Gå til innhold

Det enkleste kameraet å komme i gang med?


Anbefalte innlegg

I helgen hadde jeg en litt skremmende opplevelse... Jeg skulle dokumentere en spesiell begivenhet, og hadde lånt et rimelig avansert speilreflekskamra (semiproff). Jeg har tidligere ikke tatt andre digitalbilder enn de med mobilkameraet, og opplevelsen var...overveldende. Instruksjonsboka var på mange hundre sider, valgene i kameraet var utallige, og selv om jeg er rimelig godt inneforstått med lukker, blender, iso o.s.v - så ble bildene MYE dårligere enn jeg hadde klart med mitt gamle filmbaserte kamera.

 

Så mitt ønske er en læringskurve som ikke er på langt nær like bratt (dumt å begynne med semi pro antar jeg...).

 

Er det noen av produsentene som utmerker seg på dette med brukervennlighet? Jeg ønsker meg et kamera som kan fungere ganske greit "rett ut av boksen", som har lettforståelige menyer og kan ta bra bilder fra dag 1. (Er åpen for et kamera jeg kan "vokse med", men ønsker ikke å miste motet allerede i utgangspunktet)...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den første uken da jeg tok bilder med mitt første digitale speilrefleks, synes jeg bildene fra mitt kompaktkamera var bedre. Men det gikk fort over. Etter å ha lest manualen, bladd i noen fotobøker begynte jeg å ta bilder med blender prioritert innstilling (AV på Canon) og i RAW format, og fotografering ble snart en morsom hobby. Dessuten har dette Forumet vært et veldig bra lærested hvor man får svar på det meste. (Synes mitt kamera er veldig enkelt og brukervennlig, Canon EOS 50D, begynte med EOS 400D)

RandiA

Lenke til kommentar

Vel - er du godt inneforstått med lukker, blender, ISO og sånt, så tror jeg det kun er snakk om én dag å sette seg ned med kameraet, uansett hvilket merke du velger, og så er du i gang.

 

Sett kameraet i A/Av (blendermodus), velg ønsket blender og skyt. Bruk eksponeringskompensasjonen hvis det skal være mørkere/lysere. Blir det for korte/lange lukkertider, så endre ISO. ..Og så er du i gang. :)

 

Den største forskjellen fra analogt funksjonsmessig er vel at man kan endre ISO selv. ;)

 

 

Når det er sagt, så skal Nikons nyere modeller ha ganske så fine hjelpefunksjoner innebygget i kameraet..

Lenke til kommentar

Nettopp kjøpt Nikon D5000 etter å ha hatt et "semiproft" hus i flere år (Nikon D100). På alle måter en suveren opplevelse.

 

Noen ganger skal man bare tankeløst ta bilder, og da fungerer hel-/halvautomatikken suverent. Og andre ganger ønsker man å være litt mer kreativ/i kontroll med resultatet, og da er det alle manuelle muligheter du måtte ønske. Den tekniske kvaliteten er veldig bra. Og til en pris som er fornuftig.

 

Så mitt råd er; Nikon D5000.

Lenke til kommentar

I helgen hadde jeg en litt skremmende opplevelse... Jeg skulle dokumentere en spesiell begivenhet, og hadde lånt et rimelig avansert speilreflekskamra (semiproff). Jeg har tidligere ikke tatt andre digitalbilder enn de med mobilkameraet, og opplevelsen var...overveldende. Instruksjonsboka var på mange hundre sider, valgene i kameraet var utallige, og selv om jeg er rimelig godt inneforstått med lukker, blender, iso o.s.v - så ble bildene MYE dårligere enn jeg hadde klart med mitt gamle filmbaserte kamera.

 

Så mitt ønske er en læringskurve som ikke er på langt nær like bratt (dumt å begynne med semi pro antar jeg...).

 

Er det noen av produsentene som utmerker seg på dette med brukervennlighet? Jeg ønsker meg et kamera som kan fungere ganske greit "rett ut av boksen", som har lettforståelige menyer og kan ta bra bilder fra dag 1. (Er åpen for et kamera jeg kan "vokse med", men ønsker ikke å miste motet allerede i utgangspunktet)...

