Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Stå på :)

Denne tråde er utrolig informativ :) Men jeg tror jeg kan vente litt på neste oppsett :) kanskje noe nytt er på tur?

Hehe, oppsettet ble nettopp finpusset mtp. de nye Sandy Bridge cpuene som kom sist/denne uke/a.

 

Er nok en stund til det blir endringer igjen vil jeg tro, vist ikke det ene eller det andre blir svært mye billigere.

Lenke til kommentar

Skal du ha en god PC nå, så er Sandy Bridge å foretrekke, men er det å foretrekke i dette oppsettet som skal være balansert? Balansert er et veldig relativt ord, men jeg tolker det dit hen at alle komponenter skal være på samme nivå. Både hva gjelder ytelse og pris. Slik jeg ser oppsettet nå, så er det ikke så veldig balansert slik som når jeg kjøpte det. med AMD 965 BE.

Hvorfor velger du den nye prosessoren Agentspoon? er det kun for å få med den gode ytelsen denne tilbringer, eller er det noe annet.

Jeg er ingen ekspert, men vil ikke denne oppgraderingen skape et stort "tomrom" mellom komponentene, slik at man vil få en definitiv flaskehals? Jeg tror 955 vil holde lenge for de aller fleste, men som sagt, jeg er ingen ekspert.

Lenke til kommentar

Dersom man kun går etter hva folk flest nøyer seg med bruksmessig, så hadde jeg valgt en AMD Athlon II X3 445 og 890GX-brikkesettet med integrert grafikk. Det fungerer flott til det aller meste foruten spill og koster usannsynlig lite.

 

Som åpningsinnlegget derimot informerer om, er hensikten å finne noe som fungerer supert til alt. Det gjør AMD Phenom II X4 965 BE til dels, men Sandy Bridge med Intel Core i5 2500K i front representerer et helt arsenal av nye styrker. Disse forteller jeg gledelig nærmere om.

 

For det første har vi generell ytelse. Her yter en i5 2500K ved standard klokk alt fra 30 til 50% bedre enn en AMD Phenom II X4 975 BE. Sistnevnte kjører på 3,6GHz, som er 200MHz mer enn X4 965. Dersom vi tar overklokking med i betraktningen, vil det være ganske lett å få i5 2500K opp i rundt 4.4 - 4.7 GHz med den medfølgende kjøleren. Prosessen er betraktlig forenklet med kun noen få innstillinger, og disse resultatene blir etter hvert regnet som normale for denne chippen. Det er rett og slett uhørt bra, i og med at man gjerne ikke får presset X4 975 BE opp mer enn 400 MHz med samme kjøler (eller 600 MHz for 965 BE). Når det er slik at Intel yter bedre per hertz, så ser man kjapt at forskjellen blir enorm når den også leder såpass klart på maks klokk. Om man ikke ønsker å overklokke selv, så har hovedkortet et automatisk system som også overklokker relativt aggressivt basert på prosessortemperaturen (til cirka 4 GHz).

 

Når vi først snakker om hovedkort, så introduserte Sandy Bridge en ny type BIOS kalt UEFI. Denne vil foruten å introdusere et grafisk grensesnitt, dramatisk forbedre oppstarttiden. POST-delen helt i begynnelsen av oppstarten er nemlig uavhengig av om man har SSD eller ikke, og det er her forskjellen ligger. Brikkesettet som blir brukt retter videre opp i andre svakheter som Intel hadde før, blant annet har man nå disk-ytelse på høyde med 890GX/FX-brikkesettet, samt at USB3 og SATA3 er blitt standard.

 

Intel som merke har litt samme greie som Nvidia i forhold til AMD / ATI. De er mer kompatible med spillverdenen enn AMD. At spill kun er basert på skjermkortet har vist seg å bare være tull i mange tilfeller, og gjennomsnittlig ser det faktisk ut som om du tjener hele 20-30FPS med i5 2500K (kilde: her). Det er faktisk mer enn hva en oppgradering til et noe dyrere skjermkort ville utrettet.

