Gå til innhold

Blir Nikon-ambassadør


Anbefalte innlegg

Mere av interesse er det vel hvor han har lagt ut sitt Canon utstyr for salg!!

Skulle mere enn gjerne se hva han har for salg,så hvor ligger utstyret for salg??

 

http://www.foto.no/c...e.cgi?id=127329

 

Litt merkelig at det ikke er noen ekstreme teleobjektiver der,grunnen er sikkert at de lånte han av Canon.

 

Nei det er ikke merkelig: En del av dealen med Nikon var nok at Nikon skulle få dem. Og dere kan vel tenke dere hva som skjer med det utstyret da ....... ;)

Det går vel til destruksjon.....

 

 

Det går vel til destruksjon.....

...tenker de blir hengende som troféer på veggen hos Nikon - ved siden av autofokusmodulen i 1D3... :roll:

 

Jada jada,Nikon trenger sikkert teknologien,sånn for å kunne lage skikkelige objektiver :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Troverdigheten ligger vel ikke i hvilket utstyr man sverger til ?

Troverdigheten ligger i hvert fall ikke i voldsom merketro oppførsel. Jeg har respekt for de som prater pent om annet utstyr enn de selv bruker. F.eks Canon-brukere som prater pent om Nikon 14-24, Nikon-brukere som prater pent om Canon 70-200 f/4, Olympus-brukere som prater pent om Sony A850, Pentax-brukere som prater pent om Panasonic 20mm f/1,7 osv.

Lenke til kommentar

Vel, å bytte kamerautstyr er jo i seg selv en ærlig sak det. Men å i det ene øyeblikket være predikant for ett bestemt merke for plutselig å skifte helt lukter litt. Denne fyren er kjøpt og betalt og har med andre ord ingen som helst troverdighet når han prediker både det ene, og i det neste øyeblikket det andre.

 

At han til og med *sletter* alle sine tidligere artikler gjør jo det hele enda verre. Men om man leser dem så fremgår det jo hvor "Canon frelst" han er/var, og da gir vel ikke nye artikler hvor jeg antar han vil fremstå som "Nikon frelst" troverdighet. Men for de av oss som husker de gamle artiklene så blir jo dette bare rør.

 

Videre så påstår han jo at denne "omvendelsen" kom "helt plutselig" når han en dag prøvde et D3S kamera for første gang og ble "frelst". Jeg tillater meg å tvile sterkt på at det er slik og påstår at det hele nok var mere planlagt enn som så. Se her: http://network-tools.com/default.asp?prog=whois&host=nikonfieldreviews.com

 

Som det fremgår av registreringen av det nye domenet hans så ble det registrert den 10. Desember i fjor. Så var dette ett plutselig nirvana utløst av at han for kort tid siden prøvde et D3S? Neppe, men enhver får bedømme det selv.

 

Nå ser jeg på http://canonfieldreviews.com at han har slettet en del kritiske tilbakemeldinger han fikk, videre så har han skrevet om sin egen artikkel og (oppdiktede?) grunnen til at han skiftet fra Canon til Nikon.

 

Videre så har han nå, etter det jeg leser, bestemt seg for ikke å slette sine gamle artikler allikevel. Det var en klok avgjørelse men det gjenoppretter ikke troverdigheten hans.

 

Det er ingen tvil om at fyren er en dyktig fotograf og skribent, og han har skrevet en del interessante artikler. Ikke fordi han brukte Canon utstyr men fordi det var reportasjer fra interessante fotosafarier. Jeg har selv seriøst vurdert å bli med på en av de Svalbard fotosafariene han organiserer men det har jeg nå slått helt fra meg.

 

For ordens skyld, jeg er selv "Canonist" men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ville blitt like opprørt om han hadde byttet leir fra Nikon til Canon. Her er det prinsipper og integritet som står i fokus og ikke merke A eller B.

Lenke til kommentar

Den profilerte naturfotografen og forfatteren Ole Jørgen Liodden har det siste året vært en del av Canon Masters, fotografer som aktivt samarbeider med selskapet. Nå har han skiftet beite, og har nå blitt Nikon-ambassadør i stedet.

 

<a href="http://www.akam.no/artikler/blir_nikon-ambassador/75697" title="Blir Nikon-ambassadør">Les mer</a>

 

Her har Canon sovet i timen. Det er tydelig at de ikke har lagt særlig stor vekt på å ha Liodden som Canon ambassadør, eller så har ikke det norske kontoret fulgt opp avtalen de hadde med ham.

