Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Isopor og plastikk i bensintanken - OK?


Anbefalte innlegg

Halloi. Flottøren til tankmåleren på konebilen var skral. Den virka, men hadde for dårlig flyeevne til å komme opp. Så jeg brukte ståltråd til å feste på en isoporbit pakket i plast. Dårlig idé, eller helt ok? Vil isoporen/plasten løse seg opp og skape problemer, f.eks? Bør jeg ta den ut snarest?

 

Bonusspørsmål: Selger visste ikke om/når regreim var bytta, vi snakker om en 92 peugeot 106 som har gått 115000. Noen som kjenner intervallen på denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tenkte jeg og.. En kamerat av meg derimot som er mekaniker(riktignok flyvåpen), mente at om Den løste seg opp ville ikke de små mengdene ha noe å si, og at om den smuldret og kom inn i systemet, ville den komme i så små porsjoner(den vil jo alltid flyte øverst i tanken), at en liten isoporkule i ny og ne bare ville smelte/gå opp i røyk instantly i sylinderen, uten å skape trøbbel. Jeg er ikke helt sikker selv..

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn for at det skal kunne passere drivstoffilteret, men det vil naturlig nok tette filteret dersom det blir mye av det (og det skal nok ikke så mye til for det). Kan være at det står drivstoffpumpe før filteret, men lite sansynlig at den tar skade av det med mindre drivstoffet passerer igjennom veldig små rør.

 

Dersom drivstoffilteret er ødelagt i noen grad kan det selvsagt passere, men da vil det tette dysene fremfor å havne i sylindrene. Havner det noe i sylindrene via dysene fra drivstoffsystemet er det nok totalt ufarlig fordi de partiklene må være ufattelig små for at det skal skje.

Lenke til kommentar

Om det er snakk om vanlig isopor så løyser det seg opp nærmast umiddelbart ved kontakt med bensin. Så om dette er tilfelle så har skaden allereide skjedd.

 

Men eg trur ikkje så små mengder oppløyst isopor vil ha so stor betydning, isopor er eit petroliumprodukt som er brennbart så små mengder har sikkert ikkje større betydning en andre ureinheiter i bensinen (som f.eks olje).

 

Blir det mykje isopor i bensinen så får du ei tjukk og klisette væske som også går under namnet napalm, men andre ord noke du ikkje vil ha for mykje av i motoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...