Gå til innhold

Hva slags hund skal vi velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

helt ælig så... var det frekt.

velldig sårende faktisk. hva får deg til å tro at familien min ikke kan få hund?

Nå skriver du vel at det er du som skal ha deg hund. Noe du gir inntrykk av i både denne tråden og den andre tråden du har lagd.

 

Hvis det er sånn at det er familien din som skal ha hund sammen, så er det uansett galskap å gi ansvaret til en 13 åring for hvilken rase man skal skaffe seg.

 

 

 

 

JA, JEG ER 13 ÅR.

 

 

 

OG MAMMA ER 53!

 

Er det et problem for deg?

Har du tenkt å plage oss ennå mere?

Sansynelig vis bare si noe frekt tilbake og påstå at det også ikke er frekt?

 

Hvis det er slik du har lyst å drive så husk at vi ikke er laget av stål!

 

 

Jeg er enig med de andre, det høres ut som du ikke har tenkt noe videre på dette. Du går ikke for en stor og krevende hund som førstehund. Det som jeg ville anbefalt mest er en blandingshund. Blandingshunder er det BESTE du får. De sliter ikke med noen rase-sykdommer, er ofte mye mer godlynnte og generellt enklere å trene. Vil du ABSOLUTT ha renraset anbefales Shiba eller en Golden Retriever. Selv om Retriever faktisk er en forholdsvis stor hund er den veldig godlynnt, snill mot barn osv. Husk at du ALLTID burde ha en hunn som førstehund, da en hannhund ofte er mer krevende :thumbup:

 

Har hatt Shiba, 2 blandingshunder, trent 2 vorscthere, hatt 1 jämthund, 1 engelsk setter og trent en karielsk bjørnehund :)

Endret av Strandern
Lenke til kommentar

Slæp off, alle barn.

 

Ingen er frekke :)

 

Enkelte påpeker bare at en hund er et meget stort ansvar. Ingen har sagt at verken trådstarter eller vedkommende sin familie har uegnet til å ha dyr, men noen ber dere bare tenke dere om. Undertegnede inkludert. Et dyr er dyrt, man må dessuten ha ressurser og penger. En hund skal luftes flere ganger om dagen samt ha mye kos, stell og oppmerksomhet.

 

Et dyr er ingen leke som bare kan settes i skapet når man er lei.

 

Bare tenk godt over ansvaret.

Lenke til kommentar

Blandingshunder er å gamble, det er ikke noe hold i at blandingshunder er friskere enn renraset. Renraset avl er i langt større grad "kvalitetssikret" ettersom seriøse oppdrettere helsetester sine avlsdyr. Resultatene kan man søke opp, det kan du ikke med blandingshunder og de er det også langt ifra normalt å helseteste.

 

Du vet fortsatt ikke hva du får, ettersom to tilsynelatende friske foreldredyr kan få avkom med sykdom. Men renraset avl er som sagt langt tryggere og mer forutsigbart. Også på gemytt og instinkter, kjøper du en blanding av siberian husky, rottweiler, border collie og staffordshire bull terrier, så aner du ikke hva du ender opp med.

 

Men det som antagelig ville gitt de friskeste hundene, rent helsemessig, er om blandingshunder alltid ble helsetestet og resultatene ble registrert. Det krever da at ikke bare foreldredyr er testet, men også andre nære slektninger. Men det er ikke særlig realistisk å få til.

 

Shiba er ikke å anbefale som førstegangshund, de kan ha et svært krevende gemytt for en som ikke er vant med hund. Golden retriever er et langt tryggere valg, jeg antar da at du mener golden retriever fra utstillingslinjer, ettersom jaktgolden antagelig vil ha et altfor høyt aktivitetsbehov.

Endret av Lekr
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lekr oppsummerer fint hvorfor rådene til Strandern er litt tvilsomme. Man vet ikke hva man får når man kjøper en blandingshund, og det fins få gode grunner til å i det heletatt vurdere en blandinsghund. Det fins så mange flotte, sunne hunderaser, med et bredt spekter av egenskaper at det blir for dumt å gamble på en blandingshund.

 

Shibaer er flotte hunder, men det nevnte gemyttet kan være meget utfordrende om man ikke har mye erfaring før. Spesielt med tanke på trådstarters alder så er det viktig at hunden ikke er mer krevende enn en gjennomsnittlig fin rase som egner seg godt til en nybegynner.