Har/hadde ikke du en Samsung GX10? Det er det samme som Pentax K10D. Kan du bruke en GX10/K10D så kan du bruke det meste av dSLR, du må bare lære deg hvor alt er.

Nå har jeg hatt Pentax K10D, Pentax K20D, Pentax K-m, Sigma SD-14, Olympus E-620, Olympus E-450 og Panasonic LX3, ingen og alle er like lett å lære seg. RTFM!

Jeg testet ut en Canon 40D igår, liker ikke Canon(førsteinntrykk), men etter å ha bladd gjennom bruksanvisningen så var alt mye bedre. Det ble t.o.m. bilder ut av det :)

Nå står det mellom en brukt Canon 5D og Sony A-850, RTFM og alt går bra thumbup.gif

 

 

Lenke til kommentar

I helgen hadde jeg en litt skremmende opplevelse... Jeg skulle dokumentere en spesiell begivenhet, og hadde lånt et rimelig avansert speilreflekskamra (semiproff). Jeg har tidligere ikke tatt andre digitalbilder enn de med mobilkameraet, og opplevelsen var...overveldende. Instruksjonsboka var på mange hundre sider, valgene i kameraet var utallige, og selv om jeg er rimelig godt inneforstått med lukker, blender, iso o.s.v - så ble bildene MYE dårligere enn jeg hadde klart med mitt gamle filmbaserte kamera.

 

Så mitt ønske er en læringskurve som ikke er på langt nær like bratt (dumt å begynne med semi pro antar jeg...).

 

Er det noen av produsentene som utmerker seg på dette med brukervennlighet? Jeg ønsker meg et kamera som kan fungere ganske greit "rett ut av boksen", som har lettforståelige menyer og kan ta bra bilder fra dag 1. (Er åpen for et kamera jeg kan "vokse med", men ønsker ikke å miste motet allerede i utgangspunktet)...

Har/hadde ikke du en Samsung GX10? Det er det samme som Pentax K10D. Kan du bruke en GX10/K10D så kan du bruke det meste av dSLR, du må bare lære deg hvor alt er.

Nå har jeg hatt Pentax K10D, Pentax K20D, Pentax K-m, Sigma SD-14, Olympus E-620, Olympus E-450 og Panasonic LX3, ingen og alle er like lett å lære seg. RTFM!

Jeg testet ut en Canon 40D igår, liker ikke Canon(førsteinntrykk), men etter å ha bladd gjennom bruksanvisningen så var alt mye bedre. Det ble t.o.m. bilder ut av det :)

Nå står det mellom en brukt Canon 5D og Sony A-850, RTFM og alt går bra thumbup.gif

 

Hukommelsen din er mildt sag imponerende! Jo, jeg hadde en GX10, men etter å ha eid det i bare noen timer så lånte jeg det bort til en kompis som igjen hadde en kompis som klarte å ødelegge det... Jeg ble erstattet, men så ble det ikke til at jeg kjøpte et nytt kamera.

(Det lille inntrykket jeg rakk å få av GX10 var forøvrig også litt overveldende, med veldig mange muligheter og ikke særlig imponerende bilder rett ut av boksen - men byggkvaliteten virket utrolig bra).

 

Sååå. derfor er jeg i markedet for noe nytt nå. Værtetting jadde vært fint, men et kamera som K-7 virker litt...overveldende. Har fundert en del på Sony a550 (som visstnok skal være enkelt å lære seg), men der er det null værtetting. Samme gjelder Pentax k-x. Ryktene går om et oppdatert k-x før sommeren (med værtetting). Kanskje det ville være løsningen. Gudene vet.

Lenke til kommentar

 

Det lille inntrykket jeg rakk å få av GX10 var forøvrig også litt overveldende, med veldig mange muligheter og ikke særlig imponerende bilder rett ut av boksen -

 

 

Hva ligger egentlig i din forventning om at det skal komme imponerende bilder rett ut av boksen?

 

boos

Lenke til kommentar

 

Det lille inntrykket jeg rakk å få av GX10 var forøvrig også litt overveldende, med veldig mange muligheter og ikke særlig imponerende bilder rett ut av boksen -

 

 

Hva ligger egentlig i din forventning om at det skal komme imponerende bilder rett ut av boksen?

