Gå til innhold

Kommentartråd til Adesina - RepRap Mendel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal si du begynner å få det til, likte ekorna og edderkoppen.

 

Absolutt Kaaz, 3D printere har et enormt potensiale til å forandre mye av hverdagen, om ikke like mye som datamaskinen har gjort, ihvertfall på samme nivå som printere og kopimaskiner har gjort. Man skal ikke gå mange år tilbake i tid før det var vanlig å kopiere ting på skolen eller på jobben, nå har alle en printer og kopimaskin hjemme.

 

Et eksempel jeg ser for meg er at når man kjøper et produkt, følger det med designfiler slik at man kan printe ut deler selv. De som har en 3D printer kan kjøpe et "bare-bones" sett og printe alle plastdeler selv, mens andre kan kjøpe et fullt sett. Dette kan anvendes i f.eks. radiostyrte biler, småelektronikk og kanskje kjøkkeninnredninger? Vi kan vel ikke forvente at dette blir main-stream med det første, da de store aktørene nok fortsatt vil holde på sin måte å gjøre det på. Men jeg er overbevist om at det vil være produsenter som omfavner konseptet, og kommer til å gjøre god business på det.

 

Når vi etterhvert får fullautomatisert RepRap slik at vi kan lage kretskort kombinert med pick-and-place komponenter, utvider det seg enda mer. Som Vik Oliver sa (om jeg husker rett): "Om noen år vil ungdommen printe ut en ny mp3 spiller selv".

 

Se også for dere muligheten innen bil-miljøet, spesielt når det gjelder oppussing av veteranbiler der deler kan være dyre eller umulige å få tak i. Om man bruker en stor printer kan man jo også printe ut hele støtfangere for styling eller reparering av skadede biler. Noen fabrikanter kan nok komme til å steile når de ser at folk begynner å printe sine egne sidespeil istedenfor å kjøpe av dem, og de vil nok gå hardt ut mot "piratkopiering" av delene sine. Såvidt jeg har skjønt er det ingenting i europeisk copyright-lov som forbyr private å lage sin egen kopi av et kommersielt produkt, så lenge det er til personlig bruk og ikke deles med andre. 3D-modeller av f.eks. bildeler faller hermed litt i gråsonen - spesielt dersom de er forandret / forbedret i forhold til originalen - og det er interessant hvordan dette kommer til å bli taklet fremover. Om det blir problematisk å dele slikt på thingiverse kommer det til å dukke opp et "underground-marked" der det deles kommersielle modeller, på samme måte som det piratkopieres musikk og film i dag. Jeg håper at vi slipper mye drama rundt copyright, for det er jo egentlig ikke noen forskjell på fabrikker som lager uoriginale reservedeler og på folk som 3D-printer reservedeler.

 

3D printere i hjemmet vil derimot ikke bety døden for industrien, på samme måte som at det er lite lønnsomt å printe ut en hel bok, eller lage aviser på laserprinteren hjemme.

 

Er det bare meg som får litt science-fiction følelse nå? :cool:

 

Tøft :thumbup:

Lenke til kommentar

Hver gang jeg leser denne loggen din så får jeg så lyst til og prøve selv :)

 

Hvor mye koster det og bygge/ kjøpe en printer?

og er det mye og sette seg inn i ? Jeg kjører CNC fresemaskin av typen Haas vf2 på jobben så har litt greip på ting om det hjelper ? :)

 

værtfall så håper jeg det kommer flere innspill fra deg :) er tøft prosjekt dette her.

Lenke til kommentar

Hver gang jeg leser denne loggen din så får jeg så lyst til og prøve selv :)

 

Hvor mye koster det og bygge/ kjøpe en printer?

og er det mye og sette seg inn i ? Jeg kjører CNC fresemaskin av typen Haas vf2 på jobben så har litt greip på ting om det hjelper ? :)

 

værtfall så håper jeg det kommer flere innspill fra deg :) er tøft prosjekt dette her.

Ikke veldig lenge siden jeg har fått meg en RepRap. I utgangspunktet fikk jeg alle delene for 3400kr inkl. frakt, men hadde et uhell med elektronikken som gjorde at jeg måtte bestille ny elektronikk. Har opprettet en prisguide på det norske forumet for reprap, reprap.no:

http://www.reprap.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=51

Lenke til kommentar

Hver gang jeg leser denne loggen din så får jeg så lyst til og prøve selv :)

 

Hvor mye koster det og bygge/ kjøpe en printer?

og er det mye og sette seg inn i ? Jeg kjører CNC fresemaskin av typen Haas vf2 på jobben så har litt greip på ting om det hjelper ? :)

 

værtfall så håper jeg det kommer flere innspill fra deg :) er tøft prosjekt dette her.