 

Men siden trådstarter har fått høre mye om hvor mye ansvar det er så syns jeg det er på tide med litt skryt. Som man ser av datoene på innleggene så har det gått noen måneder siden tråden ble opprettet, uten at trådstarter har anskaffet seg første&beste hund som tilfeldigvis var tilgjengelig. Det er bra at det ikke går for fort i svingene. thumbup.gif

Lenke til kommentar

Synes de som mener TS ikke er moden nok tar litt hardt i. Det virker som om det er ganske så klart her at hun både er ansvaret bevisst og at hun på ingen måte skal ta dette alene. Men det er viktig at man blir enig med foreldrene sine om hvilket ansvar den enkelte har på forhånd og at man følger opp. Ting går jo gjerne litt fort i svingene når man er tenåring (selv om det ikke ser slik ut her), og min anbefaling er at en faktisk skriver en kontrakt og gjør hundeholdet til en del av pliktene hjemme. Hunden skal uansett ikke bli skadelidende fordi man ikke har tenkt seg godt nok om.

 

Ang. rase, så mener jeg man hverken kan anbefale eller helt avskrive blaningsrase. Det kommer veldig an på hvilke raser som er blandet. Man bør styre unna blandinger som inneholder krevende, veldig aktivev eller aggressive raser, mens blandinger som består av familieraser skal gå helt fint.

 

Hvis man skal ha rasehund vil jeg anbefale å skaffe litteratur om de ulike rasene og sette seg inn i hva den enkelte rasen krever. Generelt vil jeg si at retrievere er å anbefale. Har selv vokst opp med Golden, men det finnes også et utall andre retrievere som sikkert også er veldig fine, feks. Labrador, Flat-Coated, Curly-Coated, osv...

 

Man bør også vurdere hunden på individnivå. Feks. er det veldig lett å falle for de valpene som er veldig kontaktsøkende og som hopper på en med en gang man møter dem, men man skal være klar over at de som står først i køen også er de som generelt sett er mest krevende å oppdra. Satt på spissen: Først i køen = ledertype, egenrådig og krevende. Dette gjelder både hanner og hunner, og jeg er uenig i at hunner er enklere å ha med å gjøre. Lederegenskapene er kanskje noe sterkere i hannene, men det kan man kontre ved å velge rett individ fra valpekullet. Min personlige erfaring er dessuten at hunner ofte blir svært hormonelle og gneldrete i løpetiden, mens hannene blir mer masete og bråkete (mye pesing, piping og klynking, og det hele er i grunnen ganske ynkelig og patetisk, hehe) og lett stikker av.

 

Lykke til! :thumbup:

 

Edit: Og BTW, som Lilla99 skriver, dispiplin er alfa og omega. Og sørg for at dere er konsistente i oppdragelsen. Det som er lov/ikke lov skal være det samme både for alle i familien og på alle tidspunkt. Variasjon skaper utrygghet, og en utrygg hund kan lett bli en aggressiv hund.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Slæp off, alle barn.

 

Ingen er frekke :)

 

Enkelte påpeker bare at en hund er et meget stort ansvar. Ingen har sagt at verken trådstarter eller vedkommende sin familie har uegnet til å ha dyr, men noen ber dere bare tenke dere om. Undertegnede inkludert. Et dyr er dyrt, man må dessuten ha ressurser og penger. En hund skal luftes flere ganger om dagen samt ha mye kos, stell og oppmerksomhet.

 

Et dyr er ingen leke som bare kan settes i skapet når man er lei.

 

Bare tenk godt over ansvaret.

 

 

 

 

 

 

 

Ja, men jeg tror faktisk mamma kan ta en avgjørelse selv uten at folk behøver å holde på på den måten.

Vi skal ikke ha akita/shiba eller schæfer, men brun border collie er aktuelt nå.

 

 

vi vet godt at hunder er levende dyr.

 

 

HVA TAR DERE OSS FOR DAH? xD

Lenke til kommentar

Synes de som mener TS ikke er moden nok tar litt hardt i. Det virker som om det er ganske så klart her at hun både er ansvaret bevisst og at hun på ingen måte skal ta dette alene. Men det er viktig at man blir enig med foreldrene sine om hvilket ansvar den enkelte har på forhånd og at man følger opp. Ting går jo gjerne litt fort i svingene når man er tenåring (selv om det ikke ser slik ut her), og min anbefaling er at en faktisk skriver en kontrakt og gjør hundeholdet til en del av pliktene hjemme. Hunden skal uansett ikke bli skadelidende fordi man ikke har tenkt seg godt nok om.

 

Ang. rase, så mener jeg man hverken kan anbefale eller helt avskrive blaningsrase. Det kommer veldig an på hvilke raser som er blandet. Man bør styre unna blandinger som inneholder krevende, veldig aktivev eller aggressive raser, mens blandinger som består av familieraser skal gå helt fint.

