Gå til innhold

Nokia N8 12 megapixler 720P, HDMI, AMOLED, symbian 3


Anbefalte innlegg

Hm, er det slik at man ikke kan få "ordforslag" i meldinger når man bruker vanlig, stående modus?

 

Isåfall er det litt kjipt, for liker ikke helt det å skrive meldinger i landskapmodus, og må jo si at jeg synes "ordforslag" er en bra ting! : (

 

Men, men.. Er det slik, vender jeg meg vel til å ikke ha "ordforslag" om litt!

 

 

Forresten, jeg kom meg på wlan med en gang uten problemer.. Rart det er så mange som sliter med det - må da være routern.

 

Om du trykke på ikonet med 3 streker i midten kan du aktivere ordforslag i "vanlig" modus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, er det slik at man ikke kan få "ordforslag" i meldinger når man bruker vanlig, stående modus?

 

Isåfall er det litt kjipt, for liker ikke helt det å skrive meldinger i landskapmodus, og må jo si at jeg synes "ordforslag" er en bra ting! : (

 

Men, men.. Er det slik, vender jeg meg vel til å ikke ha "ordforslag" om litt!

 

 

Forresten, jeg kom meg på wlan med en gang uten problemer.. Rart det er så mange som sliter med det - må da være routern.

 

Mulig ordforslag kun er tilgjengelig i qwerty, har ikke testet det andre så mye...

Vil uansett anbefale deg å prøve qwerty tastaturet, det er helt konge å skrive på, det er en av de sterke sidene ved N8 som er kommet frem i testene også :)

 

Når det gjelder WLAN er nok ikke det ett generellt problem med telefonen, min fungerer helt fint på WLAN, aldri vært noe problem :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Wlan feil ser ut til å la seg framprovosere i blant hos meg, hvis man driver å tuller med nettverksinstillingene, men jeg har altid klart å løse det. Steg en hvis du får "gateway failed" eller liknende problemer med wlan; fjern alle wlan aksesspunkter fra tilkobling>instillinger>nettverksmål og sett disse opp på nytt.

 

Ordforslag er stor sett tilgjengelig på begge tastaturene, men det er noen ganger, som når man skriver inn passord og liknende at det ikke er tilgjengelig.

 

Det er også en bug jeg har klart å framprovosere her, hvis man skifter språk en del ganger så slutter ordforlag/t9 å fungere, og den skriver bokstaver som tilhører andre taster når man trykker i portrettmodus. Dette lar seg fikse ved å skru telefonen av og på.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt telefonen snart en uke nå og jeg blir egentlig bare mer og mer fornøyd med den!

 

Er spesielt godt fornøyd med kamera/video funksjonen, GPS, HDMI utgangen og muligheten til koble til minnepinne via USB. Kan også si at Symbian^3 funker helt greit for meg. Det som skuffer meg mest med telefonen er nettleseren. Den er elendig, men jeg har lastet ned Opera mobile som fungerer godt. Forhåpentligvis kommer Nokia med en oppdatering/ny versjon av nettlesern om ikke så lenge.

 

Det er et par ting jeg ikke har fått til (som var en smal sak på N97), kanskje noen her som kan hjelpe:

 

Ved sletting av meldinger:

Dersom jeg ikke vil slette alle meldingene i innboksen, så har jeg først merket alle meldingene for deretter å av-merke de som jeg ikke ønsker å slette. Dette oppfatter jeg som tungvint. Er det noen enklere måte å gjøre dette på??? (bortsett fra å slette en og en melding)

 

Slette programmer:

Når jeg går til "Programbehandling" og videre til "Installerte programmer" klarer jeg ikke å få opp "Slett program" som et valg. Noen som kan gi meg tips på hvordan jeg får slettet

programmer????

Lenke til kommentar

 

Tror også det er mulig å legge inn albumgrafikk manuelt, men det har jeg aldri gjort, så det må ev. andre svare på.

 

 

Jeg anbefaler mp3tag til de som vil endre tagger manuelt/er like nazi som meg på taggingen av mp3'ene siene. Gir flotte muligheter til å finjustere taggs og å justere tags på mange filer samtidig. Mp3tag

Lenke til kommentar

 

Slette programmer:

Når jeg går til "Programbehandling" og videre til "Installerte programmer" klarer jeg ikke å få opp "Slett program" som et valg. Noen som kan gi meg tips på hvordan jeg får slettet

programmer????