Godt å høre at flere er interessert!

 

Jeg vil anbefale et budsjett på 4-5000,- selv om det er fullt mulig å bygge det rimeligere kommer det ofte ekstra utgifter i form av verktøy eller ting som går i stykker. Et annet poeng er at enkelte deler er mye rimeligere i større kvanta, så på sikt kan det lønne seg å betale litt ekstra og få med deler til printer nr to, eller til og med tre. Siden du jobber med CNC har du et veldig godt utgangspunkt, og om du får bruke CNCen til egne prosjekter kan du jo til og med frese ut delene til en Isaac?

 

Det er en god del (for noen, MYE) å sette seg inn i når man skal bygge en RepRap, og det er ingen grunn til å pynte på sannheten her. Det fins step-by-step guider (og videoer) til alle deler av byggeprosessen, men når man treffer på et uventet problem er man nødt til å kunne lese seg fram til svaret på RepRap forumet, og/eller kontakte guruene på IRC. Så selv om man fint kan bygge en RepRap på en helg, er det langt fra et helgeprosjekt. Man må dekke rollen som mekaniker, software-utvikler og designer, som er et bredere spekter enn på en vanlig jobb.

 

For moro skyld, her er en kort oversikt over hva man lærer seg mens man bygger en RepRap:

 

  • Mekanikk
    • Kappe gjengestag
    • Skru/montere selve printeren
    • Måle og justere nøyaktig
    • Generelle mekanisk forståelse (belter, tannhjul etc)

    [*]Elektronikk

    • Kobling 12v
    • Feilsøking
    • Lodding (avansert lodding kan unngås)

    [*]Arduino

    • Laste opp firmware
    • Grunnleggende "programmering"

    [*]3D (Om du vil lage egne modeller)

    • Begrensningene til teknologien
    • OpenSCAD (Om du vil justere delene til Prusa Mendel selv)
    • Valgfritt 3D-program

    [*]Skeinforge (for å generere verktøybaner / gcode)

    • Inngående kjennskap til teknologien
    • Kalibrering av printeren

    [*]Generelle ferdigheter

    • Uovertruffen tålmodighet
    • Feilsøking
    • Tykk hud (på fingrene, ja du kommer til å brenne deg på extruderen)

 

Jeg har sikkert glemt mange punkter, så føy gjerne til listen.

 

Dette er ikke en liste for å skremme, da nivået på de fleste punktene er veldig grunnleggende, og man lærer dem etterhvert som man treffer på dem. Det eneste jeg vil anbefale man kan før man setter i gang, er helt grunnleggende elektro (så man ikke setter fyr på huset), samt en datainteresse over gjennomsnittet, ellers blir softwarebiten fort veldig frustrerende. Man kan alltid få en kamerat til å hjelpe seg med å skru sammen printeren, men det er software man blir sittende mest med i lengden.

 

RepRap er ikke vanskelig, det dreier seg egentlig bare om tid og riktig innstilling. Så om du har lyst, tid, plass og penger, kast deg ut i det.

Lenke til kommentar

Jeg har titta litt rundt på youtube osv og jeg skal bygge meg en slik printer :) så da lurer jeg på hva du/ dere vil annbefale at jeg starter med? jeg vil ha noe helt enkelt som jeg kan prøve og feile med :)

 

jeg så på den Isaac printer, og den var veldig fristende, men den koster vel en del? de delene skal ikke være noe problem og maskinere, men er resten som kanskje byr på trøbbel ? :)

 

 

uansett så takker jeg for gode og utfyllende svar + nyttige linker :) dette er spennende!

Endret av ASGE
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å self-source alle delene til en Prusa Mendel, det krever litt jobb, men jeg likte det veldig godt. Klart man kan kjøpe et ferdig kit med alle deler, men kjedelig om det mangler noen skruer, og de som setter sammen kits har ikke det beste ryktet på seg i forhold til leveransetider. Finner og bestiller du alt selv, har du bare deg selv å skylde på om noe mangler.

 

Akkurat nå har jeg ingen ledige plastsett, eller en stabil nok printer til å lage dem på, men på reprap.no er det flere i norge som kan printe plastdelene til deg. Ellers er det bare å stikke på biltema/clas ohlson og kjøpe vitaminer. Det de ikke har finner du i mikkello sin flotte oversikt.

