Gå til innhold

Kommentartråd til Adesina - RepRap Mendel


Anbefalte innlegg

Absolutt Kaaz, 3D printere har et enormt potensiale til å forandre mye av hverdagen, om ikke like mye som datamaskinen har gjort, ihvertfall på samme nivå som printere og kopimaskiner har gjort. Man skal ikke gå mange år tilbake i tid før det var vanlig å kopiere ting på skolen eller på jobben, nå har alle en printer og kopimaskin hjemme.

 

Et eksempel jeg ser for meg er at når man kjøper et produkt, følger det med designfiler slik at man kan printe ut deler selv. De som har en 3D printer kan kjøpe et "bare-bones" sett og printe alle plastdeler selv, mens andre kan kjøpe et fullt sett. Dette kan anvendes i f.eks. radiostyrte biler, småelektronikk og kanskje kjøkkeninnredninger? Vi kan vel ikke forvente at dette blir main-stream med det første, da de store aktørene nok fortsatt vil holde på sin måte å gjøre det på. Men jeg er overbevist om at det vil være produsenter som omfavner konseptet, og kommer til å gjøre god business på det.

 

Når vi etterhvert får fullautomatisert RepRap slik at vi kan lage kretskort kombinert med pick-and-place komponenter, utvider det seg enda mer. Som Vik Oliver sa (om jeg husker rett): "Om noen år vil ungdommen printe ut en ny mp3 spiller selv".

 

Se også for dere muligheten innen bil-miljøet, spesielt når det gjelder oppussing av veteranbiler der deler kan være dyre eller umulige å få tak i. Om man bruker en stor printer kan man jo også printe ut hele støtfangere for styling eller reparering av skadede biler. Noen fabrikanter kan nok komme til å steile når de ser at folk begynner å printe sine egne sidespeil istedenfor å kjøpe av dem, og de vil nok gå hardt ut mot "piratkopiering" av delene sine. Såvidt jeg har skjønt er det ingenting i europeisk copyright-lov som forbyr private å lage sin egen kopi av et kommersielt produkt, så lenge det er til personlig bruk og ikke deles med andre. 3D-modeller av f.eks. bildeler faller hermed litt i gråsonen - spesielt dersom de er forandret / forbedret i forhold til originalen - og det er interessant hvordan dette kommer til å bli taklet fremover. Om det blir problematisk å dele slikt på thingiverse kommer det til å dukke opp et "underground-marked" der det deles kommersielle modeller, på samme måte som det piratkopieres musikk og film i dag. Jeg håper at vi slipper mye drama rundt copyright, for det er jo egentlig ikke noen forskjell på fabrikker som lager uoriginale reservedeler og på folk som 3D-printer reservedeler.

 

3D printere i hjemmet vil derimot ikke bety døden for industrien, på samme måte som at det er lite lønnsomt å printe ut en hel bok, eller lage aviser på laserprinteren hjemme.

 

Er det bare meg som får litt science-fiction følelse nå? :cool:

Endret av Nudel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting jeg også tenkte jeg skulle nevne var at, før jeg fikk printeren hadde jeg nesten ingen erfaring med 3D modellering og printing. Men jeg leste om RepRaper på nettet og så litt på forskjellige maskiner og ikke minst fannt Thingiverse.com

 

Når jeg fikk beskjeden om at printeren var på vei startet jeg med Google Sketchup tutorials på Youtube og det tok bare noen uker før jeg hadde mange forskjellge prototyper som var ganske gode, jeg laget også nye batterilokk til flere fjernbetjeninger som jeg mistet for lenge siden. Jeg føler fortsatt at jeg har enormt mye å lære og at jeg nesten har "jukset" litt ved å kjøpe en ferdig sammensatt maskin hvor allt fungerer fra første dag. Men muligheten med flere skriverhoder så man kan kombinere abs og pla er veldig fristende, for ikke å snakke om åpen kildekode programmvaren som er tilgjengelig. Jeg har mekket utrolig mye på printeren min selv, og etter mange hundre timer med printing hadde noen varme element kabler røket men pp3dp sendte meg erstatningsutstyr samme dag, super service. Det er vell noe av det jeg hadde savnet mest tror jeg.