 

Han bytter ikke ut alt utstyret som han har brukt flere år på å lære seg å bruke for så å gå over til et annet merke fordi det er gøy, det er økonomiske årsaker selvsagt.

 

Er Canon så fornøyde med sin posisjon i markedet at de ikke er villige til å låne ut det utstyret Liodden trenger når han trenger det? Ser sånn ut.

 

Bra for Nikon dette. De får samarbeide med en svært dyktig naturfotograf og Liodden får nå sannsynligvis tilgang til alt det han trenger av utstyr når han trenger det og kan konsentrere seg om sin karriere som fotograf og forfatter.

 

Noen synes han mister troverdighet. Dette er bare tull. Bildene og bøkene taler for seg selv. Når det gjelder utstyrsanmeldelser må man alltid ta det som skrives med både én og to klyper med salt når man jobber for produsenten. Ikke dermed sakt at det er usant det som skrives, men man finner tester og utstyrsanmeldelser flere steder. Så har man noe å sammenligne med.

 

Skjerp dere Canon! Får dere tak i en så dyktig fotograf som dette en gang til bør dere sannelig prøve å anstrenge dere litt mer for å holde på ham.

Lenke til kommentar

Vel, å bytte kamerautstyr er jo i seg selv en ærlig sak det. Men å i det ene øyeblikket være predikant for ett bestemt merke for plutselig å skifte helt lukter litt. Denne fyren er kjøpt og betalt og har med andre ord ingen som helst troverdighet når han prediker både det ene, og i det neste øyeblikket det andre.

 

At han til og med *sletter* alle sine tidligere artikler gjør jo det hele enda verre. Men om man leser dem så fremgår det jo hvor "Canon frelst" han er/var, og da gir vel ikke nye artikler hvor jeg antar han vil fremstå som "Nikon frelst" troverdighet. Men for de av oss som husker de gamle artiklene så blir jo dette bare rør.

 

Videre så påstår han jo at denne "omvendelsen" kom "helt plutselig" når han en dag prøvde et D3S kamera for første gang og ble "frelst". Jeg tillater meg å tvile sterkt på at det er slik og påstår at det hele nok var mere planlagt enn som så. Se her: http://network-tools.com/default.asp?prog=whois&host=nikonfieldreviews.com

*snip*

 

Han har svart på masse av dette på bloggen sin. F.eks at nikonfieldreviews ble registrert for lenge siden forklarer han ved at han registrerte flere domener og hadde redirect til canonfieldreviews.com. Det lønner seg å lese litt.

Lenke til kommentar

 

Noen synes han mister troverdighet. Dette er bare tull. Bildene og bøkene taler for seg selv. Når det gjelder utstyrsanmeldelser må man alltid ta det som skrives med både én og to klyper med salt når man jobber for produsenten. Ikke dermed sakt at det er usant det som skrives, men man finner tester og utstyrsanmeldelser flere steder. Så har man noe å sammenligne med.

 

 

Nå er det kanskje tull for deg, dine preferanser er jo det du som setter. Selv liker jeg å lese saker fra de som gjør alt for å sette integriteten sin først, det er nok av materiale der ute til å velge vekk de som ikke gjør det. Innenfor pressen har man presse-etikk, den dikterer blant annet at "den enkelte medarbeider må verne om sin integritet og troverdighet for å kunne opptre fritt og uavhengig i forhold til personer eller grupper som av ideologiske, økonomiske eller andre grunner vil øve innflytelse på det redaksjonelle innhold " og at "Redaksjonelle medarbeidere må ikke utnytte sin stilling til å oppnå private fordeler" (link).

 

Nå er jo ikke dette noe som er førende for folk som blir slike "ambassadører", men for noen av oss anser vi det ikke verdt å kaste bort tid på informasjon fra de som higer etter en annen etikk når man publiserer noe. Det være seg i en avis, i en bok, på et forum eller i en blogg. En anmeldelse fra noen som jobber for produsenten? Jeg ville ikke tatt det med en klype salt, jeg ville ikke brukt min korte tid på planeten til slikt. Da har vi pressen, med sin etikk og sitt etterstreb etter å opprettholde integritet, å bruke tiden på.

