Gå til innhold

Lost 6x12: “Everybody Loves Hugo”(USA)


Anbefalte innlegg

Det er samme brønn.

 

Terrenget rundt har ingenting å si. Bare se på luka de fant. Den flytta seg hele tiden med tanke på omgivelser.

 

Dette er med all respekt feil. Fikk du ikke med deg snakket om elektromagnetiske lommene? Orchid og brønnen til MiB er to forskjellige av disse lommene. The Swan er trolig en annen av lommene.

 

http://lostpedia.wikia.com/wiki/Well

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror heller Desmond er klar over at Locke er fanget i kroppen sin, og siden planen til Locke er å bytte plass med den andre tidslinjen vil Des drepe Locke i FSW sånn at han ikke kan reise. Det gir mer mening i hodet mitt

+1 Genial teori du har der!

 

------

 

Stusser litt på en ting, vi har sett alle nålevende maincast-karakterer som er på øya nå i FlashSideways. Alle, bortsett fra Frank Lapidus... :hmm:

Lenke til kommentar

Det er samme brønn.

 

Terrenget rundt har ingenting å si. Bare se på luka de fant. Den flytta seg hele tiden med tanke på omgivelser.

 

Dette er med all respekt feil. Fikk du ikke med deg snakket om elektromagnetiske lommene? Orchid og brønnen til MiB er to forskjellige av disse lommene. The Swan er trolig en annen av lommene.

 

http://lostpedia.wikia.com/wiki/Well

 

Hmmm, var i halvsøvne når jeg så episoden så har sikkert ikke fått det med meg.

Endret av iSimen
Lenke til kommentar

Everybody Loves Hugo

Sesong 6 – Episode 12

 

normal_love-hugo-436.jpg

 

Dette overgikk mine forventninger. Hurley-episoder er som regel full av hjerte og full av humor. Denne var full av alt.

 

Dette var en av de episodene der jeg gav blaffen i om de besvarer noen spørsmål i det hele tatt, for det er disse vakre scenene med karakterene våre, som er det vi virkelig bryr oss om. I denne episoden tenkte jeg aldri på at Libbys entrè kom til å inneholde noe mer innsikt i hvorfor hun f.eks. gav seilbåten til Desmond eller hvem hennes avdøde mann var (gjetter på Dave uansett). Men likevel fikk vi svar på ting jeg ante ikke vi kom til å få. Dette var en episode som følger en ny stil, en stil som beveger seg mot slutten.

 

Sesong 6 har mange likheter med sesong 1 og det jeg husker veldig godt med sesong 1 var at vi ventet lenge på Hurley-episoden. Og ventingen var verdt det, fordi «Numbers» var veldig kul og ble sett som en annerledes og en godt skrevet Lost-episode. Etter det har vi hatt Hurley-episoder ganske tidlig i sesongene. «Dave» kom sent, men vi hadde allerede «Everybody Hates Hugo» i den samme sesongen, sesong 2, som var episode 4. «Tricia Tanaka is Dead» var episode 10, men siden sesong 3 var på over 20 episoder, er ikke det veldig sent i sesongen heller. Vi har nå hatt flash-sideways av alle Flight 815-karakterer som lever (og litt flasher av døde karakterer). Jack, Kate (og Claire i samme episode), Sun, Jin, Sawyer, Sayid, Locke, Charlie (i premieren og i forrige episode), og til og med livet til Leslie Arzt har vært utforsket i tre episoder. Vi har hatt flash-sideways av Ben og Desmond, som ikke er de originale 14 flykrasj-karakterene. Til og med en episode rundt Richard Alpert har vi hatt. Hugos episode kommer til slutt. Det passet for sesong 6, etter som denne episoden var veldig kul som en flash-sideways fortelling.

 

Den var annerledes enn en normal episode fra sesongen. Akkurat som «Numbers». Den knyttet mye med øya, akkurat som «Numbers». David Attias regisserte denne episoden, en av to episoder han har regissert. Og hvilken var den første han regisserte? Det var «Numbers».

 

Hvis vi ser på alle karakterene er de fleste litt spesielle. Desmond sier det i denne episoden, at øya har det for alle sammen og ikke bare Desmond. Hurley er litt spesiell, fordi han har aldri havnet i noen form for slåsskamp i hele hans liv. Gjennom livet sitt har han bare fått noen skrammer, selv om han har vært med på veldig mange a-team oppdrag. Vi ser det tydelig i sesong 5 der James og Juliet blir banket opp, men ingen oppdager Hurley som tar med seg mat fra matlageret i Dharmaville. Han er en viktig karakter, og det ser vi i denne episoden.

 

Flash-sideways

 

normal_love-hugo-212.jpg

 

Noen ganger er jeg usikker på om det jeg ser på ER Lost. Noen ting kan være så unormalt å se at jeg er usikker på om jeg har gjort noe under nedlastingen. Den følelsen hadde jeg av «Man of Science, Man of Faith» når vi ser denne karen gjøre sine morgenrutiner. Pop-musikken, cinematografien, kulissene osv. bidro til en ukjent stemning. En venn av meg ble usikker på begynnelsen av «Because you left» fordi der starter vi med et flash av Pierre Chang. Deretter går vi til Hoffs/Drawlar og vi får montasje av ting som skjedde nede i The Orchid (driverhuset, den siste samtalen mellom John Locke og Benjamin Linus, Ben dra i The Frozen Donkey Wheel).

 

I et øyeblikk lurte jeg på om jeg hadde lastet ned et klippshow om Hurley. Det som bidro til følelsen var voicen, den stemmen hadde noe kjent i seg. Det er helt sort og plutselig dukker denne stemmen opp og i det han sier: «Everybody Loves Hugo» fader det inn et bilde av Hurley. Mens vi ser babybilder av Hurley greier jeg ikke å få den tanken ut av hodet. Hvem er stemmen?

