameraet gjør resten.

 

Feks kan du sette lukkertiden til 1/60 hvis du har et 50mm objektiv. Det burde fungere bra. Eller en raskere lukkertid. Bare å prøve forskjellige verdier og se hva som passer best.

 

Dette forutsetter at du har et kompakt kamera med S modus eller et speilrefleks kamera.

Lenke til kommentar

Jepp, trikset er å finne riktig lukkertid. Men det har ikke så mye med brennvidde å gjøre som ingard kanskje ga inntrykk av. Det er nemlig ikke det å holde kameraet stabilt nok som er problemet, men å klare å panorere (bevege kameraet horisontalt) godt som er utfordringen. Rettere sagt må lukkertiden være kort nok til at hunden blir skarp samtidig som lukkertiden er lang nok til at bakgrunnen blir "svosjet" utover.

 

For å klare å få hunden rimelig skarp bør nok lukkertiden være rundt 1/100-1/300 sekund avhengig av hvor raske bevegelser hunden har. For å klare "svosje" ut bakgrunnen bør lukkertiden være lengre enn ca 1/100 sekund.

 

Du får prøve deg litt frem med ulike lukkertider og prøve å følge hunden med en stødig rettlinjet kamerabevegelse. Regn med mange bomskudd mellom fulltrefferne.

 

Hvis det er snakk om fullt sollys så bør nok ISO stå på 100 og blenderen på rundt f/11-16.

Lenke til kommentar

Men vil ikke beina hans også bli ut av fokus?

Bena vil da få litt bevegelsesuskarphet, ja - men sånn er det den effekten fungerer, med mindre du skal "fake" noe i photoshop. ..Akkurat som hjulene på en bil hvor du panner blir utydelige - samme prinsipp.

 

Prøv litt selv - så ser du hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar

hvis du vil ha hele hunden skarp, også beina, kan du bruke blits. blitsglimtet er kortvarig (rundt 1/1000 sekund), og alt som belyses av blitsen vil bli skarpt, mens alt utenfor blitsens rekkevidde vil bli så skarpt eller uskarpt som lukkertiden tilsier.

 

Blitssynk på 2. gardin er en fordel, ellers vil ting som både opplyses av blitsen og andre lyskilder få pussige bevegelseseffekter.

Lenke til kommentar

..Du synes bildene jeg linket til så unaturlige ut? ..Så får du photoshoppe bakgrunnen - så er det en photoshopeffekt du er ute etter, og ikke virkeligheten.

 

Eventuelt er det grenseverdier - at du kan justere effekten med lukkertid.

 

Sånn er det med bevegelse - har du litt lukkertid, så vil du se bevegelsesuskarphet også i potene, med mindre hunden holder dem stille i lufta.

 

 

Edit: ..Beveger hunden potene i forhold til resten av hunden, så vil du se bevegelsesuskarphet i potene i forhold til resten av hunden.

"Sport mode" er ellers ikke riktig modus å bruke til panning - til panning ønsker du ofte litt lengre lukkertid, og sport-modus prøver å holde lukkertiden nede så mye som mulig.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ellers - hva er galt med at beina beveger seg?

 

Ingenting, jeg bare lurte. Men det første bildet likte jeg ikke. Det ble for mye.

 

 

hvis du vil ha hele hunden skarp, også beina, kan du bruke blits. blitsglimtet er kortvarig (rundt 1/1000 sekund), og alt som belyses av blitsen vil bli skarpt, mens alt utenfor blitsens rekkevidde vil bli så skarpt eller uskarpt som lukkertiden tilsier.

 

Blitssynk på 2. gardin er en fordel, ellers vil ting som både opplyses av blitsen og andre lyskilder få pussige bevegelseseffekter.

 

Tror ikke det hjelper så mye ute i solen, og i et stort hundepark der jeg er ganske langt vekke.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
blenderen på rundt f/11-16.
Hvorfor akkurat 11-16?

Ta med hele sitatet:

Hvis det er snakk om fullt sollys så bør nok ISO stå på 100 og blenderen på rundt f/11-16.

Fordi det lett blir overeksponert med større blenderåpninger enn det med ISO 100 i fullt sollys. Legg også merke til ordet "rundt". Det står der fordi "akkurat" ville vært for bastant og lite fleksibelt for ulike situasjoner.

 

Sunny 16 rule

 

For å få bevegelsen på bakgrunnen frem så kan man ikke bruke for kort lukkertid. Her 1/100 sekund med ISO 100.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...