 

Det er deriblant mitt valg og mine preferanser. De kan være tull for deg, jeg respekterer om du mener det. Men jeg vil nå håpe foto-entusiaster velger råd fra de som strekker seg til sitt ytterste for å verne om integriteten sin.

 

Og jeg håper de som vil gi råd til andre fotografer kan inspireres til ikke å lefle med egen integritet. Penger og utstyr kan være fristende det, men jeg håper og tror man kan bedre enn som så. Jeg vil sterkt oppfordre om å strekke seg etter noe større og viktigere enn slikt, det er vel det vi pleier å sette merkelappen "ideal" på.

 

Nå må jeg legge til at jeg har liten innsikt i dette miljøet, dette her virker i det hele tatt veldig absurd, spesielt for en medie-mann. Om det er økonomiske grunner som ligger bak, så sorry, mine preferanser dikterer at det eksisterer ingen troverdighet hva rollen som rådgiver for foto-utstyr angår. Det hjelper ikke om han er verdens beste fotograf for den saks skyld, for dette handler om etikk og ikke fotografering. Men jeg håper jo det ikke er tilfellet :)

Lenke til kommentar

Sjønner ikke hvorfor alle skal mislike han bare for at han bytter merke.

 

Det er ikke snakk om best eller dårligst her, men hvilken levrandør som kan fylle det behovet denne personen har.

 

Det er heller ikke slik at alle gode ord han har skrivd om Canon, og deres utstyr plutselig ikke gjelder lenger, og det har han vel ikke gitt uttrykk for heller.

 

At han må distansere seg fra Canon ved å fks slette tidligere artikler er vel ikke et urimelig krav fra Nikon, om han skal vere ambasadør for de.

 

I mine øyne er ikke dette snakk om en person som har byttet fra seg sitt dårlige utstyr og gått over til noe bedre, men derimot en person som ikke fikk dekt de behova han hadde hos den levrandøren han hadde en avtale med, da er det vel få ting som er mer naturlig en å bytte levrandør.

 

Han har vel forsåvidt aldri snakka stygt om nikon heller (eller andre merker), såvidt meg bekjent, så ser ikke for meg at han kommer til å gjøre det med Canon nå som han har bytta heller.

Lenke til kommentar

Vel, å bytte kamerautstyr er jo i seg selv en ærlig sak det. Men å i det ene øyeblikket være predikant for ett bestemt merke for plutselig å skifte helt lukter litt. Denne fyren er kjøpt og betalt og har med andre ord ingen som helst troverdighet når han prediker både det ene, og i det neste øyeblikket det andre.

 

At han til og med *sletter* alle sine tidligere artikler gjør jo det hele enda verre. Men om man leser dem så fremgår det jo hvor "Canon frelst" han er/var, og da gir vel ikke nye artikler hvor jeg antar han vil fremstå som "Nikon frelst" troverdighet. Men for de av oss som husker de gamle artiklene så blir jo dette bare rør.

 

Videre så påstår han jo at denne "omvendelsen" kom "helt plutselig" når han en dag prøvde et D3S kamera for første gang og ble "frelst". Jeg tillater meg å tvile sterkt på at det er slik og påstår at det hele nok var mere planlagt enn som så. Se her: http://network-tools.com/default.asp?prog=whois&host=nikonfieldreviews.com

*snip*

 

Han har svart på masse av dette på bloggen sin. F.eks at nikonfieldreviews ble registrert for lenge siden forklarer han ved at han registrerte flere domener og hadde redirect til canonfieldreviews.com. Det lønner seg å lese litt.

 

Jada, han har svart på dette. Men er svaret troverdig?

 

Er det virkelig tilfeldig at han registrerte domenet nikonfieldreviews.com samt la ut en masse Canon utstyr for salg nesten samtidig i Desember i fjor? og så helt plutselig "oppdaget" Nikon D3 nå i mars?

 

Enhver får dømme selv men jeg tror ikke på slike tilfeldigheter. Sannheten er nok heller at dette har vært planlagt en stund og at han hadde tatt beslutningen allerede på slutten av fjoråret, omtrent rundt tidspunktet hvor han registrerte dette domenet og la ut sitt Canon utstyr for salg på foto.no. Og siden Desember i fjor så har han nok lånt utstyr av Nikon.

 

Det er i hvert fall hva jeg tror...