 

normal_love-hugo-012.jpg

 

Er det bare meg som synes den kyllingdrakten er litt creepy. Hvordan den dukker opp i alle bildene. Minner meg selvfølgelig om Hurleys drøm i «Everybody Hates Hugo» der den dukker opp, men også om den creepy kaninen fra «Donnie Darko». Likevel har du stemmen. Jeg hører nesten ikke replikkene, fordi tankene mine er: «Argh, den stemmen er veldig kjent og jeg føler meg som en intetanende Lost-wannabefan om jeg ikke kjenner igjen stemmen!», men rett før vi så den godeste mannen med de alle aliasene skjønte jeg det. «Pierre Chang!» ropte jeg.

 

Der står mannen, som jeg var veldig glad for å se igjen i denne sesongen. Morsomt nok ser han nesten helt lik ut siden sist vi så han. Et fint hint til at asiatere lever lenge og eldes sakte? Mulig det, den kjøper jeg. Noen har nevnt at han er født senere, men det synes jeg er litt urealistisk. Nå fikk vi jo nesten bekreftelse på at det var Jughead som skapte denne tidslinjen, og Dharma Initiative eksisterte. Roger Linus snakket om da de kom til øya og deretter dro, og siden Pierre er frontfigur i alle filmer, både Orientation-filmer og introduksjonsfilmer, så han kan ikke ha blitt født senere.

 

Men da har du problemet at Pierre Chang ikke har nevnt at han kjente til Hurley fra Dharma Initiative. Kanskje han vet. Kanskje han husker Hurley og alle de andre, men holder tett om det? Eller har disse minnene blitt visket vekk pga the incident? Men alderen hans er den samme og alder har alltid vært rart på Lost. Ethan er jo like gammel som Aldo, men det er han jo ikke i virkeligheten.

 

Hurley mottar prisen. Vi hører en variasjon av Hurleys lekne tema som vi har ofte hørt i sammenheng med Hurley. Den høres først i «Numbers», hans første flashback, som passer godt med denne episoden. Han reiser seg opp, og mottar applausen. Han har pengene, men i dette livet er han ikke forbannet med alle ulykkene. Øya og Jacob er borte. Det er ingen kraft i tallene. Trofeen var skikkelig kul, en tyrannosaurus Rex! Første teori som Hurley kom med var at monsteret var en dinosaur.

 

Han går sammen med hans mor og jeg har savnet Carmen Reyes og hvordan hun sier navnet til sønnen på sin spanke aksent: «Ugo». Hun har fremdeles samme syn som i «Numbers». Hun vil at Hurley skal finne en kvinne. I «Everybody Hates Hugo» sier hun: «You have to change your life, Hugo. You think someone else will change it for you?» som selvfølgelig er et frampek til lottogevinsten, men det er moro å knytte dette med sesong 6. Denne «someone else» er den som detonerte hydrogenbomben. Denne personen som forandret livet til alle sammen.

 

I en podcast par uker siden kom det et spørsmål om Libby. Jeg facepalmet og sa inne i meg: «Forstår ikke fansen!? De sa i sommer at Libby ikke kommer tilbake. Hun er en ferdig historie. Hun vil ikke tilbake til Hawaii. Vi trenger ikke å fokusere oss på det». I det Damon og Carlton skulle besvare spørsmålet startet jeg å mouthe svaret: «no», men det var jo ikke det de sa! Hørte jeg et Yes? Men Cynthia Watros, hun ville vel ikke tilbake til serien, right? Jeg tenkte at det vi ville få var den lille nevnelsen fra Hurley ved gravene. At vi kom til å gå tilbake til Libby, men ikke nødvendigvis se dem, slik som vi gikk tilbake til Nikki og Paulo i «Dr. Linus».

 

Jeg pleier også å dekke over listen over guest starring for å ikke spolere om returene i episodene. Denne episoden fikk vi Pierre Chang, Carmen Reyes, Libby, Dr. Brooks. Plutselig kommer Libby da, og jeg kan ikke tro det. Hun er tilbake. Jeg har alltid hatt drømmer om at hun kom til å få en verdig slutt i Lost. Disse drømmene var der hele tiden.

 

Vi tenkte at hun kom tilbake i sesong 3 en gang, det skjedde ikke. Vi visste at det kom en fraktebåt til øya, og vi tenkte at Libby hadde en tilknytning til den. Kanskje hun jobbet for Widmore? Vi visste at hun skulle dukke opp i «Meet Kevin Johnson», men det var bare i et par sekunder der hun hvisket og sa noen ting til Michael. Fint at hun dukket opp, men jeg håpet på mer. Deretter lurte jeg på om vi kom til å se henne som et spøkelse for Hurley. Det skjedde ikke. Hun dukket ikke opp i sesong 5, som var en «answer-season» og etter dette kom Damon og Carlton med bekreftelsen. De prøvde å få Libby tilbake, men hun ville ikke. De svarte spørsmålene hennes. Hennes mann døde, hun havnet i en dårlig mental tilstand pga dette, hun havnet på Santa Rosa og møtte Hurley der. Hun ble frisk. Der har du svaret. Det er trist at hun ikke kommer tilbake. Jeg hadde fremdeles drømmer, om at i en fin verden hadde vi fått en verdig slutt på Libby.

 

For nesten to år siden skrev jeg hva jeg ønsker kommer til å skje med våre karakter på slutten av Lost. (Det var da jeg trodde at de kom tilbake til øya først i andre halvdel av sesong 6, hvor feil jeg tok) Dette er hva jeg skrev:

- Møter Libby og har en samtale med henne

- Hans siste ord i serien: «Whoa, Dude»

- Hører på Discman og leser tegneserie

- Bryter «The Numbers»-forbannelsen. Redder mange folk ved å desifrere Valenzetti-koden.

