Gå til innhold

Den Store Mini-ITX Tråden


Mr. A

Anbefalte innlegg

Blir ca likt som mitt opplegg da. Men hva er forskjellen på ZOTAC H67-ITX-C-E B3 WIFI S-1155 MINI-ITX og Gigabyte GA-H67N-USB3-B3. Blir det hipp som happ, eller er det noen forskjell på kortene?

 

Hvilken ram tenker du å bruke?

 

Og tenker du intern lagring, eller ekstern NAS over nettverk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forskjellen på de er vell bare wifi og et par sata porter. Skal handle fra dustin og der har de ikke gigabyte kortet. Alt innhold skal streames fra nas. Jeg skal pensjonere en C300 64gb SSD som skal inn i htpcen. Jeg har 4gb ram liggende. Corsair 1600mhz CL9 Endret av Teac
Lenke til kommentar

Til Teac.

 

Ser at du angrer på kjøpet av Asus E35M1-i DELUXE-kortet. Var det temperatur eller kapasitet som var problemet?

 

Selv har jeg bestilt et slikt kort, men venter inn i evigheten på å få det. Bør jeg heller gå for et annet 17x17, og i så fall hvilket? (Kan godt gå opp noen hundrelapper i pris). Hadde tenkt å bruke det hovedsakelig til film og surfing. Gaming er ikke helt min greie ...

 

Har en stasjonær på soverommet som kan brukes til de mer krevende oppgavene, hvis det skulle bli behov for det.

Lenke til kommentar

Det var vell en kombinasjon. Jeg har ekstremt lite kabinett, så det er nok grunnen til varmen. Jeg var rett og slett nødt til å ha en vifte utenom ettersom temperaturen steg opp mot 80 grader. Ytelsen på prosessoren var også litt dårligere enn det jeg hadde håpet på. Til htpc bruk er den plenty. Jeg spilte vell alt av hd filer i diverse størrelser. Man merker det spesielt på multitasking. Elks unzipper en fil og surfer samtidig. Gjerne overøfrer noen filer trådløst osv.

 

Jeg synes 1155 gir mer for pengene. Amd kortet koster: 1200,- , mens et i3 oppsett kan du få ned i:

 

post-105988-0-93473400-1305010801_thumb.jpg

 

Jeg går generelt bort fra å anbefale atom og fusion zacarte, da et billig i3 oppsett er nesten samme pris. Her snakker vi om 4-5 ganger ytelsen. I tillegg støtter i3 3D pga hdmi 1.4. Intel HD2000 grafikken er en tanke kvassere.

 

I begynnelsen av juni tipper jeg vi får z68 kort av mini-itx. Ser at noen allerede har rullet ut kort, men itx kommer i andre rekke. Da får vi det beste fra p67 og h67. Både video ut hdmi, dvi, vga osv, men også muligheten for å klokke. + denne hybridlagringssaken, men tviler på det er aktuelt for itx.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Teac.

 

Jeg har også et ekstremt lite kabinett, ac-proton mini-itx 60w.

 

http://www.dustinhome.no/pd_5010470256.aspx?

 

Så det blir knapt med plass. Med en 2.5 ssd burde jeg likevel få plass til oppsettet du anbefaler her, eller ...? Beklager mine manglende kunnskaper, men er det behov for en vifte her, og i så fall, er det plass til det i dette kabinettet?

 

Ellers, vil det være en fordel med 8gb minne framfor 4gb? Anbefaling her også? Jeg betaler heller noen hundrelapper ekstra enn å oppleve flaskehalser i oppsettet ...

Lenke til kommentar

Ram, blir sjeldent en flaskehals. Kjøp 4gb du, det er plenty. Du må nok belage deg på en vifte i topp der ja. Når du først skal ha vifte er det like greit med 1155 og intel prosessor. Det står ikke på sia deres engang hvilken vifte den støtter, men tenker med at du må ha en 60x10 gjerne 15mm.

Lenke til kommentar

Bare mas fra meg, men jeg famler litt i blinde her ...

