Gå til innhold

Kommentartråd til Adesina - RepRap Mendel


Anbefalte innlegg

Har fortsatt lyst til å bygge en sånn... Planen var å gjøre det i fjor, men så var det de dumme penga og tiden :p Men ser det har blitt billigere! Om det er flere som prøver og feiler litt så er det enda lettere for meg å finne de riktige delene, bygge den best mulig og bruke minst mulig penger! Stå på :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fortsatt lyst til å bygge en sånn... Planen var å gjøre det i fjor, men så var det de dumme penga og tiden :p Men ser det har blitt billigere! Om det er flere som prøver og feiler litt så er det enda lettere for meg å finne de riktige delene, bygge den best mulig og bruke minst mulig penger! Stå på :D

Gjør det! Gjør du litt reaserch på priser/frakt og følger med på Ebay får du deg en Prusa til rundt 3000kr inkl frakt. Det er viktig at du spøt selgerene om de kan sette ned verdien på pakken til under 200kr, så du slipper moms og toll. Alle som jeg kjøpte av gjorde dette.

Lenke til kommentar

Blir nok en sånn en på meg etterhvert :) Men akkurat nå har jeg nok av arduino-prosjekter på gang :p LED-cube, RFID-lås, LED table osv... Men leser litt om dette av og til for å holde meg oppdatert og det frister mer og mer. Men er student og har få verktøy og materialer å bruke til dette så det er også litt det som stopper meg.

Lenke til kommentar

Du kan fint bruke arduino som elektronikk i en reprap hvis du kjøpe en sånn her.

http://ultimachine.com/content/ramps-diy-kit

For å spesifisere er Ramps et shield til Arduino Mega, så en vanlig Arduino kan ikke brukes sammen med den.

 

Det er mulig å kjøre en RepRap via en vanlig (liten) Arduino, og det er lagd en egen firmware som har tatt utgangspunkt i det: http://reprap.org/wiki/Teacup_Firmware Jeg har ikke sett noen ferdige shield til Arduino, så oppsettet på koblingene må man ordne selv. I tillegg må man ha stepper motor drivere som f.eks. pololu eller stepstick.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spennende prosjekt. Jeg er 3D-modelør og har vurdert å bygge en slik slik at jeg kan printe ut verkene mine... Hvor mye har den kosta deg til nå?

Man kan komme i gang med ca 4000 spenn og noe mekking, og kanskje enda mindre om du shopper rundt og er prisbevisst. mikkello har gjort ganske mye research på priser og samlet lenker på reprap-forumet:

 

prisliste reprap prusa-deler

 

Ellers kan man kjøpe et komplett byggesett eller til og med en ferdig printer. Da er det en god del alternativer, som makergear.com, botmill.com, techzonecom.com, makerbot.com, ultimaker.com og sikkert fler jeg ikke kommer på i farta. :)

Lenke til kommentar

Kult prosjekt! Jeg har drømt om å bygge min egen 3D-skriver selv, men har ikke hatt tid. Jeg synes også limpistol-varianten virker veldig klinete og at resultatet ikke ser ut i måneskinn. Kunne heller tenkt meg en teknikk som limte og laserkuttet A4-ark sammen. Dvs. at man må ha en solid bunke ark for å lage en modell, men papir er jo forsåvidt en billig materialkilde. Særlig om man bruker brukt avispapir. Kartong/bølgepapp kunne også fungert bra dersom man vil ha store modeller og ikke er så nøye på detaljnivået. Isopor er også et materiale som er billig per volumenhet og lett å forme. Mange tynne lag med isopor kunne vært glimrende for ennå større modeller. Både papir, papp og isopor er lett å male senere.

 

_____

 

 

Ennå kulere hadde det vært med en maskin som bretter papir. Det fungerer naturlig nok dårlig til 2-veis kurvede flater og massive volumer, men er desto bedre til sammensatte plane flater og 1-veis krommede flater slik som f.eks de fleste bygningsmodeller.

 

Hvilken programvare bruker du forresten til å lage modellene? Hvilket filformat lagrer du i? Hvilken programvare bruker du til å lese filene og styre skriveren?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vel, RepRap har kommet et "lite" stykke lengre enn limpistoler nå. :p Om du tenker på at de synlige rillene (som uunngåelig kommer når man bruker FDM metoden) som "å ikke se ut i måneskinn" tror jeg ikke du har sett et print selv, eller er usedvanlig pirkete.

 

Likevel skal jeg ikke si meg uenig i at rillene er en ulempe for å få den perfekt finishen som man ser i f.eks. støpt plast. Folk jobber med saken, og de som har fått best resultater hittil printer i ABS plast og henger modellen i en lukket kjele som står på en varmekilde. Oppi kjelen har de aceton, og dampen fra den smelter overflaten på printet og gjør det fint og glatt. Man kan også dyppe ABS direkte i aceton, men det gir visst ikke like jevn behandling om jeg forstår det rett.

 

Her er noen bilder av hvordan print kan se ut rett fra en FDM printer: http://hydraraptor.blogspot.com/2010/01/hot-metal-and-serendipity.html

Her et et eksempel på et kommersielt produkt som glatter overflaten: http://blog.erikdebruijn.nl/archives/2010/01.html

Finner dessverre ikke igjen beskrivelsen eller bildene fra koke-metoden.