- Møter Leonard som han får vite har blitt frisk.

 

Punkt 1 skjedde i denne episoden, bare at her hadde vi tre vakre scener med Libby. Punkt 2 har ikke skjedd ennå. Tredje punkt skjedde i «316» og «LA X». Han leser tegneserie i førstnevnte og hører på discman i sistnevnte. «The Numbers»-forbannelsen blir kanskje ikke brutt, men han gjør muligens som Jacob sier. Aksepterer den og ser den på som en gave istedenfor. Han har ikke møtt Leonard, men vi vet at han mest sannsynligvis aldri har vært syk.

 

normal_love-hugo-094.jpg

 

Men alle drømmene kom til virkelighet i denne episoden der vi ser Cynthia Watros i egen skikkelse. Så nydelig. Libby kommer bort til Hugo, som er utrolig overrasket at en så pen kvinne ville se han. Hun tar han i hendene, «You don't remember me» sier hun. Jeg er skikkelig glad for at dette faller på plass. Jeg trodde at det kun var Desmonds episode der vi hadde disse tilfellene, men nå skjer det virkelig. Jeg ante at det kom til å skje, men kanskje ikke så fort.

 

Det er interessant at Hurley er den første levende Flight 815-karakteren som oppdager et flash. Jeg mener, Jin og Sun har ikke oppdaget det, og de har fremdeles kjærligheten. Mulig de oppdager det på sykehuset? Sun havner på akutten og på sykehuset ser han Claire. Claire kjenner babyen sparke og hun ber Jin ta hånden hans på magen hennes og plutselig får han et flash av han og Sun på en øy, han får et flash av at han er med på fødselen til denne babyen og noen flash til. Det at det er distansen mellom Sun og Jin som trigger flashet og det er slik de oppdager kjærligheten? Uansett, var det kjærligheten for Hurley. Det er som Leonard Simms sa i «Numbers»: «You've opened the box!»

 

Libby vet om tiden deres på øya. Før noe skjer blir han tatt vekk av Dr. Brooks. Ey! Dr. Brooks, en karakter vi ikke har sett på VELDIG lenge. Det er legen fra episoden «Dave». I sesong 4, da Jack besøker Hurley i «Something Nice Back Home», trodde jeg at det var Dr. Brooks han snakket med. Men siden vi så skyggen hans, visste vi det ikke hundre prosent. Den person var en kar ved navn Dr. Stillman, men her har vi den rette doktoren på plass. Dr. Brooks sier hun vandret vekk og det siste Libby rekker å si er at alt det hun sa er sant.

 

Det minnet meg om Truman Show der du har den mystiske kvinnen som vil dra Truman ut av denne fikserte verdenen de har bygget for Truman. Denne realiteten er ikke virkelig. Truman lever i en boble. Denne kvinnen søker Truman gjennom filmen, og når hun har prøvd å fortelle sannheten til Truman, har hun blitt dratt vekk. Heldigvis oppdager Truman til slutt at dette er ikke virkeligheten. Jeg følte virkelig slik under denne scenen.

 

Hurley går ut av restauranten, som heter Spanish Johnny's, som minner meg om den gamle kompisen til Hurley. Dere husker Johnny fra «Everybody Hates Hugo»? En morsom ting er at episoden hvor vi først møter Libby og får hennes navn faktisk èr «Everybody Hates Hugo». Det er så mye fra denne episoden som kan knyttes med tidligere episoder som er Hurley-centric, og jeg går igjennom en del her.

 

Vi ser at Libby blir sendt av gårde i en Santa Rosa-van. Hurley, deprimert, kjøper seg en stor bøtte med Mr. Clucks-kylling. Det første flashbacket av Hurley i Lost er av han som ser på TV og spiser av en bøtte med Mr. Clucks' kylling. Han spiser når han er deprimert og det er noe vi egentlig allerede har lært. Han spiser når han er psykologisk nede. Sesong 2 var egentlig en deprimerende sesong for Hurley fordi øya dukket plutselig opp med tonnevis av gratis mat. Hurley begynte å ha et matlager som han hadde i fred. Mr. Clucks sine kyllingretter har gått igjennom sesong etter sesong og vi har det her igjen.

 

Det som gjør hele situasjonen veldig kul er Desmond. Yes! De bringer dette tilbake. Desmond er her for å «show them something» som han sa i cliffhangeren i forrige episode. De prater om Libby, som er en morsom sak etter som Libby er connected med begge de to karene. Hugo var hennes sjelefrend, mens Desmond var den som fikk seilbåten hennes. Uansett, Desmond oppfordrer han til å finne ut hvor de kjente hverandre fra rett før ordre 42 kommer. «Nice bumping into ya» var en fin kommentar. Selvfølgelig bumpet han ikke inn i Hugo i det hele tatt.

 

Det Desmond sier til Hurley kan minne om det Dave sa til Hurley. «The only way for you to bust out is to tell your mind that you don't believe in any of this». Dette er ikke virkeligheten, men et annet liv. Han ville overbevise om at Hurley fremdeles er på Santa Rosa, men det er enda kulere om vi knytter dette opp mot flash-sideways.

 

normal_love-hugo-277.jpg

 

Vi klipper til det kjente fotografiet som vi klippet til i «Dave». Det er det fotografiet av den lille øya i kontoret til Dr. Brooks. Dr. Broks vil ikke at Hurley skal treffe Libby. Må si at Dr. Brooks har blitt eldre siden sist vi så han. Det grå håret har blitt hvitt. Det minner meg på hvor lenge Lost har pågått. Dr. Brooks vil ikke ha Hurley i nærheten av Libby. Hans oppførsel er som om han allerede vet noe. Han vil ikke la de to være sammen som om han vet det er en historie bak dem, i et annet liv. Eller så liker han bare ikke Hurley, fordi Hurley stjal hans nøkler i et annet liv. Hurley donerer penger, fordi han så hvor dårlig recrommet så ut. Minner meg om «The Beginning of the End» der Matthew Abaddon nevnte for Hurley at dette var et sted der tapetet falt fra veggene. Dr. Brooks fikser til slutt et møte med Libby.