 

Selv du kanskje ikke har masse erfaring med mekking av hardware eller 3D design tror jeg fortsatt man lett klarer å sette sammen en RepRap over en helg med hjelp av en kamerat/lillebror kanskje. Jeg håper RepRap communityet i norge blir mye større i 2011. Hadde vært kult med flere norske bidrag på Thingiverse, creds til Rotorit for mange veldig bra bidrag ;)

Når jeg som en mer eller mindre "komplett nybegynner" klarer å åpne en webshop og designe noen enkle og målrettede produkter og tjene inn printeren på noen få måneder tror jeg også mange fler kan klare det. Om du skaffer deg en 3D printer har du et nytt hav av muligheter, nesten bare fantasien som setter grensene.

Endret av falcon2mat
Lenke til kommentar

Tror ikke prisforskjellen blir så veldig forskjellige fra å bygge seg en RepRap eller kjøpe seg en ferdig printer. Problemet med en kommersiell designet closed-source maskin er jo at det er vanskeligere å reparere den, og man er mer avhengig av leverandøren for reservedeler, så totalprisen vil nok øke etterhvert som man må kjøpe nye deler. Det betyr jo selvfølgelig ikke at folk ikke lager forbedringer eller designer 3d-printede deler selv, se bare på alle reservedelene og forbedringene som ligger ute til BfB RapMan og cupcake/TOM.

 

Dette betyr heller ikke at man ikke trenger kjøpe nye deler til en RepRap, for ting ryker på den også, og man må trå til med ny elektronikk eller hot ends av og til. Fordelen er at store og vanskelige deler av maskinen er selvreplikerbare, så man kan lage de potensielt dyre delene helt selv (og smette innen en oppgradering her og der). Det er det som fascinerer meg aller mest med RepRap!

 

Angående designprogram har jeg en forkjærlighet for OpenSCAD, men det er kanskje ikke så rart siden jeg jo er gammel POV-Ray entusiast.

Lenke til kommentar

Tror ikke prisforskjellen blir så veldig forskjellige fra å bygge seg en RepRap eller kjøpe seg en ferdig printer. Problemet med en kommersiell designet closed-source maskin er jo at det er vanskeligere å reparere den, og man er mer avhengig av leverandøren for reservedeler, så totalprisen vil nok øke etterhvert som man må kjøpe nye deler. Det betyr jo selvfølgelig ikke at folk ikke lager forbedringer eller designer 3d-printede deler selv, se bare på alle reservedelene og forbedringene som ligger ute til BfB RapMan og cupcake/TOM.

 

Dette betyr heller ikke at man ikke trenger kjøpe nye deler til en RepRap, for ting ryker på den også, og man må trå til med ny elektronikk eller hot ends av og til. Fordelen er at store og vanskelige deler av maskinen er selvreplikerbare, så man kan lage de potensielt dyre delene helt selv (og smette innen en oppgradering her og der). Det er det som fascinerer meg aller mest med RepRap!

 

Angående designprogram har jeg en forkjærlighet for OpenSCAD, men det er kanskje ikke så rart siden jeg jo er gammel POV-Ray entusiast.

 

Ja, OpenSCAD er genialt, men kanskje ikke så lett for en nybegynner som er helt fersk i faget, kanskje til og med uten en bakgrunn innen data. Da er sketchup utrolig lett, tegn en boks og dra den opp, så har du en terning =)

 

Alle reservedelene og de "printbare" delene til printeren jeg har er tilgjengelig på deres forum, jeg har laget meg et sett reservedeler i tilfelle det skulle skje noe. En av de store fordelene jeg har opplevd ved å kjøpe en ferdig sammensatt printer er jo at jeg ikke har behøvd å betale for erstatningsdelene (nye kabler til varme element og platform termostat, og nytt extruder hode) tilbakemeldingen fra meg og andre kunder har ført til at de har endret typen kabler og fikset problemet for godt i alle nye modeller. Mye av kritikken mot printeren i starten var at man ikke kunne printe andre materialer enn ABS, men nå kan jeg også printe i PLA med siste software oppdatering, maskinen genererer supports på modellene automatisk der det er nødvendig, og de er veldig enkle å fjerne etterpå. Så langt kan jeg ikke se en eneste ulempe annet enn prisen på printeren, og en litt mindre byggeflate.

