Gå til innhold

Kokaintiltalte Stina gravid i fengsel i Bolivia


Anbefalte innlegg

Norske myndigheter har som ansvar å sørge for nordmenns ve og vel. Dette er ikke måten å gjøre det på..

 

Tja, kan jo fortelle hva jeg personlig opplevde i 91 i forhold til hvor mye hjelp man får via UDI og ambassaden.

 

Vi flyttet til Gran Canaria i 1987 da min far hadde fått noen store jobber hos Bjørn Lyng og Anfi del Mar, han solgte huset og sørget for å flytte rammefirmaet ned til G.C , nede på G.C viser det seg da at jobben på Anfi ikke lenger blir like stort som lovet og det tar tid før dette prosjektet kommer på plass.

Min far prøver så godt han kan å ordne inntekter , men det er vanskelig å være forretningsmann når man ikke har erfaring eller bakgrunn som det, i mens ble alkohol problemene til min mor stadig større og det hele ender opp med at di i 90 ikke har en krone igjen.

 

Far prøver å få hjelp gjennom ambassaden men det er svært lite hjelp å få der , svaret var at vi måtte ringe og få lånt noen penger fra venner eller familie, noe som ikke var mulig. Heldigvis løste det seg (jeg måtte selv jobbe for å hjelpe til i en alder av 13 år) men det var ikke alltid pengene kom inn på en "hederlig" måte. Å jobbe som OPC eller selger I Timeshare og lure turister var desverre noe som ble konsekvensene av dette.

 

Jeg vet selv om unge jenter (noen under 18) som har vært på heisatur i Spania og blitt med i Timesharen, ende opp på strippeklubber eller måtte selge seg selv for å få råd til turen hjem til Norge. Trist men sant.

 

Personlig stoler jeg svært lite på at Norske Myndigheter vil hjelpe deg om du er i nød i utlandet med mindre media setter fokus på deg, og selv ikke da er det sikkert. Moland & French saken og nå denne Narkosaken i Bolivia viser egentlig hvor lite myndighetene bryr seg om sine egne landsborgere.

 

Selvsagt bør jentene få straff, men vi bør også ivareta dem på best mulig måte som Norske statsborgere, og der føler jeg at vi svikter dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, den historien var jo betryggende.. Gruer meg til den dagen jeg sårt trenger hjelp fra staten, virker som det er 50/50 sjanse for å få valuta for alle pengene de får inn. Nei, få jentene hjem, tror ikke de gjør noe lignende igjen.

 

Har hørt fra noen som kjenner jentene som var innblandet at fortjener hver eneste time i fengsel.

 

At du hadde...?

Lenke til kommentar

Er det statens ansvar å hjelpe nordmenn når de på egen hånd har klart å rote seg borti problemer helt hinsides all fornuft? I så fall synes jeg vi forlanger ekstremt mye. UD vil alltid prøve å hjelpe deg, akkurat som de narkotikasmuglende jentene i Bolivia har fått hjelp. Hva forventet de egentlig? At Norge skulle komme og trumfe dem ut? Nei, de får som fortjent.

 

toro2: beklager skrivefeilen min. Hvis du ikke forstod hva jeg mente skal jeg skrive det om igjen, i mer eksplisitt form.

 

Jeg vet om noen som kjenner én eller flere av de kokaindømte. De mener at jentene i Bolivia fortjener hver eneste time i fengsel.

Lenke til kommentar
Jeg vet om noen som kjenner én eller flere av de kokaindømte. De mener at jentene i Bolivia fortjener hver eneste time i fengsel.

 

Neida, jeg tok hva du skrev, men ikke hvem disse folka er som må ha blitt misbrukt på det groveste av Coka-dummingene.

 

Så faren din tok en ukalkulert risiko som gikk skeis og så regnet dere med at Staten Norge AS skulle komme å redde dere?

 

Høres litt vel naivt og kravstort ut synes eg.