 

Hurley kommer seg til recrommet til Santa Rosa, et gjenkjennelig hjem i Hurleys episoder. Noen spiller Connect Four, slik som det er alltid noen som gjør i dette rommet. Hurley ser seg rundt, men vi ser ikke Leonard Simms. Det er jo en grunn til det. Han havnet på Santa Rosa etter at han ble gal av tallene. Han og Sam Toomey hørte tallene på en lyttestasjon i Stillehavet. En kjedelig jobb inntil de hørte et mystisk signal som kom fra øya, et signal som gjorde dem fikserte på tallene.

 

Libby kommer ut og spør om han husker nå. Dessverre gjør han ikke det, men Libby forteller at hun husker han fra et annet liv. Hun husket han i det hun sa Hurley på TV og vi seere så også Hurley på TV i episoden før «Numbers». Jin snur seg og ser Hurley på TV. Hun forteller om flykrasjen, om øya og at de likte hverandre. Dette er ordentlig søtt og jeg får minner fra Hubby, kallenavnet på forholdet mellom Hurley og Libby. Libby sier at hun har minner fra da Hurley var der, men dette er første gang Hurley har vært på Santa Rosa. Det er en interessant kommentar.

 

Grunnen til at Hurley havnet der var pga den tilstanden han havnet i etter dekk-kollapset. Dette har nok ikke skjedd i det hele tatt regner vi med. Hurleys kommentar er ordentlig morsom: «Bizzaro alternate universe». Bare Hurley kunne kommet med den. Bizarro er så Damon og Carlton også. Uansett, Hurley spør henne ut på en date. Naaaaw.

 

Jeg fikk tårer i øynene etter møtene med Libby. Dette var så vakkert. Det er jo enda vakrere når det er ikke forventet. Å se de to på en strand sammen, ha en piknik, en date de ikke fikk.

 

Jeg gråt ikke av denne episoden, men det var farlig nær. Jeg kan si dere en ting og det er at jeg ikke har gråt av Lost noensinne. Det har ikke noe med at det aldri har vært trist nok, det har det, flere ganger, men det er noe psykologisk. Jeg er egentlig en veldig følsom person, men etter at min far døde i 2003 har jeg ikke gråt noen gang. Ikke av noen filmer, TV-serier, dødsfall på skolen og ikke engang min bestemors død i 2007. Jeg vurderte å gå til psykologen. Men plutselig, 8 januar 2010, var det et dødsfall til en i slekta i klassen. Jeg vil ikke komme til detaljer på dette, men det var noe ved den følelsen i klasserommet. Som om jeg fikk et flashback til min fars død. Vedkommende dette hadde skjedd med snakket om det tragiske som hadde skjedd i klassen og nevnte døden til hans morfar. Det som skjedde da var at jeg fikk «flashes before your eyes» på en måte. Det var noe med den grå og stille følelsen i klassen og det jeg hørte fra vedkommende at jeg brøt ut i gråt. Jeg har aldri gråt så mye som jeg gjorde da, og etter denne hendelsen har jeg nå greid å gråte. Det er en merkelig situasjon, mulig en mild posttraumatisk stresslidelse som skjedde etter min fars død i 2003 som hindret meg i å gråte. En slags mur som endelig ble revet ned 8 januar 2010.

 

På de mest følelsesmessige hendelsene i Lost har jeg ikke hatt mer enn tårer i øyekroken. Aldri gråt, men her var det tårer hele tiden. Det skjedde også i «Ab Aeterno». Uansett var det veldig nydelig å se Hurley og Libby ha sin piknik på stranden. Hurley skjønner ikke hvordan en kvinne som Libby kan like Hurley og jeg forstår meg på det. Hadde sagt det samme. Jeg er ikke en stor person (faktisk, jeg er undervektig), men jeg er ikke den mest fysisk tiltrekkende. Jeg hadde sagt akkurat det samme og jeg føler Hurley her. Libby liker Hurley for den han er, som minner meg om «Dave» der hun sa liknende til han. Hun nærmer seg han og kysser han. Åh, nå kommer flashet! Lyden fjernes og vi hører Hurleys vakreste tema som er «Mess it All Up» fra sesong 2. Hurley avslutter med hans mest kjente slagord: «Whoa, dude»

 

normal_love-hugo-447.jpg

 

Så fantastisk at dette skjedde. Dette har vært noe av de mest nydeligste scenene fra flash-sideways-historien. Og for å toppe dette går vi litt tilbake og ser Desmond. I ordentlig Jacob-fashion observerer han dem. Vi hører Desmond FS-tema som jeg liker mer og mer. Han kjører vekk og kameraet holder fokus på bilskiltet hans, som blir en fin detalj vi går snart tilbake til.

 

For neste flash blir klippet fra Flocke til Locke, som kjører i rullestol. Ben banker på ruta til Desmond og morsomt nok mistenker han Desmond for å være en pedofil. Han sier det ikke rett ut, men at Desmond har sittet der og «sett på ungene» var jo en litt morsom tanke. Han sier at sønnen heter Charlie, som er interessant. Husker han alt fra øy-tidslinjen nå? Det håper jeg.

 

Uansett, Desmond gasser på etter at Ben har dratt. Locke tar opp armen sin slik han gjorde i bilkrasjet i «The Life and Death of Jeremy Bentham» og blir kjørt på. Helt fryktelig altså. Stakkars mann! Kroppen hans flyr over bilen og lander på asfalten. Bilen kjører videre, nå med et annet bilskilt enn fra forrige flash med Hurley og Libby. Desmond er smart og tenker på detaljene.

