Gå til innhold

Nybegynner skal ha seg kamera. Trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor skal dette ende :lol:.

 

Med Canon :!:

Neida , bare tuller :D

Tror du uansett blir fornøyd med kameraene du allerede har fått listet.

I denne prisklassen er mye svært likt og om du virkelig er nybegynner så har du jo heller ikke så mye å sammenligne med.

Men om du tenker seriøst på om du skal bli en ivrig hobbyfotograf så er det likevel litt viktig hva du velger.

Det du velger kommer du til å bli vant med og du kommer til å bygge opp utstyr som du kan ta med deg videre til neste hus og neste hus osv...

Lenke til kommentar

Vel, Pentax er billig. Jeg vil velge å se på Pentax som høyklasse.

Canon virker billigere men fremdeles vil jeg ikke plasere de lengre ned enn i Økonomiklassen. Det finnes jo plenti av utstyr til Canon igjen...

 

Hvilke kamera er det som var greie nybegynnerkameraer der bortsett fra D3000?

Lenke til kommentar

Vel, Pentax er billig. Jeg vil velge å se på Pentax som høyklasse.

Canon virker billigere men fremdeles vil jeg ikke plasere de lengre ned enn i Økonomiklassen. Det finnes jo plenti av utstyr til Canon igjen...

 

Hvilke kamera er det som var greie nybegynnerkameraer der bortsett fra D3000?

 

Det er Canon 450D m/18-55 IS som er beste kjøp i den leiren for tiden.

Lenke til kommentar

Ser du har fått mange råd allerede, men hva skal du bruke kameraet til? Et speilrefleks med standardzoom kan ta mange flotte bilder, men det er helt uegnet til å ta bilde av dyr og fugler. Til det trenger du mye mer tele enn det som følger med som standard.

 

Hva slags tur skal du på? Hotell, skip/stor båt/ut i telt, og hvor lenge skal du være borte? Petnax K-x som jeg tror Simen nevnte kan bruke vanlige AA-batterier. Alle de andre bruker spesialbatterier som må lades jevnlig. Nå kan du riktignok ta mange bilder på en ladning, men har du ikke mulighet for ladning og skal være borte i et par uker eller mer kan det være et problem.

 

Av de rimelige modellene er det bare Pentax K-x som kan ta video, alle de andre tar kun stillbilder, og Nikon D3000 kan ikke bruke skjermen som søker (mangler det som på godt norsk kalles Live View).

 

Personlig ville jeg heller kjøpt Canon 1000D, Canon 450D, Olympus E-520 enn Nikon D3000. D5000 ville derimot vært et førstevalg, men da må du opp i pris. Det ville Pentax K-x også, men da må du også opp mot 5000.

Lenke til kommentar

Turen til svalbard bli sånn type alt mulig tur. Skal være der i 4 dager bare. Ellers tenker jeg kameraet kan være fint å ha med seg på vanlig fjelltur og jakt.

 

Siter å regner på Canon 450D nå. De selger det for 3900 m. 18 55 mm objectiv på japanfoto

Endret av Mikkel™
Lenke til kommentar

Noen alternativer til:

 

Nikon D3000

- 3999 kr -

Her får du to objektiver med på kjøpet!!!...

 

 

 

Disse er litt over budsjettet, men du får mye for pengene:

 

Nikon D5000

- 5499 kr-

"Valuepack" dvs 1 objektiv (18-55mm), 1 orginal blitz, 2,5 timer "fotoskole" og 3 års "check and clean", videomuligheter, vendbar skjerm....

 

Canon EOS 550d

- 6495 kr-

Helt nytt (kom på markedet i februar/mars i år), tar video i full HD, inkludert 1 objektiv (18-55mm), 18 megapixler...

 

Jeg er også på jakt etter nytt kamera (mit første), og er akkurat like usikker på hva jeg skal velge...For meg står det mellom Nikon D5000 og Canon EOS 550d...Skal ikke være lett nei;S

Endret av Pus_1808
Lenke til kommentar

Det var en som snakket om værtetting lengre opp her. Ingen nye kameraer i prisklassen 4000 kr er værtette, men det går an å få tak i noen ganske bra brukte til under 4000 kr. Pentax K200D og K20D. Ulempen er at disse ikke kan ta video og K200D har heller ikke live view. Sistnevnte er heller ikke spesielt bra på innebilder (høy ISO). Det "billigste" virkelig gode , nye værtette kameraet er Pentax K-7 som starter på rundt 9000 kr. Altså langt over budsjettet.

