Gå til innhold

Test: Stor test av musikktelefoner


Anbefalte innlegg

bjomelda du skrev: De har testa W995 og aino med clear bass funksjon på

 

Hvordan vet du det, så ikke det sto noe om det noen plass?

 

Kaffegruff, Er det ikke en idè for forfattere å få mannen i gata til å utføre fremtidige lyttetester.

 

Overhode ikke(min mening da :p, men ser hva du mener).. Men jeg finnes ikke mye som er mindre interessant enn og leste en test av en person som ikke har peiling på hva han snakker om.. 90% av testene man finner med ett søk på google er utført av en "vanlig" person på område innenfor kunnskap om lyd. Så jeg syntes heller man skal ha flere tester fra eksperter innfor de forskjellige segmentene(kamera-akam, lyd-audivisuelt osv).

 

Jeg syntes denne stor testen var veldig, veldig bra.. jeg syntes det var interessant og høre hva en som faktisk har greie på det syntes om lyden på de forskjellige telefonene.

 

Etter å lese Audun sin test av W995, så er det klart at for vanlige folk/Ikke-spesielt-interesserte, er w995 en god musikktelefon.

 

Mitt inntrykk er litt at W995 er "cerwin vega" i lydkvalitet og Xperia X10 er B&W.. :tease:

 

For en vanlig person, så låter begge bra. Men for en lyd-fanatiker, er det enormt med forskjell..

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

@PL610: Har Koss PortaPro en vanskelig impedanskurve? Svar: ja

http://www.headphone.com/learning-center/build-a-graph.php?graphID%5B0%5D=1613&graphID%5B1%5D=1953&graphID%5B2%5D=373&graphID%5B3%5D=&graphType=7&buttonSelection=Compare+Headphones

PortaPro er søppel for ørene, og har svært lite i en slik test å gjøre.

 

Ifølge GSMArena er lydkvaliteten til iPhone 3GS "simply perfect", og den har imponerende måleresultat som må være selve referansen for portable lydspillere, så jeg finner resultatet i testen til Amobil noe merkelige.

 

Hva er det som gjør den impedanskurven så vanskelig? Ellers er jo portpro veldig billige klokker, selvsat ikke på høyde med det man får lenger opp i pris, men til prisen vil jeg ikke si de er søppel.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

@PL610: Har Koss PortaPro en vanskelig impedanskurve? Svar: ja

http://www.headphone.com/learning-center/build-a-graph.php?graphID%5B0%5D=1613&graphID%5B1%5D=1953&graphID%5B2%5D=373&graphID%5B3%5D=&graphType=7&buttonSelection=Compare+Headphones

PortaPro er søppel for ørene, og har svært lite i en slik test å gjøre.

 

Ifølge GSMArena er lydkvaliteten til iPhone 3GS "simply perfect", og den har imponerende måleresultat som må være selve referansen for portable lydspillere, så jeg finner resultatet i testen til Amobil noe merkelige.

 

Hva er det som gjør den impedanskurven så vanskelig? Ellers er jo portpro veldig billige klokker, selvsat ikke på høyde med det man får lenger opp i pris, men til prisen vil jeg ikke si de er søppel.

 

AtW

 

Enig. Dessuten er det ikke bare PortaPro, men også langt mer påkostede headsett som har tilsvarende "vanskelige" impedanskurver, =863&graphID[1]=&graphID[2]=&graphID[3]=3&graphType=7&buttonSelection=Compare+Headphones"]Sennheiser HD800 og AKG K240 har tilsvarende artifakter.

 

Det skal forøvrig nevnes at iPhone 3GS fint klarer å drive et sett K240, dog ikke til ekstremt høyt volum (= fare for hørselsskade). Kan det rett og slett være at tester har foretrukket et lydvolum som kanskje er i høyeste laget?

Lenke til kommentar

Takk for mange tilbakemeldinger :)

 

Først og fremst må det nevnes at vi har vært veldig kresen i denne testen for å finne den beste musikkmobilen.

 

Når det gjelder W995 er det riktig at den ble kåret til årets beste musikkmobil i fjor. Dette er en kåring basert på våre tidligere tester, der vi har brukt telefonen som vår egen inkludert musikkspillerfunksjonen. Testskribenten var fornøyd med lyden i W995.

 

Når vi derimot fikk en hi-fi-entusiast til å høre på lyden og sammenligne den med 12 andre mobiltelefoner og andre lydkilder, ble resultatet svakt i forhold til konkurrentene. Lydkvaliteten har blitt testet sammen med en rekke hodesett, og det er tydelig at opampen er svak i forhold til mange andre telefoner. Alle telefonene er prøvd med en rekke forskjellige instillinger. Man kan også finjustere klangbalansen ved hjelp av lydutjevneren, men ukontrollert bass, skingrende mellomtone og lignende blir ikke spesielt mye bedre av den grunn. En svak opamp er fortsatt en svak opamp.