 

Det er sikkert en god del jeg har glemt, men vil avslutte med at strømforbruket under belastning også er vesentlig mindre enn hos AMD. Hele oppsettet Anandtech brukte i kilden over, trakk kun 125 watt. Overklokket til 4,4 GHz bruker faktisk prosessoren like lite som en standard klokket AMD Phenom II X6 1100T. Dette i tillegg til å ha 5W forbruk i idle. Det hjelper utrolig gått på mtp temperaturen, og dermed også støynivået fra kjøleren.

 

Så ja, jeg vet at dette mer var en avhandling rundt det faktum at det er lurt å kjøpe Sandy Bridge framfor noe annet, men om jeg skal svare konkret på spørsmålet ditt om balanse i oppsettet, så bidrar i5 2500K til lavere temperaturer og støynivå, raskere oppstart, enklere konfigurasjon og økt FPS i spill tilsvarende et kraftigere skjermkort. :)

 

Edit: Jeg ser meg likevel enig i at 8100 kroner er et noe høyt budsjett, og skal se om jeg får til et billig oppsett også.

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Billig oppsett:

AceAwai.png?t=1294844088Light Value

Kabinett: Ace Awai 2 (microATX med 400W)

Hovedkort: Gigabyte GA-880GMA-UD2H (med USB3 og SATA 6Gbit)

Prosessor: AMD Athlon II X3 450 @ 3,2 GHz

Minne: Corsair 1333MHZ 4GB

Lagring: Seagate Barracuda 7200.12 500GB

DVD: Samsung SH-S223C

Ekstra: Zalman Z-M F3 120mm vifte

 

Pris: 2700 kroner hos DustinHome

Målgruppen for bygget vil altså være de som ikke bruker maskinen til spill eller krever særlig rask bilde-, lyd- eller videoredigering. Den fungerer flott til Windows 7, multitasking, videoavspilling og generell bruk. Dessverre få muligheter for oppgraderinger annet enn en SSD.

 

Jeg vet ikke jeg. Tror på en måte ikke det er denne slags bygg folk besøker tråden for å få tilgang til. Da er man nesten kommet like langt med en billig PC fra Elkjøp eller Expert (selv om de gjerne ville tatt 5000 kroner for noe slikt, hehe). Lar innlegget stå inntil videre, men tror at folk bare må finne seg i at Black Refinery koster det den gjør akkurat nå. Prisen går nok noe ned etter hvert som etterspørselen for i5 2500K synker. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Jeg tenkte at jeg skulle vente til at noen får tatt en samletest på 120Hz skjermer. At mange støtter 3D er et lite pluss, men er først og fremst et mer flytende bilde jeg er på jakt etter. Virker dessverre som om testing av skjermer ikke på langt nær er like attraktivt som f. eks. testing av skjermkort. Du har likevel helt rett: det burde vært en skjerm der spesialisert for gamere.

Lenke til kommentar

*snip*

 

Takk for et godt svar. Men jeg er fortsatt uenig. Uansett så tviler jeg ikke på at denne oppgradering vil føre oppsettet til et nytt og høyere nivå enn det som var tilfelle når jeg kjøpte mitt.

 

Jeg er forøvrig veldig fornøyd med det systemet jeg har. Ytelsen er på topp og jeg har ikke opplevd noen problemer med hardware. Kabinettet synes jeg også er veldig bra.

Lenke til kommentar

*snip*

 

Takk for et godt svar. Men jeg er fortsatt uenig. Uansett så tviler jeg ikke på at denne oppgradering vil føre oppsettet til et nytt og høyere nivå enn det som var tilfelle når jeg kjøpte mitt.

 

Jeg er forøvrig veldig fornøyd med det systemet jeg har. Ytelsen er på topp og jeg har ikke opplevd noen problemer med hardware. Kabinettet synes jeg også er veldig bra.

 

Hva er du uenig i?

Som Agentspoon forklarer får du opp til 50% mer ytelse for ca. 15% (?) større kostnad. Det høres nå svært fornuftig ut for meg.

 

Når det kommer til balanse, så er nok det opp til den enkelte brukeren, men slik jeg har forstått det prøver Agentspoon å tilfredstille et behov som dekker de fleste bruksområder og i tillegg gi så mye for pengene som mulig.

