Gå til innhold

Acer Timeline X 4820TG


eLjay

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Satte Big Buck Bunny (1920*1080, H.264) for avspilling i loop i Windows Media Player på min LX.PSE02.188.

 

Batteriet viste 97% ved start, skjermkort avslått, trådløskort avslått, lyd på nivå 5 av 16, baklys på nivå 7 av 10, en trådløs mus aktiv.

 

Uanstrengt avspilling uten antydning til trøbbel. CPU-temperaturen holdt seg relativt lav, 39-43 °C, selv om romtemperaturen lå ganske høyt rundt 26 °C.

 

Etter nøyaktig 3 timer viste batteriindikatoren 47% - da hadde det altså gått med 50% av batterikapasiteten. Den anslo da 2 timer og 40 min i resttid.

 

Vil tro den hadde greid å vise denne i nærmere 6 timer. For "lettere" codecer (H.264 med AAC-lyd er visst ikke blant de minst hardwareintensive, har jeg skjønt), burde det være mulig å få enda lengre tid. Samme vil skje om man skrur ned baklyset mer (på den andre siden satte jeg lyden veldig lavt for ikke å bli sprø av musikken - her vil nok de fleste skru litt opp  ;) ).

 

 

Lenke til kommentar

Med skjermkortet avslått og normal belastning er støynivået svært behagelig og temperaturene lave. Vifta spinner vel opp litt mer når man kobler inn skjermkortet og stresser med litt tyngre saker, men direkte plagsom synes jeg aldri lyden blir.

 

Hvis det ikke er et must å ha CD/DVD-drev, kan det også være en idé å vurdere 13.3"-versjonen, som visstnok har en enda bedre kjøleløsning. Sikkert enklere å få god luftflyt når de slipper å ta hensyn til drevet. Selve tastaturet ser for meg ut til å være like stort, men med litt smalere glossy ramme rundt enn for 14".

 

 

 

Lenke til kommentar

Ok, når jeg spiller så skal jeg heller overleve litt støy. Er under vanlig surfing og dokumentskriving støynivået er viktig.

 

Hm, er jo ikke noe must, kan egentlig ikke huske sist jeg brukte det. Så egentlig på 3820 først men fant egentlig ut at den ekstra tommen kunne være grei å ha. Men kanskje jeg går tilbake på 3820istedet da.

 

EDIT: Den koster jo en tusenlapp mer! :ohmy:

 

 

Endret av -Tommy
Lenke til kommentar

Nå er jo dette tråden for 4820TG, men jeg slenger inn en kommentar om min 3820TG likevel siden de er så like!

 

Jeg har versjonen med 450M, 320GB HD, ATI 5650.

Er veldig fornøyd med maskinen! Byggekvaliteten er god, og ytelsen er helt enorm for en såpass liten og billig maskin. Kjølingen er også ok, viftene spinner opp litt iblant, men ikke noe plagsomt i det hele tatt. Eneste stedet jeg kjenner litt varme er like over pekeplaten, men ikke noe man brenner seg på. Den blir også litt varm bak i venstre hjørne under. Nå har jeg ikke hatt den på fanget over lengre tid, men tror ikke det skal være noe problem.

 

Minuser:

- Veldig glossy skjerm, og ikke av de beste på betraktningsvinkler

- God plass til støv og smuler under tastene..

 

Men summar summarum så anbefaler jeg maskinen på det sterkeste. Plukket en opp på tilbud hos Komplett til 6995,- og syns det var en meget bra deal! :thumbup:

Lenke til kommentar

EDIT: Glem denne posten, jeg har bestemt meg for en Acer TimelineX AS3820TG-5454G32N. Knuser rett og slett alternativene.

 

 

 

Hei gutta!

 

Jeg har bestilt en 13" HP touch smart fra lefdal:

http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/PADV32390EO/hp-touch-smart

 

Jeg kjøpte den mest pga prisen (veil. 7999, koster 6500). Men nå ser jeg de har en 3820T til 4999!

http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/ASLXPTC02018/acer-aspire-timelinex-3820t

 

Mitt spørsmål: Bør jeg bruke angrerett og bytte? Hva er det beste kjøpet? Hva vil jeg kunne bruke HP's grafikk-kort til?

 

Jeg spiller ikke mye, men hadde kanskje vært kjekt å få spilt Starcraft2.

