Gå til innhold

Nybegynner skal ha seg kamera. Trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil også anbefale 450d! Et flott kamera som nå er nede i en grei pris. Har hatt mitt i 1,5 år (det har "gått" 10 000 eksponeringer) og er fortsatt fornøyd med det! Har ikke vært ute med det i så veldig ekstreme situasjoner, men det har overlevd noen fall mens det har ligget i kamerabagen.

 

På skolen har vi 350d, 400d og 1000d som alle har blitt behandlet som dritt i sand, snø og regn. Har enda ikke hørt at noen av dem har tatt kvelden, så tror nok det skal overleve en tur til Svalbard hvis du tar litt hensyn. :yes:

 

Hvis du kjøper det nå, så har du i tillegg en stund på deg til å bli kjent med det.

Endret av ThorU
Lenke til kommentar

Når det gjelder kamera i nybegynnerklassen, så er det bortkastet tid og energi å velge noe annet enn det billigste nogen lunde kurrante kameraet. Det er ingen forskjeller av betydning så lenge man ikke har helt spesifikke behov.

 

På Svalbard bør du ha med litt mer enn en 18-55. Landskapet er så enormt at det ofte krever litt lengre brennvidder. En av pakkene som inkluderer en 55-200 kan derfor være en god ide.

Lenke til kommentar
jepp. handler vel så fort strømregninga er betalt. om jeg har igjen cash da :innocent:

Ikke for å spore helt av her, men hvis den personlige økonomien din er sånn at du så vidt har nok til å betale regninger og det er usikkert om du har 4000 kr til et kamerakjøp så vil jeg anbefale deg å vente med kjøpet. Få orden på privatøkonomien og legg deg opp en sparekonto "buffer" der du med god margin kan kjøpe kamera fra. Sett deg opp et personlig budsjett, følg med på utgiftspostene og gjør nødvendige grep for å få en stabil økning av sparekontoen helt til du med god margin kan kjøpe kamera. Fortsett med den gode økonomiske styringen sånn at du med ujevne mellomrom kan kjøpe store ting med sparepengene.

 

I mellomtiden kan du lese mer om ulike kameraer, vurdere hva du trenger og hva som er overflødig og bygge opp forventningene til kameraet. Impulskjøp gir ofte misnøye fordi man finner ulemper ved produktene som man burde lest om og vurdert bedre på forhånd. Etter min mening er halve morroa selve jakten på det optimale produktet. Nyt jakten så vil du sannsynligvis bli akkurat så fornøyd som forventet.

 

Hør med familie og venner om det er noen som kan låne deg et kamera til Svalbard-turen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I frykt for å hijacke tråden til Mikkel tenkte jeg at jeg skulle hoppe innom å spørre et spørsmål da jeg lurer på noe av det samme, og følte ikke vi trengte 2 tråder rundt samme tema.

 

Er på jakt etter et nybegynner kamera selv. Har brukt en del speilrefleks (400d/450d) men aldri satt meg ordentlig inn i det. Nå har jeg tenkt til å skaffe et eget kamera. Jeg liker å ta close-up bilder, men også bilder av natur/dyr mm. Har også lyst til å ha muligheten til å filme. Tar en del bilder av PC-er og andre komponenter inne, som krever at kamera takler å ta bilder i mørke omgivelser. Sistnevnte er viktig.

 

Så generelt sett er jeg på jakt etter mye av det samme som Mikkel. Hvordan tror dere dette kameraet ville ha fungert til mitt bruk? Eventuelt andre alternativer? Vil helst ikke blakke meg helt på dette, men noe har jeg nå å gå på.

Lenke til kommentar

Har også lyst til å ha muligheten til å filme. Tar en del bilder av PC-er og andre komponenter inne, som krever at kamera takler å ta bilder i mørke omgivelser. Sistnevnte er viktig.

 

Skal du ha filmmuligheten så må du opp merkbart i pris, innen Canon-sortimentet så må du opp til 550D.

 

Når det gjelder bilder i mørke omgivelser så er ikke kameraet det store problemet. Her er linser og eksterne lyskilder det viktige. "Dyrere" kameraer er nok bedre på høy ISO, men jeg tror du vil tjene på å bruke eventuelle ekstra midler på best mulig optikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...