Gå til innhold

Kommentartråd til Adesina - RepRap Mendel


Anbefalte innlegg

Jo takk :)

Ser ut til at jeg har litt trøbbel med nøyaktig temperatur, for plutselig ble det plastflommen bare til litt småpuslete sikling. Skrudde alt fra hverandre og fant dette:

 

 

IMG_7899.JPG

 

 

 

En smule brent ja. :p

 

Vel vel.. Test 2, med klar plast denne gangen for å holde øye med om den blir misfarget.

Endret av Nudel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Plasten er uv-reaktiv, så jeg lyser på den med en liten lommelykt med en ultrafiolett led. Jeg hadde masse UV leds, men finner dem ikke igjen, så bestilte like gjerne nye slik at jeg kan lage en kraftigere lykt og få kraftigere effekt.

 

Her er en video fra han (om jeg husker rett) som oppdaget reaksjonen. Blir action ved 0:50

http://www.youtube.com/watch?v=BFcND7u_Sqk

Endret av Nudel
Lenke til kommentar

Ikke dårlig! :) Prisene har virkelig stupt siste året.

 

Jeg har akkurat nå problemer med at plastdelene på Aida begynner å bli slitt. Det gjelder spesielt skruene der lagrene som beltene ruller på er festet. Overflaten på plasten gir etter noe som gjør at beltene enten kjører skjevt eller blir for slakke.

 

Har printet ferdig mitt første fulle Prusa sett, men ser ut til at jeg kanskje må beholde det selv for å bytte ut deler på mine egne maskiner. Utfordringen er at å bytte ut enkelte deler innebærer å plukke absolutt hele maskina fra hverandre, med medfølgende behov for justeringer osv.

 

Dette problemet ser ut til å være mindre på Prusa, siden den ikke har kulelagre festet på samme måte som Sells Mendel. Problemet med den "offisielle" Prusa modellen, er at motorfestene er litt i tynneste laget, og at de vil bøye seg når beltene strammes.

Lenke til kommentar

Ikke dårlig! :) Prisene har virkelig stupt siste året.

 

Jeg har akkurat nå problemer med at plastdelene på Aida begynner å bli slitt. Det gjelder spesielt skruene der lagrene som beltene ruller på er festet. Overflaten på plasten gir etter noe som gjør at beltene enten kjører skjevt eller blir for slakke.

 

Har printet ferdig mitt første fulle Prusa sett, men ser ut til at jeg kanskje må beholde det selv for å bytte ut deler på mine egne maskiner. Utfordringen er at å bytte ut enkelte deler innebærer å plukke absolutt hele maskina fra hverandre, med medfølgende behov for justeringer osv.

 

Dette problemet ser ut til å være mindre på Prusa, siden den ikke har kulelagre festet på samme måte som Sells Mendel. Problemet med den "offisielle" Prusa modellen, er at motorfestene er litt i tynneste laget, og at de vil bøye seg når beltene strammes.

 

Går det an å printe ut tykkere motorfester da?

Lenke til kommentar

Går det an å printe ut tykkere motorfester da?

Absolutt, det er enkelt å lage dem litt tykkere siden de er lagd i openscad, men man må passe på at skruene er lange nok, og at man ikke sperrer for beltet.

 

Det er flere som jobber med å forbedre Prusa, og selv liker jeg veldig godt det Greg Frost lager. Sjekk hva han har på github her : https://github.com/GregFrost/PrusaMendel Han har lagd en utrolig bra forbedring av Wades extruder, og massevis av andre ting. Designene er cutting edge og ikke alltid testet, men veldig gøy å prøve ut. :)

Lenke til kommentar

Går det an å printe ut tykkere motorfester da?

Absolutt, det er enkelt å lage dem litt tykkere siden de er lagd i openscad, men man må passe på at skruene er lange nok, og at man ikke sperrer for beltet.

 

Det er flere som jobber med å forbedre Prusa, og selv liker jeg veldig godt det Greg Frost lager. Sjekk hva han har på github her : https://github.com/GregFrost/PrusaMendel Han har lagd en utrolig bra forbedring av Wades extruder, og massevis av andre ting. Designene er cutting edge og ikke alltid testet, men veldig gøy å prøve ut. :)

Gleder meg til jeg får den til å fungere optimalt og kan teste ut slike ting.

Hvor kult er det ikke å ha en maskin som kan printe ut egne og forbedrete deler!

Anbefaler å bygge en Prusa til alle som har muligheten og kunnskapen som trengs. +/- 3000kr for en 3D-printer som vil gi deg dagesvis med mye morro er ikke dyrt. Kan sende en liste over hvor jeg kjøpte delene, gjort mye research for å finne det billigst mulig.

Lenke til kommentar

Anbefaler å bygge en Prusa til alle som har muligheten og kunnskapen som trengs. +/- 3000kr for en 3D-printer som vil gi deg dagesvis med mye morro er ikke dyrt.

100% enig! Men vær oppmerksom på at det fort blir dyrere grunnet nytt verktøy, uforutsette ting som ryker, eller en oppgradering du bare MÅ ha. Så litt romslig budsjett er nok nødvendig.

 

Mange deler er dessuten mye billigere om du kjøper i større kvanta, jeg har nok deler til overs fra mine to første printere til å lage en tredje nesten "gratis".

 

Kan sende en liste over hvor jeg kjøpte delene, gjort mye research for å finne det billigst mulig.

 

Det hadde vært supert med noe slikt da min er ganske lang og har mange overflødige deler. Hva med å poste listen på http://www.reprap.no/ (gjerne på wikien), slik at vi har et sted vi kan henvise folk til, og bygge videre på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...