Jeg studerer, så vil bruke simuleringssoftware (MATLAB osv)

Vil gjerne ha HD lyd til receiveren (Dolby trueHD og den andre standarden)

Penger har jeg lite av

Må kunne spille 1080p

 

Ati Radeon HD4500 + 7200rpm hd til HP'n er hovedsaklig fordelene ved den.

Prisen og størrelsen er fordelene til Acer'n

Endret av sebastr
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Du må bare foreta valget hvorvidt du trenger intern DVD særlig ofte eller ei. Jeg bruker det så og si aldri og om jeg vil det så har jeg en ekstern USB SLIMDVD til 300,- liggende i en skuff.

 

Jeg er meget glad for at jeg gikk for den litt mindre og mer elegante (i mine øyne) 3820. Corei5 450M og HD5650 er jo en killer hardware i en så liten og billig pakke.

 

Beste laptopen jeg noensinne har kjøpt privat :thumbup:.

(noen unntak er noen jobbthinkpads men helt andre krav der)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har ikke hatt brukt for DVD drevet en eneste gang siden kjøpet i sommer og 3820TG har vesentlig bedre kjøleløsninger enn 4820TG. Så fordelene er opplagte. Desverre ;).

Fortell gjerne mer om disse "vesentlig bedre" kjøleløsningene. Såvidt meg bekjent er det en person her som har sagt at 3820tg har 2 vifter for cpu/gpu mens 4820tg bare har 1. Men, for å være helt ærlig gir jeg en lang faen i om den har bedre kjøleløsninger eller ikke, selv på load sniker ikke CPUen seg over 50 og det er mer enn akseptabelt. Den har heller aldri blitt varm noe sted, og er stille som en mus. Jeg har heller ikke sett noe benchmark hvor de er blitt testet opp mot hverandre, så at det er en slik vesentlig forskjell har jeg liten tro på, og jeg er mer enn glad for å gi en demonstrasjon med min 4820tg for å bevise det.

Og det at du ikke har brukt dvd drevet ditt betyr ikke at han ikke kommer til å bruke det. Dessuten vil jeg også si at 13 tommer for min del dessverre er akkurat i minste laget, med tanke på skjerm. Dessuten buttraper min din, specswise :p Så kan du sitte der med kjøleløsningen din :p

Endret av Kimma16
Lenke til kommentar

Fortell gjerne mer om disse "vesentlig bedre" kjøleløsningene. Såvidt meg bekjent er det en person her som har sagt at 3820tg har 2 vifter for cpu/gpu mens 4820tg bare har 1. Nå kan det godt være at siden min faktisk ikke fåes kjøpt i Norge er den litt annerledes, men jeg har ihvertfall lik kjøleløsning som 3820tg. Vil gjerne se link til sourcen til dette ryktet om at 3820 har bedre kjøleløsning. Men, for å være helt ærlig gir jeg en lang faen i om den har bedre kjøleløsninger eller ikke, selv på load sniker ikke CPUen seg over 50 og det er mer enn akseptabelt. Den har heller aldri blitt varm noe sted, og er stille som en mus. Kanskje du sikter til 4820tzg sin kjøleløsning?

Og det at du ikke har brukt dvd drevet ditt betyr ikke at han ikke kommer til å bruke det. Dessuten vil jeg også si at 13 tommer for min del dessverre er akkurat i minste laget, med tanke på skjerm. Dessuten buttraper min din, specswise :p Så kan du sitte der med kjøleløsningen din :p

 

Kan godt svare på spørsmålet ditt angående kjølerløsningen til 3820TG.

 

4820TG har en dvdrom, hvor 3820TG har en ekstra vifte til GPU.

 

kilde: http://forum.notebookreview.com/acer/488205-acer-timelinex-3820tg-owners-lounge-info-benchmarks-tweaks-mods-upgrades-169.html

Lenke til kommentar

Joda, men hvilken stor forskjell gjør det? Går uansett utifra at siden 4820tg i fysiske mål er større enn på 3820tg'en så vil primærvifta i 4820tg'en være større og dermed kunne flytte mer luft? Jaja, jeg har ihvertfall aldri vært i nærheten av å overopphete den, selv med 2x1080p filmer, 43 faner oppe i chrome etc. I tillegg til at min aldri blir varm, går aldri vifta fort heller. Så for meg blir det å si at det er en kjempefordel at den har bedre vifteløsning litt rart. Med mindre man bor midt ute i ørkenen i Sahara uten skygge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...