Gå til innhold

Den Store Mini-ITX Tråden


Mr. A

Anbefalte innlegg

Du får komme med tilbakemelding om hvordan tastaturet er i bruk.

 

 

Skal gjøre det :yes:

 

Etter at du advarte meg mot Ace C5-tastaturet, samt leste et par brukeranmeldelser med blandede tilbakemeldinger, fant jeg ut at jeg heller burde se etter noe annet. Et tastatur i normal størrelse blir upraktisk i stua, og selv Ace-tastaturet tar plass.

 

Heller noe lite, kompakt og solid enn noe "stort", slerkete og knirkete ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teac.

 

Fint å vite at minne ikke er så nøye for andre enn hardcore brukere, men jeg regner med at 4gb er minstekravet her? Til jentene, som bare skal surfe og spille enkle barnespill, så holder det vel med 2gb. Tenkte jeg skulle finne noe brukt, eller i det minste, billig oppsett. De har jo ikke bruk for noe mer.

 

Ellers tenkte jeg at jeg ville få noen reaksjoner på at jeg gidder bruke en tusing på et OS når det tydeligvis finnes bra, gratis alternativer. Men med 3 lisenser blir jo det bare knappe 340,- per hode. Og jeg vil heller gå for det "trygge" når det gjelder jentene. Har jo ingen erfaring med noe annet OS.

 

Apropos software, har du noen anbefalinger på gratis-/billigprogrammer som kan være bra, ja endog uunværlig for en htpc?

 

Ja, nå maser jeg igjen :blush:

 

 

Ja, angreretten er en fin ting, tror jeg :hmm:

 

(kan ikke huske å ha brukt den noen gang)

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

4 gb er egentlig passelig. Selv betalte jeg 349,- for 2x2gb brikker. Det er rimelig. Apropos OS, så kan nyeste Ubuntu anbefales. Det er gratis og ganske så enkelt å bli kjent med. Spesielt med det nye unity skinnet. I tillegg kan jeg nevne Linux mint, ganske lik windows, men enklere og gratis.

 

htpc software: så er det nok xmbc som er vanligst. Boxee kan også anbefales. Selv knotet jeg mye med xmbc for å få den til å lete i riktig bibliotek osv, men når en først har fått det opp og gå så er det pent.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Xmbc og Boxee er nå notert i rammen min (og ubuntu hvis det skulle bli aktuelt) :thumbup:

 

Jeg får heller henvende meg til deg her hvis det skulle noe krøll, men vil nok prøve selv helt til jeg først :blink: for dernest :wallbash:

før det eventuelt ender med :sick:

 

Jeg ga også 349,-. Det er ikke akkurat den største utgiftsposten. Men en krone her og en krone der blir fort et par kroner :dribble:

 

Ja, jeg elsker de små uttrykksikonene :blush:

Lenke til kommentar

@andreg: Hvordan er kavliteten på pico psu? Vurderer å bruke picopsu i en fremtidig carputer.

 

Jeg er veldig fornøyd med PicoPSU'en. Den jeg har er riktignok overkill for oppsettet mitt, men det var absolutt en overkommelig pris på den (kjøpt sammen med M350 kabinettet).

Anbefaler deg å ta en kikk på denne testen hos silentpcreview.

 

 

Fikk du til å koble til den interne usb kabel i fronten? Husker jeg måtte gi opp det når jeg bygde da pico psuen var i veien.

Ellers så ser der veldig bra ut :) Satser på jeg får bygget mitt i kveld/i morgen.

 

Om jeg ikke husker feil så fikk jeg til å bruke usb-kabelen med det forrige oppsettet, men fjernet den for å unngå at den hindret luftflyten. Ettersom portene er bak frontdekselet er de ikke så veldig lett tilgjengelig, og derfor har jeg ikke engang tenkt mer på å koble dem til...

 

Kjøpte forøvrig en liten energimåler på Clas Ohlson i dag for å se hvor mye strøm maskinen bruker, og synes forbruket virker veldig bra. Idle (kun Windows7 desktop) bruker den 19 Watt, og under avspilling av en 1080p film i XBMC bruker den 30-34 Watt.

