Gå til innhold

Refleksjon: Er mobilmarkedet ute av kontroll?


Anbefalte innlegg

Jeg tro iPhone selger fordi det er en telefon for fjortisser. Samme gruppe mennesker klarer å gjøre salg av ringetoner og ubrukelige bakgrunnsbilder til en milliardbutikk.

Og ja, jeg vet hva du tenker: Det er helt hårreisende, men slik er nå verden...

 

 

Selv om mange gjør det samme, betyr ikke at det er en god idé! ;)

Å se hvorfor folk liker iPhone har jeg ikke det minste problem med. Android bygger på nøyaktig det samme, bare med flere muligheter. Til tross for mitt hat for iPhone, så hadde jeg trolig hatt en om ikke android hadde vært et alternativ. Alt annet er jo håpløst dårlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan dere som snakker om "fordumming" klargjøre litt hva dere mener? Hva består denne fordummingen i, og på hvilken måte er det negativt?

Fjerning av normale funksjoner (som f.eks. klipp-og-lim), begrensninger på hvilke og hvordan programmer kan installeres, og hindringer for at telefonens innebygde funksjoner (som kalendere og telefonbok) kan utnyttes bedre. For å nevne noe.

Høres ut som du primært tenker på iPhone her, men også den har vel f.eks fått klipp-og-lim?

Lenke til kommentar

Kan dere som snakker om "fordumming" klargjøre litt hva dere mener? Hva består denne fordummingen i, og på hvilken måte er det negativt?

Fjerning av normale funksjoner (som f.eks. klipp-og-lim), begrensninger på hvilke og hvordan programmer kan installeres, og hindringer for at telefonens innebygde funksjoner (som kalendere og telefonbok) kan utnyttes bedre. For å nevne noe.

Må le litt når jeg ser at folk fremdeles ripper opp i klipp og lim problemet. Please come back to the future.

Greit nok at apple's forhåndsinstallerte apps ikke funker som noen brukere skulle hatt det til, men jeg har hørt om denne svært hemmelige og vanskelige metoden "Jailbreak". Mulig at det kan fikse et par problemer for de kresne.

 

Som sagt, jeg har ingen iPhone, så ikke vet jeg :)

Lenke til kommentar

Fjerning av normale funksjoner (som f.eks. klipp-og-lim), begrensninger på hvilke og hvordan programmer kan installeres, og hindringer for at telefonens innebygde funksjoner (som kalendere og telefonbok) kan utnyttes bedre. For å nevne noe.

Høres ut som du primært tenker på iPhone her, men også den har vel f.eks fått klipp-og-lim?

Nja... både iPhone (det tok jo tross alt en evighet før det kom) og Windows Phone 7 (som idiotisk nok ikke vil ha klipp-og-lim ved release).

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Håpet for Nokia må være at det kommende Symbian^3 tilfredsstiller markedet og kan være et agn for mobilkundene som fortsatt har svært god apetitt.

 

Nja, tviler på at dette er tanken med Symbian^3.

 

Slik jeg forstår det er Symbian^3 bare en 'se, vi jobber faktisk'-release før Symbian^4.

 

Det eneste av viktighet som endres i Symbian^3 er under GUI-level, i og med at S60 m/libs er fjernet fra Symbian^4 - dette betyr at 'client'-delen av alle S60-programmer må skrives på nytt, for å virke på Symbian^4!

 

Isteden får vi ett QT-basert GUI (m/libs), og med dette håper Symbian Foundation å komme på nivå med andre operativsystemers menysystemer.

Lenke til kommentar

Tull at iPhone bare er en fjortiss telefon.

Alle gamlingene i vårt konsern har nå gått over til den fordi det var den eneste de greide å lese mail på. Tidligere testet vi ut HTC s730 og s740 (som mange av de yngre bruker) men da oppdaget vi at de ikke leste mailer utenfor arbeidstid. Nå sender disse karene til og meg tekstmelding.

