Gå til innhold

- - -


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med de aller feste 15-åringer har tilnærmet 0 på konto. Går veldig mange rykter om at noen kjenner noen som har såså mye penger på konto, men normen er jo at 15-åringer er barn som går på skole, og helt klart er det begrenset hvor stor inntjeningsevne et barn har.

 

Indirekte har jo barn relativt mye penger med foreldre som fort "sponser" byturer, pcinnkjøp og førerkort, helt eller delvis. Tror nok mange foreldre gir mye mer penger til barna enn barna selv tror og påstår foreldrene gir til dem.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bare ikke spar så mye at du ikke har det noe moro - husk at du kommer til å ha over 20.000 utbetalt i måneden om noen år, og da monner det ikke mye å ha spinklet og spart opp en månedslønn eller to :)

 

Det som virkelig er lurt er å fylle opp BSU så ofte du kan (helst hvert år), da dette gjør det lettere å få et bra boliglån første gangen. Pengene du sparer på bedre rente der er den beste sparingen du kan få, pluss at du evt. sparer skatt.

 

Mange har ikke helt forstått det der med BSU. Den store fordelen med BSU er at du får skattefradrag for opp til kr. 4.000 i året, eller 20 % av sparebeløpet. Disse 20 % vil du gå glipp av om du ikke har skattbar inntekt. Om man er 15 år og det er fire år til man får skattbar inntekt, vil man tape 4 * 4.000 = 16.000 på å fylle opp BSU hvert år. Her må man såklart trekke fra rentene, men det er fortsatt ikke en genistrek.

Lenke til kommentar

Så du mener at jeg burde skaffe meg en BSU-konto når jeg er 18?

 

Med en gang du begynner å skatte, burde du skaffe deg BSU, før det vil en vanlig høyrente gi samme effekten.

 

Fordelen med BSU, som fortalt litt over, er at du får skatte fradrag på innskuddet ditt(20%). Dette gjelder for maks 20 000,- per år og 150 000,- totalt (etter dette vil du ikke få noe skattefradrag)

 

Det ble nevnt en fordel med at pengene er låst, og dette stemmer forsovet, men innskuddene du har hatt så langt, vil være disponibelt.

 

BSU står for Boligsparing for Ungdom, og pengene kan kun brukes til kjøp av hus/leilighet eller nedbetaling av hus lån. Tar du ut pengene til andre formål, vil pengene du har fått igjen på skatten måtte betales tilbake.

 

En person kan kun opprette en BSU (denne kan flyttes mellom banker), når denne brukes/tømmes. Kan personen ikke opprette ny.

 

Før du skatter, ville jeg anbefalt å sette penger inn på høy rente konto og heller overføre fra denne til BSU når du har begynt å skatte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...