Gå til innhold

Giftig sølvtunge, overtalt til selvmord


Anbefalte innlegg

Hallais.

 

Jeg satt og lurte på om det er mord\ulovlig og\eller uetisk å overtale noen til å gjøre selvmord?

 

På den ene siden har man jo vært en faktor i et individs død, men på den andre siden har jo alt du sier og gjør innflytelse på andre mennesker og deres liv og psyke.

 

Er det mord om jeg låser noen inne i et bur i årevis, før jeg gir dem en kniv og overtaler dem til å gjøre slutt på seg selv?

 

Er det mord om jeg aldri har møtt noen før, gir dem en kniv og overtaler dem i løpet av en time?

 

Er det mord om jeg aldri har mødt noen før, de har en kniv selv, og jeg overtaler dem i løpet av en time?

 

Er det mord om jeg sier noe spydig når jeg spaserer forbi noen, og det er dråpen som får begeret til å tippe over?

 

Har det noe å si om jeg overtaler dem med vilje eller ikke?

 

 

Det slår meg som selvsagt at å overtale noen til selvmord burde være straffbart, og er like galt som mord, men det ser også ut som det er veldig vanskelig å sette en grense.

 

Noen som har noen innspill?

 

Legg merke til at dette er fullstending filosofisk, jeg har på ingen måte tenkt til å overtale noen til å skade seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallais.

 

Jeg satt og lurte på om det er mord\ulovlig og\eller uetisk å overtale noen til å gjøre selvmord?

 

[..]

 

Legg merke til at dette er fullstending filosofisk, jeg har på ingen måte tenkt til å overtale noen til å skade seg selv.

 

Lurer du virkelig på om det er uetisk å overtale noen til selvmord?

Lenke til kommentar

Dette kan vel dras lengere og;

 

Er det ulovlig å overtale noen til selvmordsbombing?

Det blir jo fort medvirkning til drap og ikke bare selvmord. Så, ja, det er nok ulovlig.

 

Når det gjelder det originale spørsmålet i tråden så er det i min mening uetisk å overtale noen til å begå selvmord.

 

En annen problemstilling er om det er uetisk å ikke overtale en person som har tenkt å ta livet sitt til å la være. Der er jeg litt mer usikker. Det kommer mye an på situasjonen.

Lenke til kommentar

Når det gjelder det originale spørsmålet i tråden så er det i min mening uetisk å overtale noen til å begå selvmord.

Arrester meg om jeg tar feil, men selvmord er vel ulovlig, så da blir vel også det å overtale noen til å gjøre det medvirkning i en viss grad?

 

En annen problemstilling er om det er uetisk å ikke overtale en person som har tenkt å ta livet sitt til å la være. Der er jeg litt mer usikker. Det kommer mye an på situasjonen.

Det er nok et slags etisk "minefelt" ja.

Ta for eksempel ettervirkningene av noe slikt om "overtalelsen" ikke gikk bra. Var det alikevel din skyld at du ikke klarte å overtale personen til å ikke ta selvmord?

 

Jeg tror de fleste ville gjort et forsøk om de oppfattet det som seriøse planer.

Lenke til kommentar

Lurer du virkelig på om det er uetisk å overtale noen til selvmord?

 

Ja, jeg gjør virkelig det.

 

Jeg ser jo at det ser grusomt ut ved første øyekast, men det kan vel tenkes at noen personer, noen ganger, i noen situasjoner, vil ha det bedre som død?

 

Og så var det det med å definere hvor mye man må være involvert før man er ansvarlig og uetisk (jeg regner med disse kommer samtidig). Mener du at om jeg sier noe spydig til noen jeg aldri har sedd før i forbifarten så er jeg skyldig i hans død og en ond person?

 

Så må man nesten ta i betraktning at om jeg klarer å overtale noen til å ta selvmord, så må jeg vel nesten ha noen gode argumenter for dette da, ikke sant? Er det galt å overbevise noen om noe de ikke vil like å vite? Er det galt å fortelle barn at julenissen ikke finnes?

 

Jeg tror dette emnet er litt mer komplisert en det først ser ut som.

Lenke til kommentar

Det står forresten litt om legaliteten vedr. dette på wikipedia.

 

I noen land er planlegging av selvmord og selvmordsforsøk fremdeles straffbart, men det er ikke tilfellet for Norge. Derimot er både eutanasi, også kalt aktiv dødshjelp eller barmhjertighetsdrap, og assistert selvmord ulovlig i Norge.

 

Eutanasi, hvor en annen person enn den som ønsker å dø utfører det praktiske som fører til døden, blir i utgangspunktet behandlet som drap i Norge, men kan sees på under formildende omstendigheter.