 

normal_love-hugo-526.jpg

 

I det bilen kjører videre ser vi rullestolen til Locke som sirkulerer rundt på asfalten og kroppen til Locke som rister. Jeg fikk tårer i øynene. Dette er verdens mest ulykkeligste karakter som noensinne har vist seg på TV. Fy søren for et trist øyeblikk. Og vi kan jo ikke føle noe hat for Desmond. Vi vet hvorfor han gjorde det. Locke er ikke ment til å være der, han er ment til å være på en walkabout i jungelen, så følelsene går ikke over til hat, men til empati. Dette øyeblikket knuste hjertet mitt. Virkelig. Ben løper til Locke og vi ser han på randen mot dødsfall og med blod rundt fjeset. Terry O'Quinn spiller så bra at vi virkelig tror han har fått en forferdelig ulykke. Episoden slutter med flash-sideways akkurat som tidligere Hurley-episode, «Dave», sluttet i flashback.

 

Jacobs gruppe

 

Det første vi ser er Libbys grav og Hurley fjerner den røde blomsten som har visnet. Den blomsten plasserte han der helt tilbake i «Tricia Tanaka is Dead». Ilana kommer til Hugo og de har en fin liten scene helt til hviskingen er i gang. Her kommer det eneste jeg var spolert over fra før av. Jeg var spolert over at Michael kommer til Hurley foran graven til Libby. Grunnen til det var at jeg så et screenshot fra et YouTube-klipp. Dere vet når man ser et YouTube-klipp, men før du trykker på play er bildet på skjermen fra et sted midt i filmen. Ja, jeg så det bildet, jeg trykket ikke på play, men bildet spolerte nok. Det var Hurley foran graven til Libby som kikket opp på en skikkelse jeg kjente igjen bakfra. Det var lett å se at det var Michael Dawson.

 

normal_love-hugo-059.jpg

 

Han vil sørge for at Hurley ikke dreper alle sammen. Folk hører på Hurley for tiden. Interessant at det var Michael pga han var også den første personen som pratet med Libby etter at flyet krasjet. Nå tenker jeg ikke på tailsectionfolket som pratet med henne. Det andre er det åpenbare, Michael myrdet Libby.

 

Ilana har kommet tilbake fra The Black Rock. Hun har dynamitt og Hurley advarer henne om at dynamitten er veldig ustabil. Hun legger fram planen sin og Hurley har rett. Sprenger de flyet så kommer ikke de seg av heller og da vil de være fast sammen med MIB. Det lyder ikke bra i det hele tatt. Ilana vil gjøre for alle beste interesse og som et gigantisk sjokk blir hun sprengt i fillebiter. Første reaksjon, etter et hakeslep selvfølgelig, var at hun hadde så mye potensiale.

 

Hun gikk inn i serien med kunnskap om alt. Hun visste om tempelet, snarveien ut av tempelet, Jacobs hytte og hva som ligger i skyggen i statuen. Hvorfor drepe henne? Men dette er sesong 6. Vi har allerede veldig mange karakterer i serien, og noen dødsfall vil skje underveis. Jeg håper vi iallefall får vite om hennes bakhistorie med øya da. Hun fikk også utrettet noen viktige ting sånn som å fortelle karakterene våres om deres kandidatstatus, hun ledet kroppen til Locke til statuen for å vise at MIB har tatt over kroppen hans og hun brant hytten til Jacob.

 

Det eneste av sakene hennes vi fokuserer på er boka og asken til Jacob. Interessant at dette blir plukket opp igjen. Kommer asken til Jacob å ha noe si videre?

 

Bens kommentar til denne hendelsen var perfekt og til poenget. «The Island was done with her». Elsker Bens kommentarer som handler om øya. Dette var intet unntak.

 

normal_love-hugo-247.jpg

 

Herlig at de kom tilbake til The Black Rock, nok en gang. Og nok en gang har sesong 6 gjort det. The Black Rock ser akkurat sånn som den skal se ut. Hurley løper ut av The Black Rock og hele skipet sprenger. Dæven! Det hadde jeg ikke trodd. Jeg trodde The Black Rock skulle komme tilbake i finalen. At de ville bruke The Black Rock sin dynamitt i finalen. Men alt er borte. Et ikonisk sett i Lost er sprengt i fillebiter, og vi har ikke kommet til finalen ennå. I «Numbers» hadde vi også en annen eksplosjon med Black Rock-dynamitt, men der var det campen til Rousseau.

 

Moro at det var Hurley som sprengte The Black Rock, for det er en parallell med «Everybody Hates Hugo» hvor han har tenkt å sprenge matlageret i The Swan med The Black Rock-dynamitt. Han mener at dette vil gjøre alt bedre, men det å la være gjorde alt bedre. Her har han ingen Rose som kan få han til å stoppe. Han kjører løpet fullt ut og sprenger opp hele skipet. Jeg kunne nesten forestille meg Richard rope: «Are you crazy?» som er på en måte den setningen Hurley hater mest.

 

Han har kommet en lang vei fra «Everybody hates Hugo». Der hadde han lyst til å slutte jobben som ansvarlig for matlageret og sluttet jobben i Mr. Clucks, men nå vet han at han har en jobb som ikke kan avsluttes. Han har en viktig jobb for øya, for Jacob. Slik som Starla sa til Hurley i CD-butikken i «Everybody hates Hugo». Hvis Hurley slutter å jobbe: «The whole damn thing will fall apart». Uansett hvor mange ganger øya prøvde å hindre Hurley fra å komme på Flight 815 i «Exodus», så er han viktig for Jacob.