 

boos

 

 

Forventningen ligger i at kameraet skal være i stand til å ta gode bilder på full automatikk, med hensyn til skarphet, farger, lys m.m, slik at jeg kan komme hjem med et jpg-bilde som er bra nok i seg selv. Så vil neste skritt være å lære meg mer, slik at fotograferingen kan tas et skritt videre ved hjelp av mer eksprimentering, raw-bilder o.s.v.

 

Skuffelsen med digitale bilder (så langt) ligger i at jeg har et 15+ år gammelt filmbasert Canon eos som jeg i løpet av 5 sekunder kan ta bilder med som er meget bra, mens jeg med et nytt semiprofft hus fikk langt dårligere bilder på auto-modus. Og førsteinntrykket var at å lære seg alle innstillinger og muligheter med kameraet var overveldende. Derfor ønsket om å begynne med noe enklere og mer oversiktlig, et kamera jeg kan forstå og vokse med, men et kamera som samtidig kan imponere litt på autoinnstillinger.

Lenke til kommentar

 

Det lille inntrykket jeg rakk å få av GX10 var forøvrig også litt overveldende, med veldig mange muligheter og ikke særlig imponerende bilder rett ut av boksen -

 

 

Hva ligger egentlig i din forventning om at det skal komme imponerende bilder rett ut av boksen?

 

boos

 

 

Forventningen ligger i at kameraet skal være i stand til å ta gode bilder på full automatikk, med hensyn til skarphet, farger, lys m.m, slik at jeg kan komme hjem med et jpg-bilde som er bra nok i seg selv. Så vil neste skritt være å lære meg mer, slik at fotograferingen kan tas et skritt videre ved hjelp av mer eksprimentering, raw-bilder o.s.v.

 

Skuffelsen med digitale bilder (så langt) ligger i at jeg har et 15+ år gammelt filmbasert Canon eos som jeg i løpet av 5 sekunder kan ta bilder med som er meget bra, mens jeg med et nytt semiprofft hus fikk langt dårligere bilder på auto-modus. Og førsteinntrykket var at å lære seg alle innstillinger og muligheter med kameraet var overveldende. Derfor ønsket om å begynne med noe enklere og mer oversiktlig, et kamera jeg kan forstå og vokse med, men et kamera som samtidig kan imponere litt på autoinnstillinger.

 

Først en avklaring, kamera ditt vil aldri ta bedre bilder enn du som fotograf klarer. Det er nemlig ikke kamera som tar bildene, men du. Kanskje flisespikking, men dog...

 

Ingen kameramodell leverer alle bilder bra jpg-fremkalt ut av kamera uten at du som fotograf gjør noe med fremkallingsparameterne. Eksempelvis trenger landskapsbilder en noe annen fremkalling enn portrettbilder. Så da må du justere dette med innstillingene på kamera hvis du vil ha sånn noenlunde ok ferdige jpg ut av kamera. Dermed blir det ikke like enkelt å skulle "imponere med autoinnstillinger" som du er ute etter.

 

Jeg vil vel egentlig anbefale deg å låne en haug med bøker om digital fotografering, kjøpe en god programvare for fremkalling og arkivering (jeg vil anbefale Adobe Lightroom) og så kjøpe deg et kamera du syns er ergonomisk på alle måter for DEG. Siden du kommer fra Canon så har du kanskje objektiver liggende. Da bør du kanskje kikke på Canon 7D.

 

Jeg er selv Nikonist, og kan anbefale deg Nikon D5000/D90/D300, alt ettersom hvor mye penger du vil legge i det, og hvor opptatt du er av solid byggekvalitet/proffe innstillingsmuligheter.

Lenke til kommentar

 

Hva ligger egentlig i din forventning om at det skal komme imponerende bilder rett ut av boksen?

 

boos

 

 

Forventningen ligger i at kameraet skal være i stand til å ta gode bilder på full automatikk, med hensyn til skarphet, farger, lys m.m, slik at jeg kan komme hjem med et jpg-bilde som er bra nok i seg selv.

 

 

Jeg er usikker på i hvilken grad de ulike kameraene er i stand til dette. Som det blir sagt i et svar over krever det antakelig en del justering i kameraet, avhengig av motiv. Men det er nok mulig.

