Mr. A Skrevet 23. august 2014 Rapporter Del Skrevet 23. august 2014 Flere som har problemer med USB type b pluggen på Arduino? Har en Duemilanove og en Mega fra samme årgang der pluggene på begge begynner å bli såpass slitt at jeg må holde pluggen sidelengs for i det heletatt få kontakt mellom datapinnene. Blei en smule lei så jeg har midlertidig loddet på en usb kabel direkte på Duemilanoven til jeg finner en bedre løsning. Ser for meg at en micro usb plugg med et breakout kort limt fast i arduinoen burde fungere fint. Noe ala dette Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 23. august 2014 Rapporter Del Skrevet 23. august 2014 Har hatt problemer på "uoriginale" arduinoer fra dealextreme, men ikke på de originale jeg har liggende. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 23. august 2014 Rapporter Del Skrevet 23. august 2014 Jeg kjøpte mine fra makershed.com. Regner sterkt med at de er ekte. Har aldri hatt så mye problemer med en USB plugg som med B typen. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 27. august 2014 Rapporter Del Skrevet 27. august 2014 Har en Atmel Atmega88V-10PU liggende. Er det mulig å legge Arduino bootloaderen på den og få den til å fungere som en Arduino? Lenke til kommentar
pølselompe Skrevet 8. september 2014 Rapporter Del Skrevet 8. september 2014 Hva er galt med denne koden?Når jeg trykker inn 2 knapper samtidlig skal ledden begynne å blinke, men den blinker kontinuerlig når jeg holder inn begge knappene. const int LED = 5; const int knappEn = 8; const int knappTo = 7; void setup(){ pinMode(LED,OUTPUT); pinMode(knappEn, INPUT); pinMode(knappTo, INPUT); } void loop(){ if(digitalRead(knappEn) == HIGH) { digitalWrite(LED, HIGH); } else { digitalWrite(LED, LOW); } if(digitalRead(knappTo) == HIGH) { digitalWrite(LED, HIGH); } else { digitalWrite(LED, LOW); } if(digitalRead(knappTo) && (knappEn) == HIGH) { digitalWrite(LED, HIGH); delay(500); digitalWrite(LED, LOW); delay(500); } else { digitalWrite(LED, LOW); } } Mistenker at det er siste del av koden det er noe galt med, men jeg vet ikke helt hvilken annen måte jeg kan gjøre det på. Er helt ny med arduino btw. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. september 2014 Rapporter Del Skrevet 8. september 2014 (endret) Hva er galt med denne koden? Når jeg trykker inn 2 knapper samtidlig skal ledden begynne å blinke, men den blinker kontinuerlig når jeg holder inn begge knappene. const int LED = 5; const int knappEn = 8; const int knappTo = 7; void setup(){ pinMode(LED,OUTPUT); pinMode(knappEn, INPUT); pinMode(knappTo, INPUT); } void loop(){ if(digitalRead(knappEn) == HIGH) { digitalWrite(LED, HIGH); } else { digitalWrite(LED, LOW); } if(digitalRead(knappTo) == HIGH) { digitalWrite(LED, HIGH); } else { digitalWrite(LED, LOW); } if(digitalRead(knappTo) && (knappEn) == HIGH) { digitalWrite(LED, HIGH); delay(500); digitalWrite(LED, LOW); delay(500); } else { digitalWrite(LED, LOW); } } Mistenker at det er siste del av koden det er noe galt med, men jeg vet ikke helt hvilken annen måte jeg kan gjøre det på. Er helt ny med arduino btw. Jeg er ingen Arduino-ekspert, men jeg mener det er fordi den ikke kommer hit: if(digitalRead(knappTo) && (knappEn) == HIGH). Denne linja blir rett og slett aldri kjørt, fordi når du holder inne en (eller begge) så vil de andre to kjøres først. Mulig du må rekonstruere litt. Hva med dette: void loop(){ if(digitalRead(knappTo) == HIGH && digitalRead(knappEn)) { digitalWrite(LED, HIGH); delay(500); digitalWrite(LED, LOW); delay(500); } else { digitalWrite(LED, LOW); if(digitalRead(knappEn) == HIGH) { digitalWrite(LED, HIGH); } if(digitalRead(knappTo) == HIGH) { digitalWrite(LED, HIGH); } } } ... har ikke satt meg skikkelig inn i koding for Arduino, og jeg har ingen editor her, så det er helt utestet. EDIT Boolsk algebra kan jeg enda mindre om for Arduino, men skal det ikke være digitalRead(knappTo) == HIGH && digitalRead(knappEn) == HIGH ? Endret 8. september 2014 av Moskus Lenke til kommentar
pølselompe Skrevet 8. september 2014 Rapporter Del Skrevet 8. september 2014 (endret) Takk for svar! Jeg fikk det til etterhvert, med litt prøving og feiling.Slik ble koden til slutt const int LED = 5; const int knappEn = 7; const int knappTo = 8; void setup() { pinMode(LED, OUTPUT); pinMode(knappEn, INPUT); pinMode(knappTo, INPUT); } void loop() { if(digitalRead(knappEn) == HIGH) { digitalWrite(LED, HIGH); } else { digitalWrite(LED, LOW); } if(digitalRead(knappTo) == HIGH) { digitalWrite(LED, HIGH); } else { digitalWrite(LED, LOW); } if(digitalRead(knappEn) == HIGH && digitalRead(knappTo) == HIGH) { blink(); } } void blink(){ digitalWrite(LED, HIGH); delay(500); digitalWrite(LED, LOW); delay(500); } Du hadde rett i at jeg hadde skrevet koden feil i && biten Endret 8. september 2014 av pølselompe Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 16. september 2014 Rapporter Del Skrevet 16. september 2014 Har jobbet litt med Arduino, men er helt grønn når det kommer til styring av servoer. Har bestilt meg en HDKJ S3090D for å leke litt. Trenger jeg et "servo shield" for å drive servoen eller kan jeg bare kople den rett på en Arduino? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 16. september 2014 Rapporter Del Skrevet 16. september 2014 Servoer styrer du generelt med pwm så de kobler du rett i Arduinoen. Du finner alt du trenger å vite ved å google "Arduino servo" eller lignende. Lenke til kommentar