 

Gsmarena.com måler bare kunstig frekvensrespons og kan ikke måle det man får ut av et hodesett, så selv om det er en graf gjenspeiler det ikke det man hører i forskjellige hodesett.

 

"It must be pointed out that we are not testing the retail headsets that come with the various handsets - our audio quality test concerns only the quality of the music player output. A mediocre set of headphones will obviously make things worse than they are in our tests."

 

 

Hva med HTC Desire?

Denne fikk vi dessverre ikke inn til test i tide.

Lenke til kommentar

Gsmarena.com måler bare kunstig frekvensrespons og kan ikke måle det man får ut av et hodesett, så selv om det er en graf gjenspeiler det ikke det man hører i forskjellige hodesett.

 

"It must be pointed out that we are not testing the retail headsets that come with the various handsets - our audio quality test concerns only the quality of the music player output. A mediocre set of headphones will obviously make things worse than they are in our tests."

Feil. GSMArena måler ikke "bare kunstig frekvensrespons", hvilket framgår tydelig av denne oversikten over hva de måler:

http://www.gsmarena.com/latest_features-review-171p2.php

Nå har jeg lest ganske mange Hi-Fi tidsskrift gjennom tidene, og i de mer seriøse tidsskriftene er det helt vanlig å publisere diverse målinger, da disse naturligvis kan fortelle svært mye om hvilke kvaliteter og svakheter lydutstyret har.

 

Eller som GSMArena skriver, rett over teksten du siterer:

"Audio quality test

 

Until recently, sound quality used to be a subjective matter in our reviews. Realizing that mobile phones are more than ever used as portable music players, subjective just won't do any more. That is why we at GSMArena will be including a new audio tests in our reviewing routine - the audio quality test.

 

To give you a more objective view of how the music players perform in all those handsets we review, we decided to record audio samples of each device, analyze the results and publish those for your geeky pleasure."

 

Objektive målinger er et verdifullt supplement til subjektiv lytting, ja egentlig uvurderlig når man virkelig skal analysere og sammenligne lydutstyr. Målinger blir særlig viktig i tilfeller der oppegående lesere er i tvil om artikkelforfatterne har snøring på det de driver på med... ;)

Lenke til kommentar

EinarEriksen: det du sier er at vi ikke kan stole på amobil sine tester mer, mer eller mindre før dem har hatt inn en ekspert. Dere må jo se at dere har stoor innflytelse på salgsmarkedet når dem bruker deres gullmerker i sin reklame!

 

Dette er rett og slett en VELDIG stor overtråkking av hva deres makt angår. Jeg er helt PAFF av å lese dette.. :no:

 

Når dere gir den 995'en statuetten for Årets musikk mobil, så skjønner jeg godt hvorfor Sandra Bullock vant en Oscar i år... Like latterlig begge deler! å gå ifra gull til null på 4 mnd er jo flaut på deres vegne!!

Lenke til kommentar
Når vi derimot fikk en hi-fi-entusiast til å høre på lyden og sammenligne den med 12 andre mobiltelefoner og andre lydkilder, ble resultatet svakt i forhold til konkurrentene.

Det finnes vel knapt noen som er verre egnet til objektive vurderinger av lydkvalitet enn en "hi-fi-entusiast". Det er omtrent på nivå med å bruke en jordstrålings-entusiast til å vurdere elektromagnetisk absorpsjon i stedet for SAR verdier.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Lyd er subjektivt. Musikk smak er subjektivt. Om en ser på rene fakta på en forsterker eller en høytaler, har det ingenting å si for kunden som kjøper det (med mindre en kun bryr seg om tall), kunden vil ha noe som han synes høres bra ut. Da hjelper det lite hva slags merke det er. Jeg har personlig kun hatt dårlige erfaringer med ipod/iphone, med en gang jeg fikser med eq på den tynne kjipe lyden så skurrer det og vrenger, av og til mye av og til lite. Men for meg er ipod/iphone ikke aktuelt som bærbar lydkilde. Helt subjektiv selvsagt. Jeg gir uhorvelig beng i om den har verdens feteste forsterkertrinn eller har den flateste frekvenskurven.. Hva jeg liker har alt og si..

 

Men, når det er sagt, en telefon vil vel sjeldent bli like bra som en dedikert mp3 spiller.. Men det er nå bare meg.. Jeg kan til nød leve med min N97 som musikk spiller, og som film avspiller er den like mye herk som en iphone/ipod (må konvertere først.. :().

 

Er like morro hver gang å lese kommentarene til disse artiklene, det er så mye følelser involvert.. Om du mener at det er noe som er bedre, så hold deg til det, ingen vits i å prøve å prakke ditt syn på andre. Kom gjerne med tips, men religiøse kommentarer får meg heller til å styre unna produktet som blir glorifisert..

