Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen som har peil på CSS og kan hjelpe en stakkar før jeg skaller hodet helt igjennom veggen? :hmm:

 

Holder på å lære meg css og har lest en god del, men det jeg ennå ikke har klart å funnet ut, er hvordan en legger tre div'er etter hverandre - vannrett? (Tanken er at disse skal erstatte en tabell på 3 kollonner...)

 

Setter stor pris på tips!!! :):D:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar, masb! :thumbup:

 

Et lite tilleggsspørsmål: Hva om en kun har 1 div på en tom side, og ønsker at denne skal dekke hele websiden?

Jeg setter width: 100%; noe som dekker hele sjermens bredde (om jeg i tillegg har innhold på siden), men jeg hadde forventet å dekke hele sjermens høyde om jeg setter height: 100%; men det skjer altså ikke. Om noen har tips, så setter jeg stor pris på det! :)

Lenke til kommentar

Takk for den, TheClown! :thumbup:

 

Har enda et dumt spørsmål på lur:

Jeg lager en webside med en høy kolonne til venstre for menyer. I midten har jeg flere rader under hverandre som skal inneholde toppbanner, linker, innhold, copyright, etc, mens jeg til høyre har nok en høy kolonne som skal inneholde reklame.

 

Hvordan i all verden får jeg dette til å se bra ut? :hmm: Jeg skjønner meg ikke helt på hvordan div'er prioriteres, da jeg får et særdeles morsomt resultat uansett hvordan jeg endrer på "float", endrer rekkefølgen på class'ene i htm-filen, etc...

 

Noen som har tips å komme med, så hadde jeg satt stor pris på det! :-)

Endret av edorf67
Lenke til kommentar

Skal prøve å være litt mer konkret:

 

Jeg lager en webside med en høy kolonne til venstre for menyer (slik det også er på denne wesiden du er på nå). I midten har jeg flere rader under hverandre som skal inneholde toppbanner, linker, innhold, copyright, etc, mens jeg til høyre igjen har nok en høy kolonne som skal inneholde reklame.

 

Ved bruk av "float:left;" på alle div'ene, legger alle div'ene seg pent og pyntelig slik de skal, men ikke den høye kolonnen til høyre. Den legger seg på samme høydenivå som den siste raden i midten (altså et godt stykke i fra toppen på websiden). Er det noen som vet hva jeg gjør feil?

 

Siden jeg har holdt på noen timer med eksperimentering og surfing på nett etter en løsning, hadde jeg satt stor pris på svar! :new_woot:

 

På forhånd tusen takk! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hmm! Lurer på om den eneste løsningen er å "neste" div'er i hverandre, slik som dette:

 


<body>
<div class="pr1">Kolonne venstre</div>
<div class="topprad"> Øverste rad - midten
<div class="nr2">Rad nr 2 midten</div>
<div class="nr3">Rad nr 3 - midten</div>
<div class="nr4">Rad nr 4 - midten</div>
</div>
<div class="hoyre">Kolonne høyre</div>
</body>


Endret av edorf67
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...