Skal måle Asus 1501'en (Atom/ION) senere for å se hva forbruket er på den. Blir spennende å sammenligne.

 

Har også søkt litt for å se hva som må gjøres for å kunne bruke DXVA2 dekoding i XBMC, og dessverre ser det ikke ut til å være støttet... Forhåpentligvis kommer det etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg har holdt på å måle litt med energimåleren, og må si jeg er veldig imponert over strømforbruket på i3-2100t maskinen. En liten Asus EB1501 som jeg også bruker som HTPC bruker 21-22W idle og 26-29W under avspilling av film (oppgradert til 4GB minne og 40GB SSD).

Med tanke på hvor vanvittig mye raskere i3'en er så synes jeg det lave strømforbruket på den er utrolig bra! Regner med jeg får brukt den litt i helga, så får jeg se hvordan den takler det :)

 

Vanvittig kjedelig at de rotet bort pakken! Håper det blir en snarlig ordning på det.

Av hundrevis av pakker til meg fra både inn- og utland de siste årene er det faktisk kun en som har forsvunnet (og i den saken er jeg ikke sikker på om den ble postet...). Et par hull har det blitt, men alle skader har skyldtes for dårlig emballasje i mine tilfeller.

Lenke til kommentar

Fikk pakken fem på ti i går. Såklart klare jeg ikke å holde meg så den ble bygget med engang. Sålangt er jeg veldig fornøyd. Prosessoren er kraftig!

 

post-105988-0-89396400-1305280329_thumb.png

 

Spiller av 1080p .ts fil. Null problem. Prosessoren ligger mellom 1 - 5 % :p

 

 

post-105988-0-76440100-1305280366_thumb.png

 

Stress test. Litt høyere tall enn jeg hadde håpet på, men absolutt brukbare. Asus kortet jeg hadde var opp over 90 da jeg teste uten vifte :p

 

Litt dårlige mobilbilder. Har fremdeles kun HDD, den skal byttes ut snart med SSD.

 

 

post-105988-0-63402300-1305281230_thumb.jpg

post-105988-0-38566500-1305281286_thumb.jpg

post-105988-0-40936300-1305281311_thumb.jpg

post-105988-0-07083700-1305281347_thumb.jpg

 

 

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Har holdt på å fikla litt nå. Lagt inn xmbc, osv spilt av litt videoer i bakrgunnen osv, Har vært oppi 80 grader flere ganger. Vifta tror jeg spinner på maks. Så vi snakker ganske bra støy. Hvor får du opp rpm på vifta?

Må nok begynne å se ettet ny kjøler vil jeg tro.

 

Testen jeg foretok forrige gang var Prime95 ja.

 

post-105988-0-38680300-1305305232_thumb.png

 

 

eks.

 

post-105988-0-73242500-1305306243_thumb.png

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Klar over det. La til bildet i etterkant. Måtte installere speedfan. Cpuid ville ikke gi den infoen på denne maskinen. Tviler på jeg har montert feil. Klikk, klikk. Har noe kjølepasta igjen fra Noctua DH-14, men tviler på det hjelper så mye. Kabinettet er veldig kompakt, men hadde ikke trodd at prosessoren skulle bli så varm. Når den spinner så er det støynivå på høyde med et hangarskip :p Må presisere at jeg har en Western Digital Blue Scorpion 640gb harddisk i toppen.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Hei igjen, Teac (eller andre som har peiling).

 

Jeg skal sette sammen en htpc, og har da gått for kabinettet Proton 60W mini-ITX. Komponentene blir;

 

Hovedkort: Asus P8H61-I

http://www.dustinhome.no/pd_5010587510.aspx

 

Cpu: Intel core i3 2100T 2.50GHZ 3MB S-1155 (med tilhørende vifte)

http://www.dustinhome.no/pd_5010575480.aspx

 

Ellers SSD, DVD/bluray-brenner og 4gb minne. Jeg har IKKE skjermkort (det er vel de som trekker mest strøm ...?)