Lenke til kommentar

 

Noen synes han mister troverdighet. Dette er bare tull. Bildene og bøkene taler for seg selv. Når det gjelder utstyrsanmeldelser må man alltid ta det som skrives med både én og to klyper med salt når man jobber for produsenten. Ikke dermed sakt at det er usant det som skrives, men man finner tester og utstyrsanmeldelser flere steder. Så har man noe å sammenligne med.

 

 

Nå er det kanskje tull for deg, dine preferanser er jo det du som setter. Selv liker jeg å lese saker fra de som gjør alt for å sette integriteten sin først, det er nok av materiale der ute til å velge vekk de som ikke gjør det. Innenfor pressen har man presse-etikk, den dikterer blant annet at "den enkelte medarbeider må verne om sin integritet og troverdighet for å kunne opptre fritt og uavhengig i forhold til personer eller grupper som av ideologiske, økonomiske eller andre grunner vil øve innflytelse på det redaksjonelle innhold " og at "Redaksjonelle medarbeidere må ikke utnytte sin stilling til å oppnå private fordeler" (link).

 

Jeg siterer også noe som jeg sakset fra vær varsom plakaten:

"2.8. Det er uforenlig med god presseskikk å la sponsing påvirke redaksjonell virksomhet, innhold og presentasjon."

 

Og som han over sier at bildene taler for seg er bare tull. Alle bilder som han har laget med Nikon-utstyr kunne også vært gjort med Canon-utstyr. Dette har ingenting med det å gjøre.

Det eneste er at han er sponset at Nikon istedenfor Canon.

Men han bør være forsiktig så han ikke blander kortene.

Lenke til kommentar

Om denne mannen mister troverdigheten først når han går til Nikon er det jo noe som skurrer, da mannen har vært like betalt og kjøpt av Canon før det, og da er artikklene og erfaringene hans om dette utstyret like lite verdt som det han i fremtiden skriver om Nikon.

 

Personlig ser jeg ikke helt problemet her, da det er åpent kjent at disse er ansatt av firmaene for å snakke om utstyret og gjerne helst det de finner posetivt.

Da må man lese det man får servert med det i bakhodet, og liker man ikke slike erfaringer fra folk som er betalt får man bare lete andre steder.

Får man ikke utstyret man trenger fra den man har avtale med ser jeg det som helt naturlig å lete andre steder etter bedre tilbud.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Lukter litt svidd dette, er garantert noe annet bak enn ren impulshandling. Lite seriøs måte å håndtere/unnskylde/fraskrive ansvar for egne handlinger på. At fyren ror med alle årer bakover i ettertid forsterker bare første handlingen. Beste/mest korrekte ville være å voksent innrømme den stupide måten stuntet ble utført på.

 

Kjenner ikke til fyren selv, hva kameramerke han har brukt/bruker/ kommer til å bruke bryr jeg meg null om. Folk på det nivået bruker ofte det utstyret som gir de mest fordeler (også utenom selve utstyret) der og da. Neste dag er de lett utro uten skrupler dersom en annen produsent lokker med flere fristelser.

 

Han har endel bra bilder ser jeg ved en rask titt, men:

 

Først har fyren det absolutt beste utstyret tilgjengelig bare han vifter med lillefingeren; objektiver hvor prisene skrives med samme antall siffer som andre har årslønn. Det er mange dyktige fotografer rundt omkring som kunne tatt like bra bilder med det utstyret. Gi fyren et 1000D og et kitobjektiv samt en billig telezoom, tror neppe resultatene da ga noe særlig. Utstyret betyr mer enn de fleste vil mene høyt når det gjelder natur og særlig dyre-og fuglefotografering.

 

Videre er det kun snakk om å være på rett sted til rett tid, dette avhenger av kontakter og at noen tilrettelegger, og flybiletter. F.eks i Norge er det et nasjonalt rapportsystem for fugler http://artsobservasjoner.no/fugler/default.asp hvor tusenvis av rapportører legger inn sine observasjoner daglig. Med et raskt overblikk kan man hele tiden finne ut hvor det befinner seg sjeldne fugler eller f.eks rovfugler samt kontaktpersonene (observatørene). Dermed er det bare å kaste seg på et fly (som mange faktisk gjør).

 

Her på Jæren er vi vant med at det dukker opp fotografer med egen tralle med utstyr siden her blir det ofte sett sjeldne fuglearter, og er nært til flyplass.