krabbemat Skrevet 16. september 2014 Rapporter Del Skrevet 16. september 2014 Har jobbet litt med Arduino, men er helt grønn når det kommer til styring av servoer. Har bestilt meg en HDKJ S3090D for å leke litt. Trenger jeg et "servo shield" for å drive servoen eller kan jeg bare kople den rett på en Arduino? Signalet kan du ta direkte fra arduinoen, men jeg ville ikke forsynt den rett fra +5V for selv de minste servoene kan dra en del mA når de "staller". Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 16. september 2014 Rapporter Del Skrevet 16. september 2014 Takker! Da kopler jeg altså GND og signal mot en PWM utgang på Arduinoen, mens selve driftspenningen hentes fra en eksten strømkilde på 4.8 - 7,2VDC. Gleder meg til å prøve dette. Kommer tilbake med mere mas om jeg ikke finner noen passende sketch å ta utgangspunkt i. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 16. september 2014 Rapporter Del Skrevet 16. september 2014 Husk å sørge for at ekstern psu og arduino er jorda sammen også, altså at det går en ledning fra minus på psu til arduino og tilsvarende fra arduino til servo Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 18. september 2014 Rapporter Del Skrevet 18. september 2014 (endret) Hei! Jeg sliter litt med overgang fra Leonardo-kort til DUE kort. Problemet er at de gir forskjellig output fra Serial.write() når jeg skal lese input fra kort til PC som en COM-enhet. Jeg har forstått det slik at det er forskjell på kortenes analogReadResolution, men jeg får dem ikke til å oppføre seg likt. På Leonardo får jeg en output fra et potensiometer på mellom 0 og 65536. Mens dette ikke er leselig fra DUE med samme kode. Noen som har vært borte i samme problem? EDIT: Ser at problemet ligger i at jeg skriver ut highBytes og lowBytes av en 4-bits integer. På Leonardo er denne på 2-bytes, som vil fungere, mens det på DUE er 4-bytes. Hvordan kan jeg representere en 4-bytes som en 2-bytes? EDIT2: Evt hvordan kan jeg få DUE til å lagre 16-bit int? http://arduino.cc/en/Reference/Int Endret 18. september 2014 av Christian_ Lenke til kommentar
tingo Skrevet 18. september 2014 Rapporter Del Skrevet 18. september 2014 for positive verdier er det enkelt (dersom verdien er innenfor det som kan representeres med 2 bytes); bare ta vare på de to bytene som inneholder verdiene og dopp resten. Ofte kan man bruke bitshift for dette. (Husker ikke om Arduino plattformen er little eller big endian) Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 19. september 2014 Rapporter Del Skrevet 19. september 2014 for positive verdier er det enkelt (dersom verdien er innenfor det som kan representeres med 2 bytes); bare ta vare på de to bytene som inneholder verdiene og dopp resten. Ofte kan man bruke bitshift for dette. (Husker ikke om Arduino plattformen er little eller big endian) Jeg løste bytes-problemet enkelt og greit ved å bruke <stdint.h> og int16_t. Og etter litt knot med programming port og Native USB port så fikk jeg det til å fungere. SerialUSB.write var løsningen for at den skulle kommunisere slik som Leonardo Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 1. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 1. oktober 2014 Noen som har noe tips til batteri-pakker til arduinoen? 9v-batterier er jo ikke akkuratt de som holder lengst. Ville noe ala denne: http://www.adafruit.com/products/1565 fungert bra? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 1. oktober 2014 Jada, den vil fungere bra. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 13. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 13. oktober 2014 Hva med dette store 6V batteriet da? http://www.clasohlson.com/no/Hi-Watt-batterier/32-3722 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 15. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 15. oktober 2014 Det vil nok fungere, men det er ikke oppgitt kapasitet på det, hvor mye strøm det kan levere og så er det en brunstensbatteri i tillegg. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 17. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2014 Er det noen som har en "ferdigtygget" webserver-pakke? Jeg skal kun styre 4 releer fra en enkel nettside. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå