Gå til innhold

Noen spørsmål angående rekrutten


Anbefalte innlegg

Nærmer seg snart min første dag i grønt. Så før den tid tenkte jeg å stille noen spørmål jeg lurer litt på.

 

1. Tar de en ny sjekk (sånn som de gjorde på sesjon)?

På sesjon fikk jeg dårlig karakter på syn. Men har tatt laseroperasjon og håper at det skal løse det meste. Har funnet ut at det jeg vil gjøre i førstegangstjenesten min krever 9 i syn?!

2. Når får du sjansen til å klippe håret.

Har middels lengde på håret. Men må bruke voks for at det skal se noe ut. Og da kan jeg liker gjerne klippe det fortest mulig.

3. Noe tips/hint til hva jeg bør ta med til rekrutten?

Alle seriøse tips/hint blir tatt med stor takk

 

Kommer kanskje med flere spørsmål hvis jeg kommer på noen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm ok. Dere sier litt imot hverandre. Vil de sjekke synet mitt på nytt eller må jeg ta med en legeattest (eller oppfordre til at de tar en ny test av synet mitt?)

 

2. I løpet av de første dagene, men hva stopper deg i å klippe deg før du drar?

Det som hindrer meg er vel at jeg ikke tror det blir noe fint. Men når jeg er i militæret er det mer eller mindre likegyldig.

 

Skal sjekke ut linken din aklla. Får ikke åpnet spoilere akkurat nå av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Det som hindrer meg er vel at jeg ikke tror det blir noe fint. Men når jeg er i militæret er det mer eller mindre likegyldig.

Jeg tenker ikke på 4 uker før du drar, men hva med å klippe deg kort dagen før?

Om du vil klippe deg raskest mulig etter at du kommer inn er det vel bedre å klippe seg rett før man drar?

 

når jeg var på innrykk ble ihvertfall høyde, vekt, syn og hørsel testet. det er godt mulig dette har blitt endret de siste årene eller at det varierer fra sted til sted.

 

info jeg linket til:

Oppmøtedagen

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

Etter at du har vært på sessjon vil det plutselig dukke opp et koselig brev i postkassen din. Her står det ditt navn og at du herved er innkallt til den og den plassen den og den datoen.

Da gjenstår det bare å bestille fly/tog/buss og møte opp på nevnt sted. Dette går som oftest helt uten komplikasjoner, da forsvaret eg godt synlige og du vil ikke gå deg vil på oppmøteplassen.

 

Når du bestiller fly/tog/bussbillett må du huske å bestille den billigste. Forsvaret dekker den billigste transporten for deg til oppmøtestedet.

 

Når du har møtt de grønnkledde på oppmøtestedet blir det litt info før dere reiser til leiren.

I leiren blir det synstester, hørselstester, veiing, vaksiner, info osv.

 

Deretter blir du sendt til den leiren du skal ha rekruttskolen.

Denne dagen er preget av mye venting.

 

Pakkeliste til oppmøtedagen er minimal. Du trenger tannbørste, barbersaker, masse undertøy(!) og armbåndsur(helst en klokke der huden ikke er i kontakt med metall.)

Alt annet du trenger, får du.

Andre ting som kan være greit å ha, er gnagsårplaster og leatherman.

 

 

Rekruttskolen

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

Husk at jeg snakker kun av egne erfaringer her.

 

Rekruttskolen blir ofte holdt et annet sted en hvor du skal avtjene resten av verneplikten din.

Rekrutten er til for at befalet skal se hvem som egner seg best til de forskjellige stillingene.

I begynnelsen er rekrutten preget av mye venting, lange dager og korte måltider.

 

Ting å huske på er:

Initativ=Merarbeid. Det vil ikke si at du ikke skal ta initiativ til noe, men ikke vær den som spør om dere skal ha hjelm på marsjen, eller om dere skal ha på stridsvest på kurset.

Tid=Hellig. Mobiltelefon er som regel ikke lov i rekrutten, derfor trenger du armbåndsur. Jeg har ikke ord på hvor glad jeg er for at jeg kjøpte meg en klokke før innrykket.

Ha respekt for befalet så har de respekt for deg. Ikke avbryt dem når de snakker, gjør som de sier og gjør det med et smil. Det høres kanskje litt cheesy ut, men det er de som bestemmer om du skal på kjøkkenet eller om du får den kuleste tjenesten i leiren.