 

Fortsatt veldig giret på å skaffe meg en RepRap for å kunne bruke 3mm filament og lage litt større modeller, men det er så utrolig mye å velge imellom. Jeg er litt splittet når jeg skal velge mellom en RepRap Prusa eller en Mosaic 3D printer, hva tenker dere om disse ?

Endret av falcon2mat
Lenke til kommentar

Kommer jo litt an på hva du er interessert i. Nå er Mosaic-printeren ganske ny, så det kan jo være at den har noen barnesykdommer. Men jeg tror også at MakerGear som står bak den satser ganske hardt på den, og det virker som de har ganske peiling, så jeg tipper den funker bra!

 

Når det er sagt, så ville jeg kanskje bygget en Prusa om jeg var i din situasjon. Du kan jo printe alle plastdelene du trenger selv, så bruker du lista som mikkello satt sammen for å kjøpe resten rimelig:

 

http://www.reprap.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=51

 

evt kan du bruke regnearket til Nudel som en pekepinn for å handle lokalt:

 

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0Aim6CWrnffrudGxKWlpIVjNadDFLOEpoU2JoU080c2c&hl=no

 

Men det er en liten læringskurve forbundet med å bygge seg en reprap og kalibrere og printe på den. Om ikke du er keen på det så er kanskje Mosaic greia. Forsøker å finne ut hva leveringstidene er på den nå.

 

Edit: det står på websidene deres: "A Mosaic 3D Printer purchased today is expected to ship between Aug. 1 and Aug 15."

Endret av _kefir
Lenke til kommentar

ja jeg leste det, mosaic er "kanskje" tilgjengelig i August om du bestiller nå.

Tror nok leveringstiden alene og mangelen på printede deler utelukker den der.

 

Blir nok en RepRap prusa med alle delene printet på beste kvalitet med 100% infyll og 0.2mm presisjon. Jeg fikk som tilbakemelding fra de kundene jeg har laget Prusa kit til at delene var fantastiske og at de var veldig fornøyde med dem, og det er jo gode nyheter etter 12 timer med printing og kvalitetskontroll av alle printede deler. Har en del erfaring med å kalibrere min egen maskin og har demontert den og satt den sammen igjen mange ganger så har lært en del av det. Men å gå over til skeinforge tror jeg kommer til å bli spennende utfordring.

 

En ting jeg aldri trodde kom til å irritere meg så mye er warpede modeller, uff som det kan ødelegge en mange timers lang print jobb og man får en del som egentli skulle vært rett men ligner en banan. En god preheat før man printer og en jevnt fint lag med grønn acryl adhesive coating gjør jobben =)

 

Er det noen her på forumet som driver å bygger seg en 3D printer akkuratt nå forresten ? :new_woot:

Endret av falcon2mat
Lenke til kommentar

Ja, OpenSCAD er genialt, men kanskje ikke så lett for en nybegynner som er helt fersk i faget, kanskje til og med uten en bakgrunn innen data. Da er sketchup utrolig lett, tegn en boks og dra den opp, så har du en terning =)

I OpenSCAD skriver du bare cube(10); så har du en terning, slå den! :p Men absolutt, alt til sin bruk, OpenSCAD har en vesentlig høyere inngangsterskel om man vil lage halv-avanserte ting, og det er store begrensninger på hva man kan lage med CSG. Selv bruker jeg Wings3D (mesh/box-modeling) om jeg skal lage noe organisk, men Sketchup er også et flott verktøy med sine egne fordeler. Det fins jo utallige programmer der ute, og heldigvis eksporterer de fleste til .stl.

 

Jeg må likevel si at der OpenSCAD skinner er med parametriseringen. Ved hjelp av en enkelt variabel i config filen til Prusa Mendel kan man bytte ut hullstørrelsen i alle deler fra metric til SAE, eksportere delene og printe. Med en vanlig mesh modeller er det umulig, eller i det minste mye, mye mer tidkrevende.

 

Alle reservedelene og de "printbare" delene til printeren jeg har er tilgjengelig på deres forum, jeg har laget meg et sett reservedeler i tilfelle det skulle skje noe. En av de store fordelene jeg har opplevd ved å kjøpe en ferdig sammensatt printer er jo at jeg ikke har behøvd å betale for erstatningsdelene (nye kabler til varme element og platform termostat, og nytt extruder hode) tilbakemeldingen fra meg og andre kunder har ført til at de har endret typen kabler og fikset problemet for godt i alle nye modeller. Mye av kritikken mot printeren i starten var at man ikke kunne printe andre materialer enn ABS, men nå kan jeg også printe i PLA med siste software oppdatering, maskinen genererer supports på modellene automatisk der det er nødvendig, og de er veldig enkle å fjerne etterpå. Så langt kan jeg ikke se en eneste ulempe annet enn prisen på printeren, og en litt mindre byggeflate.