 

Hvis man skal ha rasehund vil jeg anbefale å skaffe litteratur om de ulike rasene og sette seg inn i hva den enkelte rasen krever. Generelt vil jeg si at retrievere er å anbefale. Har selv vokst opp med Golden, men det finnes også et utall andre retrievere som sikkert også er veldig fine, feks. Labrador, Flat-Coated, Curly-Coated, osv...

 

Man bør også vurdere hunden på individnivå. Feks. er det veldig lett å falle for de valpene som er veldig kontaktsøkende og som hopper på en med en gang man møter dem, men man skal være klar over at de som står først i køen også er de som generelt sett er mest krevende å oppdra. Satt på spissen: Først i køen = ledertype, egenrådig og krevende. Dette gjelder både hanner og hunner, og jeg er uenig i at hunner er enklere å ha med å gjøre. Lederegenskapene er kanskje noe sterkere i hannene, men det kan man kontre ved å velge rett individ fra valpekullet. Min personlige erfaring er dessuten at hunner ofte blir svært hormonelle og gneldrete i løpetiden, mens hannene blir mer masete og bråkete (mye pesing, piping og klynking, og det hele er i grunnen ganske ynkelig og patetisk, hehe) og lett stikker av.

 

Lykke til! :thumbup:

 

Edit: Og BTW, som Lilla99 skriver, dispiplin er alfa og omega. Og sørg for at dere er konsistente i oppdragelsen. Det som er lov/ikke lov skal være det samme både for alle i familien og på alle tidspunkt. Variasjon skaper utrygghet, og en utrygg hund kan lett bli en aggressiv hund.

 

 

 

 

 

 

 

TUSEN TAKK !

 

jeg og mamma skal ha hunden sammen og mamma har hoved ansvaret så klart ^^

Vi har diskutert oppdretter, rase og alt mulig slikt siden februar.

Mamma har sagt at jeg må hjelpe til masse med hunden og gå minst en av turene om dagen så jeg føler at vi er ganske så klare.

Får sansynelig valpen rundt juletider ^^

Lenke til kommentar

Vi skal ikke ha akita/shiba eller schæfer, men brun border collie er aktuelt nå.

 

Det høres ganske overmodig ut, en border collie har gjerne et svært høyt aktivitetsbehov (les: mental trening)

 

Mange synes det er fristende med en smart og lettlært hund, men man må også sørge for å gi hunden det den trenger.

 

Aller helst burde man drive aktivt med hundesport, uten at det er noen lov som sier at man må konkurrere.

 

Border collie er ikke noen typisk familiehund, eller en hvilken som helst "turkompis".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom du skal ha en Border Collie, krever den mye aktivetet og mye filuft.

Husk at Border Collie er i bunn og grunn en gjeterhund, og dersom den brukes av gjeter får den stort sett all aktiviteten den trenger via det.

 

Dersom du vil ha en SKIKKELIG familiehund, så har du to alternativer som er Golden Retriever og New Foundlander.

(jeg skal selv skaffe en Foundlander)

Detter er de rasene som er snillest(kommer ikke på no god begrunnelse akkurat nå), og de er snille mot barn, og andre hunder.

 

New Foundlander er egentlig en redningshund i vann, men den trenger ikke så mye aktivitet til tross for dét.

 

Golden Retriever: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1847

 

New Foundlander: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=487

 

(Oså har man også Labrador Retriever) http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1850

 

(Og HUSK: Dersom du skal ha bandlingshund, så pass på at den hunden du får ikke er for langt ut i hundens familie. Altså at både f.eks oldeforeldre til hunden er blandingshunder.)

Endret av Ch : )
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har ikke jeg lest gjennom alle innleggene, så mulig jeg da ikke har fått med meg alt.

 

Men jeg vil tro at mops er en fin hunderase for deg.

Den er full av personlighet, det kan jeg love deg. Det er ikke for ingenting at den blir kaldt hundeverdens klovn.

 

Den trenger lite tur, men det er fint om dere har en hage, da den liker å springe løs i hagen og slikt.

De velger som oftest èn i familien de vil fotfølge, å er du heldig blir det deg. Her i heimen er mopsegutten min skyggen min.

 

De er full av liv, noen vil sikkert synes de er grisete, hvilket de er, men det er da søtt. De tørker snørr i sofaen din, klærne dine og raper i et sett.

Men som sagt, dette er søtt.

 

Det som jeg kanskje liker best ved de, er at de ser deg inn i øynene. Snakker du til den, holder den øyekontakt med deg. Ofte kan de gjøre en slags "grimase" ( vansklig å forklare) eller så "spytter" de. Ofte sitter de også med tungen ut.

