Gå til innhold

Om det å bli lærling.


Anbefalte innlegg

Greit, det har seg slik at jeg går i 2 vgs på Reiselivslinjen. Jeg er meget interessert å gå ut i læra neste år og har valgt dette på "vigo.no". Det jeg lurer på nå er hva jeg skal gjøre som neste grep. Læreren min har et ganske stort nettverk som hun kanskje skulle bruke, men der går de i sirupfart og jeg har mast en god stund. Rådgiver på skolen er så og si aldri tilstede (har prøvd å få kontakt i ca. 2 uker).

 

Er det ikke et slags opplæringskontor e.l som man kan ta kontakt med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er opplæringskontoret som hjelper deg å finne læreplass. Du har gått Service og samferdsel? F.eks i Troms er det opplæringskontoret for Salg og service. Her jobber det en fast person som har i hovedoppgave å skaffe lærlinger læreplass. Ditt fylke har sikkert et eget opplæringskontor.

 

Jeg orket heller ikke å vente på at ting skulle gå i sirupfart. Jeg tok kontakt med opplæringskontoret, og de sendte meg en liste over lærebedrifter som kunne tenke seg lærling på det aktuelle tidspunkt. Der fra gikk turen fra å ringe hver enkelt bedrift, for så å spørre om de var interessert i en søknad.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

OT og provokasjoner er fjernet fra tråden. Vennligst hold fokus på trådstarters problemstilling.

 

(Ikke kommenter dette innlegget i tråden, reaksjoner på moderering taes via PM)

Lenke til kommentar

Gjør som meg og bare søk på diverse bedrifter. Er du god nok får du easy jobb.

 

Det er ikke bare å søke i diverse bedrifter dersom man skal bli lærling. Først må man vite om det er godkjent lærebedrift for salgsfaget, og at det i tillegg er en godkjent faglig leder til å følge opp lærlingen. Også må man jo selvfølgelig høre om de trenger lærling. Dette gjøres normalt av opplæringskontoret, men som jeg sa tidligere kan man høre med opplæringskontoret om å få en liste over lærebedrifter, for så å selv ta initiativ.

Lenke til kommentar

Greit dobbelpost whatever. Jeg har nå snakket med rådgiver og hun sa at jeg måtte ta kontakt med fagopplæringen (skal ringe i morgen evt mandag hvis de ikke er åpne på helger, kanskje de har påskeferie who knows). Etter det skal jeg ta kontakt med bedrifter som jeg har lyst til å jobbe i. Er vel reisebyrå som virker det morsomste.

Lenke til kommentar

Gjør som meg og bare søk på diverse bedrifter. Er du god nok får du easy jobb.

 

Har et snitt på rundt 5.0 i skolesammenheng så det er ikke det som problemet. Har meget høy arbeidskapasitet. så det er ikke det det skal stå på :)

 

Jeg hadde elendige karakterer på videregående. I salgsfaget ser de stort sett etter personlig væremåte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...