 

Jeg kjøpte Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 til en annen pc, men denne har blitt satt på vent foreløpig. De ser ut som de er fysisk større enn det jeg ble anbefalt å bruke i oppsettet mitt. Kan jeg bruke disse i det lille kabinettet?

Lenke til kommentar

Ikke noe som heter mas her ;-)

 

Jada, det meste av ram skal fungere så lenge det er full dimm og så lenge det er ddr3. Tar jeg ikke feil så er venegance litt høyere enn vanlige rambrikker pga kjøleribbe rundt. Men jeg tviler på de er så høye at de tar i taket. Du har en en intern høyde på 7,6 cm. Det er mye høyere enn mine 6,2 cm. Tror de rambrikkene skal passe fint.

Endret av Teac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei igjen, Teac :)

 

Tror jeg går for intel core i3/asus p8h61-oppsettet du anbefalte.

 

Jeg har nå

 

*win7

*kabinettet

*dvd/bluray-enhet

*60gb ssd

*minne

*kabel (slimline SATA 6-7 pin) som var beregnet til Asus E35M1-i deluxe-oppsettet (regner med at jeg kan bruke slimlinen i dette i stedet, eller ...?).

 

Jeg må da også ha en vifte (venter på svar fra Dustin om hvilken i forhold til oppsettet), kjølepasta og ...? (du må gjerne komme med forslag)

 

Ellers kunne jeg tenke meg å kjøpe et Ace C5-tastatur.

 

Forøvrig, vil det fungere greit å spille av film fra eksterne harddisker? Har jo dvd/bluray-enheten, men ...

 

Jeg har, stort sett hele mitt liv, hatt en slags fobi for data og teknologi generelt. Kanskje det er midtlivskrisa som nå gjør seg gjeldende. Noen kjøper dyr bil eller motorsykkel, andre finner seg ei altfor ung elskerinne, jeg vil lære meg data ... :dremel:

Lenke til kommentar

Venter på min første Mini-ITX rigg nå, den skal brukes som filserver å kjøre enten Openfiler eller FreeNAS.

Har tre WD GreenPower 2TB disker, som skal inn i denne.

 

Kabinett: Fractal Design Array R2

Hovedkort: Asus E35M1-I Deluxe

Minne/RAM: Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x2GB (CMX4GX3M2A1600C9)

Nettverkskort: Intel Gigabit CT Desktop Adapter (EXPI9301CT)

 

- Mortis

Lenke til kommentar

Hei igjen, Teac :)

 

Tror jeg går for intel core i3/asus p8h61-oppsettet du anbefalte.

 

Jeg har nå

 

*win7

*kabinettet

*dvd/bluray-enhet

*60gb ssd

*minne

*kabel (slimline SATA 6-7 pin) som var beregnet til Asus E35M1-i deluxe-oppsettet (regner med at jeg kan bruke slimlinen i dette i stedet, eller ...?).

 

Jeg må da også ha en vifte (venter på svar fra Dustin om hvilken i forhold til oppsettet), kjølepasta og ...? (du må gjerne komme med forslag)

 

Ellers kunne jeg tenke meg å kjøpe et Ace C5-tastatur.

 

Forøvrig, vil det fungere greit å spille av film fra eksterne harddisker? Har jo dvd/bluray-enheten, men ...

 

Jeg har, stort sett hele mitt liv, hatt en slags fobi for data og teknologi generelt. Kanskje det er midtlivskrisa som nå gjør seg gjeldende. Noen kjøper dyr bil eller motorsykkel, andre finner seg ei altfor ung elskerinne, jeg vil lære meg data ... :dremel:

Må bare presisere at forskjellen på h61 og h67 er blant annet at h61 kun har sata2 porter. I tillegg er det ikke trådløst nettverkskort på h61 (ikke alle h67 heller). Forskjellen på sata2 og sata3 er ikke noe annet enn at du får høyere sekvensiell skriv/les på SSDen din (så lenge vi snakker 280MB/s+).

