Gå til innhold

Manlger 2 kjerne på en 6 kjerners AMD


Anbefalte innlegg

Hei

 

Fikk en AMD X6 1090t i posten for noen dager siden. Har et gigabyte GA-MA770-UD3 (rev. 2.0) hovedkort som etter BIOS oppgradering skal støtte denne prossesoren. Så før jeg tok ut min gammle prosseror( en AMD X4 940), opdaterte jeg BIOS så jeg skulle slippe noe tull etter instalasjonen av ny prossesor. Etter opdatering av biosen slår jeg av pcen å installerer ny prossesor. booter opp systemet å all fungere fint. MEN når jeg starte opp AMD overdrive, CPU-Z osv..... viser det bare 4 aktive kjerne!? og når jeg kjører div benchmark som skalerer godt på flere kjerner, så havner jeg på samme nivå som en 3,2ghz fire kjeners pros. Så det er gankse tydelig att den er 2 kjerne som ikke er aktive!? har prøvd med en del forskjelige instillinger i BIOS, uten hell. Kan det være windows som deaktivere disse 2 kjernene( kjører win-7 64-bit)eller er det mest sansyling BISO som kødder det opp!?

 

Har snakket med Gigabyte, men de anbefaler bare å oppdatere BIOS(har gjort dette 2-3 ganger nå, både med Q-falsh å fra windows)....... ER det noen lure hode som har noen gode forslag!?

 

Terje

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kjører samme windowsen som før du skifta prosessor?

 

Leste en plass at det er ikke alltid windows får med seg økning i antall kjerner, og at det er man kan stille inn dette manuelt en plass, men finner det ikke frem akkurat nå.

 

Kanskje noen andre har mer peiling og vet hva jeg snakker om. :)

 

 

 

Om du ikke finner ut av dette, så vil det fungere etter en ny install av windows, men som sagt, det er ikke nødvendig, om man finner frem det jeg snakker om. :p

 

edit: fant det.

 

Kjør Msconfig;

 

"Msconfig->Boot(go to advanced options )-> Select "Number of processors" box and from the drop down menu select 6.Press Ok,apply/Ok,reboot. Check with CPUz now.Do not change anything else in the boot menu section."

 

Så sier han som hadde problemet:

 

"Can only go to 4 in the drop down menu,really getting stressed now.LOL!!!"

 

Så sier en annen person:

 

"You are vastly overestimating the depth of a problem like this. That's good news, right? It isn't a hardware problem. It is a common Windows problem when upgrading to a new processor without a fresh install of the operating system. Do as informal said and the problem should resolve itself. Take note that you may have to select a lower number of CPUs first if you can't select the right amount, such as setting it to 2, reboot, and then set it to 6, reboot, and then you're done. If not, you can try deleting the ACPI "computer" device in Device Manager (and reboot) so that it re-detects your CPU entirely. That shouldn't be necessary. Ultimately, if you still cannot see all cores, you might need to perform a fresh install of Windows. This would be a very, very, very unusual step but would ultimately be successful. "

 

Her er linken:

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=250736

Endret av crabster
Lenke til kommentar

Sistnevnte har jeg klart å fremprovosere på Windows XP med Q9450 og E8600.

Min 4 kjerne ble bare detektert som 2 kjerne, men jeg hadde ytelsen til 4 da merket jeg i flertrådede programmer.

Men jeg gikk inn i enhetsbehandling of avinstallerte ACPI maskin, den er ganske langt opp på lista og restartet maskinen.

Den ble da reinstallert og vips, alle 4 kjernene var tilbake.

Lenke til kommentar

Tror det bare gjelder i Windows XP eller eldre. Moderne windows versjoner er istand til å lese hvor mange cpukjerner du har og konfigurerer seg selv for dette under boot. Mulig jeg tar feil. Har tatt feil før :p

Prøv ihvertfall tipsene fra XS før du formaterer

Endret av wim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...