Gå til innhold

Et par spørsmål ingen kristne kan besvare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste kristne ser ikke på livet som en test, men en forløper til etterlivet hvor du blir gitt et valg. Om du vil leve med eller uten Gud i evigheten.

Så meningen med livet på jorden er ikke en test i seg selv. Valget kan man ta etter døden om jeg tolker deg rett?

Mulig jeg har formulert meg dårlig, men nei.

 

Du blir gitt valget i forløperen til etterlivet, skjønner?

"forløperen til etterlivet"..... Det var da svært hvor vanskelig du har for og ordlegge deg klart.

 

Prøv dette: Du blir født av en afrikansk kristen kvinne (trolig mer gudfryktig enn deg) og har fått hiv-smitten med deg fra moren din. Moren din dør når du er 5år og da er du allerede dødssyk av AIDS. I denne forløperen til etterlivet (som du kaller det)har du dermed ikke opplevd særlig stort mer en bare elendighet.

Nå skal du prøve å sette deg inn i det å ta et valg.

 

Gjenta så denne valgsituasjonen for hver enkelte menneske-skjebne (Skybert har gitt deg mange grusomheter og velge i, men han har sikkert en plan med det hele).

Lykke til med litt kritisk refleksjon :thumbup:

Noen bilder med på veien for å hjelpe deg:

hunger.jpgaids.jpg

Tsunami_victims_Indonesia.jpgbarmer_floods_bodies_recover_060827.jpg

Det var dette du skulle forsøke å takle TID

Prøv å sett deg inn i hva vi ateister grubler på og gi oss et svar :)

Lenke til kommentar

Burde Gud ta fra mennesket "fri vilje" og all lidelse som eksisterer i verden?

Når han allikevel er nødt til å gjøre det i evigheten? Ja absolutt. Ser ingen vits i at vi mennesker skal leve dette bittelille blinket her på jorden med "fri vilje" når gud allikevel kan forutsi hvordan det vil ende i all evighet etterpå. Blir både selvmotsigende og dumt det...

 

Er ikke Guds veier uransaklige?

Påstaåes det ja... Hvordan det? Det er jo dette de religiøse dekker seg bak så fort det kommer en selvmotsigelse eller annet som truer troen deres...

 

Kan man kreve rasjonelle svar på irasjonelle spørsmål?

Nå irrasjonelle ting hevdes som sannhet, ja da kan det kreves svar også...

 

Burde ateister slutte å heve seg over religiøse?

Var da fælt å bitter du er da? Er det noen som hever seg over her så må det jammen være fanklubben til jesus. De LATER som de ikke gjør det, men det er nemlig det de gjør. Men det gjør det ikke mer riktig den andre veien heller, men jeg sysntes du begynner i litt gal ende nå... Si meg, har du truffet ei som tror på jesus eller og plutselig har et behov for å forsvare den hellige troen? Virker sånn, bassert på hvordan du skrev før... :)

Lenke til kommentar

Det var dette du skulle forsøke å takle TID

Prøv å sett deg inn i hva vi ateister grubler på og gi oss et svar :)

Hva vil du jeg skal svare?

Godt spørsmål :)

Hadde dere ikke kommet med en masse avledningsmanøvre i mellomtiden hadde jeg sluppet å minne dere på om spørsmålet vi aldri fikk besvart.

HER:

De fleste kristne ser ikke på livet som en test, men en forløper til etterlivet hvor du blir gitt et valg. Om du vil leve med eller uten Gud i evigheten.

Så meningen med livet på jorden er ikke en test i seg selv. Valget kan man ta etter døden om jeg tolker deg rett?

Eller er det slik at du trikser med ord og mener noe helt annet? Hvordan kan du forklare all lidelsen på jorda.? Er "Skybert" egentlig en utspekulert trolltamp som sitter å morer seg over all pinselen han sprer på jorda.....

 

Skal dere forsette å vri dere unna med avledningsmanøvre, eller er det på tide med noen skikkelige svar?

EDIT: fikset quote

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

En del mener at erkeengelen Lucifer står for mye av det onde som ikke er menneskeskapt (ettersom det menneskeskapte er et resultat av den frie viljen).

Lenke til kommentar

En del mener at erkeengelen Lucifer står for mye av det onde som ikke er menneskeskapt (ettersom det menneskeskapte er et resultat av den frie viljen).

 

Hva er det som er ondskap? Er det ondskap som er årsaken til jordskjelv som tar livet av tusenvis av mennesker, og som skaper mye lidelse? Er det ondskap som får et dyr til å ta livet av et menneske, eller er det ondskap som er årsaken til HIV?

 

I fortellingen om lysbæreren blant englene, Lucifer, så står det at han ønsket å være lik Gud. Det unike med menneskene er at vi har et språk som kan sette ord på det som ikke er sant. Vi kan lyve med forsett. Det har også gitt oss evnen til å skille mellom godt og vondt. Dessverre er vår evne til å se årsakssammenhenger ikke stort bedre utvikla enn at vi ofte blir stående å betrakte resultatet av ondskapen, men i liten grad klarer å reflektere over årsaken. Kanskje er det godt at vi slipper å ta ansvar for alt som er vondt og vanskelig, men når vi først stanser opp og observerer, så trekker vi likevel våre konklusjoner om skyld og avmakt.