 

Når det gjelder satakabel så er en kabel en kabel. Den skal passe uansett så lenge det er sata. Noen påstår det er forskjell mellom sata2 og sata3 kabler, men jeg er skeptisk.

 

Når det kommer til Ace C5 så vurderte jeg denne selv, men droppet det etter at Mr.A her på forumet frarådet å kjøpe det. Dårlig kvalitet osv, + jeg fant ingen tester på nettet. Selv har jeg Logitech Dinovo mini, og er godt fornøyd med den. Det er et produkt som en enten hater eller elsker det da det kan bli litt smått for noen. Angreretten er en fin bil visst ikke :p

 

Når du tenker vifte, er det prosessor eller kabinettvifte du er ute etter?

 

Det er aldri forseint eller for tidlig å lære seg data :)

 

 

Venter på min første Mini-ITX rigg nå, den skal brukes som filserver å kjøre enten Openfiler eller FreeNAS.

Har tre WD GreenPower 2TB disker, som skal inn i denne.

 

Kabinett: Fractal Design Array R2

Hovedkort: Asus E35M1-I Deluxe

Minne/RAM: Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x2GB (CMX4GX3M2A1600C9)

Nettverkskort: Intel Gigabit CT Desktop Adapter (EXPI9301CT)

 

- Mortis

Grattis :) Har selv hatt lyst å bygge i det kabinettet. Fractal Design lager kvalitetsprodukter som attpåtil tar seg fint ut til en lav pris :thumbup:

Det eneste jeg stusser på er varmen i kabinettet og hvordan hovedkortet reagerer på det. Kabinettet er relativt kompakt. Ser for meg at det kan blir rimelig hett der med alle bayene fulle av harddisker.

 

 

Edit.

 

 

Dustin har begynnt å dumpe prisen påZOTAC H67-ITX-C-E, 999,- Det er mitt anbefalingskort til 1155..

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Til Teac.

 

Må innrømme at jo mer jeg leser meg opp på data, jo mer innser jeg hvilken jungel det er man skal forholde seg til.

 

I og med at routeren og htpc'en skal stå i samme møbel, er jeg jo ikke avhengig av trådløst nettverkskort, men kjører bare en kabel mellom dem. Litt mye kabler blir det, men det får så være.

 

Jeg regner med at satakabelen holder for mitt heller beskjedne bruksområde (som nevnt i hovedsak se film og surfe, og ikke gaming).

 

Ace 5 fikk terningkast 5 i PC-world Norge; http://www.idg.no/pcworld/tester/pcogskjerm/musogtastatur/article203976.ece

 

Nå er nok Mr.A mer feinschmecker enn meg, og jeg har jo ikke tenkt å bruke htpc'en til de større skrive- eller kontorjobbene. Til det har jeg en helt grei stasjonær både hjemme og på jobb, og jaggu har jeg en liten tilårskommen Q2010 liggende å støve også (nei, jeg kjøpte den ikke til full pris, så rik er jeg ikke, men et dårlig kjøp var det lell).

 

Hva gjelder vifte, så er jeg litt usikker. Det er du som er eksperten av oss, og jeg har jo ikke alle komponentene ennå, så jeg har lite å forholde meg til. Hva ville du gått for med tanke på mitt bruksområde?

Lenke til kommentar

Se der ja. Der kom testen ja. Litt seint for meg.

 

I og med at du går for 1155 og i3 så tror jeg at jeg ville sløyfet vifte i første omgang. Det følger tross alt med vifte på prosessoren din, så jeg tviler på at den blir noe særlig varm. Du har jo SSD også, så da er det ingen snurredisk som trenger å lage varme. Hvilket hovedkort du går for spiller i grunn liten rolle. Alle har usb 3.0, og du har ikke behov for sata3, trådløs eller blutooth så da er det hipp som happ. Her har du noen å velge mellom:

 

- MSI H61I-E35

- ZOTAC H67ITX

- ASUS P8H67-I B3

- Gigabyte GA-H67N-USB3-B3

- INTEL DH67CFB3

 