 

Nå deler gruppen seg. Det er ikke første gang grupper har delt seg. I en tidligere Hurley-episode, «The Beginning of the End» delte gruppen seg i to. De som ville av øya og de som ikke ville, pga de var sikre på at fraktebåtens crew var farlige. Her deler de seg på litt andre grunner. Miles får høre at Michael fortalte Hurley om å sprenge skipet. Miles vet jo ikke hvem Michael er, for han kjenner han som Kevin Johnson. Jeg likte det Hurley sier til Miles her: «Dead people are more reliable than the live people». Det er mye sant i det egentlig. Døde personer har hatt mye å si for serien, men Miles har sett MIB i aksjon to ganger, i «The Shape of Things to Come» og «Sundown» og vil ikke til Locke i det hele tatt. Ben følger Richard. Det er en interessant gruppe må jeg si; Miles, Richard og Ben. Tre forskjellige mennesker. Det blir interessant å se hva slags kjemi de kommer til å ha. Frank blir sammen med resten av kandidatene.

 

Sun har ingen replikker og fremdeles må hun bruke notisblokken. Hurley har en fin samtale med Jack. Han forteller om hvor opphengt han er i å fikse ting. Noen ting er han ment til å la gå. Han trenger ikke å lede denne ekspedisjonen, for Hurley greier dette bedre enn Jack. Som jeg sa i posten min om «Lighthouse», er Jack den nye Jacob så er Hurley i allefall hans høyre hånd.

 

Vi hører hviskingen en gang til og Hurley sier at han tror han vet hva dette er. Whaaaat!? Får vi en Whispers-forklaring!? Kødder du? Dette er noe av det jeg håpet på å få svar på, men mest sannsynligvis ville vi ikke få det. Vi fikk det! Jeg likte veldig godt forklaringen på dette. Denne forklaringen var perfekt. «We're the ones that can't move on». Enkelt og greit. Hviskingen kommer fra folk som ikke får gå videre. Folk som er fast på øya, akkurat som MIB. Derfor henger MIB og hviskingen bra sammen også. Vi har hørt hviskingen med forbindelse med monsteret før. Antar at Harper Stanhope mest sannsynligvis døde etter 22 September 2004, for hviskingen var der når hun dukket opp.

 

Ah, så herlig med whispers-forklaring. Tenke seg det. Vi har fått svaret på et gammelt sesong 1-mysterium som vi har nesten ikke fått noe informasjon om. Det har bare vært der i skumle hendelser. Har Walt kontakten med sjelene til de som har dødd og derfor dukker han opp når hviskingen starter. Vi vet at han kan «dukke opp på steder hvor han ikke skal være». Det sa Bea Klugh til Michael. Han viste seg for Shannon og kanskje hans sinn kan transportere et bilde, en illusjon til et sted med mye energi, et sted der de dødes sjeler vandrer.

 

Det er også mulig for døde folks sjeler å havne på øya, uten at de har dødd på øya. Det har skjedd med Christian Shephard som har noen ganger hvisket. Vi hørte det på intercomen da han sa: «Let it go, Jack». Og det samme gjelder Frank Duckett som sa: «It'll come back around» på øya.

 

Jeg antar at The Others vet at hviskingen følger dem, fordi det er sjeler som er knyttet til dem. The Others har vært ansvarlig for mange dødsfall, så mange spøkelser jakter The Others. Dette har utnyttet som en skremmetaktikk. F.eks. det Ben sier til Danielle i fjorårets episode: «Dead is dead» som var: «If you hear whispers, you run the other way». Dette har satt et stort merke for Danielle. Hun sa hun aldri har sett The Others, fordi hun har bare hørt hviskingen. Hviskingen har skremt henne og fått henne til å bli i campen hennes. Pga dette har hun ikke sett noen DHARMA-stasjoner på 16 år. Det er triste saker altså.

 

Gruppen kommer til gruppen til MIB. MIB gir kniven sin til Hurley. Jeg er fastspent, for vi vet søren ikke hva Flocke kan finne på. Det er modig gjort av Hurley å nærme seg ondskapen selv og snakke med den. Vi hører litt «There's no place like home»-musikk når dette skjer. Så synd når Sun ser seg rundt og ikke legger merke til Jin. Jin og Sun har ofte hatt en del å si i Hurley-episoder. Spesielt Jin som ofte har vært en counterpart for Hurley. Sun og Jin-forholdet er også forskjell i Hurley-episoder. I «Numbers» hadde de sluttet å prate sammen, i «Everybody Hates Hugo» får vi flaskeposten som Sun begraver. Hun tror hun har mistet Jin. Det er ikke noe særlig i «Dave», men i «Tricia Tanaka is Dead» er litt av subplottet om Jins engelskkurs. I «The Beginning of the End» får Jin og Sun en liten reunion etter den skumle tanken på at alt gikk galt i finalen etter som det var kun to eksplosjoner i campen. I «The Lie» har Sun og Kate en scene der de prater om Jin. Jin er ikke tilstede i campen til MIB.

 

normal_love-hugo-502.jpg

 

Jack og Locke får sin konfrontasjon! Dette har vi ventet på. Smilet til Locke var der uansett og musikken bygget seg opp. Jeg tenker at vi får en veldig kul samtale mellom de to store karakterene neste episode. Jeg elsker Terry O'Quinn som MIB, men jeg har fremdeles håp på den originale John Locke tilbake. Og håpet kommer sterkere tilbake for hver episode. Det så vi jo også i cliffhangeren.

 

The Man in Blacks gruppe

 

Veldig Locke-øyeblikk der Flocke sitter og spikker på en pinne. Han vet ikke hva det er, men det blir nok noe. Det er akkurat som i Hurleys episode «Numbers» der John Locke er i jungelen og lager noe av pinner. Til slutt så vi at det ble en vugge. Her i denne episoden kom vi ikke tilbake til den lange pinnen. Veldig Sesong 1-Locke det øyeblikket. Sawyer sier som mange irriterte Lost-fans, hvorfor sitter vi bare her og tvinner tommeltotter? Sayid kommer tilbake og viser Flocke hva Widmore hadde med seg til øya.