 

Det er vanlig at vi søker årsaken til det som er vondt utenfor oss selv. Når mennesker lider, så skylder vi på Gud, på de homofile, på udugelige regjeringer eller griske legemiddelselskap. Hva med å se innover i stedet? Hva kan jeg gjøre for å lindre lidelse hos andre? Er det min motstand mot å dele som gjør at fattige land ikke har råd til dyre medisiner som kan lindre smerten hos 5-åringen som ligger døende av aids, uten foreldre som kan holde rundt henne og la henne kjenne at hun ikke er alene og glemt?

 

Jeg kunne også ønske at Gud ordnet opp alle steder der jeg svikter, i likhet med at jeg kunne ønske det fantes en pille som kunne løse alle mine problemer, uten at jeg hadde trengt å flytte meg ut av sofaen. Jeg tror det er en grunn til at den pillen fortsatt ikke finnes, og at det er en mening med mitt liv utover det å bare tenke på meg selv, og skylde på alle andre. Så får jeg prøve å ta noen riktige skritt, men å løse alt klarer jeg ikke alene. Jeg tror likevel vi kan klare mye sammen :)

Endret av Gadgeteer
Lenke til kommentar

Jeg kunne også ønske at Gud ordnet opp alle steder der jeg svikter, i likhet med at jeg kunne ønske det fantes en pille som kunne løse alle mine problemer, uten at jeg hadde trengt å flytte meg ut av sofaen. Jeg tror det er en grunn til at den pillen fortsatt ikke finnes, og at det er en mening med mitt liv utover det å bare tenke på meg selv, og skylde på alle andre. Så får jeg prøve å ta noen riktige skritt, men å løse alt klarer jeg ikke alene. Jeg tror likevel vi kan klare mye sammen :)

Veien ut av lidelsen

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8b/Hostia_i_komunikanty.JPG

Lenke til kommentar

Lidelsen på jorda er vanskelig å forklare, jeg tror jeg vil forklare den ganske likt som du. Altså at lidelsen er et resultat av flere ting, blant annet mangel på vann, begrenset levetid for mennesker, for mange mennesker, urettferdig fordeling osv.

Nettopp! Det sitter ikke noen der oppe og styrer livet på jorden. Det sitter ikke noen der oppe som må ta inn over seg all lidelse og det sitter ingen der oppe som besvarer bønn med mirakler. I den grad noen hevder at mirakler har skjedd viser det seg som regel og være bløffmakere ute og går. (de som er utspekkulerte vet at et "mirakel" kan gi penger i en slunken kasse og dette utnytter de). Vi kan sikkert dra frem eksempler på slike bløffer, men det vil kreve litt research (og det gidder jeg ikke nå)....

Det er viktig å forstå dette og ikke legge hele sitt liv i hendene på en til nå ikke observert skaper. Menneskene må starte å respektere hverandre og seg selv på samme måte som sin gud. "gud er i menneskene" for å bruke et språk som religiøse forstår bedre.

( nå lever det sikkert mange religiøse under slik filosofi, men det er langt fra alle dessverre )

 

Klarer vi å få dette til føler jeg at vi (oss ateister) har vunnet en stor seier. (og da hadde vi ikke hatt samme motivet til å sitte og hugge løs på religiøst tenkende her på forumet :p )

Lenke til kommentar

Jeg siterer bare litt av det du skriver, jeg svarer på hele innlegget ditt.

Klarer vi å få dette til føler jeg at vi (oss ateister) har vunnet en stor seier. (og da hadde vi ikke hatt samme motivet til å sitte og hugge løs på religiøst tenkende her på forumet :p )

 

Dessverre argumenterer du her som en fundamentalist, like urokkelig i din egen sannhet som det du beskylder folk med en religiøs tro for å være. Ditt fasttømrede standpunkt er at Gud ikke finnes, og du bruker det som fundament for din videre argumentasjon. At du lukker et alternativ for din egen del kan jeg forstå, men ikke at du bruker din oppfatning som rettesnor for hva andre skal tro på. Den fundamentalismen uttrykker du når du oppsummerer i at veien til respekt og forståelse går ut på at andre forandrer seg og blir lik deg. Det sementerer bare konflikten. Den eneste måten jeg kan se endring på, er at jeg er villig til å gjøre noe selv. Ikke at jeg gir slipp på min tro, men å være villig til å møte deg der du er, og ikke å forlange at du skal komme til meg.

 

Jeg respekterer ditt ateistiske standpunkt, hva er ditt problem i forhold til å akseptere min gudstro?

