Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier justerer opp leie med 500,- - lov?


CRJ700xxl

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg leier en sokkelleilighet hvor jeg har bodd i ca 10 mnd.

 

Her for en uke siden var eier innom og sa at fra 1. april setter vi opp fra 4500 til 5000.

 

Kontrakten vår spesifiserer leia til 4500 og 1 mnd. oppsigelse for begge parter.

 

Det jeg finner ut fra google er at eier kan justere leia etter konsumprisindeks. Noen som vet hvor man finner ut hvor mye det tilsvarer i år?

 

5000 er heller ingen urimelig pris da dette er stavanger sentrum.

 

Tar gjerne imot tips til hvordan jeg bør forholde meg til denne situasjonen.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Jeg leier en sokkelleilighet hvor jeg har bodd i ca 10 mnd.

 

Her for en uke siden var eier innom og sa at fra 1. april setter vi opp fra 4500 til 5000.

 

Kontrakten vår spesifiserer leia til 4500 og 1 mnd. oppsigelse for begge parter.

 

Det jeg finner ut fra google er at eier kan justere leia etter konsumprisindeks. Noen som vet hvor man finner ut hvor mye det tilsvarer i år?

 

5000 er heller ingen urimelig pris da dette er stavanger sentrum.

 

Tar gjerne imot tips til hvordan jeg bør forholde meg til denne situasjonen.

 

På forhånd takk!

 

http://forbrukerport...aq/1023115559.2

 

http://www.ssb.no/vis/kpi/kpiregn.html

 

 

Han kan, hvis jeg har rett, heve leien med omtrent 170 kroner når du har bodd der 1 år, med 1 mnd varsel først.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg leier en sokkelleilighet hvor jeg har bodd i ca 10 mnd.

 

Her for en uke siden var eier innom og sa at fra 1. april setter vi opp fra 4500 til 5000.

 

Kontrakten vår spesifiserer leia til 4500 og 1 mnd. oppsigelse for begge parter.

 

Det jeg finner ut fra google er at eier kan justere leia etter konsumprisindeks. Noen som vet hvor man finner ut hvor mye det tilsvarer i år?

 

5000 er heller ingen urimelig pris da dette er stavanger sentrum.

 

Tar gjerne imot tips til hvordan jeg bør forholde meg til denne situasjonen.

 

På forhånd takk!

 

http://forbrukerport...aq/1023115559.2

 

http://www.ssb.no/vis/kpi/kpiregn.html

 

 

Han kan, hvis jeg har rett, heve leien med omtrent 170 kroner når du har bodd der 1 år, med 1 mnd varsel først.

 

Husk ikke bare å tenke "juss" i slike sammenhenger. Dette er vel også "business".

Er du interessert i å bo der lenge? Utleier kan jo si opp leien, og hva har du vunnet

dersom han gjør det pga at du nektet å betale høyere leie? Dersom du tenker å bo

der i 3 måneder til, så kan det (kanskje) hende at du gjør best i å nekte å betale?

 

Jeg antar at du ikke har noe personlig forhold til utleieren?

 

Imidlertid, dersom en er interessert i en god krangel, så kan du jo

si at du skal nok betale og så nekte etterpå og si at du har ombestemt deg etc.

Utleier står vel moralsk sett tynnt ann :-)

Endret av lulus
Lenke til kommentar

Dette er ikke uvanlig, men kan og BØR løses på en grei måte.

 

og NEI, det han gjør er på ingen måte lov. Han bryter loven !!!

i forhold til husleieloven, er han fullstendig på bærtur, både prismessig og tidsmessig.

Videre skal også leien reguleres etter spesifikke kriterer, så en økning kan slettes ikke være et resultat av fri fantasi, eller utleiers økonomi forøvrig.

 

Alt for mange utleiere tar seg STOOOORE friheter / fraviker loven, og forsurer leiemarkedet med sine krumspring. Husleieloven regulerer dette i kapittel 4, og er så tydelig at en amøbe kan forstå innholdet. Husleieloven har utviklet seg over årene, og er naturligvis, som lover flest myntet på å værne om begge parter. Når en av partene bryter med loven, kan og bør den andre parten kjøre sin sak, saklig, og helst pr. brevs form, og referere til paragrafer. At utleiere ikke setter seg inn i bl.a. denne delen av huleieloven, eller bevisst fraviker den, er etter min mening meget kritikkverdig.