 

Under assistert selvmord er det den som ønsker å dø som utfører drapet, eller selvmordet, men har fått hjelp av andre til for eksempel å skaffe medikamenter og har fått veiledning i hvordan de skal brukes for at død skal oppnås. Dette blir i utgangspunktet sett på som medvirkning til drap i Norge, men kan sees på under formildende omstendigheter.

Oppfordring til selvmord er også svært alvorlig og kan i Norge straffes som medvirkning til drap. Både det å forklare eller overbevise personen om at det er det riktige å gjøre for grunner som andre menneskers beste eller av moralske eller religiøse grunner, og å stimulere en åpent suicidal person med selvmordsplaner til å gjennomføre selvmordet er straffbart og kan defineres som medvirkning til drap. Selvmord som blir begrunnet av den suicidale, for eksempel gjennom avskjedsbrev, til å være av direkte handlinger som mobbing eller overgrep kan også straffes som medvirkning til drap hvis handlingen(e) kan bevises.

http://no.wikipedia.org/wiki/Selvmord
Lenke til kommentar

Straffeloven av 19.juni 2009, Kapittel 25, Voldslovbrudd mv. §277 tar for seg dette forholdet:

 

§ 275. Drap

 

Den som dreper en annen, straffes med fengsel fra 8 inntil 21 år.

 

Ikke i kraft.

 

Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

 

§ 277. Medvirkning til selvmord og til selvpåført betydelig skade på kropp eller helse

 

Den som medvirker til at noen påfører seg selv betydelig skade på kropp eller helse, straffes med fengsel inntil 15 år, jf. § 274 annet ledd.

 

Den som medvirker til at noen tar sitt eget liv, straffes med fengsel fra 8 inntil 21 år, jf. § 275.

 

Straffen etter første og annet ledd kan, dersom særlige grunner gjør seg gjeldende, likevel settes under minstestraffen eller til en mildere straffart enn det som følger av § 274 annet ledd og § 275.

 

Straff kommer ikke til anvendelse når døden eller betydelig skade på kropp eller helse ikke er inntrådt.

 

Ikke i kraft.

 

Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

 

(Kilde: Lovdata)

Konklusjon: Liten tvil om at det er ulovlig

Endret av JLord
Lenke til kommentar

Når det gjelder det originale spørsmålet i tråden så er det i min mening uetisk å overtale noen til å begå selvmord.

Arrester meg om jeg tar feil, men selvmord er vel ulovlig, så da blir vel også det å overtale noen til å gjøre det medvirkning i en viss grad?

*arrestere*

Selvmord er ikke ulovlig, men å få noen til å begå selvmord er sidestilt med drap.

 

En annen problemstilling er om det er uetisk å ikke overtale en person som har tenkt å ta livet sitt til å la være. Der er jeg litt mer usikker. Det kommer mye an på situasjonen.

Det er nok et slags etisk "minefelt" ja.

Ta for eksempel ettervirkningene av noe slikt om "overtalelsen" ikke gikk bra. Var det alikevel din skyld at du ikke klarte å overtale personen til å ikke ta selvmord?

 

Jeg tror de fleste ville gjort et forsøk om de oppfattet det som seriøse planer.

Joda. Jeg har selv vært i situasjonen. Men har jeg virkelig rett til å tvinge noen som har det jævlig til å fortsette å ha det så jævlig? Det er der det moralske dilemmaet kommer inn i mine øyne. Er mine egoistiske behov for å ha dem i livet mer verdt enn deres lidelse?
Lenke til kommentar

Oppfordring til selvmord er også svært alvorlig og kan i Norge straffes som medvirkning til drap.

 

Interessant. Er dette rett?(som i snillt, godt og rettferdig?)

 

Om jeg går på tv og sier at alle mordere bare burde henge seg, og de til alles store overraskelse gjør det, skal jeg straffes da?

 

Edit: Er det ikke et brudd på ytringsfriheten (teknisk sett) å nekte folk å overbevise folk til å ta selvmord?

 

Er det ikke litt som å overbevise noen om at abort er galt\ok?

Lenke til kommentar

*arrestere*

Selvmord er ikke ulovlig, men å få noen til å begå selvmord er sidestilt med drap.

Ah, okaj. Trodde det var ulovlig med selvmordsforsøk her til lands.

Æsj, da må jeg vel gå rett i fengsel da :hrm:

 

Det er nok et slags etisk "minefelt" ja.

Ta for eksempel ettervirkningene av noe slikt om "overtalelsen" ikke gikk bra. Var det alikevel din skyld at du ikke klarte å overtale personen til å ikke ta selvmord?