 

Tror det er enklere å basere seg på etterjustering i et blildebehandlingsprogram. Dette kan også gjøres fra jpg. Det er ofte ikke så mye som skal til.

 

boos

Lenke til kommentar

 

Det lille inntrykket jeg rakk å få av GX10 var forøvrig også litt overveldende, med veldig mange muligheter og ikke særlig imponerende bilder rett ut av boksen -

 

 

Hva ligger egentlig i din forventning om at det skal komme imponerende bilder rett ut av boksen?

 

boos

 

 

Forventningen ligger i at kameraet skal være i stand til å ta gode bilder på full automatikk, med hensyn til skarphet, farger, lys m.m, slik at jeg kan komme hjem med et jpg-bilde som er bra nok i seg selv. Så vil neste skritt være å lære meg mer, slik at fotograferingen kan tas et skritt videre ved hjelp av mer eksprimentering, raw-bilder o.s.v.

 

Skuffelsen med digitale bilder (så langt) ligger i at jeg har et 15+ år gammelt filmbasert Canon eos som jeg i løpet av 5 sekunder kan ta bilder med som er meget bra, mens jeg med et nytt semiprofft hus fikk langt dårligere bilder på auto-modus. Og førsteinntrykket var at å lære seg alle innstillinger og muligheter med kameraet var overveldende. Derfor ønsket om å begynne med noe enklere og mer oversiktlig, et kamera jeg kan forstå og vokse med, men et kamera som samtidig kan imponere litt på autoinnstillinger.

 

Først en avklaring, kamera ditt vil aldri ta bedre bilder enn du som fotograf klarer. Det er nemlig ikke kamera som tar bildene, men du. Kanskje flisespikking, men dog...

 

Ingen kameramodell leverer alle bilder bra jpg-fremkalt ut av kamera uten at du som fotograf gjør noe med fremkallingsparameterne. Eksempelvis trenger landskapsbilder en noe annen fremkalling enn portrettbilder. Så da må du justere dette med innstillingene på kamera hvis du vil ha sånn noenlunde ok ferdige jpg ut av kamera. Dermed blir det ikke like enkelt å skulle "imponere med autoinnstillinger" som du er ute etter.

 

Jeg vil vel egentlig anbefale deg å låne en haug med bøker om digital fotografering, kjøpe en god programvare for fremkalling og arkivering (jeg vil anbefale Adobe Lightroom) og så kjøpe deg et kamera du syns er ergonomisk på alle måter for DEG. Siden du kommer fra Canon så har du kanskje objektiver liggende. Da bør du kanskje kikke på Canon 7D.

 

Jeg er selv Nikonist, og kan anbefale deg Nikon D5000/D90/D300, alt ettersom hvor mye penger du vil legge i det, og hvor opptatt du er av solid byggekvalitet/proffe innstillingsmuligheter.

 

 

Takk for tilbakemeldinger!

 

Jeg har flere gode bøker om fotografering, og har også teorien rimelig bra inne.

 

Det jeg forventet (kanskje urealistisk) var et kamera som ville gi bra "hverdagsbilder" på full auto, men som jeg også kunne lage noe mer spennende med når jeg hadde tid og lyst ved å endre innstillinger i henhold til det konkrete motivet / situasjonen. Til sistnevnte vet jeg at de aller fleste kamera vil levere alt jeg ønsker (og mer til). Det var til "hverdagsbildene" at jeg ble overrasket over at det kameraet jeg lånte tilsynelatende krevde mye jobb med innstillinger for å bli riktig bra. (bildene på auto ble både "blasse" og uskarpe synes jeg).

Lenke til kommentar

(bildene på auto ble både "blasse" og uskarpe synes jeg).

Da bør vel første stoppested være å stille opp oppskarping og fargemetning i kameraets egne jpeg-innstillinger.

 

Å velge en annen produsent bare fordi default-innstillingene (som du kan endre én gang og aldri røre igjen hvis du ønsker det) er litt annerledes enn du ønsker blir litt teit, spør du meg.

 

Men ja, speilreflekskameraer (spesielt de dyrere modellene) er ofte stilt inn fra fabrikken til å gi mindre oppskarpede bilder med et mer nøytralt fargeuttrykk enn det man får ut av kompaktkameraer, billigere speilrefleksmodeller og industrielt fremkalt film.

Lenke til kommentar

Olympus er vel kjent for å ha ganske god jpg direkte fra full auto. Kan ikke si å ha testet så mye, men mener å ha lest at det er en av de bedre på jpg. Husker ikke hvor jeg har det fra, men et kjapt søk her på akam ga et treff på test fra Olympus E-3Vi synes JPG-kvaliteten, rett ut av kameraet var imponerende god.

 

Tror også det er en her på forumet som bruker EP-1 som kun skyter i jpg, men da med manuelle innstillinger, så det kan jo tyde på at olympus har en grei jpg konvertering i kameraet.

 

Det største minuset med olympus er vel ytelsen på høy iso, så hvis du skal ta mye bilder innendørs i lite lys uten blits så bør du kanskje vurdere noe annet.

Lenke til kommentar

(bildene på auto ble både "blasse" og uskarpe synes jeg).

Da bør vel første stoppested være å stille opp oppskarping og fargemetning i kameraets egne jpeg-innstillinger.

 

Å velge en annen produsent bare fordi default-innstillingene (som du kan endre én gang og aldri røre igjen hvis du ønsker det) er litt annerledes enn du ønsker blir litt teit, spør du meg.

 

Men ja, speilreflekskameraer (spesielt de dyrere modellene) er ofte stilt inn fra fabrikken til å gi mindre oppskarpede bilder med et mer nøytralt fargeuttrykk enn det man får ut av kompaktkameraer, billigere speilrefleksmodeller og industrielt fremkalt film.

 

Det er ikke snakk om å velge en annen produsent. Jeg er åpen for alt, da jeg pr dags dato ikke har hverken kamera eller objektiver.

Lenke til kommentar

Særlig Canon gir slappe bilder rett fra kamera uten justeringer. Olympus er vel det merke som gir best resultat rett fra kamera - i hvertfall ut ifra det jeg har sett.

 

Takk for nyttig innspill. Det var nettopp et Canon kamera jeg lånte. Kombinert med opplysningene lenger opp i tråden om de "nøytrale" innstillingene til mange dyrere speilreflekser, så var det veldig relevant.

Lenke til kommentar

Blasse, softe*) bilder er typisk beste utgangspunkt for å redigere og lage skarpe, fargerike bilder. Er fargene brent ut og kantene overskarpet er det krøkkete å gjøre det pent.

 

Fikk selv en stor aha-opplevelse første gang jeg resizet et bilde til passe oppløsning, klikket Auto Curves i Photoshop og skarpet opp. "Wow - er det sånn det skal være??"

 

Og - ikke pixelpeep på 100%, er du snill. For web - resize til 1280 i bredden og skarp opp. .. kan du bedømme resultatet.

(Til 15x10cm print - resize til 1772 pixler i bredden - det er print i fotokvalitet med 300dpi.)

 

 

*) Softe bilder er noe helt annet enn uskarpe bilder. Softe bilder kan skarpes opp. :)

Lenke til kommentar

 

Skuffelsen med digitale bilder (så langt) ligger i at jeg har et 15+ år gammelt filmbasert Canon eos som jeg i løpet av 5 sekunder kan ta bilder med som er meget bra.

 

Jeg har omtrent samme opplevelse,skjøt film siden 1976,spanderte på meg et digitalt slr for to år siden.

Skuffelsen var stor til og begynne med,fikk overhode ikke de resultater som jeg ville ha uansett hva jeg gjorde.

Etter ca 3 uker begynte jeg og forstå endel av knepene og resultatene ble bedre,men har ennå mye og lære,spesielt i etterbehandling av bildene.

 

Det finnes enkelte lette tiltak som man kan gjøre for og få et bedre bilderesultat umiddelbart etter kamerakjøp.

 

Jeg tror ikke det har noe og si hvilken kamera/fabrikat du kjøper,du vil uansett være helt grønn til å begynne med,etter litt fikling og lesing av manualen noen spørsmål her på forumet og et greit redigeringsprogram vil du i løpe av kort tid begynne og forstå hvilken tiltak du må gjøre for og få akseptable bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...