 

Det jeg nå lurer på er rett og slett om PSU på 60W er nok? Og eventuelt om det er nok hvis jeg blir tvunget til å gå for mer kjøling? (har jo foreløpig bare det på CPU'en)

 

Hvis ikke, hvor mye trenger jeg og hvilke muligheter har jeg til å gjøre noe med det, må jeg kjøpe et nytt kabinett med kraftigere PSU, eller kan jeg bytte til en kraftigere PSU separat? (husk at kabinettet er svært lite)

Lenke til kommentar

Til det oppsettet er 60 watt mer enn nok. Prosessoren kan ta maks 35 watt, til vanlig bruk ligger den under halvparten. SSDen trekker maks et par watt. Dersom det er behov for mer kjøling så tror jeg det beste valget er en kabinettvifte som trekker ut varm luft. Ny prosessorvifte er også et alternativ, men jeg har ikke lest meg opp på hva som er bra av vifter i segmentet low-profile og 1155. Det skal jeg ta for meg senere. Jeg vil anbefale deg å teste ut oppsettet slik du har satt det opp nå. Så ser vi litt på temperaturene du får, og eventuelt om du trenger en vifte til.

 

 

Jeg har lest om de som har kjørt den forrige generasjonen i3 prosessorer, 1156 og 74 watt på en 60 watt pico strømforsyning uten problem.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Takker for dine informative svar, Teac :thumbup:

 

Sitter på jobb og prøver å montere litt når jeg har anledning. Skulle vist tatt med meg lesebrillene, ganske smått og pirkete. Noe av skriften på kabler og kortet klarer jeg ikke å lese, og manualene for både kortet og kabinettet er til dels vanskelige å forstå (dårlige bilder og/eller manglende info). Så nå har jeg to problemer;

 

1. én usb-kabel og to koblingspunkter oppe på kortet, usb910 og usb1112 (noe jeg har lest skal være navnet på portene, da i par 9 og 10, 11 og 12. Uten at det sier meg så mye, hva er forskjellen i praksis ...?)

 

Forstår jeg det riktig at jeg kan koble usb-kabelen til hvilken som helst av disse to koblingene kortet?

 

 

2. serial ATA-kabelen passer ikke i ssd'en (ja, det er teoretisk umulig å koble denne da det er to forskjellige størrelser samt at "vippeformen" på den ene siden på hannen går opp mens den går ned på hunnen). Det fulgte to løse Serial ATA-kabler med kabinettet, og disse passer (i begge ender) til ssd-koblingen. Men det hjelper jo ikke meg da jeg ikke kan bruke dem ... eller ...?

 

AAARGH! :wallbash: Hjelp ... :cry:

Lenke til kommentar

Tror forresten jeg har funnet ut litt mer nå ...

 

Jeg skal altså ikke bruke den sata-kabelen som allerede er koblet til dvd-brenneren, men heller koble en av de sata-kablene som fulgte løst med kabinettet, i ssd'en og i den ene sata-koblingen på kortet, eller ...?

 

Problemet blir i så fall at begge kablene har en rett og en vinklet ende, og det er bare den rette som får grei plass på kortet og ssd'en. Jeg kan kanskje knote det på plass hvis jeg kjører den vinklede enden på kortet (på ssd'en vil den stikke for høyt), men ikke hvis jeg kun kan koble til SATA1 OG SATA2 ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

I utgangspunktet skal en sata kontakt være en sata kontakt. De skal altså passe det meste. Det er litt forskjell på noen ved noen er litt mer "slim" enn andre, men selve kontakten skal være lik.

 

Når det kommer til usb-kontaktene så kan de plasseres hvor som helst så lenge det er usb. I og med det er mini-it så tviler jeg det er mer enn 1-2 stk. Disse numrene er ikke noe å bry seg om. Det er bare port nummer. Hver kabel kommer i par. Så en kabel betyr to usb-porter.

 

Dersom det skulle vise seg at sata kablene ikke passer, så finnes det ebay butikker hvor du får "skreddersydd" lengde med valgfri rett, høyre og venstre vinklet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...