Gå til innhold

Nybegynner skal ha seg kamera. Trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Jeg har lest at bildebrikken i D3000 er den samme som i D60 , men filbehandlingen skal være anderledes , og lavpassfilteret ser ut til å være endret. Resultatet er en underlig miks: detaljgjengivelse og toneforløp gir filer som krever etterbehandling , mens bildestøyen , serlig i skyggenne er kraftigere enn på mange kompaktkameraer. Dermed blir den utnyttbare dynamikken så som så. Faktisk er visst begge kompaktkameraene G11 og S90 bedre under mindre gode lysforhold , med samme pikseloppløsning , 10mp.For første gang på lenge er endel skuffet over et nytt Nikon kamera. Det henger både sammen med forventingingene , og det faktum at du ikke skal betale så mye mer før du kan kjøpe f.eks D5000 som har de egenskapene D3000 mangler. Det tror jeg mange potensielle kunde vil gjøre , ikke minst her på berget. Bedre lykke til neste gang Nikon.

Dette er ikke mine ord , men hentet fra Fotografi nr.7.2009.

Selv har jeg bare prøvd EOS 1000D av "begynner" kameraene og kan skrive under på at bildekvaliteten rett fra kamera er strålende og med overraskende lite støy selv på ISO 1600. Kan ikke skjønne hvorfor ikke ISO 3200 er et normalt valg på 1000D.

En enkel vei til suverene bilder bør være grunn nr.1 for en nybegynner som skal velge kamera. Når man i tillegg får med et system man kan "ta med seg" og vokse med har man en vinner.

Men dette er bare min mening , jeg ser der finnes mange :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva er det det objectivet gjør da? zoom?

 

Det enkleste er å la andre forklare :-P:

 

"Hva gjør objektivet?

 

Rundt oss er det fullt av lysstråler. Objektivets oppgave er å bryte disse strålene og plasere de inn på filmen i kameraet. På digitale kamera så vil det si at lyset skal treffe en CMOS eller CCD brikke.

 

Dersom man f.eks har verdens beste CMOS brikke på et kamera og setter på et dårlig objektiv så vil man uansett ende opp med et dårlig bilde. Derfor er objektivet noe av det viktigste utstyret på et kamera. Et objektiv har også mange forskjellige egenskaper!"

 

http://fotografiskolen.no/2010/01/hva-er-et-objektiv/

Lenke til kommentar
Aha. Ok. Men D1000 er ikke det en veldig utgående modell?

 

Tja.. jo.. men jeg ville ikke vurdert det, når du kan få 450D billigere!

Noe rart med prissettingen hos Fotovideo:

 

EOS1000D med IS: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=97375

 

EOS450D med IS: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=92913

 

Valget blir enkelt her!

 

Begge disse gir super bildekvalitet selv om det er aldrende modeller som snart kanskje er på tur ut. Og du kan svi av maaange tusenlapper på gromt bra optikk til disse. Veldig bra utgangspunkt å bygge videre på.

Endret av HUNTER1977
Lenke til kommentar

Etter det jeg har forstått så er fotoutstyr billigere på Svalbard,du slipper mva.

På en annen side,hvis du venter til da er du ikke komfortabel med utstyret når du virkelig trenger det.

 

Hva du kjøper er hip som hap,alle er forholdsvis like gode med sine særegenskaper.

 

Du burde ha et kamera med en normalzoom og et tele-zoomobjektiv i tillegg,men 4000.- kan bli i minste laget til alt dette.

 

Nja det spørs hva du regner som rimeligere, skal du kjøpe det i butikk der oppe er det lite/ingenting å spare og det spørs også om de har det inne.

De fleste bestiller kameraet fra en norsk nettbutikk, da får du det for nettprisen minus moms. Dette betinger at du har adresse Svalbard eller har en kompis som har adresse dit . Husk at det meste er faktisk en god del dyrere i butikk der oppe enn her, feks koster en liter melk ca 32 kr :)

Lenke til kommentar

Canon eller Nikon - så finner du bare aktuell pris.

 

Nikon D3000 : http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=587748

 

"Bildekvalitetene er den beste vi har sett til prisen, kameraet er enkelt å bruke og behersker de fleste situasjoner. Nikon D3000 er perfekt for nybegynneren med ambisjoner."

 

Priser : http://shopping.kelkoo.no/ctl/do/search?catId=124901&siteSearchQuery=nikon+d3000

Dårlige lenker. Sjekk heller Nikon D3000 i prisguiden. Den er mye bedre enn Kelkoo.

 

Akam har også omtale av Nikon D3000 og lenker til anerkjente tester på nettet.

 

MEN, styr unna "ukjente" merker som Olympus, Sony o.s.v...

Sony sitt er meget skjørt og tåler lite og mange av de andre har grove fargeprosesseringsfeil...

Det der er rent svada uten rot i virkeligheten. Andre merker bør selvsagt også være med i vurderingen. Les tester, omtaler, priser, spesifikasjoner, brukeromtaler og test selv. Da finner du etter hvert ut hvilke kameraer (og merker) som passer bra for akkurat deg.