 

Sayid viser Flocke til Desmond. Et syn vi ikke har sett på lenge er John Locke og Desmond i samme scene. De hadde veldig god kjemi i «Live Together, Die Alone» og begge er stjerneskuespillere. Desmond er fremdeles en veldig rolig type, men vet ikke at MIB har tatt kroppen til Locke. Eller kanskje han vet at John Locke fremdeles er i live i den kroppen og beviser nettopp dette ved å ta knekken på Locke i flash-sideways.

 

Flocke tar med Desmond på en tur. På veien møter de på den gode gamle gutten som Flocke alltid ser. Denne gangen har han mørkt hår. Hmm. Jeg sjekket ut karakteren, og det er jo samme skuespiller, så hvorfor har han mørkt hår her? Kan det være at Jacob og MIB er egentlig bare en side av en mynt. Hadde det ikke vært kult om MIBs egentlige navn var også Jacob. At de to er egentlig mer knyttet sammen enn vi skulle tro.

 

normal_love-hugo-453.jpg

 

Han tar Desmond med til en brønn. Jeg tror til og begynne med at dette er Orchid-brønnen, men det kan vel ikke stemme. Da hadde vi sett det forfalne driverhuset i bakgrunnen og det var litt flere steiner rundt brønnen der. Det var mer steinstruktur ved The Orchid-brønnen, det var en annen brønn de var ved i denne episoden. Likevel jublet jeg, for brønnen trodde jeg nesten de ville glemme. Denne brønnen ble nok bygd av samme folk som bygget trebroen fra «Numbers». Flocke avslører nå hvorfor de i det hele tatt bygde brønnen, som er et svar på hvorfor det var en brønn over The Frozen Donkey Wheel.

 

Gamle beboere av denne øya oppdaget at kompasset spant, og på jakt etter svar prøvde de å finne hva som skjulte under bakken. En vakker dag fant de et rep stikkende ut av bakken. Over dette repet var det også magnetisme. Pga repet og magnetismen så måtte dette stedet være spesielt. De gravde ned og fant hjulet. Magnetisme har mye med Lost å gjøre og i «Everybody Hates Hugo» har vi jo Sayid og Jack som undersøker den elektromagnetiske veggen på jakt etter svar, slik som de gamle beboerne på øya gjorde.

 

Liker godt at Flocke kastet fakkelen ned for å se hvor langt det var ned til bunn. Fakkelen havner i en vannpytt. Det samme gjorde John Locke i «Man of Science, Man of Faith», sesong 2-premieren, for å sjekke hvor dyp sjakten i the hatch var. Mens Locke forklarer hører vi Desmonds FS-tema som er dritkult. Elsker dette temaet. Etter dette lurer han på hvorfor Desmond ikke er redd. Desmond trenger ikke å være redd for noe som helst nå og blir kastet ned i brønnen. Litt av et sjokk.

 

Desmond overlever fallet tenker jeg. Mulig det er en lang underjordisk gang der nede. Det gleder jeg meg til, for jeg elsket alt det som har skjedd under jorda i Lost. Tenk om han kommer til den andre siden av The Frozen Donkey Wheel. Det blir spennende.

 

Et lite fint touch hadde vært Three Dog Night med «Shambala» en gang i episoden. Hugo-episoder er musikkfylte og dette ha Savner noen låter i sesong 6. Uansett var dette en episode av klasse og det er lenge siden vi har hatt en så fantastisk Hugo-episode. Denne, sammen med «Numbers», er mine favorittepisoder som omhandler Hugo Reyes.

Lenke til kommentar

Blir et lite recap av meg denne gangen fordi jeg har vært litt opptatt de siste dagene med bryllup og noe annet.

 

Everybody Loves Hugo

 

"Everybody Loves Hugo" var litt overraskende for å være en Hurley-episode. Den var faktisk god. Det var også veldig bra at de la inn Pierre Chang i den delen også. Ser ikke det som en feil heller, da Miles skal være 27(selv om skuespillern blir 40år nå, eller er blitt) og Chang kan godt være i 50årene(skuespillern er 50år). Vi viste fra Sawyer-episoden at faren til Miles jobbet på museum, men stusser over om Miles heter Straume eller Chang til etternavn i denne tidslinjen.

 

Forstår ikke "skrikinga" over at Ilana var en unødvendig karakter. Fordi jeg er gangske sikker på at Charlotte hadde null mening i sesong 5, bortsett fra å dø fire episoder etter at nesa begynte å blø. Klart hun stoppet gassen i sesong 4, men i sesong 5 var hun komplett ubrukelig. Ilana derimot er mye mere viktigere enn Charlotte og var garantert mer brukbar i serien. Tok med Sayid til øya, leverte Locke`s lik til statuen og informerte kandidatene, og holde Ben vekk fra en alianse med MiB(noe som jeg ville sett som en kjempetrussel). Men det var klart at tiden hennes kom til å bli ferdig før eller siden. Å det at hun i tillegg var en hovedkarakter nå gjorde det også litt mer sjokkerende for min del. Synes døden henne fortalte litt mer om Jacob igjen også. Selv om hun tenkte på han som en far, brydde han seg ikke en døyt om henne bortsett fra det hun skulle gjøre for han. Med engang dette var ferdig var hun død, noe Jacob sikkert hadde forutsatt men igjen ikke satt en stopper for. Men kan innrømme hun til tider var litt irriterende, men langt ifra unødvendig.