Mange eldre synes teknologi er vanskelig og de er redd for å prøve. Det henger kanskje sammen med slik det var i starten med data hvor en enkelt bruker kunne gjøre enorm skade med en liten tastefeil. De ble jo innprenta med å ikke gjøre noe de ikke kunne. Med iPhone føler de raskt at det er enkelt og da tar de det i bruk. Vi har til og med fått noen av de til å bruke kalenderen i stedet for sin sedvanlige filofax. De er så imponert over at den synker automatisk med kalenderen på jobb hehe.

Lenke til kommentar

Dette ble til en interessant diskusjon med mange begrunnede synspunkter :thumbup:

 

Hvor ofte bruker man klipp og lim på en PC? Jeg tipper de fleste har brukt disse funksjonene mange ganger i dag på PC-en. Hvorfor skal jeg ikke kunne kopiere en URL fra nettleseren og lime den inn i Facebook-applikasjonen for å dele en link? Eller kopiere ut en frase på Wikipedia for å sende i en tekstmelding? Er ikke klipp og lim litt undervurdert?

Lenke til kommentar

Alle gamlingene i vårt konsern har nå gått over til den fordi det var den eneste de greide å lese mail på. Tidligere testet vi ut HTC s730 og s740 (som mange av de yngre bruker) men da oppdaget vi at de ikke leste mailer utenfor arbeidstid. Nå sender disse karene til og meg tekstmelding.

Hvis de hadde fått en Touch Pro 2 eller en HD2 så kunne de til og med svart skikkelig på epost... :wink:

 

 

 

Med iPhone føler de raskt at det er enkelt og da tar de det i bruk. [...] De er så imponert over at den synker automatisk med kalenderen på jobb hehe.

Det finnes mange telefoner som gjør kontoroppgaver bedre og mer elegant enn iPhone. :)

Lenke til kommentar

Fra et markedsføringsstandpunkt synes jeg det er åpenlyst at den ble populær grunnet "fjortisene".

Etthvert produkt med en viss suksess går gjennom en standard trendgraf, (som først stiger kraftig og tilslutt faller):

- Introduksjon (Her finner du trendstarterene, eller "fjortisene" i iPhone sitt tilfelle, liten fortjeneste)

- Vekst (Produktet øker i popularitet grunnet vareprat, fortjenesten øker)

- Modning/Metning (Her finner du etternølerene, som tar produktet til vurdering og kjøp grunnet dens høye popularitet ("det må jo være en grunn til at folk kjøper denne") først her kommer de eldre, høyest fortjeneste)

- Tilbakegang (Markedet er mettet, og få kjøper produktet, grunnet nye trender)

 

Den ser ca slik ut (dog synes jeg denne var litt dårlig, da den ikke er rettet mot markedsføring, men makrosystemer)

http://www.kunnskapssenteret.com/images/images_marked/makro.jpg

Lenke til kommentar

Jeg tro iPhone selger fordi det er en telefon for fjortisser. Samme gruppe mennesker klarer å gjøre salg av ringetoner og ubrukelige bakgrunnsbilder til en milliardbutikk.

Og ja, jeg vet hva du tenker: Det er helt hårreisende, men slik er nå verden...

 

 

Selv om mange gjør det samme, betyr ikke at det er en god idé! ;)

 

Her tror jeg mye av hunden ligger begravet.

 

Jeg tror mange av dem som drev med utvikling av smartphones tidligere hadde akkurat denne innstillingen. En smartphone skulle først og fremst være et verktøy. GUI og ergonomi var fremmedord som homofile designere drev på med.

 

Dermed undervurderte man hva brukeren egentlig ville ha, og brukerne fant seg i å bli avspist med et GUI som så ut som det var laget på nittitallet helt frem til Windows Mobile 6.1 som kom for få år siden.

 

Jeg mener det sier mer om den som fortsatt hevder noe slikt enn det gjør om iPhone. Det sier sitt når iPhone faktisk er en av de plattformene som noen av verdens aller største IT-firma nå utstyrer sine ansatte med.