En forsuring av dette leieforholdet som følger av at leietaker ikke godtar en leieøkning som er stikk i strid med husleielovens bestemmelser, er et ansvar som hviler på utleier alene. Er "forsuringen" så konkret at den kan dokumenteres, finnes det også lover mot trakkassering....

 

Det kun er 2 måter å regulere husleien på.

 

1. Indeks regulering

 

I ditt eksempel kan han kreve leien indeksregulert når leieforholdet har vart ett år/12 mnd. Dette er en regulering som beregnes med husleiebeløpet som utgangspunkt.

Enkelt forklart med spørsmål: "hvor mye har 4500kr steget i verdi på 12 mnd"

Dette kan regnes ut på Statistisk Sentralbyrå's sine sider

 

Indeksen for April 2010 er i skivende stund ikke "produsert", siste tilgjengelige er februar 2010. På 10 mnd (April 2009 - Februar 2010) kan leien i teorien justeres oppad 2,6% á kr 4500 = kr 4618.42. Dette beløpet er et kun et eksempel, men resultat for 12 kontra 10 mnd trenger ikke å fravike eksemplet dramatisk. Disse tallene, sammenlignet med utleiers fantasifulle 11%, vitner om et dramatisk avvik, spør du meg. Les gjennom kontrakten din, og se om det står noe om indeksregulering....

 

En behagelig måte å indeksregulere leien på er for en av partene å ta, gjerne skriftlig og saklig kontakt, gjerne etter 11 mnd kontraktstid, minne om indeksregulering. Indeksregulering har 2 mnds etterslep, så indeksen for April er ikke tilgjengelig på SSB sine sider, før tidlig i Juni. Reguleringen er vanligvis soppass beskjeden at den uten smerte for vanlige folks lommebok kan etterbetales av en av partene.

Grunnen til at jeg nevner parter, fremfor uleier/leietaker, er fordi indeksregulering kan kreves av begge parter, og selv om det hører med til sjeldenhetene, så kan indeksen gå ned, slik at leietaker, med loven i hånd, kan kreve redusering i leien. I dette tilfellet er det bare for leietaker å varsle om endringen, og regulere innbetalingen. ;)

 

2. Tilpassning til gjengs leie.

 

Først når leieforholdet har vart 2 år og 6 (30) mnd kan det kreves regulering til gjengs leie. Men, med 6 mds skriftlig varsel, så den er ikke effektiv før fom. 3 år (36 mnd).

Fastsettingen kan som ved indeksregulering kreves av begge parter...

Det er nok mer vanlig å strides om denne reguleringen, og man kan tro at mange leietakere føler seg overkjørt ved slike reguleringer. Om så blir tilfelle anbefaler jeg at en 3'dje og uavhengig part deltar. Gjerne fagperson, sliksom en takstmann som har prisfastsetting som fagfelt. En slik befaring trenger ikke ta fryktelig lang tid, og hvis man henvender seg til en slik fagperson som en fortvilt leietaker, er det sikkert ikke umulig å forhandle seg frem til et håndterbart honorar.

 

Jeg anbefaler at du henvender deg skriftlig til uleier, og vedlegger kopi av husleielovens kapittel 4 (leieprisvern) Det er IKKE avtalefrihet på disse paragrafene, så om kontrakten bryter med innhold i nevnte kapittel kan denne delen av kontrakten regnes som ugyldig.

 

Du kan i denne henvendelsen formidle positivitet til husleieregulering etter alle kunstens regler, så lenge det følger loven, og at du mer enn gjerne er behjelpelig med utregning av f.eks. indeksregulering. Det er også på sin plass å spørre om utleier i det hele tatt har sitt eget eksemplar av husleieloven, eller tilgang til nett/lovdata, og hvis ikke kan du være grei å bistå med dette slik at han sette seg inn i aktuelle bestemmelser.

Dette gjerne i forkant av henvendelser som gjelder leieforholdet, slik at evt. endringer skjer i tråd med loven. Man sparer så mye tid på det, hyggeligere er det også, for begge parter.

 

Jeg har hatt noen runder med slike utleiere, og har selv mått lære meg selvbeherskelse.

Det er ytterst viktig å være saklige i slike samtaler, og en skriftlig korrespondanse derfor er et glimrende verktøy. Man ungår da sure blikk, stygge kommentarer, m.v. OG man passer seg da somregel for å dokumentfeste et krav som strider med loven, allikvel kan dette for ettertiden være et verdifullt dokument for motparten om så allikvel skjer.

