Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Registerreim på overtid - hvor lenge kan den vare?


Ursa

Anbefalte innlegg

Halloisen!

 

Jeg skulle skifta registerreim på 80000 km, og nå er jeg på 90000 km. Altså 10000 km og 2 år på overtid.

 

1. jeg veit at reima kan ryke hver dag som helst, men på en bil verdt 10000 klarer jeg ikke å rettferdiggjøre en 7000 kroners reparasjon. MEN hvor lenge har DU kjørt på overtid med din registerreim før den har røket?

 

2. Er det noen fare forbundet med å ryke registerreima i fart?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg byttet reim på en bil som var kjørt 2 år og 33% over levetiden, og det gikk jo bra... Hvis det er en gammel og/eller "enkel" bil (8-ventilers motor) er det mye mulig den overlever. Er det 16 ventiler eller diesel kan du regne med motorhavari og reima ryker. Det er ikke direkte farlig, men du blir selvfølgelig stående langs veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer nok helt ann på. har hørt tilfeller der det har blitt kjørt over 300.000km og andre tilfeller der reima har røket rett over skiftintervallet. da jeg var 18 og kjørte opel, fikk jeg reimbrudd, dette skjedde mens jeg dro på starteren. der skjedde det heldigvis ingenting med ventiler. men ryker reima, og ventilene ikke går klar for stempler, så blir det LANGT dyrere enn 7000kr hva reimbytte koster.

 

Andre ting som kan ryke om du kjører langt over skiftintervallet er vannpumpa. denne kan begynne å lekke, er skovlene i plast kan disse rett å slett falle fra hverandre eller løsne fra akslingen, vannpumpa kan skjære seg å stå bom fast, alt dette har jeg sett som bilmekaniker.

Endret av Ovechk1n
Lenke til kommentar

Som nevnt er dette en bil til 10K, og jeg mente at jeg kjører bilen til regreima ryker, for så å slepe bilen til nærmeste hugger. Jeg mente ikke at jeg skulle vente med å skifte reim til etter at den har ryki! Veit jo at det ville være veldig uøkonomisk :) med "fare" lurte jeg på om jeg risikerer å få stempler sendt gjennom kupéen eller andre actionfylte dødsscenarier :)

 

OK er det noen som tør anslå hvor lenge en gammel Ford Escort 1996 (mkVI) 1.8D med siste regreim-bytte i 2003 (på 45000 km) kan leve? Er 90-talls-Forder kjent for tidlig reimsprekk? (oi! det hørtes ut som et "koffert-ord"!)

 

Når er det mest sjans for å ryke reima? Jeg har kun 58 hestekrefter, det er vel bra pga mindre belastning? Er det størst sjanse at reima ryker i varmt eller kaldt vær?

Lenke til kommentar

Så ikke det var snakk om diesel.. Da skal jeg ikke være så skråsikker da jeg ikke vet helt hvor ford har sine dieselmotorer fra. 1,8 bensin er i allefall non interference.

 

Edit:

hørte litt rundt, og din motor er vist definitivt en "interference" motor, og i tillegg er den kjent for å ha problemer med registerreimer som ryker tidligere enn serviceintervallet.

 

løp og kjøp http://www.thansen.dk/product.asp?c=3776452264&n=-1920337957&pn=-1198850411 :p

Endret av GSM
Lenke til kommentar

åja så jeg kan regne med 60000 da? Den ble skifta i 2002 på 45000, og er nå på 95000. Dvs jeg har 10000 km igjen! tjuhu :) evt ryker den i ettermiddag siden det tross alt er ei 8 år gammel reim vi snakker om :) tusen takk for link, GSM... kanskje jeg skifter likevel. Er vel et par dagers arbeid, men såvidt jeg skjønte trengte jeg ikke å løfte ut motoren for å skifte reima (slik jeg trodde før). Så hvem vet, kanskje Escorten vil leve evig?

Lenke til kommentar

Å skifte reimen trenger ikke ta veldig lang tid, kommer ann på hvor trangt det er mellom motoren og bilen. Jeg har et lite triks jeg bruker når jeg ikke gidder å line opp kamdrevene og veiv.. Kapper av halve regreimen på langs (er litt jobb det også da) Og lar en halvdel stå igjen. Så presser jeg bare den nye reimen utenpå og kapper av resten av den gamle. Vips så har du skiftet reim uten å måtte tenke på å få alt linet opp riktig. Det forutsetter jo at den gamle reimen satt riktig på da vel og merke. På noen biler må du løsne motoren på ene siden slik at du kan jekke den litt opp eller ned ned for å få nok klaring til å arbeide.

 

Ps, vær glad du ikke har Audi.. da er regreim skifte så knotete at selv Overhauling teamet hadde brukt en uke på det :tease:

Endret av GSM
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle dieselmotorer butter når reima ryker. Knekt kamaksel er også ganske vanlig. Og få bank i et rådelager e.l i ettertid er eller ikke ukjent. På bensinmotorer går det litt ryddigere for seg.

 

Mener og huske det er ganske trangt og bytte på den motoren der og det største problemet er og få løsnet mutteren på veiva da den står inni ramma på bien. Sett på fastnøkkel/leddnøkkel og kjil det fast mot bakken. Rasle litt på tenningsnøkkel så du får et lite klikk i starteren og vips bolten er løs. Ufint, men effektivt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Ps, vær glad du ikke har Audi.. da er regreim skifte så knotete at selv Overhauling teamet hadde brukt en uke på det :tease:

 

Det blir litt for dumt synes jeg da, å dra alle motorene til Audi over en kam, for det er det jeg tolker det som når du skriver det slikt. jeg har bytta reim på Audi'er og det er langt ifra så ille som du skal ha det til. værtfall ikke 4syl og 5syl er noe å skrike om. V6 kan være dritt, men har ikke bytta på en slik, kun sett på når jeg var lærling. Noen spesiell motor du har bytta på?

 

 

Mener og huske det er ganske trangt og bytte på den motoren der og det største problemet er og få løsnet mutteren på veiva da den står inni ramma på bien. Sett på fastnøkkel/leddnøkkel og kjil det fast mot bakken. Rasle litt på tenningsnøkkel så du får et lite klikk i starteren og vips bolten er løs. Ufint, men effektivt.

 

Kan være greit å nevne i samme slengen att man bør ta av kontakt til coil f.eks så bilen ikke starter. ;)

 

Når kamakselen brekker må motoren ut av bilen?

 

NEI

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...