 

Men så klart, mopser har sine ulemper også, en av de er at de er stae. De er vansklige å få lydige, du kan glemme å lære den allverdens med triks å du kan heller ikke forvente at den blir med deg å gå på fjelltur annen hver dag.

 

 

En mops vil passe for deg om du :

 

- Vil ha en selskapshund

- Om du ser etter det indre, å ikke det ytre( selov mopser i mine øyne er unikt søte)

 

- Om du har GOD tid til å være med den

- Om du vil ha en hund med personlighet

- Om du ikke lliker å gå på lange turer

 

En mops vil ikke egne seg for deg om du

 

- Har en opptatt hverdag ( mopser liker IKKE å være alene. Få hunder gjør det, men en mops setter alltid eieren i fokus å vil aller helst være med deg overalt. Ikke skaff en mops om den blir alene, da burde du ha en annen hund også, aller helst en stor da de liker store hunder godt)

- Om du ser etter en turkamerat som blir med deg opp fjellet i all slags vær

- Om du ikke liker "griseri"

- Om du vil drive med hundesport

 

Jeg må forresten bare si at jeg er INGEN ekspert på mopser, nå snakker jeg av erfaring da jeg har en liten mopsegutt selv. Jeg er veldig fornøyd, selvom da jeg ønsket meg den ikke viste nok om den. Jeg var nemlig på jakt etter en turkamerat også, hvilket ikke gikk som bra.

Men de er herlige skapninger. Har du først hatt mops en gang, vil du som regel alltid ha en mops i livet ditt, det eller så angrer du som fy på at du skaffet den.

Er ganske enten eller med de.

 

Men igjen, mopser er herlige skapninger å hverdt hver krone de koster. Vær bare obs på ulike pusteproblemer som kan komme pga avl.

Endret av Kosepose93
Lenke til kommentar

JA, JEG ER 13 ÅR.

 

OG MAMMA ER 53!

 

Er det et problem for deg?

Har du tenkt å plage oss ennå mere?

Sansynelig vis bare si noe frekt tilbake og påstå at det også ikke er frekt?

 

Hvis det er slik du har lyst å drive så husk at vi ikke er laget av stål!

Hvordan skal du klare å stå i mot en sta hund om du ikke en gang klarer å ta i mot kritikk fra ukjente på et forum.

 

Ellers er shiba som foreslått utrolig pene, og veldig smarte. De er også flinke til å bryte seg ut, og kan gjøre ugagn om de kjeder seg, noe de vil gjøre om de ikke får selskap på hele dagen.

Lenke til kommentar

Mopser er ikke søte, de er et resultat av kritikkverdig avl på en hunderase som en gang i tiden var frisk og rask.

 

 

Hver sin smak, jeg liker ikke marsipan men kanskje naboen gjør det. Hehe, jeg synes mopser er søte ^^

 

Det er ikke spesielt relevant om mopsen er søt når den har den anatomien som den har. Det er hovedpoenget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mopser er ikke søte, de er et resultat av kritikkverdig avl på en hunderase som en gang i tiden var frisk og rask.

 

 

Hver sin smak, jeg liker ikke marsipan men kanskje naboen gjør det. Hehe, jeg synes mopser er søte ^^

 

Det er ikke spesielt relevant om mopsen er søt når den har den anatomien som den har. Det er hovedpoenget.

 

 

Joda, sant nok det da :p

Lenke til kommentar

Lekr oppsummerer fint hvorfor rådene til Strandern er litt tvilsomme. Man vet ikke hva man får når man kjøper en blandingshund, og det fins få gode grunner til å i det heletatt vurdere en blandinsghund. Det fins så mange flotte, sunne hunderaser, med et bredt spekter av egenskaper at det blir for dumt å gamble på en blandingshund.

 

Shibaer er flotte hunder, men det nevnte gemyttet kan være meget utfordrende om man ikke har mye erfaring før. Spesielt med tanke på trådstarters alder så er det viktig at hunden ikke er mer krevende enn en gjennomsnittlig fin rase som egner seg godt til en nybegynner.

 

Men siden trådstarter har fått høre mye om hvor mye ansvar det er så syns jeg det er på tide med litt skryt. Som man ser av datoene på innleggene så har det gått noen måneder siden tråden ble opprettet, uten at trådstarter har anskaffet seg første&beste hund som tilfeldigvis var tilgjengelig. Det er bra at det ikke går for fort i svingene. thumbup.gif

 

 

Vi har lest nøyere på andre raser og shiba passer ikke til vårt bruk.

Heller ikke shiba eller noen av de andre rasene vi diskuterte i starten.¨

Jeg liker engelsk setter, men ikke for å ha en selv.

Jeg kjenner noen som har en, og den er kjempe snill.

=)

det står om andre raser nå.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...