 

IKKE hør på folk som anbefaler det å betale for å slippe dårlige vibber.

 

Dette er for ettertiden en scenario du kan lære av, hvordan å være diplomatisk, saklig, og vise deg selv og omgivelsene at du har RYGGRAD.

 

Lykke til !!!

 

(gidder ikke rette evt. typos)

Endret av flu
Lenke til kommentar

Edit: litt treg her ja, men jeg lar bare innlegget mitt stå allikevel

 

Det er en forutsetning at både utleier og leietaker kan oppføre seg saklig og proffesjonelt i slike forhold dersom leietaker ønsker å følge dette. Ved mistanke om at det kan bli mye misnøye og "krig" ved diskusjon av husleiestørrelsen bør man sterkt vurdere om det er verd energien og risikoen for surt leieforhold.

 

For det første, hva står det i leiekontrakten deres angående justering av husleie? Punktene i kontrakten kan uansett ikke være dårligere enn det som står i loven. Dette kommer av Husleielovens § 1-2 om ufravikelighet.

 

Endring av leiepris er regulert av husleieloven § 4-2 som sier følgende:

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

 

Så vidt jeg skjønner av første innlegg er alle leddene i denne paragrafen brutt.

 

Paragrafens ledd a

Når det gjelder endring i henhold til konsumprisindeksen kan du finne denne på kalkulatoren som -Zeitgeist- lenket til. Jeg synes dog at den prisøkningen som blir nevnt i samme innlegg er litt høy da jeg bare finner en økning på 120 kr i husleie for dere dersom jeg regner fra April 2009 til februar 2010. (SSB har ikke nyere data enn februar 2010 på dette tidspunkt). Denne beregningen må du kontrollere selv.

 

paragrafens ledd b

Det er ikke så mye å si på dette. Du kan godt få varsel om prisendring mange måneder før det er gått ett år, men den må ikke settes i verk før leiekontrakten har gått ett år.

 

paragrafens ledd c

Det viktigste her er vel egentlig formkravet til melding om husleieøkning. Det er lovbestemt at du skal ha det varselet skriftlig og du skal varselet minst 1 månede før endringen trer i kraft.

 

Konklusjon:

Du kan godt følge opp denne saken og banke loven i bordet. Du bør ta denne prosessen skriftig, enten pr. brev eller e-post, slik at alt er dokumentert i tilfelle bråk. Husk: Sjekk leiekontrakten. Dersom det står noe om dette som er gunstigere for deg enn loven er det bra, dersom det er noe som er mindre gunstig for deg enn loven kan du se bort fra det med henvisning til ufravikelighet av loven.

 

En annen viktig ting: Vær saklig! Ikke bland inn andre forhold ved leien da det sikkert vedrører en annen diskusjn.

 

Tenk igjennom på forhånd, får dere noen ytelser fra utleier som ikke er kontraktsfestet eller lovbestemt. Dette være seg snømåking, vedlikehold etter husleielovens § 5-3 som egentlig hviler på leietaker, eller eventuell annen godwill fra utleier? En diskusjon på husleieøkningen kan få en rask slutt på den type goodwill så vær forberedt på det.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Det skal sies at det 1 september 2009 ble gjort endringer i loven vedr. tillegg til husleien.

I den nye loven vil det være adgang for utleiere til å kreve at utgifter til vann og avløp skal betales etter målt forbruk og i form av et tillegg til leien. Men om dette skal kunne kreves skal det være målbart, dette i form av vannmåler.

 

kilde: Endringer i husleieloven

 

Jeg mener og tror at dette må tilføyes kontrakt ved etabering av leieforholdet, og ikke kan legges til/kreves underveis. Til sammenligning som at man heller ikke kan kreve tillegg for elektrisitet/brensel, dersom kontrakt spesifiserer at dette er inkludert i leieforholdet.

 

 

Det finnes MYE verdifull info på Leieboerforeningen/LBF sine sider.

Endret av flu
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg leier en sokkelleilighet hvor jeg har bodd i ca 10 mnd.

 

Her for en uke siden var eier innom og sa at fra 1. april setter vi opp fra 4500 til 5000.

 

Kontrakten vår spesifiserer leia til 4500 og 1 mnd. oppsigelse for begge parter.