 

Longpress(hold inne fingeren på det valgte programmet) Da kommer det opp en boks med valgene "Vis detaljer" og "Avinstaller"

Lenke til kommentar

 

Ved sletting av meldinger:

Dersom jeg ikke vil slette alle meldingene i innboksen, så har jeg først merket alle meldingene for deretter å av-merke de som jeg ikke ønsker å slette. Dette oppfatter jeg som tungvint. Er det noen enklere måte å gjøre dette på??? (bortsett fra å slette en og en melding)

 

 

Mulig det går an å slette disse fra ovi suite, men jeg klarer ikke å finne en fornuftig måte å gjøre det på annet enn den du har beskrevet. Du må longpress>merk hvis du skal gjøre det uten å bruke merk alle. Her burde det gått an å aktivert "markeringsmodus" slik som du kan i bildeprogrammet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Hørte at man kunne endre volumknappene på tidligere Symbian-telefoner.

Er dette noe som kan gjøres på N8? (Få de på utsiden til å skifte sang når tastelåsen er på)

 

Noen som har navnet på det gamle programmet til å remappe knappene?

 

edit: MagicKey heter det :hmm:

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Ang Wlan trøbbel: jeg hadde et problem som virket som det løste seg når jeg skrudde av bluetooth. Så det kan også være verdt å prøve om man skulle få trøbbel med WLAN.

 

Nå kan det kanskje virke som jeg har trøbbel med wlan selv, slik som jeg skriver det, men jeg har to aktive wlan i huset, og har drevet å lekt meg en del med instillinger og connections over tiden, så jeg har klart snuble innom en del quirks og bugs mens jeg har hold på.

 

Overall funker wlan smertefritt, så lenge jeg slutter å tulle med innstillingene etter at jeg har satt det opp riktig :p

En liten oppsummering av ting å teste om man skulle få trøbbel med wlan:

 

* Prøv å skru av andre connections som f.eks bluetooth.

 

* Fjern wlan'et som ikke fungerer fra tilkobling>instillinger>nettverksmål, og legg til på nytt

 

* Fjern alle wlan fra overnevnte og legg de inn på nytt.

 

* Fjern alle wlan/nettverk og kjør fabrikkgjennomretting.

Lenke til kommentar

jeg er helt på bærtur da det gjelder sånne tilleggsgreier.

Den SPB Shell, er det ALT dette i ei pakke? Det på linken under her:

http://spb.com/pocketpc-software/mobileshell/screenshots.html (USD 29.95)

Jada, alt er i en pakke. Du linket til windows mobile - utgaven, klikker du øverst (på siden du linket til) på Symbian, så ser du hvordan det vil se ut på din Nokia-telefon.

 

For øvrig er det også "testet" på Nokia Experts, her ser du en vurdering, screenshots og en video av SPB Shell i bruk på N8. :)

SPB Shell på Nokia N8

 

 

Takk for svar.

Ser veldig kjekk ut den greia der. :thumbup:

 

Ang været på sånne ting. Finner de bare de store byene i Norge, eller "småbyer" også?

Hamar, Gjøvik Lillehammer?

Endret av MonaH
Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe mobil-geni, men liker få med meg litt og å fulgt denne tråden en stund.. Men er det noen som kan gi meg en kjapp og enkel forklaring på hva dette SPB Shell er for noe? ;)

Shell betyr skall, og det er rett og slett det SPB Shell er. Det legger seg som et skall, eller annet brukergrensesnitt om du vil, oppå telefonen. Slik at når du slår på mobilen, så er det ikke Nokias startskjerm og overmenyer du ser, men en litt mer fancy en, med annerledes ikoner, flere startskjermer, andre integrerte programmer, osv. Men under ligger selvsagt fremdeles Nokias Symbian, slik at når du manøvrerer deg nedover i menyene så ser det likedan ut, du har samme tilgang til innstillinger, verktøy, programmer, meldinger, musikkspiller, osv. osv. Det blir altså en annen og etter manges mening en mer fancy "overflate", rent visuelt sett.

 

Vet ikke om dette gjorde det litt klarere? :)

 

SPB Shell kan du også installere og prøve gratis i 15 dager før du ev. bestemmer deg for å kjøpe det. Hvis ikke er det bare å avinstallere og alt er som før.

 

Kanon ;) Var noe sånn jeg trodde det var, men da ble jeg litt klokere i dag også :) Var også å titta litt på http://spb.com/symbian-software/mobileshell/screenshots.html og ser her ut som om man kan svitche mellom de to "stilene" hele tiden? Slik at om man instalerer det så MÅ man ikke bruke SPB eller MÅ bruke vanlige...?

Lenke til kommentar

Hm, er det slik at man ikke kan få "ordforslag" i meldinger når man bruker vanlig, stående modus?

 

Isåfall er det litt kjipt, for liker ikke helt det å skrive meldinger i landskapmodus, og må jo si at jeg synes "ordforslag" er en bra ting! : (

 

Men, men.. Er det slik, vender jeg meg vel til å ikke ha "ordforslag" om litt!