 

Når det gjelder testmettodikk på sanseopplevelser så er det ytterst vanskelig. Lyd, bilde, smak, lukt og "kvalitetsfølelse ved berøring) er alle umulige å måle objektivt. Ok, feilkoding av bilder og feil på pixler er selvsagt objektive, men om en skjerm har for mye rødt eller for mye blått eller for lite kontrast.. Det derimot er umulig å måle objektivt, selvsagt finnes det standarder, men det finnes det for nesten alt, men hva som DU liker, finnes det ingen standarder for.

 

Så, les om produktene her, les om hva de har og ikke har, om de er raske til det du er interessert i og så gå å se, ta og lytt til det produktet du er interessert i å kjøpe, og så ta en SUBJEKTIV avgjørelse på om det er et produkt DU vil ha. Bruk andres vurderinger som en veiviser, ikke som en målepinne.

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg fullt og helt bak de respondentene som stiller seg undrende til denne slaktingen av Sony Ericssons telefon W995.

 

Som tidligere påpekt, denne vant titlene "Årets telefon" og "Årets Musikktelefon" i 2009. Dette er titler som brukes aktivt i markedsføringen av telefonen, både i TV, aviser og annen reklame.

 

Det første som slår meg er at dette kan være en middelmådig musikktelefon, og at Amobil på ett eller annet vis har mottatt smøring/fordeler mot å velge denne til Årets mobil i fjor. Reklameeffekten av disse titlene er jo åpenbart verdifull for produsentene/distributørene.

 

Jeg vil understreke at dette er mine tanker om saken, og ikke nødvendigvis reelt.

 

Jeg har tidligere stolt på Amobil og Tek.no nettverket i deres produkttester gjennom mange år.

 

Desverre har de nå tapt veldig mye kredibilitet i mine øyne, jeg vil ikke stole på tester herfra i tiden framover.

 

Vi har sett det på spillfronten i internasjonale medier, og det kommer nok for fullt hos de store aktørene selv i lille Norge framover: Store uavhengige kilder til produktomtaler er plutselig ikke så uavhengige lengre.

 

Har Amobil kommet med noe svar eller forklaring på denne situasjonen?

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg fullt og helt bak de respondentene som stiller seg undrende til denne slaktingen av Sony Ericssons telefon W995.

 

Som tidligere påpekt, denne vant titlene "Årets telefon" og "Årets Musikktelefon" i 2009. Dette er titler som brukes aktivt i markedsføringen av telefonen, både i TV, aviser og annen reklame.

 

Det første som slår meg er at dette kan være en middelmådig musikktelefon, og at Amobil på ett eller annet vis har mottatt smøring/fordeler mot å velge denne til Årets mobil i fjor. Reklameeffekten av disse titlene er jo åpenbart verdifull for produsentene/distributørene.

 

Jeg vil understreke at dette er mine tanker om saken, og ikke nødvendigvis reelt.

 

Jeg har tidligere stolt på Amobil og Tek.no nettverket i deres produkttester gjennom mange år.

 

Desverre har de nå tapt veldig mye kredibilitet i mine øyne, jeg vil ikke stole på tester herfra i tiden framover.

 

Vi har sett det på spillfronten i internasjonale medier, og det kommer nok for fullt hos de store aktørene selv i lille Norge framover: Store uavhengige kilder til produktomtaler er plutselig ikke så uavhengige lengre.

 

Har Amobil kommet med noe svar eller forklaring på denne situasjonen?

 

Personlig finner jeg smøring lite sannsynlig, hvorfor blir alltid slike ting tatt opp når det finne enklere og mer sannsynlige forklaringer på ting? Feks at det ikke er noe ordentlig objektivt testoppsett for lyd på telefonene (og jo, slik kan, og bør testeset objektivt). At det er årsaken bak er jo vesentlig mer sannsynlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

En blindetest ville vært svært enkelt å sette opp. Lytteren ville aldri vite hvilken telefon hodetelefonene var koplet til.

Han burde heller ikke se personen som kopler til de forskjellige telefonene.

Ville vært spennende å se om han klarte å gjenta resultatene fra testen under en slik test.

Lenke til kommentar

En blindetest ville vært svært enkelt å sette opp. Lytteren ville aldri vite hvilken telefon hodetelefonene var koplet til.

Han burde heller ikke se personen som kopler til de forskjellige telefonene.

Ville vært spennende å se om han klarte å gjenta resultatene fra testen under en slik test.

 

Du må være veldig nøye med volumet på slike blindtester, og det er ikke så lett å måle ordentlig i hodetelefoner, kan kanskje måle signalet ut til de dog. Det er nok ikke svært enkelt allikevel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, litt høyere volum blir lett oppfattet som bedre lyd og kan gi feil resultat.

Det går jo an å justere volumet så likt som mulig mellom de forskjellige telefonene på forhånd.

 

Ja, men det er nettopp dette som ikke er "svært enkelt". Det lar seg løse, det er ikke det, men man må faktisk tenke litt igjennom ting.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...