 

Jeg har ikke regnet på det, men en Isaac krever en del flere skruer og muttere i forhold til en Prusa, så om du får tak i et Prusa plastsett til under tusenlappen lønner det seg nok ikke å gå for Isaac. Designet på Isaac er litt utdatert, siden den ble lagd som et alternativ til plast da det var veldig vanskelig og dyrt å få tak i printede deler.

 

Lykke til med byggingen, og lag deg gjerne en arbeidslogg, så kan vi komme med tips underveis. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bortsett fra prisen? :p

 

Vel, det fins såvidt jeg vet to hovedtyper printere som er mest utbredt. Det er FDM og SLS.

 

FDM er kort sagt å legge smeltet plast lag på lag og bygge opp en modell. En presist bygd og kalibrert RepRap kan lett hamle opp med en profesjonell FDM printer i kvalitet. Bevis: Left is Prusa Mendel, right uPrint

 

SLS er en pulverprinter. En laser smelter et spesielt pulver lag for lag. Denne metoden har en potensielt mye høyere oppløsning, men printene blir relativt skjøre og kan som oftest ikke brukes som f.eks. en maskindel uten først å bli herdet med en spesiell "maling".

 

Ja, det er folk som jobber med open source SLS printere også. Er også noen som eksperimenterer med masse forskjellige rare og billige pulver å printe i, men finner dessverre ikke igjen videoen i farta.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Deler til RepRap

 

Hei hei

 

Jeg har altså startet en wepshop der jeg selger div deler til RepRap 3D printere.

 

Jeg legger som regel ikke ut printede plast RP deler før at jeg har dem ferdig printet og klar for utsending.

Vær rask... RP delene jeg legger ut ligger som regel ikke lenge før de blir solgt.

 

Om det er noen spørsmål, noen deler du kunne tenkt deg var til salgs eller ønsker å bli varslet neste gang jeg legger ut RP deler er det bare å ta kontakt på mail: [email protected]

 

Stikk innom å ta en titt på

 

http://3dnor.no

 

Kom med forslag til hva jeg skal/bør selge.. Jeg ønsker selvsagt å kunne tilby relevante produkter til Norges stadig voksende RepRap miljø.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Storoppdatering: Tilbake til røttene!

 

@RoTorIT: Reklamerer du i MIN tråd? :p Spøk til side, RoTorIT har lang erfaring og selger RepRap deler i veldig høy kvalitet, så jeg kan varmt anbefale hans ekspertise! Ta også en titt på kjøp og salg forumet på reprap.no om du har lyst til å bygge en RepRap og er på utkikk etter deler fra meg eller andre i det norske RepRap miljøet. (Håper ikke det strider mot diskusjon.no sine retningslinjer å dele slik info).

Endret av Nudel
Lenke til kommentar

Takker folkens! Fint å se at det fortsatt er liv i dere også. :D

 

@nudel: hvor stor andel av det du har printet er deler til reprap-printere?

Det varierer etter behov, med den første printeren var det nesten utelukkende deler siden den gikk i stykker hele tiden. Akkurat nå kjører printeren perfekt, men det er likevel for det meste deler siden jeg både bygger Adesina og printer sett for salg. Men totalt sett fra begynnelsen, kanskje 60-70% deler, resten morsomme og nyttige ting.

 

Egentlig er det litt rart, for da jeg startet med RepRap gjorde jeg det med intensjoner og store planer om å printe massevis av ting. Men nå syntes jeg det er mest interessant å designe deler for å forbedre printerne, so there you go?

Lenke til kommentar

Takker Avien! Godt å høre det er interesse, 3D printere vil påvirke oss og samfunnet i sannsynligvis mye større grad en vi kan forestille oss.

 

Her er en spennende blogpost (på engelsk) fra i går, der Adrian Bowyer og studentene hans tester å blande og printe med flere farger samtidig. Å printe i forskjellige nyanser gir uante muligheter!

 

Og her er noe jeg printet fra thingiverse i går:

post-3443-0-01951100-1329908149_thumb.jpg

 

Det blir litt frem i tid, men er det noen som har ideer til hva som skal bli første print på Adesina? Hadde vært artig å printet noe diskusjon.no - relatert kanskje? Kom gjerne med forslag!

 

Edit: Siden jeg var inne på det voldsomme antallet visninger på workloggen, har jeg fulgt litt med i det siste, og ser at den har stått på stedet hvil på 34.235 i ca en uke. Er det normalt?

Endret av Nudel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...