 

Javel, så folk som brekker benet i skibakken skal ikke få gratis gips? Og de som får en sykdom eller skade fordi de ikke har levd hele livet som Grete Roede, skal ikke få behandling? Alle som har skyld i noe selv skal få lov til å lide? Litt å ta i kanskje, men det høres slik ut for meg..

Lenke til kommentar
Javel, så folk som brekker benet i skibakken skal ikke få gratis gips? Og de som får en sykdom eller skade fordi de ikke har levd hele livet som Grete Roede, skal ikke få behandling? Alle som har skyld i noe selv skal få lov til å lide? Litt å ta i kanskje, men det høres slik ut for meg..

Det er forskjell på å brekke benet og å dra med seg familien til utlandet til en usikker jobb.

 

Dvs, det er forskjell på å barbere seg og kappe av seg huet.

Lenke til kommentar
Javel, så folk som brekker benet i skibakken skal ikke få gratis gips? Og de som får en sykdom eller skade fordi de ikke har levd hele livet som Grete Roede, skal ikke få behandling? Alle som har skyld i noe selv skal få lov til å lide? Litt å ta i kanskje, men det høres slik ut for meg..

Det er forskjell på å brekke benet og å dra med seg familien til utlandet til en usikker jobb.

 

Dvs, det er forskjell på å barbere seg og kappe av seg huet.

 

QFT.

Lenke til kommentar

Eg mener det er på tide at nordmenn i utlandet tar ansvar for sin egen idioti og/eller egne handlinger. Man kan ikke forvente at man kan drite seg så til de grader ut og så kommer Staten Norge AS og redder de ut av enhver situasjon.

 

Eg er på ingen måte i mot bistand, men bistanden som ytes må måles opp mot hvor selvforskyldt situasjonen er. Og det er der forskjellen på å brekke et ben og skyte seg selv i foten kommer inn.

 

Om man som Kari eller Ola Nordmann knekker et ben i Alpene, forventer man da at Norsk Luftambulanse kommer å redder en? Det gjør de normalt sett ikke. Man får pent ligge der og vente til redningsmannskapene i det landet kommer.

 

"Hvor er Norge???" skriker mange. Jo, Norge er akkurat der det lå nå du reiste det. Bistand skal du få, men det er ikke ensbetydende med "get out of jail free"-kort.

 

Det er et ordtak som heter at "Man er sin egen lykkes smed". Det mange ikke tenker på er at det ofte henger sammen med ordtaket "Som man reder ligger man".

Lenke til kommentar

Så faren din tok en ukalkulert risiko som gikk skeis og så regnet dere med at Staten Norge AS skulle komme å redde dere?

 

Høres litt vel naivt og kravstort ut synes eg.

 

Du min venn, er fort til å konkluderte her mener jeg.

I denne situasjonen var det også barn innblandet, min lillesøster var 3 år gammel , jeg var 13 år. Tok det flotte landet vårt hensyn til barna? Nei.

Prøv å se litt lenger enn til nesa di neste gang.

Hvor vanskelig hadde det egentlig vært å sørge for at barna fikk en flybillett i dette tilfellet? Hvor dyrt er det egentlig for UD / myndighetene å bidra med slik bistand når disse pengene kan kreves inn senere når man er tilbake i landet?

 

Saken er at jeg er ikke den eneste personen som har opplevd at man må greie seg på egen hånd uansett omstendigheter så og si og dette er en gjennganger når det gjelder vårt lands politikk. Er dette egentlig nødvendig?

Å verne bedre om våre landsborgere må la seg gjøre og vi må finne måter vi kan gjøre det på , at folk betaler for seg når man kommer tilbake til landet er jo en fin mulighet noe som ikke vil gå utover "statskassa" i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Nå har eg veldig lite informasjon om situasjonen dere var i, så alle påstander og konklusjoner er basert på lite eller ingenting.

 

Men, at det var barn inni bildet er noe foreldrene i aller høyeste grad må ta med i avgjørelsen. Å flytte til utlandet til noe som tilsynelatende ikke kan ha vært "a sure thing" er en risiko som faller på dine foreldre. Dere barn var naturligvis helt uskyldige oppi det hele, og det har eg full forståelse for.

