Gå til innhold

Guide: Ubuntu 10.04


Anbefalte innlegg

Veldig bra artikkel ja! Det har vært alt for mange klipp-vent-tre-uker-så-lim artikler her i det siste!

 

Det nye temaet synes jeg er helt grusomt. Ujevne kanter, alt for sterke kontraster og vinduskanter som har blitt så tynne at det er nesten umulig å endre størrelsen på vinduer.

 

Etter at jeg installerte det gamle temaet ble jeg kjempefornøyd! Veldig pen ytelsesøkning med i5 cpu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Topp artikkel. Takk til HW for den.

 

Tror både Mint og CrunchBang har skiftet til Debian-base forøvrig.

 

Crunchbang har skiftet til Debian Squeeze-base i den nyeste utviklingsversjonen, det er helt riktig. Mint derimot bruker fortsatt Ubuntu som base.

 

(Edit: trykkleif)

Endret av daffy-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Angående Java anbefaler Ubuntu-utviklere at man bruker openjdk-6, denne pakken er også medfølgende ubuntu-restricted-extras. Om man allikevel ønsker å benytte SUN Java, kan man legge til følgende kommando i terminalen: 'sudo add-apt-repository "deb http://blabla... lucid partner"', og SUN-Java6 pakkene vil være tilgjengelige. De to pakkene man må laste ned om man ønsker å bruke disse pakkene er 'sun-java6-plugin' og 'sun-java6-jre'.
Når du allerede har vært innom Arkiv-menyen i Synaptic Package Manager, så synes jeg denne godt kunne vært brukt til sun-java også. Partner-brønnen ligger klar under "Annen programvare" uten at du trenger å gjøre noe jall i terminalen. Det eneste du trenger å gjøre er å hake av i boksen.

post-30930-1272636969,7134_thumb.png

Og da kan du i samme slengen bruke Ubuntu Software Center til å legge inn 'Sun Java' uten å jalle med diverse pakkenavn.

Sun Java er ganske viktig for mange nettbankbrukere, og det er ofte her de enkle brukerene møter mest problemer.

 

 

Forøvrig er jeg godt fornøyd med 10.04. Jeg har ikke hatt behov for å legge inn den ufrie ATi-driveren for at HD 4650 skal fungere. lsmod forteller meg at det er radeon-driveren som blir brukt, og denne finner riktig oppløsning, takler både enkle og avanserte skrivebordseffekter (jeg har ikke testet noe utover standardkonfigurasjonene av effektene), Wine/Spotify og spiller video uten problemer. Jeg la først inn FGLRX (den ufrie driveren) på en annen installasjon, men da tullet blant annet Quadrapassel (Tetris) seg, så jeg lot være å legge den inn på denne installasjonen. Og jeg har enda ikke kommet over noen grunn til å legge den inn. Jeg bruker ikke maskinen til 3D.

Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel, har prøvd ubuntu flere ganger, men etter noen måneder faller jeg tilbake til Windows ... :-(

 

På side1 står det at; "Oppstartshastigheten har blitt ytterligere redusert."

 

Betyr det at det går raskere eller saktere å boote? Når hastigheten blir redusert så tar det vel lengre tid å boote?

Lenke til kommentar

Flott gjennomgang og bra arbeid fra artikkelforfatter.

 

Husk at Ubuntu også kan kjøres og installeres fra minnepinner, som er mye raskere enn CD-plater. I tillegg er det mulig å beholde endringer som gjøres på minnepinnen.

 

Veldig bra med en liste over alternative programmer.

Men jeg synest nesten at følgende må legges til:

Code::Blocks

Qt Creator (og diverse andre)

Lazarus (pascal)

 

 

 

Etter min mening er ikke lilla den vakreste fargen å ha på bakgrunnen. I tillegg bør tema være konsekvente slik at ikke deler er lysegrå og deler mørkegrå.

 

Det med å flytte knappene til venstre hjørne av et vindu var en veldig dårlig idé. For det første er de fleste vant med å ha det på den andre måten, og i tillegg er det en annen meny i ventre hjørne fra før av. Dette punktet og forrige punkt er to ting som jeg ikke liker at har blitt "etterlignet" Mac OS X. Det er for all del mye bra i Mac OS X, men de bør plukke de beste.