 

Gjør ditt beste, slit deg ut. Det er innsatsen din i rekrutten som avgjør tjenesten din for resten av året.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

 

Tid=Hellig. Mobiltelefon er som regel ikke lov i rekrutten, derfor trenger du armbåndsur. Jeg har ikke ord på hvor glad jeg er for at jeg kjøpte meg en klokke før innrykket.

Så til et dumt spørsmål. Er det noe restriksjoner på hvilken klokke man kan ha i forsvaret?

 

nixon-blue-rubber-player-watch-1.jpg

 

A145-hero-126.png

Vil det være noen reaksjoner på slike typer klokke f.eks?

Lenke til kommentar

Den skal være relativt anonym, og ikke "skjemme ut" uniformen eller noe i den duren. Hvor grensa går vet jeg ikke, men jeg ville ikke tatt med en særlig pen klokke.

I alle fall ikke til å bruke i tjeneste. Også er det 100000 ganger mer praktisk med en klokke med elektronisk display enn med visere, når du skal sjekke tiden med 140 i puls i bekmørket midt på natta.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Om klokker skal være "uniforme"(passe med uniformen) er jeg usikker på, vet dette gjelder alt av personlig utstyr man har synlig.

Men, jeg ville faktisk heller hatt en biltema-klokke med lys, stoppeklokke og digitalt display.

Det hjelper ikke at klokka er fin når du står på fjellet i mørket og lurer på hva klokka er.

 

Samt hvor dyr er den?

Å ødelegge klokka er ikke uvanlig.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

De bryr seg i praksis lite om hvordan klokke du har. Det var ingen på rekrutten samtidig som meg som fikk noen som helst bemerkninger på dette, men som de over sier. Det er ikke lurt å ta med en klokke du er redd for å ødelegge. Rekrutten er ganske "spontant", hvis jeg kan kalle det det, foreksempel:

 

Vi satt å hadde forelesning om ett eller annet, og når vi var ferdig med det fikk vi kanskje tre minutter på å skifte til fullt feltutstyr (det er MEGET kort tid), og derretter lå vi plutselig ute i gjørma og kava. Å ha en klokke til 2000 som du hadde glemt å ta av armen i stress-situasjonen hadde vært dumt.

 

Ellers er hårklipp noe du må gjøre selv på kveldstid, det er ikke som på film at du blir satt på rekke og rullebånd-klippet. Du får beskjed: Du må ha klippet deg til i morra, ok, så må du få gjort det. Som oftest er det noen få jenter der som går ann å spørre om de har lyst til å klippe deg. Det gjorde jeg, funka greit :)

Ellers lykke til, rekrutten er faktisk veldig morsomt.

Lenke til kommentar

Hvordan det praktiske rundt klippinga fungerer varierer VELDIG fra leir til leir og befal til befal. Det samme gjelder tolkning av uniformsreglementet. Om sommeren har du jo oppbretta ermer. Da er det mulig befalet ditt ikke liker klokka di (eller ikke liker deg...), og du får beskjed om å ta den av.

Lenke til kommentar
I leiren blir det synstester, hørselstester, veiing, vaksiner, info osv.

 

Hehe dette var vel det jeg var ute etter. Så da regner jeg med at jeg får tatt en ny synstest (skal selvfølgelig ha med bevis på at jeg har tatt laser).

 

Når det kommer til klokke så har jeg 3 stk. 2 som er bruker til vanlig og en som jeg ikke bryr meg noe om (koster vel 200 eller noe eller sånt). Så det blir en smal sak ;)

 

Bare lurer på en annen ting. Hvordan skal man ta hang ups i militæret? Tar de overtak eller undertak? Og hvor langt forlanger de at du skal ned (rette armer eller hode under stanga)?

 

Og lurer på en annen ting også. Bør jeg ta med egne trening sko? Kanskje både inn og ute sko?

 

Tror jeg skal skaffe meg en leatherman og tror jeg skal ta med hodelykt. Hørt at det kan være smart.

 

Hårklippen tror jeg skal ta før jeg drar. Har noen kolleger som gjerne vil ha den store gleden før jeg forlater dem.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar
I leiren blir det synstester, hørselstester, veiing, vaksiner, info osv.

 

Hehe dette var vel det jeg var ute etter. Så da regner jeg med at jeg får tatt en ny synstest (skal selvfølgelig ha med bevis på at jeg har tatt laser).