 

Det er et dilemma det med kameravalg. Litt mer enn 4000 kr ville gitt deg ganske mye ekstra. Som f.eks Canon 550D, Nikon D5000 og Pentax K-x.

Lenke til kommentar

Det finnes noen sånne produkter men de koster som regel fra bortimot en tusenlapp (formet plastpose med glidelås og glass for objektivet) til flere tusen (modelltilpasset hardplast med knappegjennomføringer, gummipakninger og glass osv). Det enkleste og billigste er å bruke en vanlig brødpose pluss en strikk for å stramme posen ytterst på objektivet. Hvis man ikke kjøper et brukt værtett kamera.

 

Selv har jeg en værtett Pentax K200D som kostet meg 4000 kr med kit-objektiv for et drøyt år siden. Etterfølgeren K-x fikk dessverre ikke værtettingen som K200D hadde. Kameraet mitt har tålt fint både regnvær og å stå i snøen en stund. I dag må man opp til en høyere prisklasse for å få værtetting.

Lenke til kommentar

Noen alternativer til:

 

Disse er litt over budsjettet, men du får mye for pengene:

 

Nikon D5000

- 5499 kr-

"Valuepack" dvs 1 objektiv (18-55mm), 1 orginal blitz, 2,5 timer "fotoskole" og 3 års "check and clean", videomuligheter, vendbar skjerm....

 

Canon EOS 550d

- 6495 kr-

Helt nytt (kom på markedet i februar/mars i år), tar video i full HD, inkludert 1 objektiv (18-55mm), 18 megapixler...

 

Jeg er også på jakt etter nytt kamera (mit første), og er akkurat like usikker på hva jeg skal velge...For meg står det mellom Nikon D5000 og Canon EOS 550d...Skal ikke være lett nei;S

 

 

Jeg er også ute etter et inngangskamere, men jeg ønsker meg også videomulighet. Blir ofte til at en både tar litt video og bilder og da er det kjekt at man har en stor dings og ikke to.

 

Hva er erfaringene deres med disse to kamerane evt andre kamera med HD oppløsning? Bør helst være 30FPS, men ikke nødvendigvis full HD oppløsning...

 

Så for meg ca 5-6000 kr klassen, men ser jo av tråden at det kan bli vanskelig...

Lenke til kommentar

mortex2008: Video er ikke helt modent i dagens speilreflekskameraer. Det har en del barnesykdommer som treg eller manglende autofokus, eksponeringsjustering, gele-effekt og ugunstige lagringsformat. Dersom man omgår disse hindringene kan det gi svært mye bedre bildekvalitet enn dedikerte videokamera.

 

Jeg har ennå ikke funnet noen tester av rykende ferske Canon 550D på nettet, men jeg regner med den får den hittil beste videofunksjonen i denne prisklassen.

Lenke til kommentar

Simen1: OK det var ikke jeg klar over, tenkte at siden optikken for bilder var langt bedre enn kompaktkameraene så burde videokvaliteten på denne type kamera være ennå bedre. Har jo sett at en del nyere kompaktkamera kan ta opp ok video.

 

Får lete litt etter tester av 550d fremover :-)

Lenke til kommentar

Simen1: OK det var ikke jeg klar over, tenkte at siden optikken for bilder var langt bedre enn kompaktkameraene så burde videokvaliteten på denne type kamera være ennå bedre. Har jo sett at en del nyere kompaktkamera kan ta opp ok video.

Kompaktkameraer har hatt videomulighet veldig lenge. Det har vært større tekniske utfordringer med å få det til på speilrefleks på grunn av speilet og fasebasert fokusmetode som krever direkte lys (via et speil). Men dette ble løst og lansert ca midt i 2008. Men fokusmetoden er fortsatt ikke optimal.

 

Motorisert zoom ser jeg ikke så mye poeng med. Jeg synes det er et problem på vanlige videokamera at man ikke har manuell presisjon på zoom og zoomhastighet.

 

Det stemmer utmerket det med optisk kvalitet. Vanlige videokamera har ikke noe imponerende optisk kvalitet og så små bildebrikker at lavtlysegenskapene er elendige. Speilrefleks gjør det vanvittig mye bedre på de områdene.

 

Så det er både fordeler og ulemper ved å bruke speilrefleks som videokamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...