 

Det jeg finner ut fra google er at eier kan justere leia etter konsumprisindeks. Noen som vet hvor man finner ut hvor mye det tilsvarer i år?

 

5000 er heller ingen urimelig pris da dette er stavanger sentrum.

 

Tar gjerne imot tips til hvordan jeg bør forholde meg til denne situasjonen.

 

På forhånd takk!

 

http://forbrukerport...aq/1023115559.2

 

http://www.ssb.no/vis/kpi/kpiregn.html

 

 

Han kan, hvis jeg har rett, heve leien med omtrent 170 kroner når du har bodd der 1 år, med 1 mnd varsel først.

 

Husk ikke bare å tenke "juss" i slike sammenhenger. Dette er vel også "business".

Er du interessert i å bo der lenge? Utleier kan jo si opp leien, og hva har du vunnet

dersom han gjør det pga at du nektet å betale høyere leie? Dersom du tenker å bo

der i 3 måneder til, så kan det (kanskje) hende at du gjør best i å nekte å betale?

Utleier kan da ikke si opp med mindre han har saklig grunn til det, hvilket vil si at han enten må bruke leiligheten selv (ikke bare si at han skal det, men faktisk gjøre det), eller så må leietaker bryte husleieavtalen på noe vis.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg leier en sokkelleilighet hvor jeg har bodd i ca 10 mnd.

 

Her for en uke siden var eier innom og sa at fra 1. april setter vi opp fra 4500 til 5000.

 

Kontrakten vår spesifiserer leia til 4500 og 1 mnd. oppsigelse for begge parter.

 

Det jeg finner ut fra google er at eier kan justere leia etter konsumprisindeks. Noen som vet hvor man finner ut hvor mye det tilsvarer i år?

 

5000 er heller ingen urimelig pris da dette er stavanger sentrum.

 

Tar gjerne imot tips til hvordan jeg bør forholde meg til denne situasjonen.

 

På forhånd takk!

 

http://forbrukerport...aq/1023115559.2

 

http://www.ssb.no/vis/kpi/kpiregn.html

 

 

Han kan, hvis jeg har rett, heve leien med omtrent 170 kroner når du har bodd der 1 år, med 1 mnd varsel først.

 

Husk ikke bare å tenke "juss" i slike sammenhenger. Dette er vel også "business".

Er du interessert i å bo der lenge? Utleier kan jo si opp leien, og hva har du vunnet

dersom han gjør det pga at du nektet å betale høyere leie? Dersom du tenker å bo

der i 3 måneder til, så kan det (kanskje) hende at du gjør best i å nekte å betale?

Utleier kan da ikke si opp med mindre han har saklig grunn til det, hvilket vil si at han enten må bruke leiligheten selv (ikke bare si at han skal det, men faktisk gjøre det), eller så må leietaker bryte husleieavtalen på noe vis.

 

Jeg ville tenke opportunistisk ved dette høvet og tro at utleier nok

ville finne en måte å bli kvitt meg på dersom han virkelig ville bli

kvitt meg.

 

Her ser det riktignok ut til at det er utleier som er ansvarlig for

å forsure leieforholdet og han later til å handle og argumentere som om

husleieloven ikke eksisterte. Eller så vil han ihvertfall ikke respektere den.

 

Dersom en tenke å bo der i f.eks. 3 måneder, så kunne en jo trenere saken

til da og så stikke av. Så fikk utleier bare holde på å klage inn til

forliksrådet etc. En kunne skrive ut husleieloven og så forklare saken

til utleier og forklare at han nok må klage inn saken til forliksrådet etc.

"Feil luke" kan en si dersom utleier kommer og krever mer husleie -

gå å snakk med forliksrådet :-) Og vips så er 3-4 måneder gått :-))

 

Jeg antar at det ikke er noe Husleietvistutvalg i dette området.

Der hvor det er Husleietvistutvalg har vel både leietakere og utleiere

en større tendens til å respektere husleieloven? Der hvor ikke politi

og myndigheter er nærværende - ja der vokser "æreskulturen" og hissigproppene

får råde grunnen med å ta seg til rette. Ref Harald Eia :-))

Endret av lulus
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg leier en sokkelleilighet hvor jeg har bodd i ca 10 mnd.

 

Her for en uke siden var eier innom og sa at fra 1. april setter vi opp fra 4500 til 5000.

