Gå til innhold

Refleksjon: Er mobilmarkedet ute av kontroll?


Anbefalte innlegg

Fin artikkel,Er ikke sikker på at telefonene er for avanserte ,personlig liker jeg avanserte håndenheter med kalendere,kontaktlister avtaler osv. Har hatt en del telefoner det siste året,den som har skuffet meg mest er HTC HD2 som på en måte ikke klarer jobben, ustabil fryser osv.Den som har moret meg mest er Nokia N900 som er lynkjapp og meget stabil og mange gode og fungerende kommunikasjonsfasiliteter.Mail funksjonen på Nokia E72 er veldig kjapp og stabil og bør puste Blackberry i nakken i så måte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må innrømme at jeg synes det er litt rart at det skrives om "fordumming", og "mindre avanserte" telefoner enn før. Telefonprodusentene har jo i årevis prøvd å overgå hverandre med å stappe ny teknologi inn i en liten klump med skjerm og noen taster på og kalle det en nyvinning. Først var det deksler, så var det bildemeldinger, så kom mms og fargeskjerm. Jeg husker tiden hvor klassekamerater skrøt av deres Sony Ericsson -hva-den-nå-het- (første med fargeskjerm) kunne lagre flere tekstmeldinger enn min Nokia. Så kom kameraene, videofunksjonalitet, megapixelkappløp, samtidig begynte telefoner med GPS å snike seg inn.

 

Men problemet er jo at bak alle nyvinningene så var det forsvinnende få ting som faktisk ble brukt av folk flest. Jeg kjenner folk som kjøpte N95 pga. GPSen, men jeg hadde heller hatt en egen GPSenhet enn å bruke den, og til syvende å sist så ble den ikke brukt mye av disse menneskene heller. Hele problemet her ligger i utviklingen av brukergrensesnitt, eller mangelen av den. Helt siden fargeskjermene fikk nok oppløsning til å kjøre 3x3 rutenett i menyene er det stort sett det som har blitt foretrukket av produsentene (og brukerne). Fancy ikon og masse undermenyer hvor man kunne rote seg vekk i rare innstillinger som man ikke nødvendigvis skjønte hva var, selv med mine rimelig gode tekniske kunnskaper har jeg faktisk måttet bruke telefonens bruksanvisning for å finne ut av noe helt enkelt.

 

Det er her Apple la gullegget med iPhone. For første gang hadde en mobilprodusent tatt seg tid til å begynne fra start, lage et produkt fra grunnen opp for å være forståelig, intuitiv og (relativt) rask (jeg velger å la være å bruke ordet brukervennlig - for det er veldig relativt hva det betyr for den enkelte). Jeg vil nok påstå at Apple kanskje ikke hadde helt troen på å lykkes, og det kan godt være at det var derfor de ikke kostet på GPS og 3G i den første utgaven. De laget heller ingen muligheter for tredjepartsutviklere til å skrive programmer til den. Men i det amerikanske mobilmarkedet slo den likevel rimelig godt an. Til og med Google-sjef Eric Schmidt hadde en.

 

For oss i Norge er det kanskje vanskelig å se hvorfor mange av de valgene rundt iPhone er blitt tatt, men at mange av de skyldes sære amerikanske mobiloperatører som søker å ha kontroll over produktene sine er det liten tvil om. De mobilprodusentene vi brydde oss om før iPhone kom var enten skandinaviske eller asiatiske, og gjorde stort sett som de ville, mens Apple måtte føye seg for å få i land en avtale med AT&T. Ser vi på Googles Android så ser vi mye av det samme. Android kjører en custom java-vm, og programskaperne får dermed ikke direkte tilgang til linux-kjerne funksjoner. Brukerne har i utgangspunktet heller ingen muligheter for å logge inn som root osv, men grunnet at android er åpen kildekode er det jo lite som hindrer brukerne i å endre systemet. Android Market har også mye av de samme rutinene som Apple har på App store, programmer skal godkjennes. Men siden det er rimelig liten inntjening her så brukes det ikke så mye ressurser, og det har jo blant annet resultert i at bank-trojanere har funnet veien sin til en "butikk" hvor folk har inntrykk av at det har vært en form for kvalitetssikring og regulering.

 

Men å gå fra å snakke om begrensningene i programvareplattformene, til å komme frem til teorien om at dagens telefoner er mindre avanserte teknisk sett synes jeg er en rimelig drøy slutning. Jeg vil påstå at en telefon som lar "avansert teknologi" bli mer tilgjengelig enn den er i andre telefoner med samme teknologi faktisk er mer avansert.

 

Det som er trist er at i alt dette maset om hvem som er best så benytter produsentene sjansene til å lage masse dritt for de rimeligere segmentene, og folk som ikke ønsker å bruke så mye penger på en mobil opplever at verden har stått stille, eller til og med går bakover når de kjøper ny.

Lenke til kommentar

Ja for min del så er tålmodigheten med Nokia forbi. Etter å ha brukt 8000,00 på Nokia telefoner de siste 3 årene og pr idag sitter igjen med 2 Sony Ericsson telefoner fra "Steinalderen" De svikter ikke som turkamerater.

Tydligvis er Nokia laget for å ligge i en skuff. I gamledager hadde PC noe man kalt for "Svenskeknappen", når alt hang. Nokia er det noe vansligere. Først skal ett tynt, skranglete deksel av og batteri pirkes ut. Så er kanskje telefonbok inntakt. når den er opp å går.

 

HTC blir definitivt det neste valget.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...