Gå til innhold

Test: HP 2710m


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Formatet på skjermen vi i dag skal teste er riktig nok 16:9, noe som ikke er helt ideelt for kontorbruk.
Ikke helt enig i dette. Bruker 16:9 på kontoret og syntes det er kjekt å kunne kjøre to programvinduer ved siden av hverandre (gjerne Outlook | Office og Internett)
Lenke til kommentar

Goliath: Outlook er et program der man får mer på skjermen ved å ha flere piksler i høyden. Bredde ut over ca 1024 piksler er egentlig ganske unyttig. Det samme gjelder Word, powerpoint og nettlesere. Ett unntak er Excel siden store regneark er lettere å scrolle vertikalt enn horisontalt. Så med mindre du bruker Excel veldig mye tror jeg du hadde hatt fordel av å bytte ut skjermene med smalere modeller med flere piksler i høyden. For eksempel 1280x1024 i stedet for 1440x900. (Jeg vet ikke hvilken oppløsning kontorskjermene dine har så dette er bare et eksempel.) I dette eksemplet vil f.eks nettleservinduet få ca 16% mer plass i høyden til selve nettsidene (ca 140 piksler i høyden er menyer). Svært få nettsider er så bred som 1280 piksler så differansen mellom 1280 og 1440 vil uansett stå ubrukt og ikke gjøre noen praktisk forskjell.

Lenke til kommentar

Den passer sikkert for de som bor på hybel og ikke har plass til både TV og PC, samt ser mye på film og ikke vil betale TV-lisens.

 

For oss som har egen TV så ser jeg ikke hensikten med hverken 16:9-formatet eller den lavere vertikale oppløsningen enn 16:10 24-tommere (1920x1200).

 

Det blir også alt for bredt for oss som vil ha 2 (eller flere) skjermer på PC-en. Jeg skulle gjerne hatt flere 4:3 eller 5:4-skjermer i denne størrelsen. Evt. 3:2 om det hadde vært mulig siden det passer perfekt til bildene mine.

Hehe, morsomt :) Dessverre ser det ut til at verden går imot dine ønsker: det er som du sikkert vet allerede lansert en 21:9 TV, så det skal nok bli bredere skal du se.

Edit: Evt kan du kjøpe dreibare skjermer?

 

Er ikke 10kg veldig tungt for en slik skjerm..??

Endret av [-GoMp-]
Lenke til kommentar

Alt til hvert sitt bruk. Dersom man bare skal se kinofilmer i riktig kinoformat så passer 21:9 best, men til vanlig TV-bruk er det best med 16:9 siden sendingene er på det formatet. Til PC-bruk er det hovedsaklig høyere formater som er best egnet. Så lenge produsentene slutter å tenke 16:9 på alt så blir jeg fornøyd. La oss få et bredt utvalg fra 5:4 til 21:9 så flest mulig får dekket sine behov.

Lenke til kommentar

Skal man ut med ca. 3000kr for denne skjermen så kan jo like gjerne kjøpe et 32" lcd tv med samme oppløsning til tusen lapp mer.. :no:

 

Alle skjermer over 19" er ubrukelig som pc-skjerm hvis oppløsningen er mindre enn 1920x1200.

Nå er det jo veldig stor forskjell på TV og dataskjerm. Og det andre utsagnet gidder jeg ikke og kommentere engang.
Lenke til kommentar

Skal man ut med ca. 3000kr for denne skjermen så kan jo like gjerne kjøpe et 32" lcd tv med samme oppløsning til tusen lapp mer.. :no:

 

Alle skjermer over 19" er ubrukelig som pc-skjerm hvis oppløsningen er mindre enn 1920x1200.

Nå er det jo veldig stor forskjell på TV og dataskjerm. Og det andre utsagnet gidder jeg ikke og kommentere engang.

 

Er det egentlig det?

Lenke til kommentar

Skal man ut med ca. 3000kr for denne skjermen så kan jo like gjerne kjøpe et 32" lcd tv med samme oppløsning til tusen lapp mer.. :no:

 

Alle skjermer over 19" er ubrukelig som pc-skjerm hvis oppløsningen er mindre enn 1920x1200.

Nå er det jo veldig stor forskjell på TV og dataskjerm. Og det andre utsagnet gidder jeg ikke og kommentere engang.

 

Er det egentlig det?

Nja, jeg synes da det, har en HTPC koblet mot en LCD 42" TV. Bildet på denne blir utrolig blast og farvene kommer ikke så godt frem som det gjør på mine andre pc'er med vanlige skjermer. Men til film så er det bra og fine farger ved filmtitting synes jeg. TV'er har også en annen måte og redigere bilder på med hjelp av bluring etc om jeg ikke har misoppfattet helt innleggene på dette forumet.
Lenke til kommentar

Det avhenger stort på tvene, på de fleste kan man skru av allt av signalbehandling, og om de er av litt kvalitet er det ofte bedre bilder på dem, da de sjeldent bruker TN-paneler pga innsynsvinkel.

 

Det er klart at en dårlig tv vil gi et dårlig bilde, på lik linje med en pc-skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...