 

Kontrakten vår spesifiserer leia til 4500 og 1 mnd. oppsigelse for begge parter.

 

Det jeg finner ut fra google er at eier kan justere leia etter konsumprisindeks. Noen som vet hvor man finner ut hvor mye det tilsvarer i år?

 

5000 er heller ingen urimelig pris da dette er stavanger sentrum.

 

Tar gjerne imot tips til hvordan jeg bør forholde meg til denne situasjonen.

 

På forhånd takk!

 

Nei. Det har han ikke lov til. Og uansett vha kontrakten sier, så ahr du vell 3 måneder oppsigelsestid i følge loven?

 

Loven trumfer alle kontrakter. Du kan ikke få dårligere rettigheter enn loven gir deg uansett hvor mange kontrakter du har skrevet under på.

 

Utleier prøver å presse deg, og da trenger ikke du være gentleman når han overhode ikke er det. Siter husleieloven. Han ahr heller ikke lov å kaste deg ut heller uten saklig grunn. Bare vis at du er klar over rettighetene dine så ordner det seg. Om ikke setter du ahrdt mot hard.

 

Mange spekulerer i at du ikke gidder å krangle.

Lenke til kommentar

Loven trumfer alle kontrakter. Du kan ikke få dårligere rettigheter enn loven gir deg uansett hvor mange kontrakter du har skrevet under på.

Nåja. En sannhet med store modifikasjoner. Skal loven trumfe så må den enten være ufravikelig eller avtalen inngått under "onde omstendigheter".

 

Det er fortsatt avtalefrihet i Norge, forutsatt at ikke lovverket spesifikt ikke kan omgås eller avtalen er inngått med onde hensikter.

Lenke til kommentar

Loven trumfer alle kontrakter. Du kan ikke få dårligere rettigheter enn loven gir deg uansett hvor mange kontrakter du har skrevet under på.

Nåja. En sannhet med store modifikasjoner. Skal loven trumfe så må den enten være ufravikelig eller avtalen inngått under "onde omstendigheter".

 

Det er fortsatt avtalefrihet i Norge, forutsatt at ikke lovverket spesifikt ikke kan omgås eller avtalen er inngått med onde hensikter.

 

Avtalefrihet ved husleie? Kopi fra husleieloven:

 

§ 1-2. Ufravikelighet

 

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

 

Ved leie av lokale kan loven fravikes i avtale, med unntak av §§ 1-1 til 1-4, 4-1, 4-4, 4-6, 9-7, 9-8, 9-10, 12-3 og 12-4 og kapittel 13.

Lenke til kommentar

Låner denne, siden det handler om ca det samme :)

 

Dama leier en leilighet for 2400/mnd kr nå. Denne leiligheten eies av arbeidsplassen der hun jobber, så er derfor det er så billig.

 

Nå har arbeidsplassen solgt leiligheten til en annen, og han har sagt at han skal sette opp leia til ca 5200/mnd. Har han lov til dette?

Hun flytta inn i juni, og fikk varsel om salget i starten av februar.

Lenke til kommentar

Samme regler gjelder der som ovenfor; husleie kan kun reguleres årlig (og tidligst innen ett år fra forrige justering) basert på konsumprisindeksen, eller fra gjengs leie hvert tredje år slik beskrevet over. Når en kjøper en bolig så kjøper en også kontrakten (og leieboerne), hvilket betyr at den ikke kan endres uten at begge parter går med på dette.

Lenke til kommentar

Samme regler gjelder der som ovenfor; husleie kan kun reguleres årlig (og tidligst innen ett år fra forrige justering) basert på konsumprisindeksen, eller fra gjengs leie hvert tredje år slik beskrevet over. Når en kjøper en bolig så kjøper en også kontrakten (og leieboerne), hvilket betyr at den ikke kan endres uten at begge parter går med på dette.

 

Er dette fra hun ingikk kontrakten med første huseier, eller fra andre huseier overtok eierskapet?

Lenke til kommentar

Avtalefrihet ved husleie? Kopi fra husleieloven:

 

§ 1-2. Ufravikelighet

 

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

 

Ved leie av lokale kan loven fravikes i avtale, med unntak av §§ 1-1 til 1-4, 4-1, 4-4, 4-6, 9-7, 9-8, 9-10, 12-3 og 12-4 og kapittel 13.