 

 

3D-akselerasjon er mulig med Nouveau-driveren, men bare glem ytelse eller funksjonalitet. Ytelsen ligger typisk på 1/10 av den proprietære, og OpenGL 3.0 eller nyere er ikke støttet. Den proprietære driveren har god ytelse og støtte for nyere OpenGL-versjoner. For de som ønsker mer funksjonalitet enn det 190-driverserien tilbyr så er det enkelt å legge inn drivere som ikke er offisielt støttet.

Lenke til kommentar

Prøvde meg på installasjon med Wubi.

Svart skjerm og stein dødt.

Prøvde meg for 3-4 år siden med alle mulige måter/distro`er å installere på....fungerte ALDRI slik det skulle.

Enten manglet nett-tilgang, eller så fikk jeg ikke bilde, eller så krasja hele installasjonen, eller så....osv???

:mad:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Flott artikkel. Har Ubuntu installert som sekundær på laptopen og det eneste som hindrer meg fra å bruke det som primær, er den manglende støtten for både Lightroom og Photoshop. De såkalte gode alternativene til Linux, er i alle fall ikke noe alternativ for mitt vedkommende. Men krysser fingrene for at Adobe kan utvide støtten til Linux.

Lenke til kommentar

Takk for alle tilbameldinger!

 

Skrivefeil påpekt av dabear og unwill er rettet. Og lagt til informasjon om at Crunchbang nå ikke er basert på Ubuntu, men Debian, som adder1972 påpekte.

 

Har hatt et noe tett skjema i dag, så har ikke fått gått igjennom alle innleggende enda. Da dette er en artikkel som kan være aktuell og til hjelp for personer som er interessert i å prøve Ubuntu i de neste seks månedene (eller tre årene om de er avhengig av en legre support-ordning), skal jeg se om jeg kan legge til noe det har blitt (eller blir) tipset om i tråden.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Whoops.

 

Jeg kommer ikke inn i det grafiske grensesnittet - oppstarten starter bare en tekstkonsoll. Jeg kan logge inn med brukeren og passordet jeg opprettet i installasjonen, men da får jeg altså en ren tekstkonsoll som ligner mest på gamle MS-DOS. Og her aner jeg ikke hva jeg skal gjøre (eller hvorfor jeg havner der).

 

Man må vel ikke alltid logge inn med adminbruker/passord? Via en eller annen kommando fra konsollen for å starte opp GUI'en?

 

Kanskje som fortjent - jeg er veldig nybegynner i dette, aldri brukt Linux skikkelig før, bare stolte på datamagefølelsen etterhvert som jeg gikk fram...

 

Litt mer info: Jeg prøvde å installere fra CD'en, på en logisk partisjon, valgt til å gjøres til ext4, med en liten swap-partisjon ved siden av. Jeg opprettet en bruker og et passord som sagt. Prøvde å installere en del ekstraprogrammer, siden jeg har lyst å bruke Linux til PHP- og MySQL-koding. Fikk en konflikt i den delen av installasjonen, kom tilbake til installasjonsmenyen, her valgte jeg bort alt ekstra jeg tidligere hadde haket av, da gikk installasjonen fint. Valgte å legge inn GRUB, siden jeg forsto det som at det var måten å få multiboot og ikke miste windows (som jeg nå skriver fra). GRUB ser ut til å funke, kom jo inn i Windows (XP) igjen, men alternativene til Ubuntu ser bare ut til å starte denne konsollen.

 

 

Hva gjør jeg nå? :(

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

 

 

Hva gjør jeg nå? :(

 

Er du sikker på at du lastet ned rett versjon? Det høres nesten ut som du har lastet ned server utgaven. Eventuelt at du har lastet ned alternate utgaven, som er tekstbasert

 

Dette er desktop nedlastingen: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

 

Brenn den ut på lav hastighet og start opp, da skal den velg livecd versjonen så kommer du til et skrivebord der du kan installere i fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...