Endret av Gadgeteer
Lenke til kommentar

Jeg kunne også ønske at Gud ordnet opp alle steder der jeg svikter, i likhet med at jeg kunne ønske det fantes en pille som kunne løse alle mine problemer, uten at jeg hadde trengt å flytte meg ut av sofaen. Jeg tror det er en grunn til at den pillen fortsatt ikke finnes, og at det er en mening med mitt liv utover det å bare tenke på meg selv, og skylde på alle andre. Så får jeg prøve å ta noen riktige skritt, men å løse alt klarer jeg ikke alene. Jeg tror likevel vi kan klare mye sammen :)

Veien ut av lidelsen

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8b/Hostia_i_komunikanty.JPG

 

 

Feil utheving. Jeg har rettet det opp for deg.

Lenke til kommentar

Jeg siterer bare litt av det du skriver, jeg svarer på hele innlegget ditt.

Klarer vi å få dette til føler jeg at vi (oss ateister) har vunnet en stor seier. (og da hadde vi ikke hatt samme motivet til å sitte og hugge løs på religiøst tenkende her på forumet :p )

 

Dessverre argumenterer du her som en fundamentalist, like urokkelig i din egen sannhet som det du beskylder folk med en religiøs tro for å være. Ditt fasttømrede standpunkt er at Gud ikke finnes, og du bruker det som fundament for din videre argumentasjon. At du lukker et alternativ for din egen del kan jeg forstå, men ikke at du bruker din oppfatning som rettesnor for hva andre skal tro på. Den fundamentalismen uttrykker du når du oppsummerer i at veien til respekt og forståelse går ut på at andre forandrer seg og blir lik deg. Det sementerer bare konflikten. Den eneste måten jeg kan se endring på, er at jeg er villig til å gjøre noe selv. Ikke at jeg gir slipp på min tro, men å være villig til å møte deg der du er, og ikke å forlange at du skal komme til meg.

 

Jeg respekterer ditt ateistiske standpunkt, hva er ditt problem i forhold til å akseptere min gudstro?

Du leser tydeligvis bare deler av innlegget mitt. Jeg gir f.. i hva du tror og tenker. Så lenge du ikke konfronterer deg selv med faktiske bevis og historisk forskning på at religionen din er et sammensurium av myter, natur-religion og menneskeskapt heltedyrkelse, har du ikke et saklig argument å komme med. Jeg vedder høyrehånda på at du ikke har studert religionshistorie eller satt deg inn i hvordan den romersk-kristne kanonen (bibelen) ble laget.

Jeg er ikke fundamentalist. Du føler det kanskje slik, men da mener jeg du at du har et forklaringsproblem.

Hvor eksakt var jeg fundamentalistisk i forrige post?

Lenke til kommentar

Jeg kunne også ønske at Gud ordnet opp alle steder der jeg svikter, i likhet med at jeg kunne ønske det fantes en pille som kunne løse alle mine problemer, uten at jeg hadde trengt å flytte meg ut av sofaen. Jeg tror det er en grunn til at den pillen fortsatt ikke finnes, og at det er en mening med mitt liv utover det å bare tenke på meg selv, og skylde på alle andre. Så får jeg prøve å ta noen riktige skritt, men å løse alt klarer jeg ikke alene. Jeg tror likevel vi kan klare mye sammen :)

Veien ut av lidelsen

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8b/Hostia_i_komunikanty.JPG

Feil utheving. Jeg har rettet det opp for deg.

Du har telefon, har du ikke ? Hvis du nå ikke kan komme deg opp av sofaen :)

Lenke til kommentar
Nettopp! Det sitter ikke noen der oppe og styrer livet på jorden. Det sitter ikke noen der oppe som må ta inn over seg all lidelse og det sitter ingen der oppe som besvarer bønn med mirakler. I den grad noen hevder at mirakler har skjedd viser det seg som regel og være bløffmakere ute og går. (de som er utspekkulerte vet at et "mirakel" kan gi penger i en slunken kasse og dette utnytter de). Vi kan sikkert dra frem eksempler på slike bløffer, men det vil kreve litt research (og det gidder jeg ikke nå)....

Det er viktig å forstå dette og ikke legge hele sitt liv i hendene på en til nå ikke observert skaper. Menneskene må starte å respektere hverandre og seg selv på samme måte som sin gud. "gud er i menneskene" for å bruke et språk som religiøse forstår bedre.

( nå lever det sikkert mange religiøse under slik filosofi, men det er langt fra alle dessverre )

 

Klarer vi å få dette til føler jeg at vi (oss ateister) har vunnet en stor seier. (og da hadde vi ikke hatt samme motivet til å sitte og hugge løs på religiøst tenkende her på forumet :p )

Jeg er enig i at Gud ikke styrer alt på jorda ned til minste detalj. Det er vel de aller fleste enige i? Lidelsen er ikke et resultat av at Gud sender pester og massemordere etter oss. Vi har fri vilje og jorda går sin gang ganske godt selv.

Lenke til kommentar

Tror du ofte på ting du bare leser/blir fortalt om? Du har aldri møtt Jesus Kristus og du kan ikke være sikker -- det er også unaturlig at det er noe etter livet (husker du at det skjedde noe før du ble født?) - derfor bør du leve livet som ateist.

 

(Har ingen intensjoner om å omvende deg, forresten.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...