Gå til innhold

Tamron 17-50 VC eller ikke VC


Anbefalte innlegg

Har nå vært igjennom en konfirmasjon som en vedlig uformell fotograf. Og det har nå fått meg til å innse at jeg MÅ få bytta ut ikke-IS kitlinsa til min 400D. Tamron 17-50 har hele tiden vært i tankene som en erstatter, men nå har jo samme linsa med VC dukket opp. Jeg liker å ta bilder i mørke omgivelser, så bildestabilisator hadde vært fint. Men jeg leser jo mange komentarer om at VC-linsa er langt i fra så skarp som den uten. Noen av ekspertene her inne som har testet denne/begge og kan kommentere om hva de synes?

Jeg regner med at VC uansett er et stort steg opp fra det jeg har nå?

Er det så stor forskjell at jeg omtrent ikke vil bruke f2.8 på VC? I såfall får jeg bare kjøpe den uten VC og bli flinkere til å ta med blitsen. Jeg oppgraderer jo først og fremst for å få skarpere bilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville kjøpt med VC. Selv om gammel versjon skulle være ørlite skarpere vil en stabilisator mer enn kompensere for det hvis du tar mye bilder på 1/60 sekund og lavere. Så forresten et test i det svenske bladet FOTO og der stod et at ny versjon var vel så bra. Muligens variasjon fra eksemplar til eksemplar, muligens i testmetoder. Tyder uansett på at forskjellen ikke er stor.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke velge i både pose og sekk? Den skarpe Tamron 17-50 uten VC og kamerahus med innebygget stabilisering?

 

Eller kanskje gi opp hånd-zoom og gå for fot-zoom i stedet for? (50mm f/1,4) Da får du også fryst bevegelsene til folk bedre enn med et f/2,8 objektiv.

 

Eller 50mm f/1,4 + kamerahus med innebygget stabilisering?

 

Eller kjøpe et kamera du tør å bruke på høyere ISO?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke velge i både pose og sekk? Den skarpe Tamron 17-50 uten VC og kamerahus med innebygget stabilisering?

 

Eller kanskje gi opp hånd-zoom og gå for fot-zoom i stedet for? (50mm f/1,4) Da får du også fryst bevegelsene til folk bedre enn med et f/2,8 objektiv.

 

Eller 50mm f/1,4 + kamerahus med innebygget stabilisering?

 

Eller kjøpe et kamera du tør å bruke på høyere ISO?

 

Alle gode spørsmål, men som alltid er det et spørsmål om penger. Har ikke råd til å bytte ut 400D i uoverskueling fremtid. Men sikkler jo fælt på 550D selvsagt.

Jeg har 50mm 1.8 også, men fastopptikk er ikke alltid så praktisk. I allefall ikke innendørs.

 

Ja, kanskje jeg skal vente på Sigma sin. Hva er "om ikke lenge"?

Lenke til kommentar

Kan jo se ut som om Sigma sitt blir bedre med tanke på at prisen nærmer seg Canon sitt. Trist (for meg). Spørs om det blir Tamron non-VC på meg gitt. Blir mye å betale over 3000 kr for stabilisering.

Hvis du vil spare de pengene på stabilisering, leverer Tamron objektivet utmerket likevel...

Lenke til kommentar

Har snakket med folk på JapanPhoto, samt onkel som er fotograf, og de sier at den uten VC er desidert skarpest.

 

Jeg har Tamron 17-50 uten VC, og som mange andre her inne, så savner jeg ikke VC i det hele tatt!

 

Her kan du se et bilde tatt med Canon EOS 450D og Tamron 17-50mm F/2.8 uten VC:

 

Tamron.jpg

Endret av enva
Lenke til kommentar

Ja, jeg har vært innom Digital picture og det var det som vendte meg bort fra VC (sammen med alle komentarene). Når man som meg nå er ute etter det lille ekstra er slik uskarphet uaktuelt. Det kan kanskje virke mer horribelt på slike ekstreme nærtester enn det er og ikke gi så store utslag i det virkelige liv. Var derfor jeg ville høre litt komentarer. Er jo få (om noen) "perfekte" linser.

Lenke til kommentar

Er i samme situasjon som deg. Skal bytte ut mitt kitobjektiv på 450d. Men i forhold til andre her så synes jeg stabilisering er veldig viktig. Hvis man ikke gidder å drasse med seg stativ hele tiden så er det fornuftig med stabilisering. Jeg kommer til å vente på Sigma 17-50 OS. Bare den får kommet på markedet en stund så synker nok prisen litt også.

Men man bør lese tester først, eller prøve den i butikk for å se om kvaliteten er god. Har hatt sigma 18-50 f2.8-4.5 OS og det var ikke bra.

 

Selvfølgelig er det lommeboken som bestemmer, men synes det er bedre å spare litt til for å få noe man blir fornøyd med. Synd canon 17-55 is er så svindyr.

Endret av chevyz28
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...