 

 

Forresten, jeg kom meg på wlan med en gang uten problemer.. Rart det er så mange som sliter med det - må da være routern.

 

Om du trykke på ikonet med 3 streker i midten kan du aktivere ordforslag i "vanlig" modus

 

Ja, men det fungerer ikke på samme måte som i landskap.. Får ikke opp ordet du mente å skrive om du har tastet feil, det gjør man i landskap :) men er vel en vanesak det her. Går jo fra Desire, så ;p

 

Hm, er det slik at man ikke kan få "ordforslag" i meldinger når man bruker vanlig, stående modus?

 

Isåfall er det litt kjipt, for liker ikke helt det å skrive meldinger i landskapmodus, og må jo si at jeg synes "ordforslag" er en bra ting! : (

 

Men, men.. Er det slik, vender jeg meg vel til å ikke ha "ordforslag" om litt!

 

 

Forresten, jeg kom meg på wlan med en gang uten problemer.. Rart det er så mange som sliter med det - må da være routern.

 

Mulig ordforslag kun er tilgjengelig i qwerty, har ikke testet det andre så mye...

Vil uansett anbefale deg å prøve qwerty tastaturet, det er helt konge å skrive på, det er en av de sterke sidene ved N8 som er kommet frem i testene også :)

 

Når det gjelder WLAN er nok ikke det ett generellt problem med telefonen, min fungerer helt fint på WLAN, aldri vært noe problem :)

 

Ja, det virker som om det bare er der det fungerer på den måten jeg mener. Altså at ordet kommer opp om man trykker feil.

He he, ja.. Er sikkert godt å skrive med, føler venstrehånda henger litt igjen, så skriver raskere på vanlig måte.

 

Men skal gi det et forsøk eller tre ;)

 

Wlan feil ser ut til å la seg framprovosere i blant hos meg, hvis man driver å tuller med nettverksinstillingene, men jeg har altid klart å løse det. Steg en hvis du får "gateway failed" eller liknende problemer med wlan; fjern alle wlan aksesspunkter fra tilkobling>instillinger>nettverksmål og sett disse opp på nytt.

 

Ordforslag er stor sett tilgjengelig på begge tastaturene, men det er noen ganger, som når man skriver inn passord og liknende at det ikke er tilgjengelig.

 

Det er også en bug jeg har klart å framprovosere her, hvis man skifter språk en del ganger så slutter ordforlag/t9 å fungere, og den skriver bokstaver som tilhører andre taster når man trykker i portrettmodus. Dette lar seg fikse ved å skru telefonen av og på.

 

Ordforslagene er nok tilgjengelig på begge ja, men har ikke fått opp ordet i "vanlig" modus om jeg har skrevet feil, det gjør man jo i landskap-modus :)

 

Har enda ikke opplevd noen bug, men skal vel ikke se bort i fra det. Det hadde jeg på min Htc Desire også, så det er ingen sak =)

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt telefonen noen timer skal jeg ikke si meg direkte uenig i kritikken noen kommer med. Telefonen har noen svært gode sider som kameraet og kartløsningen. Fin skjerm og bra utseende. Mens andre ting er litt tungvint. Da jeg prøvde radioen låste hele greia seg flere ganger og alt er ikke like lett å finne fram i som på en iPhone. Jeg har riktignok ingen iPhone, men en iPod touch som har adskillig bedre nettleser og løsning for epost og kalender. For ikke å snakke om alle de kjekke programmene som det er flere av på andre plattformer.

 

Men det blir nok bedre når jeg blir vant til den. Men på en måte er jeg glad for at jeg også har iPoden tilgjengelig.

 

Den er bedre enn min Nokia 5800 på alle områder, men jeg er ikke 100% overbevist enda om at jeg valgte rett telefon å leve med de neste par årene. Håper den kommer seg når jeg får tilpasset den etter mitt behov og Nokia har kommet med et par oppdateringer.

 

Ble forresten positivt overrasket over at telefonen ikke var operatørlåst selv om jeg kjøpte den med binding fra Telenor. OneCall SIM kortet ble akseptert uten å mukke. Sa da ble prisen drøyt 3200 inkludert et års ubenyttet Super abonnement, som ikke er noen upris.

 

Min var heller ikke låst, så tror Nokia har gjort en glipp der! He he. Men positivt for oss a gitt ;)

Lenke til kommentar

..Og jeg glemte så klart å spørre om noe i sta! Blir nesten litt spam det her ! :hmm: Anyway.. Er det slik at man ikke får lagt opp bilder til facebook uten at man må inne i selve applikasjonen og laste opp der?

 

På Desire kunne man f.eks bare velge "Facebook" etter at man hadde tatt et bilde og trykket seg videre til sending/opplasting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...