Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sterk svilukt/røyk etter rusing av kald motor


mar85

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skulle kjøre noen venner av meg hjem og måtte avbryte pga det lukta svidd. Jeg tenkte med det samme at det var pga all spinninga med det samme, og at det kom fra dekka. Men nei.

Plutselig kom det røyk og en sterk svi-lukt fra airconditionet, så jeg stoppa bilen med en gang, spratt ut og åpna panseret og fikk se at det røk bak motor blokka. Det lukta svidd gummi forresten. Og motorn var kald når jeg prøvde de 5-6 forsøka med å rygge opp bakken.

Ja jeg vet at man ikke skal druse på gassen når bilen er kald, men trodde ikke det skulle så lite til?

Det var for mørkt til å se noe som helst ned i motorn da det skjedde. Tempmålern i biln var på 90 grader konstant fra da den lukta svidd første gangen, til røyken kom da jeg slo av motorn. Det var det første jeg sjekka.

 

 

 

 

 

Noen forslag til hvor jeg skal begynne å lete etter skade? Eller hva som kan ha hendt?

 

 

 

Hilsen en fortvilt person som har brukt de 5 siste ukene på å fikse en passat som ble ferdig I DAG, og er møkk lei bilmekking =(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg skulle kjøre noen venner av meg hjem og måtte avbryte pga det lukta svidd. Jeg tenkte med det samme at det var pga all spinninga med det samme, og at det kom fra dekka. Men nei.

Plutselig kom det røyk og en sterk svi-lukt fra airconditionet, så jeg stoppa bilen med en gang, spratt ut og åpna panseret og fikk se at det røk bak motor blokka. Det lukta svidd gummi forresten. Og motorn var kald når jeg prøvde de 5-6 forsøka med å rygge opp bakken.

Ja jeg vet at man ikke skal druse på gassen når bilen er kald, men trodde ikke det skulle så lite til?

Det var for mørkt til å se noe som helst ned i motorn da det skjedde. Tempmålern i biln var på 90 grader konstant fra da den lukta svidd første gangen, til røyken kom da jeg slo av motorn. Det var det første jeg sjekka.

 

 

 

 

 

Noen forslag til hvor jeg skal begynne å lete etter skade? Eller hva som kan ha hendt?

 

 

 

Hilsen en fortvilt person som har brukt de 5 siste ukene på å fikse en passat som ble ferdig I DAG, og er møkk lei bilmekking =(

Lenke til kommentar

Kan være så enkelt som at det kommer olje på eksosanlegget, enten ved en lekkasje eller at det er noe søl, hvor lenge har du brukt bilen etter du fikk den i stand?

 

Clutchen din slurrer høres det ut som. Full last gjør at det blir større krav til at det er nok lameller for å skape trykk. Når du i tillegg spinner for å imponere kompisene med passaten så stilles det hvertfall krav til clutchen din.

 

Den synger på siste vers og må byttes før du står bom stille.

Endret av Virion
Lenke til kommentar

Nå tror jeg at jeg har ordlagt meg litt feil her.

For jeg har nemlig 2 biler, og det er audi'en det er snakk om, som jeg kjøpte i fjor sommer (99 modell som har fulgt alle servicer og var i veldig god stand helt til dette skjedde). "Service Oil" dukka opp på displayet for 1 uke siden, men det skal vel ikke ha noe å si, eller?

Jeg er ikke typen til å rasskjøre en bil for å imponere heller, blir mere bestemors kjøring enn det. Holder meg som regel alltid under 3k omdreininger ved kald motor.

 

Jeg har ikke fått sett nedi motorn i dag pga en laaang barnedåp (kom hjem nå) men jeg skal grave frem bilen i morra og ta en titt. Det har snødd no j#% ute også, så dette blir hardt for ryggen :S

 

Skal skrive hva jeg finner ut etter ekspidisjonen, men ikke forvent dere ultradetaljert info. Som sagt, har 0 peil:P

 

Men kan det være clutchen altså?

Endret av mar85
Lenke til kommentar

Jeg fikk møka frem bilen i dag, og tok en titt nedi panseret. Men jeg kunne ikke se noe som helst, bortsett fra litt lukt av at noe har vært brent noe nedi der. Ingen oljeflekker, ingen missfarge på rør, kabler, ect.

Jeg sjekka om det var nok olje på den, og det viste at oljenivået ligger på minimum. Men nå står ikke bilen 100% vassrett (snuten er lavere enn bakdelen), men det er ikke så veldig mye ute av lodd.

Tyder det på lekasje kansje?

 

Jeg skal starte opp bilen å se hva som skjer i morra, men ikke før. Fordi festet til peilepinnen knakk, så jeg må ha meg en tur på Møller å få kjøpt et nytt feste.

 

Noen meninger eller tips som kunne ha hjulpet meg blandt dere?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

Da var test kjøringa unnagjort, og jeg tror ikke det er clutchen heldigvis! :new_woot:

Har tatt forskjellige clutch tester og motorn slokner uten å slure :)

Jeg tok ut pollen filteret og sjekka om det var svidd, men eneste jeg fant var litt smårusk som jeg tok vekk.

 

Jeg starta bilen med klimaanlegget "Off", for å sjekke om det kunne vær den biten. Ikke no røyk å se, bortsett fra litt røyk som kom fra motorn pga panseret hadde stått oppe fordi jeg skifta peilepinne festet og fylte på litt mer olje fordi nivået sto på minimum. Jeg såg hvor røyken kom fra og såg kjapt at det var bare vann\regn som ble fordampa.

 

Men jeg kunne ikke se noe av den røyken, eller lukta for den del, som kom for 3 dager siden. Bilen sto å gikk i 20 minutt uten noe skjedde. Så tok jeg test turen, og forsatt ingenting skjedde.

Parkerte bilen og lot den stå å gå mens jeg tok på klimaanleget, så kom lukta. Men ingen røyk.

Og slik sto den, i 15 minutter. Uten noe skjedde.

 

Så skal jeg vær trygg på at det ikke er clutchen?

Og hvordan i huleste fjerner jeg den lukta? :p

 

 

Mvh en lettet bileier!

Lenke til kommentar

Pollenfilteret kan ha fyllt seg med dritt og tatt fyr... (om du har det da) ville skjekket det først..

 

Denne var ekstrem....

 

Clutch, clutch, clutch.. Demping i svinghjulet som kneler ved rygging og alt svikter. Clutchen slurer og hadde du holdt på 2 min til hadde dette havna på 10-15 hakk. Mulig skaden er der allerede det vil du merke ved at bilen rykker ved igangsetting. Da er svinghjulet dødt.

 

Sett dette veldig mange ganger. Selger av disse bilene burde opplyse om at du aldri bør rygge med henger eller tung last. Ikke får du igjen på garantien eller siden det er "brukerfeil".

 

Brent clutch lukter dritt og den lukta kan sitte i bilen i mange år fremover. Så lenge bilen fungerer fint og alt virker normalt hadde jeg bare kjørt videre. Det har mest sannsyling gått bra, men pass på når du rygger.

Lenke til kommentar

Clutch har også en veldig spesiell lukt, og enhver mekaniker eller over middels bilsakkyndig vil klare å kjenne igjen den lukten. Det lukter helt jævlig og kan henge igjen veldig lenge.

 

Jeg kjørte en bil inn på jobben med gåen clutch. Røyken sto opp fra motorrommet samtidig som vi omtrent måtte evakuere verkstedet pga stanken :p

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...