 

hva er det det objectivet gjør da? zoom?

Ingen objektiv = ingen bilder. Speilreflekskameraer må ha objektiv for å kunne ta bilder. Noen kaller objektivet for "linse", men det er feil. Briller har to linser (glass), ett for hvert øye. Et objektiv har ofte 6-20 linser.

 

Objektivet som følger med Nikon D3000 er 18-55mm. Altså en zoom fra "litt vidt synsfelt" til "litt smalt synsfelt". Lysstyrken til det er f/3,5 (vid) og f/5,6 (smal). Noe som er typisk for billige objektiver. Dyre og gode zoom-objektiver har f.eks f/2,8 med både vidt og smalt synsfelt.

 

Sjekk hva antall millimeter betyr i praksis her.

 

Når det kommer til valg av kamera så synes jeg det fokuseres ufortjent mye på Nikon D3000 her. ALLE speilreflekskameraer tar generelt meget bra bilder. Det er ikke bildekvalitet, men andre egenskaper som skiller mest på bruk og pris for nybegynnere.

 

Selv vil jeg anbefale Pentax K-x som koster 3911 kr hos Dustin. Det har meget nybegynnervennlgie og selvforklarende menyer for nybegynnere, spennende fargevalg (rød, sort, blå, hvit), større bildesensor enn Canon, Olympus, Panasonic og Sigma. (Like stort som Nikon og Sony). Det lar seg også lese av fra PCen med kabel, uten at du trenger å balle med drivere. Det gir stabiliserte bilder uansett objektiv du bruker. Det er kompatibelt med objektiver som er inntil 31 år gamle så det finnes svært mye utstyr til det. (Kanskje du kjenner noen som har liggende utstyr til det på loftet). I tillegg går det medfølgende objektivet for å være det beste medfølgende objektivet på markedet. Altså bedre enn Canon 18-55 IS, Nikon 18-55 VR osv. Du får f.eks med en avansert solblander på kjøpet, raskere autofokus og skarpere bilder. Dette kameraet gir deg også 720p HD video. Til sammenligning gir hverken Nikon D3000, D60 eller Canon 450D video i det hele tatt. Pentax K-x er også det minste og letteste av disse kameraene.

Lenke til kommentar

Takk for ett godt og utfyllende svar Simen1 ! Nå forstår jeg litt mer her faktisk :)

 

Edit: Nå skal det jo sies at prisen på Dustin med objektivet er 4800 kroner. 5000 blir egentlig veldig høyt ... :hmm:. Hadde ikke tenkt å tømme sparekontoen helt eller før sommern :p

 

*sette seg ned å gruble*

Endret av Mikkel™
Lenke til kommentar
Aha. Ok. Men D1000 er ikke det en veldig utgående modell?

 

Tja.. jo.. men jeg ville ikke vurdert det, når du kan få 450D billigere!

Noe rart med prissettingen hos Fotovideo:

 

EOS1000D med IS: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=97375

 

EOS450D med IS: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=92913

 

Valget blir enkelt her!

 

Begge disse gir super bildekvalitet selv om det er aldrende modeller som snart kanskje er på tur ut. Og du kan svi av maaange tusenlapper på gromt bra optikk til disse. Veldig bra utgangspunkt å bygge videre på.

 

Oi , den prissettingen så ikke jeg , rart det er jeg enig i....

Da ville jeg nok valgt 450D.

Jeg tror også 1000D står for tur til ny modell selv om spesifikasjonene ikke ligger tilbake for f.eks D3000.

 

Når det gjelder EF-S 18-55mm kit objektivet med IS så må ikke det forveksles med versjonen uten.

Versjonen med IS er faktisk mye bedre optisk enn versjoen uten som har fått en del pepper.

EF-S 18-55mm f4-5,6 IS er faktisk meget bra optisk i forhold til prisen.

Byggekvaliteten er ikke den beste men det er ikke så mye annet til samme prisen heller.

Objektivet er konstruert for entry-level kameraer.

Tror det likevel skal litt til for å ødelegge objektivet sånn uten videre.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar
Edit: Nå skal det jo sies at prisen på Dustin med objektivet er 4800 kroner. 5000 blir egentlig veldig høyt ... :hmm:. Hadde ikke tenkt å tømme sparekontoen helt eller før sommern :p

4889 kroner inkludert moms på norsk jord, men du skulle jo kjøpe det uten moms til et navn og en adresse på Svalbard. Da blir det 3911 kr + frakt.

 

helge.bringeland: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS er klart bedre enn Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 USM, men det når fortsatt ikke opp til Pentax DA L 18-55/3,5-5,6 AL II som følger med Pentax K-x. Hverken på skarphet, autofokushastighet eller finesser. Canon sine kommer uten solblender.

Lenke til kommentar

Er ikke lett dette :)

 

Har du mulighet så ta deg en tur og prøveholde kameraene,se om det noen som du føler deg mer komfortabel med.

 

Jeg lurer litt på om du bare skal bruke det til og ta noen snapshot i ny og ne på autoinnstillingene eller om du føler for å lære deg det og kunne behandle et speilrefleks for det det er god for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...