Gå til innhold

Den lille Arduino-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjer ikke noe som helst, servoen trekker 120ma, så om det er maks 40ma per pinne, så kan det hende det er problemet ja. Får prøve å sjekke med strømforskyning, noen som vet om en grei måte å få 5V utifra batteri? Eller en billig 5V-sak man får kjøpt på clas eller noe?

 

AtW

 

Hvis du har tid så kan du bestille ifra dx eller ebay de er billige å duger greit;-) men tar jo litt tid før det kommer i posten da...

Lenke til kommentar

Selve servoen trekker sikkert litt strøm, men den PPM(?) kontroll-inngangen, som du kopler fra Arduino'en, bruker formodentlig ikke så mye. Jeg har brukt ca samme oppsett, men hadde en 100 ohm i serie med kontrollinngangen just in case, og det fungerte.

 

Men om servoen ikke reagerer i det hele tatt når den får spenning, ville jeg tippe den er gåen?

Endret av z0rglub
Lenke til kommentar

Selve servoen trekker sikkert litt strøm, men den PPM(?) kontroll-inngangen, som du kopler fra Arduino'en, bruker formodentlig ikke så mye. Jeg har brukt ca samme oppsett, men hadde en 100 ohm i serie med kontrollinngangen just in case, og det fungerte.

 

Men om servoen ikke reagerer i det hele tatt når den får spenning, ville jeg tippe den er gåen?

 

Har testet med to servoer, ingen av de gir noen reaksjon, tror ikke begge er defekte, kan hende det er noe galt med programmet såklart.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis du bruker POE som strømforsyning, så er det 12V, eller?

I så fall så brukes jo regulatoren på Arduino'en til å gi deg 5V, og det er ikke sikkert den klarer å gi deg 120 mA "ekstra" (dvs. i tillegg til det som Arduino'en bruker)

 

POE er vel 48V, vet ikke hvordan ting transformeres og fordels på bordet.

 

AtW

Lenke til kommentar

POE er vel 48V, vet ikke hvordan ting transformeres og fordels på bordet.

Du har rett (37 - 57 V ved "PD"), men prinsippet er det samme, det er regulatoren på Aduino'en som regulerer ned spenninga til 5V, så det er den du må se på. Ifølge beskrivelsen til EthernetShield så gir den 9 V ut. Dessverre så står det ikke hva som er max strøm du kan dra ut av EthernetShield'et.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tenkte jeg skulle være så frekk å slenge inn litt "reklame" her.

Som event manager på Hackheim - Trondheims Hackerspace så tenkte jeg skulle informere om at vi kommer til å arrangere to Arduino kurs/workshops nå i høst, vi kjørte et "crash-course" sist høst hvor jeg kjørte en kjapp innføring på Arduino, nå i høst planlegges det to mer omfattende kurs, et for de med liten programmering/elektronikkunnskap og et for de som har lekt litt med Arduino evt. andre mikrokontrollere fra før av.

Planen er å ta dette over to Lørdager hvor det kurses, hackes, lekes og sosialiseres.
Vi kommer nok til å gjøre som sist år å kjøre bulk-bestilling på SparkFun inventors kit e.l. slik at alle har en grei pakke med utstyr man kan starte med.

Kommer med videre informasjon om dato og mer eksakte planer når de faller på plass.

Forøvrig så er alle velkomne til å ta turen innom oss i klæbuveien 153 for å ta en titt, få hjelp med prosjekter eller bare slå av en prat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann.

 

Fikk tidligere i uken tilsendt min første Arduino Due.

Jeg har programert en del PLS, så tankegangen er inne, selv om jeg ikke kjenner til alle funksjonene i programeringsspråket som benyttes.

 

Jeg tenker å lage meg en ROV, med hastighetsstyrte motorer. Jeg tenker da og bruke PWM-utgangene på kortet, og kjøre dette via et solid state rele.

Jeg lurer på om dette er en god måte å gjøre det på, eller finnes det andre metoder som er lettere/bedre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Microkontrollere er helt nytt for meg, ser ut til at Arduino er et greit sted å begynne.

 

Hvilke startsett av disse: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=kondensator+100+uF&LH_FS=1&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR12.TRC2.A0.Xarduino+kit&_nkw=arduino+kit&_sacat=0

 

får jeg mest for pengene?

 

Ellers er det verdt å nevne at jeg har kjøpt følgende:

 

UNO R3 ATmega 328P16U2 2012 version bord

50 x Resistors 10K Ohms

Breadboard og kabler til det.

1%1/4W Metal film resistor kit

Multimeter

En rekke dioder

 

Hva burde jeg ha? vil få kjøpt alt jeg trenger til å komme veldig godt i gang og slipper å bestille på lang tid (leveringstid er så lang).

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...