Her kan man ikke trå feil, alt er bra :)

 

 

Litt morsomt å se hvor mange kort som er tilgjengelige eller som begynner å komme på lager. Itx kommer alltid i andre rekke, men når dem først kommer så kommer alt på en gang. Sliter selv å holde styr på alle modellnumrene og hva som skiller dem :p Ser også at prisene dumpes nedover, det tyder på at Z68 brikkesettet er på vei. Typisk i dataverden. Når man endelig har fått det man har ventet på i lange tider så er det "utdatert neste uke".. :p

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Ace 5 fikk terningkast 5 i PC-world Norge; http://www.idg.no/pc...ticle203976.ece

 

Nå er nok Mr.A mer feinschmecker enn meg, og jeg har jo ikke tenkt å bruke htpc'en til de større skrive- eller kontorjobbene. Til det har jeg en helt grei stasjonær både hjemme og på jobb, og jaggu har jeg en liten tilårskommen Q2010 liggende å støve også (nei, jeg kjøpte den ikke til full pris, så rik er jeg ikke, men et dårlig kjøp var det lell).

 

Hva gjelder vifte, så er jeg litt usikker. Det er du som er eksperten av oss, og jeg har jo ikke alle komponentene ennå, så jeg har lite å forholde meg til. Hva ville du gått for med tanke på mitt bruksområde?

 

Kan komme med litt oppfølging av førsteintrykket. Tastaturet funker fint, men det kjennes billig plast ut i mine hender. Musedelen er serdeles vanskelig å bruke, og lager mye lyd. Musenhjulet sitter heller ikke skikkelig fast, noe som heller ikke gjør helhetsintrykket noe bedre.

 

Om alt du trenger er et mediatastatur og du får bindet alle funksjonene til tastene så kan det funke, men ikke forvent for mye. Synes også prisen er noe høy. Feks apple sitt tastatur koster rundt 100lappen mere, men kvaliteten er langt høyere. (Aner ikke om det passer til pc, men nevner det da det er ganske likt).

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Da var oppsettet mitt operativt :)

 

Sånn ser det ut før disken er montert i kabinettet. Er egentlig godt fornøyd med layouten på hovedkortet:

post-75663-0-29377900-1305153050_thumb.jpg

 

Kjøleren som følger med i3-2100T er en god del mindre enn hva jeg har sett tidligere fra Intel:

post-75663-0-17820200-1305153058_thumb.jpg

 

Her er maskinen med disk installert:

post-75663-0-65027900-1305153070_thumb.jpg

 

 

Har ikke rukket å teste så veldig mye enda, men førsteinntrykket er vel egentlig litt blandet.

 

Maskinen virker ikke fullt så kjølig som jeg hadde forventet. Nå trodde jeg ikke at det skulle være noe kjøleskap akkurat, men kjøleribba til chipsettet er ubehagelig varm når jeg legger fingeren på den etter kort tid... Det er nesten slik at jeg vurderer å sette inn en større Intel-kjøler for å få litt mer bevegelse på luften i kabinettet.

Jeg fikk heller ikke til å bruke DXVA2 når jeg testet det i XBMC, men det kan være noe jeg har oversett. Nå vil ikke dette akkurat være noe problem uansett ettersom den glatt kjører en 1080p film på ren CPU-kraft med mindre enn 20% belastning.

 

Det positive er at den virker veldig, veldig rask! Der er den faktisk mye bedre enn jeg hadde forestilt meg.

 

Skal prøve å få testet litt mer i dagene som kommer, så da får jeg forhåpentligvis funnet ut litt mer.

 

Specs på maskinen:

M350 Kabinett

Asus P8H67-I B3 Hovedkort

Intel Core i3-2100T Prosessor

G.SKILL Eco 2x 2GB DDR3 Minnebrikker

Intel 40GB SSD Harddisk

150W PicoPSU Strømforsyning

Lenke til kommentar

Teac og Mr. A.

