Gå til innhold

- - -


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mhm, det spørst heilt vilken familie du kjem fra og andre ytrepåvirkninge. Er du Sparsom? eller kjøpe du mye?? Har du Konfirmasjonspenger osv?

 

Mangen eg veit om har kun Konfirmasjonspenger på sparekonto og "bruke" alt anna på små ting osv. Kva gjennomsnittlig ein femtenårig har er eg usikker på. Men det som er viktig er ikkje kva alle andre har, men kva du har!

 

Er du sparsom tjener du godt på dette seinere i livet!

Lenke til kommentar

Eg har spart opp ca. 12000 opp gjennom åra på konto, og er ikkje konfirmert endå. Det skjer neste søndag. Pengane har kome frå dåp, bursdag og foreldre.

Eg har brukt det meste eg har tent, og spart litt. Eg har hatt 6000 til tider i lommeboka, men brukt dei opp over tid.

Eg og systra mi har også eit aksjefond på rundt 23000.

Konfirmasjonspengane har eg tenkt å spare på, kanskje bruke 2-3000 av dei på noko eg har lyst på.

Lenke til kommentar

Vanskeleg, alt er godt utgangspunkt. Si 15 000 - 20 000 er ein bra start for ein som er 15 år gammel.

 

Om du har mindre eller meir er ikkje så viktig, du kan alltid jobbe og tjene litt penger menst du går på skulen (Skulens karakterer er VIKTIGST!)

 

Edit: Sjølv har eg jobbet siden 16. Når eg var 18 år gammal hadde eg tjent ca 200k. (totall sum av all jobb siden eg var 16) Tjene peng er ikkje vanskeleg men og spare dem er! Har spart ca 130k av alt eg har tjent fra jobben. Men då var alltid karakterene viktigst!

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vanskelig å si hva en gjennomsnittlig 15-åring burde ha, det kommer helt an på foreldrene dine, hvor mye penger du har brukt og om du jobber. Dersom du er 15 år er du vel ikke konfirmert og har sannsynligvis et visst beløp å hente der (hvis du skal konfirmere deg). Selv er jeg 18, og har 40k på sparekonto og rundt 70k i aksjefond. Blant venner er det veldig stort sprik, enkelte har 600k, mens andre bare har et par tusen. Det har som sagt mye å si på foreldrene dine.

Lenke til kommentar

Her er det ingen fasitsvar, og ei heller ikke noe som er "best". De hjelper lite å ha 500 000 NOK som foreldrene dine har spyttet inn om du ikke blir i stand til å tjene dine egne penger resten av livet. Derimot er du smart og foreldrene dine ikke har gitt deg noe har du gjerne 0 kr i formue, men det kommer til å endre seg videre i livet.

 

Hvis du derimot lurer på hva som er normalt så ligger det nok rundt 10-15k.

Lenke til kommentar

Jeg bli 15 om noen dager og har akkurat konfirmasjon ferdig. fikk i alt 8000. jeg hadde jobbet tilsammen ca 15000 forige sommer. Jeg kjøpte da PC og utstyr for 10000, måtte fortsatt byge sammen sjølv ^^ og en ny mobil på 4000 Etter konfirmasjon hadde jeg da 9000 på konto. Jeg kjøpte ny SSD og Wlan kort til PC og ny headset til mobil. nå har jeg 4500 på konto og må forstatt kjøpe en ny minnekort til mobil og en 3,5mm lending antar det bli 500 inkl. frakt.

 

Men har som mål i sommer og fylle min skattefrikort som går til 39k og spare alt(neste, trafikkgrunnkurs vil vel koste litt tror jeg). Har da også bra sommerjobb og ingen andre planer i sommer unt at og fly en uke til tyskland og besøke familien. Jeg er vel ikke særlig sparsomt, men holde meg unna å bruke så mye penger må smågodt eller småtteri. Har regner litt og fant ut at kompisen bruke ca 5000 i år på smågodt og andre småting. Så egentlig budde jeg har 5000 mindre. Det kom vel helt an på hvor sparsomt en er og hva en gir penger ut for, go vhor mye han for i gave på bursdag,konfirmasjon osv.

Lenke til kommentar

... trafikkgrunnkurs vil vel koste litt tror jeg

Akkurat dette er et veldig godt poeng. De færreste 15-åringer har strengt tatt særlig bruk for stort av penger med mindre de har dyre hobbyer, men om foreldrene ikke betaler for føreropplæring er det en relativt stor utgift som kommer veldig snart.

Lenke til kommentar

... trafikkgrunnkurs vil vel koste litt tror jeg

Akkurat dette er et veldig godt poeng. De færreste 15-åringer har strengt tatt særlig bruk for stort av penger med mindre de har dyre hobbyer, men om foreldrene ikke betaler for føreropplæring er det en relativt stor utgift som kommer veldig snart

 

 

Der har du et godt poeng. Jeg kjenne folk i min klasse som treng bare å pekke med finger også spandere forelderen. Jeg derimot for ikke spandert noe. Jeg synes det litt urettferdig,men har jo mulighet til å skaffe meg mer en nok penger og klare ganske godt å ikke sløse med penger. Hvilken fordeler jeg for i fremtid av forelderene sine satsing veit jeg ikke enda.

Lenke til kommentar

Selv hadde jeg vel rundt 20k når jeg var 15, dette var før jeg ble konfirmert. Min bror derimot hadde vel nesten 30 tusen. Andre jeg kjenner har hatt alt fra 0 til hundre tusen. Så kommer helt ann på hvor mye penger du har klart å spare og har fått av foreldre og annen famillie.

Lenke til kommentar

Bare ikke spar så mye at du ikke har det noe moro - husk at du kommer til å ha over 20.000 utbetalt i måneden om noen år, og da monner det ikke mye å ha spinklet og spart opp en månedslønn eller to :)

 

Det som virkelig er lurt er å fylle opp BSU så ofte du kan (helst hvert år), da dette gjør det lettere å få et bra boliglån første gangen. Pengene du sparer på bedre rente der er den beste sparingen du kan få, pluss at du evt. sparer skatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...