Lenke til kommentar

Nå har eg veldig lite informasjon om situasjonen dere var i, så alle påstander og konklusjoner er basert på lite eller ingenting.

 

Men, at det var barn inni bildet er noe foreldrene i aller høyeste grad må ta med i avgjørelsen. Å flytte til utlandet til noe som tilsynelatende ikke kan ha vært "a sure thing" er en risiko som faller på dine foreldre. Dere barn var naturligvis helt uskyldige oppi det hele, og det har eg full forståelse for.

 

Nei, du har faktisk ikke full forståelse for det.

Du legger hele ansvaret over på foreldrene som igjen kom i en vanskelig situasjon som var pga flere faktorer , personlig krise, alkoholproblemer hos den ene parten, sykdom og mye mer og fritar Norge for all ansvar over sine egne borgere så fort disse har krysset landets grenser...

 

La meg spørre deg : Er det faktisk så utrolig viktig prinsipielt at man ikke bidrar med bistand til Nordmenn i utlandet fordi di nettop har krysset landets grenser og har selv sørget for å komme i en vanskelig situasjon og bør komme seg selv ut av den? Uansett konsekvenser?

 

Som sagt, jeg har opplevd at Norske jenter har måttet ty til prostitusjon for å komme seg hjem til Norge , spesielt hårreisende er dette når disse jentene i utgangspunkter har jobbet for "norske" firmaer som blandt annet var eid av Bjørn Lyng (Du vet, timesharen har en fin bakside) og rekruttert på norsk jord.

At man i en ung alder opplever å bli rekruttert til en spennende jobb på en ferieøy, så viser det seg at man ikke fungerer i jobben og blir kastet ut av leiligheten man fikk av selskapet og må greie seg selv ,var og er fortsatt realiteten for mange som jobber som OPC i timesharen (gjengen som plukker opp folk fra gata og får sendt disse over til hotellene).

 

Som jeg sa tidligere, UD og Norges vilje til å bista familier og personer i nød er veldig lav og man må spørre seg om dette egentlig er nødvendig i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Ja det er en forskjell, det er derfor jeg kalte sammenligningen drøy. Men staten skal fremdeles hjelpe nordmenn i nød. Jeg kaller det medmenneskelighet..

På hvilken måte bør Norge bruke skattepenger på feks. Kokain-Stina for at hun som grov kriminell skal få sine "menneskerettigheter"? Hvilken menneskerettighet er det man ikke får i Bolivia?

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Her har en smugler fått strengere straff enn hva de fleste mordere får i Norge, dette burde norske myndigheter ha problemer med..

Hvorfor det? Våre lover betyr ikke en døyt utenfor landets grenser, så lenge det ikke dreier seg om dødsstraff da. Det har de norske myndigheter problemer med.

Lenke til kommentar

Hvilken dårlig unnskyldning staten har for ikke å hjelpe statsborgere aner jeg ikke. Jeg vet bare hva den egentlige jobben deres er, nemlig å sørge for vårt velvære. Og fengsel i Bolivia er ikke bra for noen.

 

Men meh, det fins verre steder å sitte innelåst, det er ikke som i Kongo lissom..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

vet ikke om e setter flammer i en gammel tråd, men jeg må si jeg blir provosert, kom just hjem fra Hovefestivalen, der så jeg en av bolivia jentene feste og ha det moro!!!! har også noen av venninne hennes på face, og ser støtt og stadig bilder av henne på fest!

 

er Norge en fristat for kriminelle? til og med de som prøver og bringe med seg stoffer som ødelegger familier i Norge?

 

Norge har ingen utleveringavtale med Bolivia så hun er nok trygg her i Norge, men det at hun ikke blir rettslig forfulgt i Norge er helt sykt når vi selv klager på at Jemen ikke gjør det samme i Martine saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...