Gå til innhold

Nybegynner skal ha seg kamera. Trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg mitt første Speilreflekskamera i slutten av April (siden jeg skal til Svalbard i Mai). Men jeg har null peiling på hva som er bra for en nybegynner og hva som er anbefalt.

 

Jeg vet det er mange med god peiling der ute. Så jeg spør derfor om noen kan guide meg til ett kamera i klassen rundt 4000.

Håper på tilbakemeldinger :D!

 

~ Mikkel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har forstått så er fotoutstyr billigere på Svalbard,du slipper mva.

På en annen side,hvis du venter til da er du ikke komfortabel med utstyret når du virkelig trenger det.

 

Hva du kjøper er hip som hap,alle er forholdsvis like gode med sine særegenskaper.

 

Du burde ha et kamera med en normalzoom og et tele-zoomobjektiv i tillegg,men 4000.- kan bli i minste laget til alt dette.

Lenke til kommentar

Canon eller Nikon - så finner du bare aktuell pris.

 

Nikon D3000 : http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=587748

 

"Bildekvalitetene er den beste vi har sett til prisen, kameraet er enkelt å bruke og behersker de fleste situasjoner. Nikon D3000 er perfekt for nybegynneren med ambisjoner."

 

Priser : http://shopping.kelkoo.no/ctl/do/search?catId=124901&siteSearchQuery=nikon+d3000

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Eller så kan kanskje Canon EOS 450d være et alternativ?

 

Modellen er på vei ut, men det betyr ikke at kvaltiteten er noe dårligere...

Den ble kåret til beste kamera i sin klasse 2008/2009, og skal være et bra DSLR...

 

Nå skal det sies at jeg ikke har så mye peiling på kameraer, men jeg har lest en del tester, og om kameraer generelt...

Lenke til kommentar

Heisann, kjøpte Nikon D40 som mitt første speilreflekskamera og bruker det enda (3. året)

En kompis kjøpte samtidig Canon EOS450D og han er superfornøyd han også.

Så er det slik at vi liker ikke å bruke hverandres kamera, vi blir bare ikke fortrolige med hvordan de er å bruke :p

Når vi tar bilder så blir den tekniske kvaliteten på bildene NØYAKTIG like bra.

Skarphet, forvregning og de fleste andre faktorene ser ut til å være de samme.

 

Så... Smak og behag ser ut til å være det du skal gå etter når du kjøper kamera :)

 

MEN, styr unna "ukjente" merker som Olympus, Sony o.s.v...

Sony sitt er meget skjørt og tåler lite og mange av de andre har grove fargeprosesseringsfeil...

Endret av barerobert
Lenke til kommentar

- snip -

 

MEN, styr unna "ukjente" merker som Olympus, Sony o.s.v...

Sony sitt er meget skjørt og tåler lite og mange av de andre har grove fargeprosesseringsfeil...

 

Dette er da bare svada. Jeg har selv Canon utstyr men jeg klarer da allikevel å se at blant andre Olympus, Sony og Pentax (og selvsagt Nikon) også lager helt utmerkede kameraer. Det er da ingen som helst grunn til å "advare" mot disse slik du gjør.

 

Jada, de ulike merkene kan nok ha litt ulike egenskaper og styrker/svakheter men det finnes da ingen som helst grunn til å "advare" mot "alle andre" enn CaNikon slik du gjør. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Min datter har et EOS 1000D som jeg synes tar flotte bilder også med kit objektivet EF-S 18-55mm f4-5.6 IS.

Meget enkelt i bruk og et flott kamera og vokse med inn i Canons utstyrsjungel.

Kameraet har fått flotte kritikker også blandt mer kjente hobbyfotografer som vil teste rimeligere kamera.

Nikon D3000 fikk heller laber kritikk i bladet Fotografi for en stund siden , et steg tilbake for Nikon i følge dem.

Da er nok D5000 et bedre valg om man vil starte med Nikon , men da til en litt dyrere pris.

Da kan man ta Canon EOS 500/550D med i sammenligningen også.

Lykke til , dette er gøy :thumbup:

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

En annen ting du bør ta med i vurderingen er at et speilreflekskamera er en klumpete ting å ta med på tur, men for fotoentusiaster finnes det vel knapt noe annet som er aktuelt.

 

Olympus m.fl. er ikke så bra kameraer i økonomiklassen, men høyere i pris derimot. Syns du legger deg i et fornuftig prisleie på rundt kr 4000.-

Lenke til kommentar

det at det er stort og klumpete og ta med på tur ser jeg ikke noe særlig på egentlig. Kan være så digert det bare vil for min del :p. Ser jo det at D3000 har fått gode karakterer, men er jo strippet for hjul og eksterne innstillinger og heller satt inn i ferdige innstillinger på kameraet. Er dette ett større minus?

Lenke til kommentar

D3000 er vel ikke for de som vil ha ting superavansert, derfor vil den få _noen_ kritiske tester. Spørs hvordan du selv vil ha det, jeg liker det enkle som likevel gjør en bra jobb uten at jeg må stresse med innstillinger.

Du ser på linken lengre opp at bildene virker ganske så bra.

 

Her er en konklusjon fra http://www.dpreview.com/ :

 

The D3000 may not have all the latest bells and whistles feature-wise, but what it does it does extremely well. If you can live without live view and movie modes it's the perfect beginner's camera.

 

Good for :First timers wanting an easy to use SLR

 

Not so good for: More demanding users, working in low light

 

- og det var vel en grei oppsummering: what it does it does extremely well.

 

Så vil du ha et kamera hvor du kan gjøre mange instillinger selv, bør du kanskje se etter et annet, men dette kan du altså få til kr 3000 hos Lefdal m.fl.

 

Må også medgi at jeg ikke er noen superekspert her - og har bare kompakt selv.

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Du får D3000 uten objektiv til 3000 og med objektiv til 3600. God pris! Men hadde jeg kommet ny til markedet i dag hadde jeg nok heller prøvd å kjøpt brukt. Du kan få et fantastisk kamera fra fjoråret med godt objektiv til nyprisen av en innstegsmodell.

Lenke til kommentar

Ser at Fotovideo og Japanphoto nå selger Canon EOS450D med 18-55mm IS til under 4000.

Det er mye for pengene! Denne har liveview også, hvis du trenger det da.

Har denne selv, og er kjempefornøyd! Kunne ingenting når jeg kjøpte det, og har lært meg utrolig mye den tiden jeg har hatt kameraet.

Etter det jeg forstår har Nikon D3000 menyer som er mer "forklarende" for en nybegynner.

Det kan være greit i begynnelsen. Men som sagt, den mangler liveview.

Byggekvalitet syns jeg er viktig. Liker at kameraet kjennes solid ut. Det er eneste aberet med EOS450. Det er litt plast-følelse over den. Her virker de Nikon-kameraene jeg har sett, litt bedre.

Pass bare på at du kjøper objektiv med bildestabilisator! IS for Canon sindel, eller VR for Nikon.

Endret av HUNTER1977
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...