 

Når det gjelder oppsigelsestid står det helt klart den kan fravikes:

§ 9-6. Oppsigelsesfrist

 

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

 

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

 

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

 

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

Det skulle tatt seg ut, om man måtte nekte studenter som leier hybel med egen inngang og har hele flyttelasset i en bag og en ryggsekk, en måneds oppsigelsestid, om de ønsker det! ;)

Lenke til kommentar

Samme regler gjelder der som ovenfor; husleie kan kun reguleres årlig (og tidligst innen ett år fra forrige justering) basert på konsumprisindeksen, eller fra gjengs leie hvert tredje år slik beskrevet over. Når en kjøper en bolig så kjøper en også kontrakten (og leieboerne), hvilket betyr at den ikke kan endres uten at begge parter går med på dette.

 

Er dette fra hun ingikk kontrakten med første huseier, eller fra andre huseier overtok eierskapet?

 

Fra forrige gang det ble satt pris på leie som ikke har gått via konsumprisindeksjustering. Det kan være forrige gang det ble fastsatt gjengs leie, eller det kan være datoen leieforholdet tiltok. Og da er det verdt å merke seg at ny eier kjøper kontrakten, men det oppstår ikke et nytt leieforhold.

Endret av noxon
Lenke til kommentar

Samme regler gjelder der som ovenfor; husleie kan kun reguleres årlig (og tidligst innen ett år fra forrige justering) basert på konsumprisindeksen, eller fra gjengs leie hvert tredje år slik beskrevet over. Når en kjøper en bolig så kjøper en også kontrakten (og leieboerne), hvilket betyr at den ikke kan endres uten at begge parter går med på dette.

 

Er dette fra hun ingikk kontrakten med første huseier, eller fra andre huseier overtok eierskapet?

 

Fra forrige gang det ble satt pris på leie som ikke har gått via konsumprisindeksjustering. Det kan være forrige gang det ble fastsatt gjengs leie, eller det kan være datoen leieforholdet tiltok. Og da er det verdt å merke seg at ny eier kjøper kontrakten, men det oppstår ikke et nytt leieforhold.

 

Det vil si at dersom hun har leid boligen i mer enn 3 år(tidligere eier leide ikke ut til gjengs leie så det bortfaller), og det ikke har vært justert etter gjengs leie, så står den nye eieren fritt til å øke leien til tilsvarende område rundt.

 

Dersom hun bare har leid i 1,5 år, så må den nye eieren vente 1,5 år før han kan justere leien mer enn konsumprisindeksøkningen.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg leier en sokkelleilighet hvor jeg har bodd i ca 10 mnd.

 

Her for en uke siden var eier innom og sa at fra 1. april setter vi opp fra 4500 til 5000.

 

Kontrakten vår spesifiserer leia til 4500 og 1 mnd. oppsigelse for begge parter.

 

Det jeg finner ut fra google er at eier kan justere leia etter konsumprisindeks. Noen som vet hvor man finner ut hvor mye det tilsvarer i år?

 

5000 er heller ingen urimelig pris da dette er stavanger sentrum.

 

Tar gjerne imot tips til hvordan jeg bør forholde meg til denne situasjonen.

 

På forhånd takk!

 

http://forbrukerport...aq/1023115559.2

 

http://www.ssb.no/vis/kpi/kpiregn.html

 

 

Han kan, hvis jeg har rett, heve leien med omtrent 170 kroner når du har bodd der 1 år, med 1 mnd varsel først.

 

Husk ikke bare å tenke "juss" i slike sammenhenger. Dette er vel også "business".

Er du interessert i å bo der lenge? Utleier kan jo si opp leien, og hva har du vunnet

dersom han gjør det pga at du nektet å betale høyere leie? Dersom du tenker å bo

der i 3 måneder til, så kan det (kanskje) hende at du gjør best i å nekte å betale?

Utleier kan da ikke si opp med mindre han har saklig grunn til det, hvilket vil si at han enten må bruke leiligheten selv (ikke bare si at han skal det, men faktisk gjøre det), eller så må leietaker bryte husleieavtalen på noe vis.

 

Takker alle for gode svar og råd!

 

Det sies at utleier ikke kan si opp leien uten saklig grunn. Men i kontrakten vår står det spsifikt at leieforholdet kan sies opp fra hver av partene med en mnd oppsigelse. Kunne han ikke bare gjøre det da om han ville?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...