 

Nå har jeg bestilt komponentene, og det ble;

 

*INTEL CORE I3 2100T 2.50GHZ 3MB S-1155

*ASUS P8H61-I B3 H61 S-1155 MINI-ITX

*CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL9 (2X2GB)

*CIDEKO WIRELESS MINI GYRO MULTIMEDIA KEYBORD

*MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM FAMILY NOR 3-USERS DVD UPG

 

Lite tastatur, men det får mye skryt av brukerne, og jeg skal jo ikke skrive lange avhandlinger.

 

Win7-pakka kan være grei til min (etter hvert) nye stasjonære (den gamle begynner å bli grå i håret), samt at jeg vil overraske min bedre halvdels to jenter med å sette sammen hver deres lille, enkle stasjonære ;)

 

Jeg hadde allerede minne (Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9), men velger heller å bruke disse i nevnte stasjonære, og heller putte 4gb i htpc'en.

 

Hvis det er noe her dere river dere i håret over, eller har andre innspill, så bare kom med det ...

Lenke til kommentar

 

Da var oppsettet mitt operativt :)

 

Sånn ser det ut før disken er montert i kabinettet. Er egentlig godt fornøyd med layouten på hovedkortet:

post-75663-0-29377900-1305153050_thumb.jpg

 

Kjøleren som følger med i3-2100T er en god del mindre enn hva jeg har sett tidligere fra Intel:

post-75663-0-17820200-1305153058_thumb.jpg

 

Her er maskinen med disk installert:

post-75663-0-65027900-1305153070_thumb.jpg

 

 

Har ikke rukket å teste så veldig mye enda, men førsteinntrykket er vel egentlig litt blandet.

 

Maskinen virker ikke fullt så kjølig som jeg hadde forventet. Nå trodde jeg ikke at det skulle være noe kjøleskap akkurat, men kjøleribba til chipsettet er ubehagelig varm når jeg legger fingeren på den etter kort tid... Det er nesten slik at jeg vurderer å sette inn en større Intel-kjøler for å få litt mer bevegelse på luften i kabinettet.

Jeg fikk heller ikke til å bruke DXVA2 når jeg testet det i XBMC, men det kan være noe jeg har oversett. Nå vil ikke dette akkurat være noe problem uansett ettersom den glatt kjører en 1080p film på ren CPU-kraft med mindre enn 20% belastning.

 

Det positive er at den virker veldig, veldig rask! Der er den faktisk mye bedre enn jeg hadde forestilt meg.

 

Skal prøve å få testet litt mer i dagene som kommer, så da får jeg forhåpentligvis funnet ut litt mer.

 

Specs på maskinen:

M350 Kabinett

Asus P8H67-I B3 Hovedkort

Intel Core i3-2100T Prosessor

G.SKILL Eco 2x 2GB DDR3 Minnebrikker

Intel 40GB SSD Harddisk

150W PicoPSU Strømforsyning

 

 

 

Fikk du til å koble til den interne usb kabel i fronten? Husker jeg måtte gi opp det når jeg bygde da pico psuen var i veien.

Ellers så ser der veldig bra ut :) Satser på jeg får bygget mitt i kveld/i morgen.

 

Pico psu er knall. Veldig fornøyd de dagene jeg brukte den. Null støy og plenty med watt.

 

 

Teac og Mr. A.

 

Nå har jeg bestilt komponentene, og det ble;

 

*INTEL CORE I3 2100T 2.50GHZ 3MB S-1155

*ASUS P8H61-I B3 H61 S-1155 MINI-ITX

*CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL9 (2X2GB)

*CIDEKO WIRELESS MINI GYRO MULTIMEDIA KEYBORD

*MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM FAMILY NOR 3-USERS DVD UPG

 

 

Hvis det er noe her dere river dere i håret over, eller har andre innspill, så bare kom med det ...

Supert oppsett dette her . For htpc bruk, dvs ikke hardcore spilling og benchmarking så er egentlig en rambrikke en rambrikke. Du ville ikke merke forskjell på noe CL og MHZ og slikt. Her går man for value for money.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...