 

I tillegg, og særlig når det gjelder rovfugler som er ofte stasjonære om vinteren og hekketiden, drives det planlagt foring med foto for øyet, også her jeg bor er det en velkjent metode. Det er ikke slik som endel tror at disse fotografene labber fjellheimen eller storskogene rundt på lett etter "sensasjonene". De har kontaktnett lokalt rundt, og rett og slett tar med seg lasset med utstyr og setter seg på et fly og kommer til (andres) "dekket bord".

 

Selvsagt kan de fotoleksa, men uten motivene og topp utstyr kommer de ingen vei. Begge deler er de som regel avhengige av andre for å få til.

 

Tor

Lenke til kommentar

Hvorfor drivere dere å drar frem presse-etiske regler?

 

Han er ikke en journalist, ei heller en uavhengig skribent. Han er Ambassadør for Nikon. Har dere i det hele tatt tenkt over hva det betyr?

 

Mannen er flink, svært flink. Jeg fikk fks veldig mye ut av boken hans, selv om han på det tidspunktet var Canonist og jeg Nikonist.

 

Som jeg nevnte tidligere, at han nå har gått over til Nikon, betyr ikke at alt det gode han har skrivd om Canon plutselig ikke er sant lenger.

Lenke til kommentar

Det er mange av de presse-etiske reglene som også forfattere bør ta til seg, så jeg synes ikke det er urimelig at det trekkes frem.

 

Men det er jo litt spesiellt at han bytter leverandør fordi han fikk lånt det utstyret han ønsker seg hos Canon.

 

Vi pleier å le litt av Ken Rockwell sin Nikon fanatisme, men han kjøper ihvertfall tingene han skriver om ...

Lenke til kommentar

Enig i at det er mildest talt merkelig å sette spørsmålstegn ved troverdigheten og etikken til en som er, og alltid har vært, kjøpt og betalt. Nå er han bare kjøpt og betalt av noen andre.

 

No biggie, men kanskje en liten vekker for enkelte?

 

Tom: En ting er at det er feil å kalle Kenny for en Nikon-fanatiker, han snakker også veldig pent om alt annet enn lysmåleren i 5D'en sin, men han er tidvis også kjøpt og betalt - som da han i en lang periode fremstilte Casio kompaktkameraer som - ehem- manna fra himmelen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Nå kunne jeg vært flåsete og sagt Ole Jørgen Liodden nå har skjønt det vi Nikon brukere har vist hele tiden :)

 

Liodden er en dyktig fotograf, men forretningsdriften innbefatter også kurs, bøker, fotoekspedisjoner og vært ambasadør for utstyrsleverandør.

Å være utstyrsambasadør gir sikkert gunstige lån / kjøp av utstyr mot at han promoterer leverandørens utstyr. Dette er en del av forretningsdriften. På samme måte som idretsutøvere og sponsorer.

Liodden velger nå av en eller annen årsak å bruke og promotere Nikon. Jeg klarer ikke å se hvordan dette svekker hans troverdighet. Det er bare slik det er i forretningslivet. Endringer kommer hele tiden og skal man henge med må man tilpasse seg virkeligheten etterhvert som den kommer.

 

Det er vel ingen tvil om at Liodden tar like gode bilder enten han bruker Nikon eller Canon, men det er nok en forretningsmessig side også. Hvis en bilsenger hos Ford får et bedre tilbud hos konkurenten Opel og selgeren bytter jobb. Har denne selgeren mindre troverdighet når han selger Opel??

Nei! Han gjør bare jobben sin :)

 

God Påske!!

Lenke til kommentar

Jeg har en erfaring med Ole Jørgen Liodden, som ikke stemmer med det PiratStian sier. Var på LightRoom-kurs i januar/februar. Der snakket han lite om Canons fortreffelighet. Men han hadde en spøkefull dialog med deltakerne om Canon-Nikon, som frisket opp stemningen i lokalet, og presiserte flere ganger at kameramerke har lite eller ingenting å si for sluttkvaliteten på bildene.

Og han ga oss mange nyttige tips, mer enn du kan forvente på et LightRoom-kurs.

Jeg vil på det sterkeste anbefale Ole Jørgen Liodden som kurs- og foredragsholder. NB ! Jeg kjenner ham ikke peronlig.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...