 

Likte den mini-rollen til Samm Levine fra "Freaks & Geeks" og "Inglorious Basterds" hadde som fyren i kassa på Mr. Cluck. Nok en venn av Damon Lindelof som har en liten rolle i serien på grunn av de kjenner hverandre så godt. Akkurat som Rob McElhenney fra "It's Always Sunny in Philadelphia" som spilte Aldo i sesong 3, og nå nylig i "What Kate Does".

 

Likte hvordan det også kom fram at Flocke ser Desmond som en trussel. Men hva vil skje med Desmond nede i hullet? Blir den andre brønnen vi ser på serien til nå, og det er nok flere(var kanskje disse Zoe pekte på i kartet til Jin). Desmond begynner å leve opp til kallenavnet kameraten min har gitt han, "super Desmond".

 

Nok en destruksjon av et viktig "plot-device" i serien(noe de spiller handlingen videre på). Likt Kahana, The Swan(2 ganger nesten) o.s.v. Det jeg lurer på nå er hva som skjer med Richard, Ben og Miles etter de har henta eksplosiver i "Dharmaville". Ser stygt ut hvis MiB er klar for å ta dem ut, kan umulig drepe av 3 av de beste karakterne med en gang de kommer tilbake i en av de neste episodene.

 

Kjempebra at gruppene endelig nå er samlet. Fordi nå kan ting virkelig starte å gå mot slutten(til tross for det, har jeg hatt den følelsen i et par episoder nå).

 

Likte godt også returen til Michael og Libby(selv også Dr. Brooks fra "Dave"-episoden i sesong 2 var med). Michael skulle jeg gjerne hatt sett mer av i den formen. Forresten merkelig å se Harold Perrinau(Michael) to steder denne uka, han spilte også en fange i ukas episode av CSI New York.

 

Siste scenen var kjempebra. Ben fremstår veldig mistenksom(som vi er vandt med). Og Desmond kjører ned en skadet John Locke. Der har vi 4 til på samme sykehus trolig som Jack. Locke, Sun, Jin og Charlie. Og hvorfor kjørte Desmond over Locke, var dette på grunn av den orginale tidslinjen. Eller var det rett og slett for å vise Locke det, og han fant ingen annen måte?

 

Min poengoversikt over episodene denne sesongen:

"LA X Part 1 & 2": 8.9/10

"What Kate Does": 6.8/10

"The Substitute": 9.3/10

"Lighthouse": 9.1/10

"Sundown": 9.5/10

"Dr. Linus": 9.8/10

"Recon": 7.0/10

"Ab Aeterno": 9.8/10

"The Package": 7.2/10

"Happily Ever After" 9.9/10

"Everybody Loves Hugo" 9.5

Lenke til kommentar
Åh bra episode ja! Likte at Ilana døde, var drittlei den karakteren!

Litt merkelig at det var så mye fokus på henne. Hun gjorde jo ingenting nyttig. Bare var deg. Så det føles litt bortkastet at Jacob mente hun var så fryktelig viktig.

 

Vi fikk svar på hva hviskingen er.

Fikk litt midi-chlorian-følelse av det :(

 

Personlig likte jeg ikke helt at Iliana døde, følte nesten at jeg ville vite litt mer om henne. Det virker som om hun vet mye, og det virker som om hun har vært på øya før, men samtidig har Richard aldri møtt henne. Ja, skulle vel likt å vite mer om henne, men, men, hennes litt tidlige og brå død, gjorde at jeg nesten hoppet opp av stolen da hun ble sprengt av dynamitten, lol...

Hun ble liksom bygget opp til å være viktig, og så... poff.

Lenke til kommentar
Jeg tror heller Desmond er klar over at Locke er fanget i kroppen sin, og siden planen til Locke er å bytte plass med den andre tidslinjen vil Des drepe Locke i FSW sånn at han ikke kan reise. Det gir mer mening i hodet mitt

+1 Genial teori du har der!

Ja, den var faktisk genial. MIBs plan er å bytte personene i kroppene så ekte Locke blir fanget på øya, og han selv slipper fri. Desmond ødelegger for ham ved å drepe Locke i FS-tidslinjen (Flash Sideways).

 

Det som ikke taler for dette er at Locke tilsynelatende ikke dør. På den annen side kan kanskje en nær døden-opplevelse gi en løsning likevel?

Lenke til kommentar
Jeg tror heller Desmond er klar over at Locke er fanget i kroppen sin, og siden planen til Locke er å bytte plass med den andre tidslinjen vil Des drepe Locke i FSW sånn at han ikke kan reise. Det gir mer mening i hodet mitt

+1 Genial teori du har der!

Ja, den var faktisk genial. MIBs plan er å bytte personene i kroppene så ekte Locke blir fanget på øya, og han selv slipper fri. Desmond ødelegger for ham ved å drepe Locke i FS-tidslinjen (Flash Sideways).

 

God teori, ja, men jeg tror at om Desmond hadde vært innstilt på å faktisk drepe Locke, så hadde han gjort det ordentlig, ikke gitt ham "et lite skubb" (liten underdrivelse) og satse på at han dauer.

Lenke til kommentar

Tallene er nok noe Hugo fikk fra Jacob. Kanskje han ga ham lotterikuppongen eller noe. Videre fikset Jacob på en eller annen måte så Hugo vant.

 

På Jacobs øy møtte selvsagt Hugo tallene igjen.

 

Forventer en finale med Jacob/MiB-fokus. Spent på å se hvor mye han har påvirket i den originale tidslinjen. Sikker på at vi ser mye fra gamle flashbacks igjen. Her lærer vi nok også hva disse tallene betyr for Jacob.

Endret av -kai-
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Tror aldri jeg har gledet meg såpass til en ny lost episode som neste (dersom den fortsetter rett fra ep12). Kommer til å bli en bisarr samtale mellom L og J.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...