Det er godt å høre at de støtter produktet sitt, og forbedrer det. Kanskje vil vi se prisen dale etterhvert også?

 

Med tanke på kommersielle printere kan man argumentere at maskinerte metalldeler er mer nøyaktig og sterkere enn egenproduserte plastdeler, og det er jo en fordel. Man kan argumentere imot og si at RepRap kan printe i tilsvarende kvalitet, men midt i kvalitets-diskusjonen mister vi kanskje litt fokusen? Mye av hovedpoenget med RepRap er at den er selvrepliserende, kort og greit er den designet deretter, med medfølgende svakheter. Etterspørselen etter billige 3D printere har eksplodert på grunn av RepRap, og jeg syntes personlig det er synd at så mange glemmer hvem vi egentlig har å takke for at det har dukket opp så mange billige kommersielle 3D-printere de siste årene.

 

Fortsatt veldig giret på å skaffe meg en RepRap for å kunne bruke 3mm filament og lage litt større modeller, men det er så utrolig mye å velge imellom. Jeg er litt splittet når jeg skal velge mellom en RepRap Prusa eller en Mosaic 3D printer, hva tenker dere om disse ?

Om du tenker på makergear sin Mosaic printer, har den ingen ting med RepRap å gjøre? Det ligner jo mer på en en laserkuttet UP!-kopi, og du trenger vel ikke en til?

 

Jeg vil som kefir anbefale deg en Prusa Mendel, men siden du har en printer allerede, hvorfor ikke bygge en custom cutting-edge versjon?

 

Du kan først gå til github og last ned hele Prusa Mendel filene: https://github.com/prusajr/PrusaMendel

Du finner også en del oppgraderte deler her, liker selv spesielt det som er lagd med tanke på LM8UU kulelagre: https://github.com/GregFrost/PrusaMendel

 

Mener å ha lest at det snart kommer en ny oppdatering til Prusa master branch, med en del forbedringer. Sterkere y og x motor mounts, og disse: http://www.thingiverse.com/thing:9622 Men om man hele tiden skal vente på neste oppdatering, får man aldri begynt. :)

 

En ting jeg aldri trodde kom til å irritere meg så mye er warpede modeller, uff som det kan ødelegge en mange timers lang print jobb og man får en del som egentli skulle vært rett men ligner en banan. En god preheat før man printer og en jevnt fint lag med grønn acryl adhesive coating gjør jobben =)

PLA på 40-50 grader varmt glass = null warping. ABS på 110(?) grader varm kapton tape skal funke bra sier folk.

 

Er det noen her på forumet som driver å bygger seg en 3D printer akkuratt nå forresten ? :new_woot:

Jeg har 1 printer som kjører dagen lang, nummer to som er 80% ferdig, og nummer tre (et monster i RotorIT-stil) som er såvidt begynt. :)

 

Driver å printer ut mitt andre fulle Prusa sett nå, har lyst å hjelpe frem et Norsk RepRap miljø, men vet ikke helt hvor det er best å annonsere delene? Kan jo legge dem ut på qxl, eller på forumet på reprap.no kanskje?

Lenke til kommentar

"Om du tenker på makergear sin Mosaic printer, har den ingen ting med RepRap å gjøre? Det ligner jo mer på en en laserkuttet UP!-kopi, og du trenger vel ikke en til?"

 

Jeg tenkte akkuratt det samme selv faktisk. Og ja en laser kutter har jeg vurdert å skaffe meg en liten stund nå. hva med denne da ?

http://www.repairablemachines.com/

 

Den jeg allerede har er kul den, men jeg har lyst til å kunne skrive ut den etterkoppen du designet i full størrelse =) og siden jeg kan lage mesteparten av delene selv blir det jo relativt billig og sikkert utrolig morro, tenkte jeg skulle gi den til lillebroren min etterpå han har jo sagt at han gjerne vil ha en sånn xD

 

Veldig bra logg kefir, fortsett å oppdater den =)

http://www.reprap.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=52

Gleder meg til å se den bli ferdig og lage noe.