 

Jeg tror de fleste ville gjort et forsøk om de oppfattet det som seriøse planer.

Joda. Jeg har selv vært i situasjonen. Men har jeg virkelig rett til å tvinge noen som har det jævlig til å fortsette å ha det så jævlig? Det er der det moralske dilemmaet kommer inn i mine øyne. Er mine egoistiske behov for å ha dem i livet mer verdt enn deres lidelse?

Jeg har veldig lite erfaring med depresive mennesker og kan ikke helt forstå hvordan det er å leve slikt.

Men det er vel ikke av egoisme man i utgangspunktet overtaler noen til å holde seg i live? Man vil jo ofte det beste for de. Få de på bedre tanker. Man vil jo at de skal bli glade i livet igjen. Såfremt det er snakk om psykiske lidelser som kan "helbredes", om i hvertfall bare forbedres.

 

Er det snakk om mennesker som lever i smerte av sykdommer som uansett kommer til å ta livet av de, og livskvaliteten er nærmest null, er det da etisk å hindre de i ta sitt eget liv? Assistert selvmord er ulovlig, men om de fortsatt er i stand til å ta sitt eget liv og ønsker det, er det da etisk å stoppe de og la de dø en langsom smertefull død senere?

Lenke til kommentar

Når det gjelder det originale spørsmålet i tråden så er det i min mening uetisk å overtale noen til å begå selvmord.

Arrester meg om jeg tar feil, men selvmord er vel ulovlig, så da blir vel også det å overtale noen til å gjøre det medvirkning i en viss grad?

*arrestere*

Selvmord er ikke ulovlig

Uten at jeg har satt meg videre inn i det;

 

Spørsmål:

Er du ulovlig å prøve å ta selvmord?

 

Svar:

Hei!

I følge straffeloven er det forbudt å prøve å ta sitt eget liv. De som forsøker det har nesten utelukkende alvorlige psykiske lidelser og blir tatt hånd om av helsevesnet, ikke rettsvesnet.

Hvis du har tanker om å ta ditt eget liv, bør du oppsøke fastlegen din for å få hjelp.

 

Hilsen legen.

 

http://www.klara-klok.no/wips/296996062/caseId/1559647529/

Lenke til kommentar

Jeg sår tvil om at man kan bli straffet for forsøk på å ta sitt eget liv. Jeg refererte straffeloven ovenfor og det utdraget jeg tok med, er det eneste som omhandler selvmord.

 

Når klaraklok sier at det er forbudt i følge straffeloven kunne hun ha underbygget det med en paragraf.

 

Det eneste som står er: Medvirkning til selvmord og til selvpåført betydelig skade på kropp eller helse

 

og

 

Den som medvirker til at noen påfører seg selv

 

Eneste måtte være om man vred det hele om til å bety: Medvirkning til at en selv påførte betydelig skade på seg selv. (Men det blir en rar tolkning)

 

Merk foresten bruken av "noen" i avsnittet om strafferamme, her er det tydelig at det handler om noen man får andre til å gjøre, ellers hadde man heller brukt formuleringen "noen, eller en selv"

Endret av JLord
Lenke til kommentar
Er det mord om jeg sier noe spydig når jeg spaserer forbi noen, og det er dråpen som får begeret til å tippe over?

 

Ikke mord. Ikke litt mord engang.

 

Jo, litt mord må det jo være, for det er jo teknisk sett å overtale noen til selvmord da.

 

Har du funnet deg en grense for hvor jeg burde holdes ansvarlig og ikke?

Lenke til kommentar
Er det mord om jeg sier noe spydig når jeg spaserer forbi noen, og det er dråpen som får begeret til å tippe over?

 

Ikke mord. Ikke litt mord engang.

 

Jo, litt mord må det jo være, for det er jo teknisk sett å overtale noen til selvmord da.

 

Har du funnet deg en grense for hvor jeg burde holdes ansvarlig og ikke?

Så vidt jeg har forstått så er det relativt i strafferett at tiltaltes oppfatning av situasjonen er det som skal legges til grunn. Eller, det den tiltalte burde ha oppfattet/forstått. Hvis du sier noe til en fremmed har du ingen grunn til å tro at vedkommende tar livet av seg av den grunn. Derfor er mobbing som fører til selvmord ulovlig (du må skjønne at det kan føre til det), mens en slik enkeltkommentar tror jeg ikke er det.

 

Hvis vedkommende derimot står på en bru og sier "jeg skal hoppe!", og du oppfordrer ham, så er strafferammen 8 til 25 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...