 

Når det kommer til klokke så har jeg 3 stk. 2 som er bruker til vanlig og en som jeg ikke bryr meg noe om (koster vel 200 eller noe eller sånt). Så det blir en smal sak ;)

 

Bare lurer på en annen ting. Hvordan skal man ta hang ups i militæret? Tar de overtak eller undertak? Og hvor langt forlanger de at du skal ned (rette armer eller hode under stanga)?

 

Og lurer på en annen ting også. Bør jeg ta med egne trening sko? Kanskje både inn og ute sko?

 

Tror jeg skal skaffe meg en leatherman og tror jeg skal ta med hodelykt. Hørt at det kan være smart.

 

Hårklippen tror jeg skal ta før jeg drar. Har noen kolleger som gjerne vil ha den store gleden før jeg forlater dem.

Overtak, strake armer. Egne treningssko er smak og behag, militæret sine gir ikke så mye demping, om du bryr deg om slikt.. Hodelykt får du utlevert.

Lenke til kommentar

Hodelykt høres kanskje veldig praktisk ut når du tenker som en sivil person, men i militæret har man noe som heter lysdisiplin, man skal altså gi ut minst mulig lys.

Jeg festet lykten på hodet på ca alle øvelsene jeg var på, men det var skjeldent jeg faktisk fikk brukt lykta.

Uansett, så får du det antagelig utlevert, får du det ikke utlevert er det tvilsomt at du får lov til å bruke privat lykt.

Lenke til kommentar

I utganspunktet får du utlevert alt som du treng i militæret, dette inkluderer treningssko.

Kvaliteten på utstyret kan nok variere litt så om du har spesielle behov kan det være greit å ta med egne sko.

 

Leatherman kan være greit å ha, men du får utlevert ein foldekniv som held til dei fleste gjeremål. Privat utstyr kan brukast men ikkje overdriv. Å bruke ein Leatherman istaden for foldekniven går greit, din 30 cm lange Rambo-kniv med LED lys og anna ekstrautstyr får du nok ikkje bruke.

 

Pass på å pakke lett og ikkje ta med deg alt for mykje utstyr og bagasje på innrykksdagen. Baggen med dine sivile klær skal ikkje være større en at den får plass oppe på garderobeskapet ditt (bak sekken din).

Strengt tatt treng du berre et skift med sivile klær medan du er på rekrutten.

Lenke til kommentar

Hodelykt høres kanskje veldig praktisk ut når du tenker som en sivil person, men i militæret har man noe som heter lysdisiplin, man skal altså gi ut minst mulig lys.

Jeg festet lykten på hodet på ca alle øvelsene jeg var på, men det var skjeldent jeg faktisk fikk brukt lykta.

Uansett, så får du det antagelig utlevert, får du det ikke utlevert er det tvilsomt at du får lov til å bruke privat lykt.

 

men på mange øvelser så utgår lysdisiplinen når man skal tømme våpenet sitt før man går i bivuakk.

Lenke til kommentar

Ta med egne innløpte joggesko. Forsvaret sine liker jeg ikke, og er ikke den eneste. Angående ting å ta med i rekrutten, så trenger du ikke mer enn et skift sivilt. Å ta med seg 3 jeans og 4 gensere er bare tull. Dette kan du hente etter rekrutten, da uniformsplikten er opphevet og du får generell helgepermisjon og mer fritd. Det samme gjelder med laptop.

 

Har du Leatherman vil jeg anbefale å ta den med. Hvis du ikke har, så trenger du ikke kjøpe, mange (alle?) avdelinger får utlevert multitool etterhvert.

 

Egen hodelykt trengs heller ikke, man får utlevert. Og ja, det er lysdisiplin i felt, men når man er i teltet o.l. og skal ut på vakt midt på natta under mørketiden, er det helt essensielt med litt lys (rødt lys, er filter på lykten du får utlevert).

Endret av Sierra149
Lenke til kommentar

men på mange øvelser så utgår lysdisiplinen når man skal tømme våpenet sitt før man går i bivuakk.

 

Det varierer antagelig, vi hadde lysdisiplin stort sett hele øvelsen, utenom i lukket telt.

Man sover da med ladd våpen :)

Jeg gjorde det noen netter ihvertfall, ladd AG med munningen mot teltet-duken funker bra det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...