 

Jeg lurer også litt på hva som er et bra og effektivt sted å reklamere for 3D printere, og jeg tror at den linken som lå på hardware.no sin forside til din byggelogg og dermed denne kommentar tråden hjelper en del i seg selv =) Takk til dem for det.

Endret av falcon2mat
Lenke til kommentar

Den fresen er tøff! Det kuleste med designet er jo at du kan plassere den rett på overflaten du vil skjære i og fyre løs.

 

Jeg lurer også litt på hva som er et bra og effektivt sted å reklamere for 3D printere, og jeg tror at den linken som lå på hardware.no sin forside til din byggelogg og dermed denne kommentar tråden hjelper en del i seg selv =) Takk til dem for det.

Stilig, så ikke at jeg var på forsiden før nå. :)

 

Nå drives det jo ikke kjøp og salg på diskusjon.no, men tror ikke man blir slått ned om man hinter om en qxl auksjon i annen sammenheng. Direkte reklamering er nok bedre å holde til forumene på reprap.org for internasjonalt salg, og forumet på reprap.no for norsk salg.

Lenke til kommentar

Da får jeg nok bygge meg en heated bed etterhvert!

Den beste oppgraderingen jeg har tatt i bruk (bortsett fra en proff hot end) må være heated bed. Det lar seg gjøre å printe PLA på kald maskeringstape, men da må man drive å bytte tapen hele tiden, noe som fort blir gørr kjedelig når man kalibrerer.

 

En glassplate er det bare å renske med acton når den får dårlig vedheft, og som en bonus er glass fint og flatt.

 

Har selv brukt 4mm glass, men det er litt tungt, så om man kan komme seg unna med 2mm uten at det knekker hadde det nok vært en fordel. Mange bruker 3mm også.

Lenke til kommentar

Da får jeg nok bygge meg en heated bed etterhvert!

Den beste oppgraderingen jeg har tatt i bruk (bortsett fra en proff hot end) må være heated bed. Det lar seg gjøre å printe PLA på kald maskeringstape, men da må man drive å bytte tapen hele tiden, noe som fort blir gørr kjedelig når man kalibrerer.

 

En glassplate er det bare å renske med acton når den får dårlig vedheft, og som en bonus er glass fint og flatt.

 

Har selv brukt 4mm glass, men det er litt tungt, så om man kan komme seg unna med 2mm uten at det knekker hadde det nok vært en fordel. Mange bruker 3mm også.

Så jeg kan ikke printe pla på kaptontape uten varme?

Noen billige løsninger for heatedbed?

Lenke til kommentar

Så jeg kan ikke printe pla på kaptontape uten varme?

Noen billige løsninger for heatedbed?

Det henger dårlig fast ifølge mine erfaringer, men mulig det går an å få det til da det fins mange variasjoner innen PLA. Kanskje noen henger bedre fast enn den jeg prøvde (natural PLA fra ultimachine). Det går an å bruke en hårføner for å forvarme plata, og det funker fint men blir ganske fort kjedelig, samt at man risikerer å smelte andre deler på printeren. Nå skal det sies at jeg brukte en 2000w varmepistol som nok var en smule overdimensjonert.

 

Jeg lagde min heated bed selv ganske så rimelig, i tråd med denne: http://reprap.org/wiki/Mendel_heated_bed Bestilte uisolert nichrome wire for noen få $ fra ebay, samt en enkel laptop "brick"-PSU på 70w. Jeg brukte en plate dibond fr og lagde et stige-mønster under med nichrome. Totalt er det ca 8 ohm motstand, som gir 40-50 grader celsius. Merkelig nok (?) gir den samme temp uansett hva jeg bruker mellom 12v-24v, jeg har ikke så mye peiling på elektro, men lurer på om PSUen er underdimensjonert så den slår seg av for å ikke brenne ut eller noe? Dette kan noen andre sikkert forklare.

 

Edit: Glemte helt RotorIT (m.fl.) sin løsning med å bruke et billig strykejern som du fester direkte under plate. Innebygd termostat og greier på de, selv om de er ganske tunge.

Endret av Nudel
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...