 

Edit: Dukket akkurat opp en post med en som tester å glatte overflaten med laser: http://forums.reprap.org/read.php?1,89290

 

Interessant å lage former med papir, og med en nøyaktig justerbar laser burde man kunne legge en bunke med papir og la den brenne gjennom hele bunken på en gang. Nå er ikke lasere som kan kutte papir det aller tryggeste leketøyet i verden, men det er jo ikke aceton-damp heller.

 

Jeg kunne tenkt meg å kunne printe med et isopor-lignende materiale for å kunne bruke det i lost-foam casting av aluminium!

Endret av Nudel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan visst bruke naturlig PLA til casting av alu. Leste et sted at det fordamper helt i kontakt med det flytende metallet.

Det stemmer det, men det avgir visst vanndamp (eller noe lignende) når det smelter bort, så hvis man ikke greier å kontrollere at absolutt all dampen forsvinner har man en potensiell bombe, og bombe+flytende metall har man ikke så veldig lyst til å være i nærheten av.

 

Om man printer delene helt hule, altså bare skallet blir det mye mindre plast som skal fordampe, og det blir mindre farlig. Men det begrenser seg en del for hva man kan printe hult. Kanskje man kan gjøre det med bare 5% fyll eller noe (mot 30% som jeg vanligvis bruker).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spennende prosjekt. Jeg er 3D-modelør og har vurdert å bygge en slik slik at jeg kan printe ut verkene mine... Hvor mye har den kosta deg til nå?

Man kan komme i gang med ca 4000 spenn og noe mekking, og kanskje enda mindre om du shopper rundt og er prisbevisst. mikkello har gjort ganske mye research på priser og samlet lenker på reprap-forumet:

 

prisliste reprap prusa-deler

 

Ellers kan man kjøpe et komplett byggesett eller til og med en ferdig printer. Da er det en god del alternativer, som makergear.com, botmill.com, techzonecom.com, makerbot.com, ultimaker.com og sikkert fler jeg ikke kommer på i farta. :)

 

Jeg har en annen variant, en PP3DP UP! Plus fra kina, jeg har printet over 15 kilo plastikk med den så langt, og jeg har blitt veldig glad i den. Jeg vurderte først en Reprap men valgte den kinesiske fordi den har lineære kulelager og det er litt vanskeligere å se lagene. Den kommer med ferdig programvare som er veldig enkel å bruke og gir kvalitetsprints gang på gang, men skulle ønske den kunne bruke 3mm fillament, da hadde det vært mye mer å velge imellom. Nå bruker jeg 1.75mm abs materiale så og si identisk med det som er i stratasys maskinene.

 

Her er noen eksempel bilder

Fra venstre 0.4mm z akse tykkelse 0.3mm og 0.2mm

2010-09-02-UP-comparison-print-2.jpg

Her sammenlignet med en Ultimaker, jeg vil ikke si at forskjellen er så veldig stor.

lampShade2.jpg

 

Jeg håper virkelig prisen på 3D printere synker og at de blir lettere og billigere å bruke. Alle burde ha en slik hjemme, det synes nå i allefall jeg.

Endret av falcon2mat
Lenke til kommentar

Har kikket litt på UP!-en. De er jo fine, og jeg hører (og ser på bildene dine) at de printer veldig bra. Men jeg synes prisen er litt stiv, og man får ikke mekka noe på den. :) Om jeg skulle kjøpt en ferdig printer nå ville jeg nok kjøpt en MakerGear Mosaic, evt en Plus-variant, som koster under $1000.

Endret av _kefir
Lenke til kommentar

Ja jeg er enig med deg der. Jeg satt og leste om UP printeren lenge før jeg faktisk tok meg mot til å kjøpe den.

Har eid den i ca 4mnd nå og jeg er storfornøyd, jeg har tjent inn printeres kostnad ved å drive en enkel nettbutikk og å selge ting på ebay. Jeg fikk printeren min til 50% redusert pris når jeg kjøpte den siden det var blandt en av de første 100 ut fra fabrikken. Det gjorde det til en litt mindre kamel å svelge, har fortsatt veldig lyst på en RepRap da. Har laget 3 Prusa plastikk sett så langt, det frister veldig å lage et til meg selv å bygge det =)

Lenke til kommentar

Veldig kult å se dette prosjektet. Første gang jeg hørte om 3D-printere var i 99, og da fleipa vi med at vi ville lage en som kunne "printe" ut pizzaer.

Reprap hørte jeg om i 2008 og det er utrolig gøy at det har blitt en realitet som er tilgjengelig for vanlige folk. Jeg lurer litt på om dette er begynnelsen på en æra hvor vi vil se industriell produksjon gå samme vei som datamaskiner har gjort, fra sentraliserte stormaskiner til personelige datamaskiner. Eller kanskje det er en bedre sammenligning hvordan desktop publishing har forandret medieindustrien. Kanskje det etterhvert vil skje noe lignende for enkelte industrielle produkter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...