 

-KJ

Lenke til kommentar

 

Hvis de hadde fått en Touch Pro 2 eller en HD2 så kunne de til og med svart skikkelig på epost... :wink:

 

Til info så testet vi touch pro 2 og med samme resultat. TP2 ble for treig og de endte med å trykke flere ganger med resultat at de raste videre i menyen. Vi testet ikke HD2 så det kan godt være det er et bedre produkt. Men vi følte vi hadde brukt nok tid på å lete gjennom HTCer og da vi visste at iPhone kunne gjøre jobben ble valget enkelt. Billig var den også. 1800 eks moms med firma abb (Telenor).

iPhone gjør faktisk jobben ypperlig mot exchange. Det eneste jeg savner er muligheten til å sette en fellemailadresse som avsenderadresse men dette ligger vel i exchange og ikke i iPhone.

 

 

Det finnes mange telefoner som gjør kontoroppgaver bedre og mer elegant enn iPhone. :)

Det finnes telefoner som kan gjøre mye rart men vi har aldri sett en bedre telefon tilpasset våre ansatte. Da spiller det liten rolle om andre telefoner kan synge og danse, lage 3D tegninger ol. iPhone er rett og slett en ufattelig bra telefon for dem som ikke ønsker å læte seg en telefon. Det ligger jo rett oppe i dagen det de skal bruke den til.

Lenke til kommentar

iPhone er et minste felles multiplum. Den er dagens og morgendagens Toyota Avensis / VW Passat, pakketur til syden, McDonalds burger, REMA 1000 i telefonverdenen. Den gjør det den skal gjøre og gjør det enkelt slik at alle kan bruke den.

 

Folk flest har null interesse i å "konfigurere", de vil at ting skal virke. Mao iPhone er teknologi for de med null interesse for teknologi, men stor interesse for å bruke teknologien. Pakketurer til syden; folk vil ha sommer og sol og det skal bare være å hoppe på et fly uten noe om og men. Ikke dager og uker med planlegging av flyruter og hotell osv. Alt skal virke nå med en gang.

 

Det er bare å høre på "Now Generation" av Black Eyed Peas

 

For de produsentene som ikke skjønner dette, er det nedenom og hjem. Men, bra det finnes alternativer sier nå jeg. Det er faktisk masse folk som liker back packing, og like mange som liker teknologi. Leve Nokia N900 :D

Lenke til kommentar
Men, bra det finnes alternativer sier nå jeg. Det er faktisk masse folk som liker back packing, og like mange som liker teknologi. Leve Nokia N900 :D

 

Joda, men målet med OS-et til N900 er jo akkurat det samme som til iphone og android, de er bare ikke kommet dit enda og det er antagelig en stor hodepine for Nokia, det ville ikke forundre meg om de kommer med en Android, OS betyr mer enn telefonmerkene og det er det virkelige marerittet til de store merkene som Nokia.

Lenke til kommentar

iPhone er et minste felles multiplum. Den er dagens og morgendagens Toyota Avensis / VW Passat, pakketur til syden, McDonalds burger, REMA 1000 i telefonverdenen. Den gjør det den skal gjøre og gjør det enkelt slik at alle kan bruke den.

 

Folk flest har null interesse i å "konfigurere", de vil at ting skal virke. Mao iPhone er teknologi for de med null interesse for teknologi, men stor interesse for å bruke teknologien. Pakketurer til syden; folk vil ha sommer og sol og det skal bare være å hoppe på et fly uten noe om og men. Ikke dager og uker med planlegging av flyruter og hotell osv. Alt skal virke nå med en gang.

 

Det er bare å høre på "Now Generation" av Black Eyed Peas

 

For de produsentene som ikke skjønner dette, er det nedenom og hjem. Men, bra det finnes alternativer sier nå jeg. Det er faktisk masse folk som liker back packing, og like mange som liker teknologi. Leve Nokia N900 :D

 

Det er vel flere telefoner som virker uten at man konfigurer i timesvis etter første oppstart, men iPhone er trendy, og Apple er det firmaet i verden som etter min mening er desidert best på markedsføring. Jeg synes ikke iPhone=Rema1000, den er da langtifra billig, men du har rett i det du sier om teknologi for "dummies".

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...