Hvis du er uenig, så må du nesten forklare i detalj om hvilke komponenter som du mener skaper ubalanse.

Jeg forstår overhodet ikke hva som skaper ubalanse, og mener at oppsett per dags dato gir svært mye for pengene og er det beste jeg har sett på lenge.

Lenke til kommentar

Hvor viktig kommer SandyBridge til å være?

 

Jeg må ha en ny bærbar og vurderer både Dell XPS 15 og MacBook Pro ettersom budsjettet mitt er på rett over 10k.

 

Er det "greit" å kjøpe bærbar nå, eller er det lurest å vente til rett før sommeren?

 

 

Jeg er også interessert i å vite dette, asus bærbar feks?

Lenke til kommentar

Sandy Bridge tror jeg blir kjempeviktig for bærbare. Siden den integrerte grafikken matcher nVidia og AMD sine billigserier, behøver man ikke de sistnevnte og strømforbruket går som et resultat, betraktelig ned. Anandtech viste til en bærbar med en kraftig i7 firekjerne prosessor som holdt koken i 8 timer på en ladning. Det er særdeles overbevisende, selv om batterikapasiteten riktignok var høyere enn vanlig. Men foruten forbedret batteritid, blir modellene etter all sannsynlighet også lettere å holde kjølige. Det fører til mindre viftesus.

 

Så alt i alt er det ikke bare ytelse som forbedres, men også maskinens kvaliteter ellers. Rent ytelsesmessig skjer det likevel også en del. Forbedret Turbo Boost gjør at man får prosessorene opp i høyere frekvens enn før, samtidig som man får mer ytelse per hertz. Videre vil hovedkortene som brukes introdusere en del nye ting, og USB3 vil nok bli mer vanlig i tiden som kommer.

 

Kanskje litt vanskelig forklart, men har litt hastverk akkurat nå. Dersom det var noe som kunne misforstås eller utredes om, er det bare å si i fra. :)

Lenke til kommentar

Sandy Bridge tror jeg blir kjempeviktig for bærbare. Siden den integrerte grafikken matcher nVidia og AMD sine billigserier, behøver man ikke de sistnevnte og strømforbruket går som et resultat, betraktelig ned. Anandtech viste til en bærbar med en kraftig i7 firekjerne prosessor som holdt koken i 8 timer på en ladning. Det er særdeles overbevisende, selv om batterikapasiteten riktignok var høyere enn vanlig. Men foruten forbedret batteritid, blir modellene etter all sannsynlighet også lettere å holde kjølige. Det fører til mindre viftesus.

 

Så alt i alt er det ikke bare ytelse som forbedres, men også maskinens kvaliteter ellers. Rent ytelsesmessig skjer det likevel også en del. Forbedret Turbo Boost gjør at man får prosessorene opp i høyere frekvens enn før, samtidig som man får mer ytelse per hertz. Videre vil hovedkortene som brukes introdusere en del nye ting, og USB3 vil nok bli mer vanlig i tiden som kommer.

 

Kanskje litt vanskelig forklart, men har litt hastverk akkurat nå. Dersom det var noe som kunne misforstås eller utredes om, er det bare å si i fra. :)

Takk for svaret, men du svarte fortsatt ikke på om det lønner seg å vente på SandyBridge. Er det mye å tape hvis man velger å kjøpe f.eks XPS 15 nå, i forhold til å vente til SandyBridge blir vanlig?

Lenke til kommentar

Hva som lønner seg for deg er det bare du som kan svare på. Hvis du kan vente får du en bedre maskin. Hvis du trenger PC-en nå med en gang må du jo bare kjøpe den.

 

Jeg kjøpte inn en bærbar til en på jobben rett før nyttår fordi hun trengte den med en gang, og fordi vi måtte ha den på fjorårets regnskap. Selv ville jeg aldri ha kjøpt noen bærbar nå rett før Sandy bridge-maskinene kommer. Min forrige bærbare kjøpte jeg for tre år siden og det fungerer greit for meg ennå. Derfor har ikke jeg dårlig tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...